Gå til innhold

Omstridt faktura rettsak, namsmann, inkasso ? Kan du jus ? Eller har erfaring ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så en omstridt faktura på 80.000 ble først sendt til elklagenemda, de brukte over 1 år på et vedtak. Vedtaket støttet strøm selskapet, men kan ikke se at nemda har brukt dokumentasjon/bevis som jeg ettersendte til de. Jeg mener vedtaket er feil, elklagenemda har ikke rettslig bindende vedtak om jeg har skjønt dette riktig ?

Men hva gjør jeg nå, ikke har jeg råd til advokat og ta saken for retten. Kan man føre sin egen sak der ? Kan jeg bli dømt til å betale strømselskapets advokat og saksomkostninger? 

Fakturaen ble jo utsatt igjen og igjen i alle månedene imens elklagenemda behandlet saken, nå sier strømselskapet at jeg må betale renter for hver måned som nemda brukte på saken. Men er jo ikke min feil at nemda brukte månedsvis på å behandle saken, må jeg betale renter da ? 

Hvis jeg lar fakturaen nå forfalle, kan strømselskapet sende til inkasso selvom jeg ikke er enige i faktura grunnlaget ? Siden elklagenemda mener fakturaen er rett, noe jeg fortsatt mener er feil da de nevner ikke bevisene jeg sendte inn, i sin vedtaks redegjørelse. 

Kan strømselskapet sende namsmannen etter meg eller blir de tvunget til å ta saken til rettsak selv ? 

Tjener akkurat for mye så får ikke gratis advokat. Aner ikke hva jeg skal gjøre her 😥

Anonymkode: 4ecd8...788

AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten forklare hva saken går ut på for at noen skal ha noe som helst grunnlag for å svare.

For å ta noe: Det hjelper ikke å bestride kravet for inkassoselskapet om kravet er vurdert av nemnd da dette vil være beviset til selskapet på rettmessig krav. Og ja, du kan velge å føre saken selv uten at jeg på noen som helst måte vil anbefale det og ja du kan idømmes saksomkostninger og annen økonomisk erstatning hvis du taper.

Anonymkode: 6a51c...cf8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og ja, kravet kan gå til namsmann uten rettslig gang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må nesten forklare hva saken går ut på for at noen skal ha noe som helst grunnlag for å svare.

For å ta noe: Det hjelper ikke å bestride kravet for inkassoselskapet om kravet er vurdert av nemnd da dette vil være beviset til selskapet på rettmessig krav. Og ja, du kan velge å føre saken selv uten at jeg på noen som helst måte vil anbefale det og ja du kan idømmes saksomkostninger og annen økonomisk erstatning hvis du taper.

Men i vedtaket står det at strøm selskapet bør periodisere for hele feil perioden, noe ikke ble gjort. De tok kun de 2 siste årene noe som gir høyere faktura en om de periodiserer over hele feil perioden. Så må ikke strøm selskapet da først utgi ny faktura ? 

Kan jeg bruke det som argumentasjon til inkasso selskapet da det står i vedtaket at de bør rette dette ? 

Kan man be om revurdering hos nemda ? Og etterlyse at de ikke har brukt innsendt bevis ? 

Føles så feil å måtte betale feil faktura, kun da en har ikke råd til rettsak og risikere at det blir enda dyrere 

AnonymBruker
Skrevet

Det vil hjelpe mye dersom du opplyser hva du og selskapet er uenig om. Kan du legge ut nemndas avgjørelse, men stryke ut det som identifiserer deg?

Anonymkode: 32de9...16e

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Du kan fortsatt klage på saken, men du bør betale det beløpet dere ikke strides om. 

Og ja, du kan bli belastet for renter dersom fakturautsteder eller klageinstans ikke tar klagen din til følge.

Når saken går til inkasso bestrider du kravet. 

For øvrig bør du vel kontakte elklagenemda igjen og spørre hvorfor de ikke har tatt hensyn til innsendt bevis?

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Så… du har fått en faktura på strøm for 2 år? Og du er uenig i summen? Hvorfor er du uenig? Hva er årsaken til at du ikke har betalt? Skal vi kunne gi råd må vi nesten vite hva saken handler om

Anonymkode: 61292...5d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det vil hjelpe mye dersom du opplyser hva du og selskapet er uenig om. Kan du legge ut nemndas avgjørelse, men stryke ut det som identifiserer deg?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så… du har fått en faktura på strøm for 2 år? Og du er uenig i summen? Hvorfor er du uenig? Hva er årsaken til at du ikke har betalt? Skal vi kunne gi råd må vi nesten vite hva saken handler om

Anonymkode: 61292...5d4

TS spør ikke hvem som har rett, men om prosessen og evt. klagerett. Det er vel ikke nødvendig å vite detaljer om selve uenigheten for å svare på det? 

Anonymkode: aab98...717

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så en omstridt faktura på 80.000 ble først sendt til elklagenemda, de brukte over 1 år på et vedtak. Vedtaket støttet strøm selskapet, men kan ikke se at nemda har brukt dokumentasjon/bevis som jeg ettersendte til de. Jeg mener vedtaket er feil, elklagenemda har ikke rettslig bindende vedtak om jeg har skjønt dette riktig ?

Men hva gjør jeg nå, ikke har jeg råd til advokat og ta saken for retten. Kan man føre sin egen sak der ? Kan jeg bli dømt til å betale strømselskapets advokat og saksomkostninger? 

Fakturaen ble jo utsatt igjen og igjen i alle månedene imens elklagenemda behandlet saken, nå sier strømselskapet at jeg må betale renter for hver måned som nemda brukte på saken. Men er jo ikke min feil at nemda brukte månedsvis på å behandle saken, må jeg betale renter da ? 

Hvis jeg lar fakturaen nå forfalle, kan strømselskapet sende til inkasso selvom jeg ikke er enige i faktura grunnlaget ? Siden elklagenemda mener fakturaen er rett, noe jeg fortsatt mener er feil da de nevner ikke bevisene jeg sendte inn, i sin vedtaks redegjørelse. 

Kan strømselskapet sende namsmannen etter meg eller blir de tvunget til å ta saken til rettsak selv ? 

Tjener akkurat for mye så får ikke gratis advokat. Aner ikke hva jeg skal gjøre her 😥

1) I og med du har klaget på noe som det etter det som beskrives her ikke var grunnlag for, så har selgende part krav på forsinkelser- renter ja. Selskapet er heller ikke ansvarlig for at elklagenemda bruker mye tid. Det ville vært tilsvarende om du allerede hadde betalt, og du fekk medhold. Da skulle du fått tilbakebetalt med renter.

2) En telefon til elklagenemda vil gi svar på om innsendt dokumentasjon har vært vurdert, om ikke kan du be om at saken vurderes på nytt grunnet saksbehandlingsfeil - men det vil påregne mer renter om svaret fortsatt er det samme. At man ikke hensyntar dokumenter i en sak kan skje, men det er ganske sjelden da det er rigide systemer for å hindre den type feil.

3) Går du til retten så vil du måtte betale både advokat og øvrige saksomkostninger om du taper. Siden det vil være langt mer en den opprinnelige fakturaen bør du vite hva du gjør om du går til et rettslig skritt. (Spesielt hvis det bare er deler av fakturaen det er stridighet om) Vinner du vil strømselskapet måtte dekke dine utgifter.

Anonymkode: 14f4f...c8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS spør ikke hvem som har rett, men om prosessen og evt. klagerett. Det er vel ikke nødvendig å vite detaljer om selve uenigheten for å svare på det? 

Anonymkode: aab98...717

Jo, fordi det vil kunne si noe om hvilke regler klagen skal behandles under. Det er forskjell på om måleren ikke har fungert eller om kunden har ukjent adresse.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (9 timer siden):

Du kan fortsatt klage på saken, men du bør betale det beløpet dere ikke strides om. 

Og ja, du kan bli belastet for renter dersom fakturautsteder eller klageinstans ikke tar klagen din til følge.

Når saken går til inkasso bestrider du kravet. 

For øvrig bør du vel kontakte elklagenemda igjen og spørre hvorfor de ikke har tatt hensyn til innsendt bevis?

Joda hun kan såklart bestride hos inkassoselskapet, men det vil uansett ikke hjelpe da de har en vurdering fra en nemnd å vise til som da vil være tilstrekkelig dokumentasjon til å føre kravet videre. Kravet har allerede vært bestridet og avgjort. Det vil muligens forsinke prosessen med 1-2 dager hvis de ikke bare sender vurderingen sammen med kravet til å begynne med, noe som godt kan hende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...