Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. april 2022 #61 Skrevet 12. april 2022 Under 8 år er regna som (for) tidlig pubertet rent medisinsk. Alt mellom 8 og 17 år er regna som normalt. Snittalder for å få mensen er 12,5 år eller noe sånt. Brystutvikling begynner gjerne en stund før.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #62 Skrevet 12. april 2022 Hr. Aktiv skrev (På 11.4.2022 den 9.02): Jeg kjenner ei dame som fikk mensen i 11 års alder. Pupper og slikt begynnte i 9 års alder. Hun fortalte selv at hun var tidligst ute i klassen sin. Hun var helt ferdig som dame tundt 13 års alder mtp. vekst og slikt. Ok. Anonymkode: efd82...1fb
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #63 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (På 11.4.2022 den 8.32): De første pubertetstegnene hos min datter var også da hun var 8-9 år. Heldigvis kom ikke mensen før hun var nesten 12, så hun rakk å vokse en god del på den tiden. Men jeg lurer på om veksten (gjennomsnitt, hos kvinner) kommer til å dale i Norge når puberteten kommer så tidlig. Selv er jeg 180 og fikk ikke mensen før jeg var 16 år. Anonymkode: eb615...631 Selv er jeg 182, fikk mensen når jeg var 11 år så det har nok ikke så mye å si. Anonymkode: 4facf...059
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #64 Skrevet 12. april 2022 Det er ikke rart det kommer mye spørsmål om pubertet og konsekvensene av det i tidlig alder. På ene siden så er det kjønnsperspektiv. Jenter klarer seg bedre på skolen fordi de blir tidligere modne enn gutter. Men forskning viser at jenter som kommer for tidlig i puberteten klarer seg dårligere, hode og kropp er ikke i synk og det er flere med psykiske problemer, alkohol og narkotika. Kan også si at de også allerede hadde problem før puberteten og at stresset førte til tidlig pubertet. Overvekt fører til økt østrogen så overvekt fører i større grad til tidlig pubertet. Andel overvektige barn har økt, men har ikke sett forskning på om hvor stor denne andelen er sammenlignet med barn med tidlig pubertet. Gutter som kommer tidlig i puberteten sliter ikke like mye som jenter som kommer tidlig (de får det jo når jenter vanligvis får det, så de får heller mer fordeler. Økt muskelmasse og mer modenhet for skolearbeid. Det er ulike steg i puberteten og når jenter får mensen er et av stegene. Jeg har lest forskning om at selv om akkurat dette steget har startet tidligere så er det ikke tydelig på andre deler. Mensen er i større grad knyttet til vekt, helse osv. Anonymkode: f1c05...a2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå