Gå til innhold

Pubertet jenter, hva er tidlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 4-klassing (pike) er 140 høy og jeg synes det ser ut til at hun snart er i gang med puberteten. Det er noen små tegn som melder seg, mer hår, en kvise nå og da. jeg ser flere av klassens jenter også har begynnende pubertetstegn.

Er det tidlig?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg gjerne ser at hun blir en del høyere. Jeg er selv liten og hadde håpet hun vokste meg over hodet(er rundt 1,60)

Anonymkode: 8f7f5...5dd

AnonymBruker
Skrevet

Aj, det er ikke bra. Var ikke slikt tidligere, nå er de fleste i ubalanse grunnet dårlig mat.

Anonymkode: f1145...ac4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig. 

Anonymkode: f6139...c43

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vil si det er normalt! Det er jenter nede i 8 års alderen som kommer i puberteten, det sises at de kommer tidligere og tidligere i puberteten.

min søster fikk mens etter konfirmasjonen, jeg fikk mens i 4.-5. klassen.

Anonymkode: 0e8a3...d2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en datter som går i 4 klasse. Hun er liten og uutviklet, men flere av klassevenninne er veldig høye og har tilsynelatende begynnende bryster... Det er tidlig! 

Anonymkode: f71c3...dc7

Skrevet (endret)

Alt under 8 år er vel regnet som tidlig medisinsk?

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk mensen i 6. klasse. Jeg var vel ansett som tidlig ute, men ikke sjokkerende tidlig. Puppene begynte å komme i ca 4.klasse, men mesteparten kom i tenårene.

Anonymkode: d80fa...da2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Aj, det er ikke bra. Var ikke slikt tidligere, nå er de fleste i ubalanse grunnet dårlig mat.

Haha så j.. tull! Noen får det uansett!! Og nei min var ikke tidlig.

Anonymkode: df80d...49e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har du ikke vitenskapelig belegg for å si!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (10 minutter siden):

Alt under 8 år er vel regnet som tidlig medisinsk? Personlig ville jeg tenkt at begynt pubertet før fylte 10 år er tidlig. Selv var jeg 11 år da jeg merket det første tegnet, og 14 år da jeg fikk menstruasjon. Og jeg var helt gjennomsnittlig. Ikke spesielt tidlig eller sent ute.

Men 14 år er nok sent ute i dag.

Takk for alle svar forøvrig, TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si det er normalt. Det begynner gjerne i det små en god stund før det slår til for alvor.

Anonymkode: 04f2c...e8c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det har det blitt skrevet mye om siste årene. Det blir mer og mer vanlig at jenter kommer tidligere i puberteten enn før. I forbindelse med jobb fikk jeg høre en endokrolog, som sa at i 8-9 årsalderen gjør legene ingen tiltak for å stoppe utviklingen. Self, har man medisinske og helsemessige  grunner er det noe annet.

Fikk selv mensen i 10 årsalderen.

Så praten om pubertet, mensen og utvikling bør en kanskje ta allerede i 1 klasse.. om ikke før.

Endret av AnonymBruker 31
  • Liker 3
Skrevet

Begynnende pubertet i fjerde klasse er ikke unormalt, men hun er nok blant de de første. Gjennomsnittsalderen for pubertet og menstruasjon har sunket de siste årene, men det er ingen grunn til å sykeliggjøre det; det er da vitterlig ingen sykdom. Å være den første i klassen som kommer i puberteten og som får mensen kan derimot være psykologisk tøft, så det er veldig viktig at du støtter jenta di og at hun forstår at hun er helt normal, slik at hun ikke begynner å skamme seg over kroppen sin og utvikler spiseforstyrrelser, angst, begynner med selvskading  e.l. 

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi er 155 cm og går i 4. Slank jente, så overvekt har ikke påvirket noe. Hun er helt i starten av puberteten. Så smått begynt å utvikle bryster. Det startet med noen hår her og der sommeren før 4 klasse.

Jeg fikk ikke mensen før jeg var 13, og jeg håper den er minst 2 år unna enda. Hun er fremdeles et barn til sinns.

Anonymkode: 51e48...b72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil si det er normalt. Det begynner gjerne i det små en god stund før det slår til for alvor.

Anonymkode: 04f2c...e8c

Ja det er det jeg håper på. TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er masse ulike steg av puberteten og hvor raskt det er mellom stegene er veldig ulik. Min snart 13-åring begynte å stinke om hun ikke dusjet for mange år siden, fikk litt tegn til kviser til jul og et og annet hår under armen har kommet,  men har ikke mye mer bryst nå enn for da hun var år 9 (ikke mye) og ikke fått mensen enda. Hun er heller ikke like syltynn lengerog fått litt ny figur selv om hun har vokst 7-8 cm siden i sommer.  
Snittet i Norge for å få mensen er nå 12,9 år (ny srtikkel nylig kommet ut på forskning.no) så min kan kanskje havne helt på snittet.  Hun trener med 25 andre jenter som jeg ser hver uke og enkelte så utvokste ut i 5. klasse (minst 165cm og bryst), så det er veldig individuelt. Det er minst 30 cm forskjell i høyde mellom laveste og høyeste jente, hvor den høyeste er yngst. 

Anonymkode: f1c05...a2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 8 da jeg utviklet pupper og 10 da jeg fikk mensen. Det er jo relativt tidlig, men det var noen venninner som også fikk mensen det året.

Anonymkode: 72371...06f

Gjest Hottentått
Skrevet

Selv fikk jeg mensen i 5.klasse. Har en følelse på at min datter kommer til å gå i mine fotspor 😛 regner med at hun er i puberteten rundt 4.klasse også. 

Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

Å få mensen som 14-åring er ikke sent i dag heller. Alder for pubertet og mens har ikke sunket med flere år, bare med noen måneder, så jeg vil tro de fleste får det når de er mellom 12-15, vanligst mellom 13-14. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...