Gå til innhold

Kjøre Danmark via Sverige til Norge, Hirtshals-Odense, Kbh- Gøteborg-Oslo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å satse på bilferie, ta ferje Larvik til Hirtshals og kjøre hjem via brua fra København til Malmø. Muligens et par netter på sydkysten av Sverige.

Virker jo ufattelig langt, men når jeg ser på avstandene er det ca 4,5 time å kjøre Hirtshals til Kbh, 3,5 time Kbh til Gøteborg og det samme Gøteborg til Oslo. Skal jo bruke god tid så dagsetappene blir ikke så lange. Familie på 4, barn er 9 og 11 år. 

Foreløpig idéer/ tanker er; Århus, Vejle/Billund (Legoland tror vi), Odense og Egeskov slott. På Sjælland er jeg usikker - noen tips utenom Køben? 

Har noen erfaring med lignende tur og/eller ideer om overnattingsteder ol..? 

Anonymkode: 8156f...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vurderer å satse på bilferie, ta ferje Larvik til Hirtshals og kjøre hjem via brua fra København til Malmø. Muligens et par netter på sydkysten av Sverige.

Virker jo ufattelig langt, men når jeg ser på avstandene er det ca 4,5 time å kjøre Hirtshals til Kbh, 3,5 time Kbh til Gøteborg og det samme Gøteborg til Oslo. Skal jo bruke god tid så dagsetappene blir ikke så lange. Familie på 4, barn er 9 og 11 år. 

Foreløpig idéer/ tanker er; Århus, Vejle/Billund (Legoland tror vi), Odense og Egeskov slott. På Sjælland er jeg usikker - noen tips utenom Køben? 

Har noen erfaring med lignende tur og/eller ideer om overnattingsteder ol..? 

Vet ikke når dere planlegger og dra. Men så sant dere ikke er veldig inntresert i sykling bør dere ikke være i Danmark 1 til 3 juli. Da starter Tour de France i Danmark, og det vil være det komplette kaos med stengte veier og 100tusenvis av tilskuere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kjetil E skrev (41 minutter siden):

Vet ikke når dere planlegger og dra. Men så sant dere ikke er veldig inntresert i sykling bør dere ikke være i Danmark 1 til 3 juli. Da starter Tour de France i Danmark, og det vil være det komplette kaos med stengte veier og 100tusenvis av tilskuere.

Takk for info. Blir tidligst i uke 27, fra ca 4. juli. Skal undersøke omfanget og datoer! 👍 HI

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke avstanden vil være noe problem med så store barn, så lenge de syns det er greit å kjøre bil. Vi har kjørt fra Billund og hjem til Norge på en dag som er ca 10 timer, med barn på 1 og 3 år. Vi har også vært på norgesferie de to siste årene med etapper på 4-6 timer daglig, og de er fortsatt bhg-barn. God tid, gode pauser og evt litt snacks på lur er nøkkelen. Så ville absolutt ikke bekymret meg for avstanden. Med så store barn finnes det mange morsomme billeker også. F.eks hvor mange forskjellige land man ser biler fra, gjett hva den andre ser som begynner på en bestemt bokstav etc 😊 

Det ser ut som en fin tur! Sjekk ut om Fårup sommerland eller djurssommerland kan være interessant. Fårup ligger under 1 time fra båten og djurssommerland ligger ca 2 timer fra båten og da er Århus kun en god halv time unna 😊

Anonymkode: 258cc...fc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror ikke avstanden vil være noe problem med så store barn, så lenge de syns det er greit å kjøre bil. Vi har kjørt fra Billund og hjem til Norge på en dag som er ca 10 timer, med barn på 1 og 3 år. Vi har også vært på norgesferie de to siste årene med etapper på 4-6 timer daglig, og de er fortsatt bhg-barn. God tid, gode pauser og evt litt snacks på lur er nøkkelen. Så ville absolutt ikke bekymret meg for avstanden. Med så store barn finnes det mange morsomme billeker også. F.eks hvor mange forskjellige land man ser biler fra, gjett hva den andre ser som begynner på en bestemt bokstav etc 😊 

Det ser ut som en fin tur! Sjekk ut om Fårup sommerland eller djurssommerland kan være interessant. Fårup ligger under 1 time fra båten og djurssommerland ligger ca 2 timer fra båten og da er Århus kun en god halv time unna 😊

Biltur bruker ikke være problematisk og de liker å reise så den delen går nok bra. Vi ferierte på Nord-Jylland i 2019 og besøkte da Ålborg og Fårup sommerland, derfor tenkte jeg noe annet i år. Barna ropte Legoland, der har vi ikke vært før i kor. Men det er jo noe som heter Givskud zoo også pluss Djurs sommarland og selvsagt Liseberg på vei hjemover. Vi får kikke nærmere på de og lage en rute. 

Jeg har vært i Danmark over 20 ganger, men aldri i Århus så det gleder jeg meg til. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

sjekk ut djurs sommerland og byen ebeltoft. veldig fin sted og passer på "veien". da er det en liten kjøretur fra Hirtshals, så kan dere overnatte i ebeltoft å gå i djurs. så kjører dere videre ned til Århus. etter det over mot kjøbenhavn 😊

Anonymkode: 0b175...d0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er klatrepark på Sjælland, kanskje det er noe for barna? Gavnø slott har også noe aktiviteter. Vordingborg ligger på Sjælland. 

På returen gjennom Sverige så kan dere jo ta svipptur via Ullared, shopping på Gekås og overnatting. Ellers så er det mange fine plasser langs vestkysten i Sverige. 

Anonymkode: ac928...063

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Biltur bruker ikke være problematisk og de liker å reise så den delen går nok bra. Vi ferierte på Nord-Jylland i 2019 og besøkte da Ålborg og Fårup sommerland, derfor tenkte jeg noe annet i år. Barna ropte Legoland, der har vi ikke vært før i kor. Men det er jo noe som heter Givskud zoo også pluss Djurs sommarland og selvsagt Liseberg på vei hjemover. Vi får kikke nærmere på de og lage en rute. 

Jeg har vært i Danmark over 20 ganger, men aldri i Århus så det gleder jeg meg til. 😊

Er vel og et stort Tivoli midt i Aalborg. Rett nok over 20 år siden jeg var der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er stort, kan et pit-stop på vei oppover i Sverige kanskje være Hembygdsparken i Ängelholm? :)

En slags dyrepark som er gratis midt i byen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er jo noe som heter Givskud zoo

Søsteren min hadde med seg sønnene sine på 3,5 og 8 til Givskud Zoo i fjor sommer. De elsket det, spesielt delen der man kjører på safari var stas.

Anonymkode: 05169...a03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som utfordringen blir å velge vekk, både steder og fornøyelser, mye fint i Danmark. 9-åringen er ikke glad i berg- og dalbaner så tror Djurs utgår av den grunn. De vil begge til Legoland da de ikke har vært der før, selv om jeg synes det virker veldig dyrt i forhold til hva man får. Men mulig vi gjør det for å «krysse det av» på lista. 

Ang overnatting: Ser jo veldig hyggelig med kroovernattinger, eller er det like greit med hotell? Om dere har noe å anbefale - kom med det! Og bør man booke hver natt eller er det mulig å være litt spontane og få tak i noe på sparket? 

Så gøy å undersøke og planlegge! 😊 HI

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legoland er absolutt verdt et besøk om man ikke har vært der. Prisen er det samme som Tusenfryd og dyreparken. Og man får mer for pengene enn Tusenfryd syns jeg. I Billund er det jo også som nevnt tidligere Givskud zoo, det er Lalandia og legohouse og wow-park. Masse gøy å gjøre i området med andre ord!

Anbefaler å booke på forhånd da det meste blir utsolgt av overnatting, og spesielt nå som grensene er mer åpne. Både hotell og kro er bra.

I Århus har de en gratis park som heter Marseliesborg dyrehage. Det er en inngjerdet park med masse rådyr man kan mate om man har med seg mat. 
og så har man jo tivoli friheten i Århus.

på Sjælland kan Møns klint være verdt et besøk om man er interessert

danmark er er fantastisk ferieland :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så gøy å undersøke og planlegge! 😊 HI

Så enig så enig. Jeg synes planleggingen er halve ferien jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avstandene i Danmark er veldig korte og går fort. Kjørte fra Odense via København og hjem til Oslo på en dag (riktignok lang) for 10 år siden med sønn i bilen... 
Allikevel ikke noe problem med bilferie i Danmark i så måte, er så mange artige attraksjoner der at det fort kan bli kjøring på kryss og tvers og bruke mye tid på å "surre rundt" uten å komme seg  særlig av flekken. 
Planlegger dere godt, blir nok dette bra. 
Kan anbefale Silkeborg og en tur med dampbåten der! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fjugur skrev (På 11.4.2022 den 18.21):

Avstandene i Danmark er veldig korte og går fort. Kjørte fra Odense via København og hjem til Oslo på en dag (riktignok lang) for 10 år siden med sønn i bilen... 
Allikevel ikke noe problem med bilferie i Danmark i så måte, er så mange artige attraksjoner der at det fort kan bli kjøring på kryss og tvers og bruke mye tid på å "surre rundt" uten å komme seg  særlig av flekken. 
Planlegger dere godt, blir nok dette bra. 
Kan anbefale Silkeborg og en tur med dampbåten der! 

Takk for tips! Usikker på overnatting Århus/ Ebeltoft/ Billund. Om vi skal ta en natt her og der, heller bli på samme sted et par netter og så kjøre litt lenger avstander. HI

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et par netter i Billund. Måtte jo i Legoland og i løveparken, brukte en dag på hvert sted. Det er et greit utgangspunkt for andre destinasjoner… det er som sagt korte avstander uansett, og veldig greit å orientere seg i/kjøre rundt i 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fjugur skrev (4 minutter siden):

Vi hadde et par netter i Billund. Måtte jo i Legoland og i løveparken, brukte en dag på hvert sted. Det er et greit utgangspunkt for andre destinasjoner… det er som sagt korte avstander uansett, og veldig greit å orientere seg i/kjøre rundt i 

Bare sett at overnattinger nå i Billundområdet er veldig utplukket og det som er igjen virker dyrt. Mulig lurere å bo i f.eks Vejle og kjøre til Legoland om morgenen?! HI 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammams skrev (10 timer siden):

Bare sett at overnattinger nå i Billundområdet er veldig utplukket og det som er igjen virker dyrt. Mulig lurere å bo i f.eks Vejle og kjøre til Legoland om morgenen?! HI 

Ja, vi har bodd i Velje en gang også, det funker også greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker

Nå er ferje og overnattingene samt billetter til Legoland booket. Ankommer Hirtshals kl 21.30 så blir en natt i Ålborg først. Så to netter i Ebeltoft, 1 natt i Silkeborg, 2 netter i Billund (Svanen hotell), 2 netter i Odense, 1 natt i Hillerød på nord-Sjælland før turen går over til Sverige og to netter i Gøteborg og tur i Liseberg. 

Blir bra tror vi, god tid til å suse rundt, oppsøke loppis og markeder, og oppleve. 🤞🏻for godt ferievær! ☀️ HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...