Gå til innhold

Jeg sliter med svigerfamiliens hygiene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har noen svigerfamiliemedlemmer som vi tilbringer en del tid med. Som oftest bare noen timer her og der, men også hytteturer og annet hvor vi er sammen i flere dager. Jeg er helt normalt opptatt av hygiene, tror jeg i alle fall selv. Jeg dusjer hver morgen (hårvask hver 2-3 dag) og bytter klær hver dag. Er også veldig nøye med håndvask etter toalettbesøk, før matlaging/dekking av bord og så videre. Jeg er ikke alltid veldig flink til å vaske leiligheten ukentlig, men er opptatt av å lufte ut rom flere ganger om dagen og er ikke veldig glad i folk helt oppi meg.

Problemet mitt er: svigerfamilien har et helt annet forhold til hygiene. Partneren min er mindre opptatt av det enn meg (dusjer etter trening/hver 2-3 dag hvis det ikke er noen treningsøkter, vasker buksa si med noen ukers mellomrom og kan bruke en genser i mer enn en dag om den ikke er merkbart skitten). Jeg synes at partneren min har blitt mer hygienisk etter at vi ble sammen, og jeg tør jo også å si ifra om jeg synes at det er på tide med en dusj eller vask av klær. Når svigerfamilien er på toalettet går det veldig raskt, og jeg hører at det ikke renner vann i vasken etter at det trekkes opp. Vi har vært på hytteturer i mange dager i strekk uten at noen av dem har dusjet, og en av dem lukter veldig sterk svette etter kort tid. Jeg får rett og slett hodepine av dette, og etter ei stund byr det meg imot å skulle spise sammen, eller i det hele tatt være med dem. Jeg får rett og slett en følelse av klaustrofobi. Det luftes aldri i hus og hytte, det fyres i peisen og alt føles veldig innestengt. Det skal sies at de har en rutine på vasking/støvsuging, og at det alltid er ryddig og ordentlig. Man må altså kjenne dem veldig godt for å vite at den personlige hygienen kanskje ikke er som den burde. Partneren min blir helt stille når vi snakker om dette, og jeg er redd for å såre noen, men av den grunn klarer jeg heller ikke å ta det opp med svigerfamilien. Jeg tar gjerne opp ting med egen familie, også på vegne av partner, fordi det er mer naturlig enn at svigerdatter/svigersønn tar opp vanskelige ting. Partneren min vet derfor godt hva jeg tenker og føler, men har aldri gjort noe med dette selv (sagt ifra til sin familie, hintet eller lignende).

Overdriver jeg når jeg grunnet dette kvier meg for å være sammen med dem i lang tid om gangen? Og når jeg blir hysterisk angående egne barns hygiene rundt dem (og at de skal vokse opp med mine holdninger til dette og ikke holdningene til min partners familie?).

Jeg trenger sårt noen innspill fra dere, nå før påske og nok en felles hyttetur. Det er så fint å være sammen med denne familien, og så unødvendig at hygiene skal legge en demper på alt. 

Anonymkode: ecaf1...198

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler du overdriver. Folk på hytta tar det mer med ro med all vaskingen. 

Anonymkode: 46272...fa3

• Liker 45
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du ikke skal gidde å bry deg så mye,ikke bruk energi på hva andre gjør, eller ikke gjør i dette tilfellet.  Ja de er over snittet uhygieniske,iallefall mtp å ikke vaske hendene, utover det synes jeg ikke det var så ille, ikke noe jeg hadde orket å bruke min energi på.

Anonymkode: ed656...1e5

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om du reagerer på at partneren din bare dusjer hver andre dag? Det er da helt normalt å ikke dusje hver dag, man kan vaske seg utenom dusjen også. Hvis det er der lista di ligger, så kan det hende du er for nærtagende. 

Anonymkode: b528e...905

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Reagerer mer på deg.

Relax woman..

Anonymkode: 10436...c0e

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Egentlig en lettelse om det er meg det er noe galt med 🤣  Jeg reagerer aller mest på at jeg/familien min må spise mat laget av noen som nettopp har tørket seg etter dobesøk, og ikke vasket hendene i mellom. Det er mulig at alt det andre de gjør/ikke gjør er normalt, men at jeg nå legger merke til mer enn jeg burde bry meg om, fordi jeg har blitt så bevisst hygienen deres. Det er ikke bare på hytta det er sånn, bare så det er sagt, det er også hjemme.

TS

Anonymkode: ecaf1...198

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Enig med deg. Si i fra på en tullete måte som ikke sårer, så tar dem kanskje hintet

Anonymkode: c909d...aa4

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg godt, ex-svigers vaska aldri hender etter dobesøk og eksen «vaska» hendene i 4 sekunder i kald vann uten såpe, sånn for syns skyld fordi jeg maste om det… ble kvalm av dem. Eksen luktet ofte svette og det smakte ikke godt der for neden heller. Glad han er en eks!

Anonymkode: fd411...856

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er hysterisk. Du skal ikke dusje hver dag. Håret kan vaskes maks 2 ganger i uka. Men håndvask etter toalett og før matlaging er helt normalt. Der ville jeg nok reagert om ingen gjorde

Anonymkode: 13fde...199

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som foreldrene til min eks. Grisete til tusen, vaska ikke hendene etter dobesøk, maten sto fremme om sommeren så fluene bare kunne forsyne seg osv osv. Var så ille at jeg greide ikke å spise der lenger, knapt ta en kopp kaffe 😕 Mora slikka på fingrene når hun bakte og stakk fingrene oppi deigen igjen uten å vaske seg, masse sånne episoder. Skikkelig kvalmt.

Anonymkode: 57691...d81

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Håndvask burde vært et ikke-tema, det er skikkelig ekkelt å ikke vaske seg etter dobesøk ol! 

Anonymkode: ac49f...521

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ikke vasker hender etter dobesøk og før matlaging så ville jeg ikke spise noenting på den hytte. Og det ville nok i praksis si jeg nektet å bli med. 

Anonymkode: 3bcca...b8f

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med deg når det gjelder håndvask, men ellers syns jeg du er i overkant opptatt av hygiene.

Det er ikke uhygienisk å bruke samme genser flere ganger eller å ikke dusje hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du har litt OCD ang hygienen din. Så mye at det blir slitsomt?

Jeg dusjer når jeg trenger det eller ønsker det. Noen ganger hver dag andre ganger kan det gå 1-2 dager før jeg tar en dusj. Er det antydning til lukt av meg så er det rett i dusjen. Jeg vasker fingrene etter vi har vært ute, etter dobesøk og ved matlaging. 

Har en svigermor på din skala og det er litt slitsomt. Hun dusjer ikke hver dag, men skifter håndklær flere ganger pr dag, bytter på sengen to ganger i uken, vasker huset to ganger i uken og roper ut om håndvask. Det er slitsomt. 
Der må alle vaske hendene før vi setter oss til bordet. Vi kan godt bytte?😂

Anonymkode: d08a7...4d6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagerer på er manglende håndvask etter dobesøk. Det er veldig ekkelt og uhygienisk. 

At de ikke dusjer hver dag når de er på hytta hadde jeg ikke brydd meg om. 

Anonymkode: c88a5...e77

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig når de kommer til håndhygiene.. de er det verste jeg vet når folk slørver med det. Dusjing hver dag er vel ikke så nøye,merker selv vi blir litt laidback på det når Vi er på hytta men vi vasker oss jo for det, man går ikke rundt og lukter! Tror ikke jeg ville tatt det opp, tror de vil føre lite godt med seg. Hadde kanskje blitt med på hyttetur,men maks to dager..

Anonymkode: d7607...ca0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke så lenge siden de færreste hytter hadde dusj. Men håndvask klarer man å få til selv med 1 km til vannpumpa og med vaskevannsfat i hus.

Anonymkode: 24725...1a4

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Forstår at du reagerer på håndhygienen, men det andre nei, dere er på hytta. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes du har litt OCD ang hygienen din. Så mye at det blir slitsomt?

Jeg dusjer når jeg trenger det eller ønsker det. Noen ganger hver dag andre ganger kan det gå 1-2 dager før jeg tar en dusj. Er det antydning til lukt av meg så er det rett i dusjen. Jeg vasker fingrene etter vi har vært ute, etter dobesøk og ved matlaging. 

Har en svigermor på din skala og det er litt slitsomt. Hun dusjer ikke hver dag, men skifter håndklær flere ganger pr dag, bytter på sengen to ganger i uken, vasker huset to ganger i uken og roper ut om håndvask. Det er slitsomt. 
Der må alle vaske hendene før vi setter oss til bordet. Vi kan godt bytte?😂

Anonymkode: d08a7...4d6

Men det er jo normalt det,å vaske henda før man setter seg til bordet? Slik er de her hjemme også..

Anonymkode: d7607...ca0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kontrollere andre voksnes folks hygiene. Jeg har hatt problemer med mine foreldre også, men må bare akseptere det. Jeg har aldri blitt syk av det, så det er nok OK. Jeg jobber også i barnehage så det er jo mye elendig hygiene der også, men jeg tror jeg er mer tilgivende for det fordi det er barn. Men uansett, det er ikke sunt å gå rundt med masse tvangstanker rundt dette så man må slappe litt av. 

Anonymkode: e4462...5aa

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...