Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har vært igjennom denne prosessen som føler for å dele sine erfaringer? Jeg føler at jeg nærmer meg dette selv, så gode råd mottas med takk. 

Anonymkode: e6f7c...dc4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har nylig kjøpt samboer ut av boligen. Hva slags råd er du ute etter egentlig?

Anonymkode: daf85...a7e

AnonymBruker
Skrevet

Kan man kreve salg og budrunde eller har samboer rett til å kjøpe deg ut?

Ikke TS

Anonymkode: 17a41...f48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har nylig kjøpt samboer ut av boligen. Hva slags råd er du ute etter egentlig?

Bare litt om hvordan prosessen foregår, er det f.eks. banken man kontakter først? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan man kreve salg og budrunde eller har samboer rett til å kjøpe deg ut?

Ikke TS

Anonymkode: 17a41...f48

Begge parter kan kreve salg på åpent marked.  Så kan heller den andre parten gå inn i budrunden/by over høyeste bud. Samboer kan ikke nekte salg. 

Anonymkode: e3adb...d93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare litt om hvordan prosessen foregår, er det f.eks. banken man kontakter først? 

Vi fikk først oppdatert takst. Det vanlige er å bruke tre ulike takster og ta gjennomsnitt. Det er også lurt å sjekke markedet og spørre megler hvordan prisene utvikler seg, om man kan forvente at det går over takst (da lønner det seg å kreve salg, i alle fall av den som skal bli kjøpt ut). 

Så sjekker man med banken om det er mulig å overta lånet og øke det slik at man kan kjøpe ut den andre. 

Det er også lurt å ha en plan for deling av innbo samtidig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et «godt råd» er at for den som skal kjøpe ut, er det ønskelig med lavest mulig takst og for den som skal bli kjøpt ut, er det omvendt. Jeg hadde tenkt mest på meg selv i den prosessen og ikke vært snill - dvs sørget for at jeg klarte meg selv etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere er enige om hvordan dette skal fordeles (ift. egenkapital, eierforhold osv.) er det bare å bli enige om en takst og så kontakte banken for å se om den som vil kjøpe ut har råd til dette og få lån. Så må endring i eierforhold tinglyses, osv. 

Takst kan dere enten bli enige om internt, eller leie inn takstmenn for å ta en vurdering. Noen ønsker flere for å bli enige om noe midt i mellom den høyeste og den laveste. 

Anonymkode: 7a80c...6e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Etter mye om og men ble vi enige om at jeg kunne kjøpe han ut.

Kontaktet da megler og fikk en prisvurdering, dette er gratis. Megler gav et anslag, og jeg kjøpte han da ut med den høyeste vurderingen han anslo. Vet flere også får 3 forskjellige vurderinger og tar gjennomsnittet av disse. 

Kontaktet deretter banken for å søke nytt lån og sende skjøtet til tinglysning hos kartverket (få eiendommen overdratt til meg). Dersom man har felles barn er det viktig å få dette med, da slipper man ny dokumentavgift. 

Vi hadde heldigvis kjøpt hver våre ting i boligen, så gikk greit å fordele innbo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...