Gå til innhold

Er lærer, ta master i karriereveiledning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg søker en ny retning i karrieren, da jeg i dag jobber som lærer og rett og slett er utrolig sliten og lei. 

Har nettopp funnet ut at jeg kan ta master i karriereveiledning på 2 år! Kan eventuelt også ta 4 år deltid som er mye bedre økonomisk. Syns det er supert at jeg kan ta en ny utdanning ved å bygge på noe jeg allerede har! Dette frister enormt, da jeg både synes yrket høres utrolig spennende ut og jeg virkelig trenger å komme meg bort fra lærerjobben før jeg møter veggen.

Nå lurer jeg på om det er noen som har tatt denne masteren og kan fortelle litt om hvordan det er? Er det gode jobbmuligheter etterpå? Og er det eventuelt mulig å få stipend selv om jeg er 34 år?🤔

Anonymkode: a9807...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Stipend får man jo ikke, men et omgjøringslån fra lånekassen bør ikke være noe problem. :)

Anonymkode: 1193e...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stipend får man jo ikke, men et omgjøringslån fra lånekassen bør ikke være noe problem. :)

Anonymkode: 1193e...4ef

Ja, mente studielån 🙂 Men 40% blir vel omgjort til stipend. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, mente studielån 🙂 Men 40% blir vel omgjort til stipend. 

Stipend avhenger av inntekt. Jeg tar master på deltid og jobber fulltid, så får ikke noe stipend da. 

Anonymkode: 88153...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Stipend avhenger av inntekt. Jeg tar master på deltid og jobber fulltid, så får ikke noe stipend da. 

Egentlig så har jeg lyst å studere fulltid, da jeg er redd det blir for mye med jobb ved siden av. Har 2 små barn også. Men aner ikke hvor mye jeg kan få i lån da, og om det er mulig overhodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er nok en spennende retning! Du kan jo søke om ekstra lån pga alder også. Hvis det er slik at du holder på å møte veggen, klarer du å kombinere dette over 4 år?

Hva med å være lærervikar/barnehage de dagene du har mulighet til det?

Anonymkode: 5d18d...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Egentlig så har jeg lyst å studere fulltid, da jeg er redd det blir for mye med jobb ved siden av. Har 2 små barn også. Men aner ikke hvor mye jeg kan få i lån da, og om det er mulig overhodet...

Om du studerer fulltid vil du få max lån hvor 40% blir gjort om til stipend, mener det er ca 110.000 i året? Du vil også få ca 3000 ekstra stipend for barna. Så kan du også få 100.000 ekstra i lån for hvert år, hvor ingenting blir stipend. Test kalkulatoren hos lånekassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok en spennende retning! Du kan jo søke om ekstra lån pga alder også. Hvis det er slik at du holder på å møte veggen, klarer du å kombinere dette over 4 år?

Hva med å være lærervikar/barnehage de dagene du har mulighet til det?

Anonymkode: 5d18d...376

Tror nok det vil bli mye mer slitsomt for meg å kombinere jobb og studier over 4 år enn å ta det fulltid på 2. Vet rett og slett ikke om jeg klarer å ta det over 4 år.  Vet ikke hvor stor inntektsforskjellen blir på de to alternativene, men om det er mulig økonomisk med 2 barn og huslån å studere fulltid så vil jeg virkelig helst det 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor du i studiebyen fra før? Deler du utgifter med noen? Barn i barnehage får tilbud i studentbarnehage, som muligens er rimeligere. Sjekk opp. Du kan få ekstra lån på 100K (tror jeg det er, pr. år) når du er over 30 år. Sjekk lånekassen. Du kan også ha inntekt opp til en viss sum og få stipens/lån. Har du barn får du støtte for det også. Det er mange løsninger, men finn sikker informasjon hos Lånekassen. 

Det finnes studentboliger for familier også, men det er kanskje uaktuelt? Vet ikke om det går an å leie ut egen bolig og leie seg inn i studentbolig. Eller om det overhodet er noe vits. 

Anonymkode: 6e2d4...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bor du i studiebyen fra før? Deler du utgifter med noen? Barn i barnehage får tilbud i studentbarnehage, som muligens er rimeligere. Sjekk opp. Du kan få ekstra lån på 100K (tror jeg det er, pr. år) når du er over 30 år. Sjekk lånekassen. Du kan også ha inntekt opp til en viss sum og få stipens/lån. Har du barn får du støtte for det også. Det er mange løsninger, men finn sikker informasjon hos Lånekassen. 

Det finnes studentboliger for familier også, men det er kanskje uaktuelt? Vet ikke om det går an å leie ut egen bolig og leie seg inn i studentbolig. Eller om det overhodet er noe vits. 

Anonymkode: 6e2d4...c78

Takk for mange gode innspill 🙂 Jeg bor i studiebyen ja, noe som gjør det lettere sånn sett. Men vi har akkurat kjøpt oss stort og ganske dyrt hus for bare noen måneder siden så å flytte er uaktuelt. Vet rett og slett ikke om vi får til dette økonomisk altså😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei:) Så spennende at du vurderer karriereveiledning da. Jeg tar masteren på deltid og synes fagene er utrolig spennende. Virkelig et givende studie. Deltidsstudiet er samlingsbasert og knyttes nært opp til det du jobber med. Så lenge du er motivert går det fint å studere ved siden av full jobb. Alternativt om du reduserer noe. Veldig mange tar studiet ved siden av full jobb. Du virker veldig motivert for studiet. Men skriver også at du er sliten nå. Jeg ville gått litt grundig gjennom hva du blir sliten av og hvilken oppgaver gir deg glede og energi? Sånn for sikkerhets skyld så du ikke ender opp like sliten etter endt studie :) Jobbmulighetene tror jeg er gode. Lykke til enten det blir heltid eller deltid. 

Anonymkode: 8c925...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei:) Så spennende at du vurderer karriereveiledning da. Jeg tar masteren på deltid og synes fagene er utrolig spennende. Virkelig et givende studie. Deltidsstudiet er samlingsbasert og knyttes nært opp til det du jobber med. Så lenge du er motivert går det fint å studere ved siden av full jobb. Alternativt om du reduserer noe. Veldig mange tar studiet ved siden av full jobb. Du virker veldig motivert for studiet. Men skriver også at du er sliten nå. Jeg ville gått litt grundig gjennom hva du blir sliten av og hvilken oppgaver gir deg glede og energi? Sånn for sikkerhets skyld så du ikke ender opp like sliten etter endt studie :) Jobbmulighetene tror jeg er gode. Lykke til enten det blir heltid eller deltid. 

Anonymkode: 8c925...931

Tusen takk for at du delte! Så gøy å lese at du synes det er givende! 🙂 Jeg vet rett og slett ikke om jeg har kapasitet til noe mer enn full jobb som lærer + 2 små barn så jeg må nok absolutt jobbe redusert om jeg skal gjøre dette.

Kan jeg spørre, hvor langt i studiet har du kommet? Hvor mye leser du utenom samlingene? Og vet du om det er mulig å få studielån i tillegg om jeg jobber 50%, slik at totalen i løpet av et år ikke blir så ille?🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...