Gå til innhold

Hvordan føles det trampe på andre for å heve seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke til å stikke under en stol at det er mange av denne typen. Mange blir hersket med og forsøkt gjort til en dum og kunnskapsløs person som skulle forstått bedre i mange sammenhenger.gjerne de som er empatiske or fleksible. Dette har flere av mine bekjente opplevd fra mennesker som vare MÅ bruke andre for å heve sitt stygge lille ego. Hva ligger i denne mekanismen? Du som vet med deg selv at dy gjør slikt og på denne primitive måten har kravlet deg oppover i systemet. Hvordan har du det med deg selv? 

Anonymkode: 7150c...18d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette var litt lite spesifikt. 

Rent generelt er vi jo utstyrt med instinkter for å overleve. Mye av menneskelig atferd på godt og vondt har sin rot i mekanismer som sitter så dypt i oss at hvert nytt individ må læres å ignorere eller forsterke.

Vi er flokkdyr og utstyrt med instinkter for å sikre vår plass i flokken og dermed vår overlevelse. 

Anonymkode: 9723b...973

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår faktisk ikke helt hva du sikter til her. Mener du i arbeidslivet? 

Personlig mener jeg det ikke er feil om de med mest kunnskap faktisk kravler seg til topps og forbi dem med mindre kunnskap. Det er jo sånn arbeidslivet fungerer. 

Anonymkode: f0d24...781

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår faktisk ikke helt hva du sikter til her. Mener du i arbeidslivet? 

Personlig mener jeg det ikke er feil om de med mest kunnskap faktisk kravler seg til topps og forbi dem med mindre kunnskap. Det er jo sånn arbeidslivet fungerer. 

Anonymkode: f0d24...781

Har det alltid med kunnskap å gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har det alltid med kunnskap å gjøre? 

Hvordan kan man vite at man har «mest kunnskap»?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette var litt lite spesifikt. 

Rent generelt er vi jo utstyrt med instinkter for å overleve. Mye av menneskelig atferd på godt og vondt har sin rot i mekanismer som sitter så dypt i oss at hvert nytt individ må læres å ignorere eller forsterke.

Vi er flokkdyr og utstyrt med instinkter for å sikre vår plass i flokken og dermed vår overlevelse. 

Anonymkode: 9723b...973

Ja men betyr det at man skal utsette andre for å mistrives for å sikre sin plass? Jeg trenger ingen plass. Vil bare at alle skal føle seg inkludert. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har svake mennesker og vi har sterke. De som får glede av å trykke andre ned for å føle seg bedre er langt nede på skalaen svak. Det er bare til å se på dem og tenke "stakkars".

Dere som tar dere nær av slike mennesker er mer på svakesiden enn sterkesiden. Det man kan gjøre da er å bygge opp sin integritet. Jobb,øv og les. Og kutt ut dårlige mennesker om du kan.

Anonymkode: 6b8d0...a23

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har svake mennesker og vi har sterke. De som får glede av å trykke andre ned for å føle seg bedre er langt nede på skalaen svak. Det er bare til å se på dem og tenke "stakkars".

Dere som tar dere nær av slike mennesker er mer på svakesiden enn sterkesiden. Det man kan gjøre da er å bygge opp sin integritet. Jobb,øv og les. Og kutt ut dårlige mennesker om du kan.

Vil ikke si at man er svak om man tar seg nær av mennesker som behandler en dårlig, jeg er selv opptatt av at andre skal føle seg inkludert og vel og bryr meg ingenting om å stige i gradene eller status, da føles det faktisk urettferdig og kjipt ut om noen ufortjent prøver å dra meg ned for å dra seg selv opp når jeg selv bare har vært grei med vedkommende. Man er kanskje mer følsom som person men ikke svak. 

Anonymkode: 1f1d1...c2f

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vil ikke si at man er svak om man tar seg nær av mennesker som behandler en dårlig, jeg er selv opptatt av at andre skal føle seg inkludert og vel og bryr meg ingenting om å stige i gradene eller status, da føles det faktisk urettferdig og kjipt ut om noen ufortjent prøver å dra meg ned for å dra seg selv opp når jeg selv bare har vært grei med vedkommende. Man er kanskje mer følsom som person men ikke svak. 

Anonymkode: 1f1d1...c2f

Da kan du endre tankegangen din. Du mener selv at du har vært grei med vedkommende og nå forventer du gjensidig respekt tilbake. 

Du legger da deg selv i en risiko for å bli skuffet. Har man forventninger så kan man også bli skuffet om det ikke blir slik man forventet. (Ha lave forventninger)

Du har ingen kontroll på om andre møter dine forventninger. Men du velger hvem du vil bruke tiden din med. 

Det beste er å akseptere at det finnes mennesker som ikke setter pris på din vennlighet og ikke evner å gi deg den respekten du fortjener. Desverre. 

Da må du si til deg selv "Nå møtte jeg en sånn giftig person igjen, best å holde kortene tett til brystet nå og ikke dele noe av meg til dette mennesket" 

Hvis du aksepterer at det finnes idioter, da vil du ikke bli så veldig såret men mer klok. Du må også bygge din integritet som gjør at du vet hvem du er på både godt og vondt. Da vet du allerede om det svake med deg og det sterke, og at du har akseptert det. Slutt å skjul noe med deg selv, ta det fram og aksepter det.

Det er også viktig å sette grenser og si at "Jeg syns ikke det var en fin kommentar å si", "Jeg liker ikke at du snakker slik om meg i plenium"

Hvis personen ikke respekterer dine grenser, da forlater du stedet. 

Det kryr av giftige mennesker og vi MÅ bygge bygge INTEGRITET💪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok som å pisse i buksa for den det gjelder. Gleden over å trykke ned andre er meget kortvarig og for hver gang man gjør det, blir man gradvis avkledd og blottet for hvor svak man egentlig er. 

Anonymkode: bf946...ff3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da kan du endre tankegangen din. Du mener selv at du har vært grei med vedkommende og nå forventer du gjensidig respekt tilbake. 

Du legger da deg selv i en risiko for å bli skuffet. Har man forventninger så kan man også bli skuffet om det ikke blir slik man forventet. (Ha lave forventninger)

Du har ingen kontroll på om andre møter dine forventninger. Men du velger hvem du vil bruke tiden din med. 

Det beste er å akseptere at det finnes mennesker som ikke setter pris på din vennlighet og ikke evner å gi deg den respekten du fortjener. Desverre. 

Da må du si til deg selv "Nå møtte jeg en sånn giftig person igjen, best å holde kortene tett til brystet nå og ikke dele noe av meg til dette mennesket" 

Hvis du aksepterer at det finnes idioter, da vil du ikke bli så veldig såret men mer klok. Du må også bygge din integritet som gjør at du vet hvem du er på både godt og vondt. Da vet du allerede om det svake med deg og det sterke, og at du har akseptert det. Slutt å skjul noe med deg selv, ta det fram og aksepter det.

Det er også viktig å sette grenser og si at "Jeg syns ikke det var en fin kommentar å si", "Jeg liker ikke at du snakker slik om meg i plenium"

Tusen takk for nydelig svar! Kloke ord!

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok som å pisse i buksa for den det gjelder. Gleden over å trykke ned andre er meget kortvarig og for hver gang man gjør det, blir man gradvis avkledd og blottet for hvor svak man egentlig er. 

Anonymkode: bf946...ff3

Det samme mener jeg.

Skrevet (endret)

Å tråkke på andre er ikke ok! Man blir tatt en dag og da får man stå der å forklare.  Mennesker har en tendens til å gjennomskue slikt og folk misliker folk som prøver å vokse på å trykke ned andre. Det er lett å se, og ingen er spesielt fan av det! 

Personlig har jeg konfrontert ei på jobb tidligere, og det var ikke pent, vedkommende behandler meg veldig fint i dag. 

Endret av SnartMammaLykke
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...