Gå til innhold

Tenåringen synes jeg er sur hele tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har 14 åringen sagt til meg at jeg er sur. Jeg mener ikke at jeg er det. Jeg er klar og bestemt. Kanskje sur også noen ganger når jeg har grunn til det. Flere som har tenåringer som har blitt sånn? 

Anonymkode: f83b9...c1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kansje du ikke er blid så ofte? Altsa, tuller, er i godt humør, osv. Mitt barn klager også på det samme, men han er veldig krevende, og jeg har lange dager på jobb. Vanskelig å ha overskudd til tøys og latter hver dag.. 😅

Skrevet

At tenåringen synes du er sur, er lavterskeltilbud! Legg til klein og dum også, så har du en helt vanlig fjortis…..

Det går over etter et par år!

AnonymBruker
Skrevet

Tenåringen oppfatter deg som sur. Lurt å ta det til seg, kanskje?

Anonymkode: 974c9...20c

Skrevet

Tja.

Har du vanligvis mye humor og godt humør da?

Bruker du humor aktivt i daglig tale her og der?

Eller er du mer type «nøytral/alvorlig» stort sett? Sistnevnte fremstår fort som sur om du i tillegg stort sett kommuniserer med å gi beskjeder/irettesette osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er mange harde beskjeder hele tiden så blir man jo ofte oppfatta sånn. 

Jeg synes mange av de ansatte er sure i barnehagen, jeg tror de selv mener at de bare gjør en bra jobb, men jeg synes ikke tonen deres er spesielt hyggelig. 

Anonymkode: 01d89...4d2

Skrevet

Er det noe jeg har lært etter nå fjerde tenåring i hus, så er det at man kan oppfattes sur selv om man selv kanskje bare mener å være tydelig, bestemt, litt oppgitt kanskje, eller bare har en dårlig dag eller prøver å si noe i full fart.

Selv om jeg ikke mener å være sur, så er det måten det oppfattes på, og så lenge tenåringen ellers er normalt oppegående, normalt humør og normalt høflig, så synes jeg man skal ta det til seg (altså at ikke nødvendigvis ALT man gjør er galt uansett hva). Det er ikke noe hyggelig å føle at man blir snakket surt til hele tiden, selv om man ikke mener det selv. 

Så da har jeg prøvd å anstrenge meg litt, og å formidle ting på andre måter i andre tonefall, samt tenkt over om alt faktisk MÅ sies der og da hvis jeg føler lunta er litt kort. Mener ikke at man skal gå på tærne overfor tenåringen, men man kan være såpass real at man tenker over om det kan være noe i det!

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nevner en 14 åring som kaller deg sur. 

Da har du sikkert mange andre relasjoner som kaller deg ei solstråle..

Anonymkode: b69bd...3c2

Skrevet

For meg var det litt aha-opplevelse å lese en test som var gjort i forhold til hvor modne tenåringer er når det gjelder å lese andres ansiktsuttrykk. Tenåringer og voksne mennesker ble vist bilder av fremmede med ulike ansiktsuttrykk og skulle knytte en sinnsstemning (altså tolke) til ansiktsuttrykket. 

De voksne tolket bildene til glad, sint,sur, bekymret,redd, sliten osv. Det interessante er at ungdommene tolket de fem sistnevnte til "sint". Så de er lite nyanserte i sin tolkning, og oppfatter folk som sure eller sinte uten at det er tilfelle. Så noe av forklaringen ligger nok her.

Hvilken respons får du hos tenåringen hvis du i en lett og blid tone hilser når du kommer hjem fra jobb og spør hvordan dagen har vært? Er det grynting og surmuling tilbake? I såfall kan det adresseres litt, og du kan si at humøret ikke blir på topp om man møtes slik. Så kan man også adressere hvis man har sagt fra på en rolig og ok måte om noe flere ganger, men må bli sint i stemmen for å nå gjennom. Da bør de høre etter på gang en eller to hvis de vil unngå at du blir "sur". 

For egen del har jeg valgt mine slag og anstrengt meg for å være ekstra tålmodig. Nå skal det sies at ungdommene i  hus stort sett har vært greie, og stygge kallenavn har ikke forekommet. Nå er bare yngste på 17 igjen, og jeg tror hun er over kneika, Jeg er bare litt teit sånn av og til 🤪🤪

Vi bruker mye humor i hverdagen og det hjelper. Så merker jeg at hvis jeg inviterer til noe, feks en karaokestund ( KUN med datter, jeg er ingen sanger.... ), en film eller bare en smoothie, så letter stemninga. Ikke alltid hun sier ja, men da får jeg iallefall kred for å ha prøvd. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja..  Man er kanskje ikke så blid når tenåringen ikke gjør det den får beskjed om, roter, søler og sover til langt på dag. 

Jo mindre tenåringen gjør, jo flere beskjeder må gis. Det er nok å si at vedkommende må rydde rommet så oppfattes du som sur. Neste dag er rommet like rotete og du ber i en mindre hyggelig tone. Da er oppfattes du også som sur. Neste uke og Neste måned er rommet likedan. Og du ER sur. 

Kan tenke meg hvordan det kan være ja. 

Anonymkode: fbd61...6f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I det siste har 14 åringen sagt til meg at jeg er sur. Jeg mener ikke at jeg er det. Jeg er klar og bestemt. Kanskje sur også noen ganger når jeg har grunn til det. Flere som har tenåringer som har blitt sånn? 

Anonymkode: f83b9...c1c

Her har fjortisen hormoner og verst før mensen, jeg er sur sier hun. Jaha, det er hun som er sur og ikke meg. Så ta det med en klype salt om du vet du ikke er sur. Skal høre mye før øra detter av!

Anonymkode: 6ef5a...dc4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her har fjortisen hormoner og verst før mensen, jeg er sur sier hun. Jaha, det er hun som er sur og ikke meg. Så ta det med en klype salt om du vet du ikke er sur. Skal høre mye før øra detter av!

Må bare sitere at jeg sier feks god morgen med ett smil og spør om hun har sovet godt i natt, ja..hvorfor er du så sur? (sier hun) . Whaaat(tenker jeg). Så ler jeg for meg selv og tenker jaha . Denne tiden i måneden igjen no. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...