Gå til innhold

Er dette å nekte barnet å ha egne meninger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren til en venninne av meg synes mye er morsomt og ler av mye, foreksempel hvis hun ser noe på barne tv. Hun er fem år. Noen ganger sier hun det er morsomt og ler, men da sier venninnen min at nei, det er ikke morsomt. Hvis hun sier det igjen at hun syns det er morsomt så sier venninnen min bare hardt nei. Altså, det er ikke fæle ting hun syns er morsomt akkurat. Og barn og voksne er da forskjellige på dette området. Er vel også litt morsomt med promp og sånn, men sånn er jo barn, og det går jo over.  Jeg syns det er å nekte henne å ha egne meninger og humor. Hva mener andre? 

Anonymkode: 2fba6...414

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer faktisk veldig an på hva det er snakk om.

Så lenge du ikke gir eksempel, er det liten vits i å gi deg råd.

La oss si jenta ler fordi hun synes noen er rar eller stygg, da kalles det oppdragelse å si at «nei, det er ikke morsomt». 

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kommer jo helt an på hva det gjelder da...ler barnet for å mobbe? 

AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

Det kommer faktisk veldig an på hva det er snakk om.

Så lenge du ikke gir eksempel, er det liten vits i å gi deg råd.

La oss si jenta ler fordi hun synes noen er rar eller stygg, da kalles det oppdragelse å si at «nei, det er ikke morsomt». 

Det er hvis hun ser noe på tv, eller hun og andre barn foreksempel snakker om promp eller andre litt fy ord, men det er vel en fase. Hun ler aldri av folk eller sier at de er stygge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Datteren til en venninne av meg synes mye er morsomt og ler av mye, foreksempel hvis hun ser noe på barne tv. Hun er fem år. Noen ganger sier hun det er morsomt og ler, men da sier venninnen min at nei, det er ikke morsomt. Hvis hun sier det igjen at hun syns det er morsomt så sier venninnen min bare hardt nei. Altså, det er ikke fæle ting hun syns er morsomt akkurat. Og barn og voksne er da forskjellige på dette området. Er vel også litt morsomt med promp og sånn, men sånn er jo barn, og det går jo over.  Jeg syns det er å nekte henne å ha egne meninger og humor. Hva mener andre? 

Er latter upassende i det tilfellet så er det lurt å forklare hvorfor det ikke er morsomt. Er det bare helt uskyldig som klovn eller bæsj osv så er det totalt unødvendig å si sånt til datteren sin.. 

Anonymkode: 6468c...710

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Athena79 skrev (Akkurat nå):

Kommer jo helt an på hva det gjelder da...ler barnet for å mobbe? 

Ler ikke for å mobbe. Er mer ord hun hører og ting hun ser på barne tv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er latter upassende i det tilfellet så er det lurt å forklare hvorfor det ikke er morsomt. Er det bare helt uskyldig som klovn eller bæsj osv så er det totalt unødvendig å si sånt til datteren sin.. 

Anonymkode: 6468c...710

Skjønner. Det er mest bæsj og litt andre fy ord bare.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ler ikke for å mobbe. Er mer ord hun hører og ting hun ser på barne tv.

Hun høre litt streng ut ja. 😕 Ville sagt til barnet at jeg var enig med henne og ledd med 😅

Anonymkode: a9ebd...f25

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er hvis hun ser noe på tv, eller hun og andre barn foreksempel snakker om promp eller andre litt fy ord, men det er vel en fase. Hun ler aldri av folk eller sier at de er stygge.

(Men hva er det hun ser på TV?) 

Det er en fase men det er også en foreldre sin jobb å korrigere når barnet er i disse fasene, hvis ikke får du komikere som Harald Eia som synes det er humor å pisse seg ut på TV. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (7 minutter siden):

Det er en fase men det er også en foreldre sin jobb å korrigere når barnet er i disse fasene, hvis ikke får du komikere som Harald Eia som synes det er humor å pisse seg ut på TV. 

Barne tv stort sett. Tror ikke hun ser på så mye annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barne tv stort sett. Tror ikke hun ser på så mye annet.

Om barnet ler av barne-TV er det åpenlyst feil å korrigere det om barnet ler. Herregud ikke rart man får emosjonelt flate unger om de ikke får le av barne-TV! 😳 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

om det er noe som et meningen skal være morsomt for barn men som voksbe bare syns er teit så må jo hun få lov å syns at det er morsomt. Er det snakk om jvis noen hjør noe slemt f.eks og hun ler, så forstår heg st mora sier hun ikke må le av det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å skambelegge bæsj og sånt burde man heller ikke. De lærer helt normale kroppsfunksjoner og det må være greit. Kommer selvfølgelig litt an på alder. 

Anonymkode: a9ebd...f25

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

promp er morsomt i den alderen. jeg tuller mye om promp med guttungen på 4 for han digger sånt

AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (17 minutter siden):

…..ja?

Ikke min favoritt, men du kan jo ikke diktere folk sin humor. 

Og dette her er typisk barnehumor. 

Anonymkode: ebda9...5fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

…..ja?

Ikke min favoritt, men du kan jo ikke diktere folk sin humor. 

Og dette her er typisk barnehumor. 

Anonymkode: ebda9...5fa

Hvis det er barne-TV så er jeg enig med deg i at det er ugreit at hun «korrigerer» barnet. Hun risikerer å lære barnet at det er feil å le når man synes noe er morsomt/skaper usikkerhet hos barnet. 
Jeg hadde som sagt skjønt det om barnet lo av ondsinnede/upassende ting. Ja: barn i den alderen synes promp er morsomt. Det er helt uskyldig. Du får spille «Bæsj i skjegget» til henne og ungen med Bare Egil Band ;) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...