AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #1 Skrevet 10. april 2022 Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her. Jeg er født tidlig på 80-tallet og ønsker å finne ut så mye som mulig av hva som er registrert på meg, både journaler fra helsestasjon og lege fra tidlige barneår. Og helst elevmapper, om barne- og umgdomsskole har noe papirer om meg. Jeg tror elevmapper egentlig ikke ble en obligatorisk greie før 1999, så spørs om det finnes noe på meg i det hele tatt? Grunnen til at jeg ønsker å se igjennom dette er at jeg har opplevd omsorgssvikt og traumer, og føler dette kan hjelpe meg til å bearbeide ting. Har klart å skape meg et godt liv til tross for barndommen, men ting begynner å innhente meg nå i godt voksen alder. I tillegg kan det muligens si noe om at skole og helsestasjon burde ha sett faresignalene, men at de unnlot å gjøre noe med det. Anonymkode: 95e65...7fd 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #2 Skrevet 10. april 2022 Når det kommer til elevmappen så tar du kontakt med skolen du gikk på og spør om du kan få en kopi. Er selv født på midten av 80-tallet og min elevmappen fra barneskolen innholdet veldig mye dokumenter. Jeg tok også kontakt med Bup og fikk tilsendt journalen min derfra. Så mitt tips er å kontakte de du ønsker dokumenter fra, så vil dem fortelle deg hva du trenger å gjøre for å få de utlevert. Anonymkode: 10110...ae0
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #3 Skrevet 10. april 2022 Ikke forvent stort, min mappe var nå ganske sluken. Selv om jeg ble utsatt for flere handlinger som kvalifiserer til fengselsstraff. Anonymkode: 2f495...4b2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #4 Skrevet 10. april 2022 Ring fylkesarkivet for gamle elevmapper. Dessverre ble det ikke pålagt å ta vare på skolenotater/ papirer før 2013 så en god del kan mangle. Har akkurat vært gjennom det samme og selv om flere hendelser skjedde mellom 2008-2011 så var det nesten ingen papirer på det som var nyttig 😔. Når det gjelder legejournaler ringer du bare til alle legekontorene hvor du har gått så får du de 😊 Anonymkode: 4c538...816 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #5 Skrevet 10. april 2022 Jeg anbefaler deg det ikke. Anonymkode: 940f0...d70
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #6 Skrevet 10. april 2022 Vær forberedt på å møte motstand når du vil hente ut ting. Det som ligger på sentrale arkiver vil du få, det som fortsatt ligger på den enkelte skole, legesenter osv, er det god sjans for at du må krangle for å få ut eller at de er mirakuløst forsvunnet eller (tilnærmet) tomme (det siste er selvfølgelig når det er snakk om papirjournaler). De vet de har gjort feil og de vil ikke at du skal kunne bevise det. Jeg mener ikke å være negativ, men etter ti år med egen journaluthenting og noen år med å hjelpe andre også, blir man temmelig desillusjonert. Anonymkode: 3b1f0...fe9
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #7 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når det kommer til elevmappen så tar du kontakt med skolen du gikk på og spør om du kan få en kopi. Er selv født på midten av 80-tallet og min elevmappen fra barneskolen innholdet veldig mye dokumenter. Jeg tok også kontakt med Bup og fikk tilsendt journalen min derfra. Så mitt tips er å kontakte de du ønsker dokumenter fra, så vil dem fortelle deg hva du trenger å gjøre for å få de utlevert. Anonymkode: 10110...ae0 Feil! Ts må ta kontakt med byarkivet for helsejournalen fra helsestasjonen! Her ligger også elevmappene for grunnskolen, dersom det ble opprettet noen! For videregående er det Fylkesarkivet! Anonymkode: 48441...fff 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #8 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Feil! Ts må ta kontakt med byarkivet for helsejournalen fra helsestasjonen! Her ligger også elevmappene for grunnskolen, dersom det ble opprettet noen! For videregående er det Fylkesarkivet! Anonymkode: 48441...fff Det er ikke feil. I kommunen jeg vokste opp i er det grunnskolen selv som har elevmappene. Tok først kontakt med kommunen som henviste til grunnskolen. Så det finnes ikke et enkelt fasitsvar på det TS spør om. Derfor ba jeg TS henvende seg til dem hen ønsker dokumenter fra for så å få vite hva hen trenger å gjøre. Anonymkode: 10110...ae0 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #9 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke feil. I kommunen jeg vokste opp i er det grunnskolen selv som har elevmappene. Tok først kontakt med kommunen som henviste til grunnskolen. Så det finnes ikke et enkelt fasitsvar på det TS spør om. Derfor ba jeg TS henvende seg til dem hen ønsker dokumenter fra for så å få vite hva hen trenger å gjøre. Anonymkode: 10110...ae0 Men skolene skal ikke beholde slike papirer selv, så det er jo åpenbart noen kommuner som gjør veldig feil da! Anonymkode: 48441...fff 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #10 Skrevet 11. april 2022 Tusen takk for svar alle sammen! 😊 Da er der litt ulik praksis i ulike kommuner forstår jeg...får vel bare begynne et sted. 😅 Jeg regner egentlig med det er lite å finne, da jeg var et barn som gjorde lite ut av meg og mest gikk rundt og smilte. Men jeg husker det var et par episoder som burde vært notert. Noen store forventninger til å finne noe har jeg vel ikke, men likevel greit å sjekke ut. TS Anonymkode: 95e65...7fd 2
L.F Skrevet 11. april 2022 #11 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vær forberedt på å møte motstand når du vil hente ut ting. Det som ligger på sentrale arkiver vil du få, det som fortsatt ligger på den enkelte skole, legesenter osv, er det god sjans for at du må krangle for å få ut eller at de er mirakuløst forsvunnet eller (tilnærmet) tomme (det siste er selvfølgelig når det er snakk om papirjournaler). De vet de har gjort feil og de vil ikke at du skal kunne bevise det. Jeg mener ikke å være negativ, men etter ti år med egen journaluthenting og noen år med å hjelpe andre også, blir man temmelig desillusjonert. Anonymkode: 3b1f0...fe9 Ja jeg har vel ikke helt de største forventninger til å finne noe heller. Men jeg er ikke den typen som gir meg før jeg får svar, og noe bør jo være der. 😅 Er allerede desillusjonert så det holder, så det går nok fint. Trist at du også har hatt det vondt. Og godt jobbet av deg at du har brukt tid og energi på å hjelpe andre! 💖
L.F Skrevet 11. april 2022 #12 Skrevet 11. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg anbefaler deg det ikke. Anonymkode: 940f0...d70 Hvorfor? Ts
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå