AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #1 Skrevet 10. april 2022 Er det noen som vet noe mer angående alle nyhetsoppslag om permisjon. Er det slik at dette blir diskutert i år? Hvis de kommer til ny avgjørelse, fra når vil den gjelde? Anonymkode: 139e2...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #2 Skrevet 10. april 2022 Vi som får barn i 2022 å nok pent forholde oss til den flotte 3-delingen. Her er sparingen til ulønnet perm allerede i full gang. Tiooer at ny ordning vil være i gang tidligst 2025. Anonymkode: f32c3...eeb 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #3 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi som får barn i 2022 å nok pent forholde oss til den flotte 3-delingen. Her er sparingen til ulønnet perm allerede i full gang. Tiooer at ny ordning vil være i gang tidligst 2025. Anonymkode: f32c3...eeb 😭 Det er synd! Mannen har mulighet for mye hjemmekontor og kan jobbe litt av og på som det passer. Så fot våres del hadde det fungert fint om jeg tok mesteparten av permisjonen. Anonymkode: 139e2...aaf 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #4 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): 😭 Det er synd! Mannen har mulighet for mye hjemmekontor og kan jobbe litt av og på som det passer. Så fot våres del hadde det fungert fint om jeg tok mesteparten av permisjonen. Anonymkode: 139e2...aaf Det er fryktelig synd at familiene frarøves muligheten til å avgjøre hva som passer dem best 😕 Vi får håpe at vi som sliter oss gjennom statens tvangstrøye av en tredeling baner vei for en bedre ordning for fremtidige familier 😊 Anonymkode: f32c3...eeb 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #5 Skrevet 10. april 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er fryktelig synd at familiene frarøves muligheten til å avgjøre hva som passer dem best 😕 Vi får håpe at vi som sliter oss gjennom statens tvangstrøye av en tredeling baner vei for en bedre ordning for fremtidige familier 😊 Anonymkode: f32c3...eeb Og mange av oss er for 15 uker låst til far. Kampen bør ikke være om fordelingen. Den bør være om at vi kan få flere uker inn i totalen og disse inn i fellesdelen. Anonymkode: d4a58...08e 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #6 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og mange av oss er for 15 uker låst til far. Kampen bør ikke være om fordelingen. Den bør være om at vi kan få flere uker inn i totalen og disse inn i fellesdelen. Anonymkode: d4a58...08e Helt enig. Ikke rør pappapermen, men gjerne mer til fri fordeling slik at både mor og barn kan være hjemme lenger om det passer! Anonymkode: d634e...302 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #7 Skrevet 10. april 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Helt enig. Ikke rør pappapermen, men gjerne mer til fri fordeling slik at både mor og barn kan være hjemme lenger om det passer! Anonymkode: d634e...302 Eller far. Anonymkode: d4a58...08e
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #8 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eller far. Anonymkode: d4a58...08e Hehe, mente far, ikke barn Her tar jeg de ukene som er låst til meg og far tar fellesperioden og fedrekvoten. Det fungerer best for oss, selv om jeg har fått reaksjoner. Anonymkode: d634e...302 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #9 Skrevet 10. april 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Helt enig. Ikke rør pappapermen, men gjerne mer til fri fordeling slik at både mor og barn kan være hjemme lenger om det passer! Anonymkode: d634e...302 Men ærlig talt kan dere betaler for dette ut av egen lomme! Anonymkode: 67faa...fe8 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #10 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men ærlig talt kan dere betaler for dette ut av egen lomme! Anonymkode: 67faa...fe8 Man burde ihvertfall betale for det av egen lomme om man ønsker at far ikke skal ha fedrekvote og alt skal gå til mor Anonymkode: d634e...302 5
nilie Skrevet 10. april 2022 #11 Skrevet 10. april 2022 (endret) Uenig i at det ikke vil gjelde før 2025 om det skulle endres nå, disse endringene har skjedd ganske raskt tidligere. Men, nå ser det vel ikke ut som det vil bli noen endring da flertallet virker å være i mot det. Jeg er også gravid og håper på endring. Endret 10. april 2022 av nilie 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #12 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Og mange av oss er for 15 uker låst til far. Kampen bør ikke være om fordelingen. Den bør være om at vi kan få flere uker inn i totalen og disse inn i fellesdelen. Anonymkode: d4a58...08e Enig! Selv om 15 uker fjernes, blir det nok ikke mindre enn tilbake til 12 uker. Håper jeg. Men jeg tviler på at det reduseres med mindre KrF havner i regjering igjen. Anonymkode: 6b92a...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #13 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og mange av oss er for 15 uker låst til far. Kampen bør ikke være om fordelingen. Den bør være om at vi kan få flere uker inn i totalen og disse inn i fellesdelen. Anonymkode: d4a58...08e Selvfølgelig hadde dette vært det aller beste! Er også for de 15 ukene til far, bare for å presiserer det 😊 i en perfekt verden burde permisjonen vært på 16 måneder fri fordeling! Vi går for den ulønnede varianten, men er jo ikke alle som har økonomisk styrke til det. Anonymkode: f32c3...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #14 Skrevet 10. april 2022 Man burde fått perm et år totalt! En del fordelt far, en del fordelt mor og en felles periode en kan velge. Ikke alle får barnehagebarn i august. Og vi kan faktisk ikke time termin. Det er ikke slik kroppen fungerer. Det er også tidlig å sende en under 1år i barnehage. Og hvorfor må man da ta ulønnet eller måtte ha dagmamma? De tre ukene før fødsel er også tull. Hvorfor i huleste er det regnet inn i mors permisjon? Perm bør starte fra den dagen baby blir født. Det er heller ikke gitt at arbeidsgiver godtar feks gradert permisjon en stund. Dette burde vært lovfestet. Jeg tror det hadde fungert fint for mange i en overgangsperiode fra mor til fars perm. Baby er biologisk sett mer avhengig av mor og da får man kanskje en mer glidene overgang mellom amming og tilvenning med å være borte fra mor lengre. Anonymkode: 139e2...aaf 3
IDGAF Skrevet 10. april 2022 #15 Skrevet 10. april 2022 Jeg synes det som et minimum burde være mulig å ta ut ulønnet perm uten å miste trygderettigheter og pensjonssparing frem til barnet får barnehageplass. Men det beste hadde vært å beholdt 15 uker til hver forelder, men økt fellesperioden med en måned eller to. 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #16 Skrevet 10. april 2022 Til alle dere som klager over fedrekvoten. Har dere tenkt på hvorfor den er der? Jeg jobber i et mannsdominert yrke med høyt arbeidspress. Det er stort sett menn i alle lederstillinger. Og menn klatrer raskere på karriere stigen. Pga fedrekvoten nå er såpass lang så er det blitt mye mindre avstand mellom hvor lenge en kvinne og en mann er borte fra jobb. Det merkes virkelig på arbeidsgivers prioriteringer! Dette er med på å tvinge menn i typiske mannsyrker ut i permisjon, og letter veien for oss kvinner som jobber i samme yrket. desverre er verden sånn at dette må presses igjennom.. enn så lenge. Forhåpentligvis er det snart så vanlig at far uansett vil velge å Være hjemme så lenge selv om kvoten eventuelt blir mindre. Anonymkode: 9f797...860 13 1
IDGAF Skrevet 10. april 2022 #17 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Til alle dere som klager over fedrekvoten. Har dere tenkt på hvorfor den er der? Jeg jobber i et mannsdominert yrke med høyt arbeidspress. Det er stort sett menn i alle lederstillinger. Og menn klatrer raskere på karriere stigen. Pga fedrekvoten nå er såpass lang så er det blitt mye mindre avstand mellom hvor lenge en kvinne og en mann er borte fra jobb. Det merkes virkelig på arbeidsgivers prioriteringer! Dette er med på å tvinge menn i typiske mannsyrker ut i permisjon, og letter veien for oss kvinner som jobber i samme yrket. desverre er verden sånn at dette må presses igjennom.. enn så lenge. Forhåpentligvis er det snart så vanlig at far uansett vil velge å Være hjemme så lenge selv om kvoten eventuelt blir mindre. Anonymkode: 9f797...860 Som du kanskje ser ønsker de fleste i denne tråden (og i debatten forøvrig) ikke å redusere ukene som er forbeholdt far, men samtidig la mor være hjemme såpass lenge at hun kan følge de norske anbefalingene for amming. Dette kan løses ved å gi begge lengre permisjon, istedenfor å «ta» 5 uker fra mor for å gi til far. 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #18 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man burde fått perm et år totalt! En del fordelt far, en del fordelt mor og en felles periode en kan velge Men det er jo akkurat slik det er i dag😅🙌🏻 Ts, hvis du er gravid nå må du sannsynligvis forholde deg til dagens tredeling, tror det skal myyye til for å rokke på dette med ap i front😕 Anonymkode: 585f0...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #19 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Til alle dere som klager over fedrekvoten. Har dere tenkt på hvorfor den er der? Jeg jobber i et mannsdominert yrke med høyt arbeidspress. Det er stort sett menn i alle lederstillinger. Og menn klatrer raskere på karriere stigen. Pga fedrekvoten nå er såpass lang så er det blitt mye mindre avstand mellom hvor lenge en kvinne og en mann er borte fra jobb. Det merkes virkelig på arbeidsgivers prioriteringer! Dette er med på å tvinge menn i typiske mannsyrker ut i permisjon, og letter veien for oss kvinner som jobber i samme yrket. desverre er verden sånn at dette må presses igjennom.. enn så lenge. Forhåpentligvis er det snart så vanlig at far uansett vil velge å Være hjemme så lenge selv om kvoten eventuelt blir mindre. Anonymkode: 9f797...860 Likestilling skal ikke gå på bekostning av BARNETS BESTE. Når psykologer og fagfolk og reagerer på dette er det noe alvorlig galt. Ingen sju måneder gamle babyer har godt av separasjonen med mor i den mest sårbare perioden til barnet. Seperasjonsangsten er på det høyeste, og mor kan få problemer med ammingen. Stress reaksjoner i barnets kropp kan få store følger for barnets psyke videre. Vi vet hvor viktig denne fasen er, hjernen er i en vanvittig utvikling. Da må vi løse likestillingsproblemer på andre måter! Som ikke går ut av spedbarn!! Jeg blir forbanna. Sparer og sparer alt vi kan, og jeg er barnehagelærer, tjener ikke sinnsykt godt. Men, ulønnet permisjon MÅ jeg ta. Jeg har ikke samvittighet til noe annet, når jeg vet alt det jeg vet om hva som er til barnets beste. Det er så provoserende når vi glemmer de viktigste i denne saken, som er de små barna. De har ingen stemme. Vi må være barnats advokater, og deres stemmer! For hva er best for dem i denne saken?! Anonymkode: 8c83c...eac 9 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #20 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det noen som vet noe mer angående alle nyhetsoppslag om permisjon. Er det slik at dette blir diskutert i år? Hvis de kommer til ny avgjørelse, fra når vil den gjelde? Anonymkode: 139e2...aaf Aner ikke men jeg personlig synes det er helt sykt at det ikke finnes en fødselskvote/barselkvote på 6uker inni alle disse kvotene. Anonymkode: 21ed3...871 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå