Gå til innhold

Har dere noen forslag til nytt etternavn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei hei, 

Jeg har et etternavn og ønsker å bytte dette da jeg ikke har noe forhold til det og jeg har tenkt på dette i ti år. Etternavnet mitt er Thoresen og jeg ser etter et annet etternavn på bokstaven T. Jeg liker også Th.. Men jeg er usikker på hva jeg skal bytte til.. jeg syns det er så mye vanskeligere med etternavn enn fornavn.

Jeg ønsker at det nye etternavnet skal begynne på samme bokstav som det gjør nå siden jeg liker initialene mine, og siden jeg bruker de mye som underskrift i jobben. 

Jeg er ellers også åpen for at det nye etternavnet kan være litt inspirert fra Frankrike da jeg har litt slekt derifra. 

Det hadde vært så utrolig snilt om noen hadde noen forslag, hadde satt veldig pris på det ❤️

Anonymkode: fd140...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har hatt etternavnet hele livet ditt, men har ikke noe forhold til det? Psykoanalyse 

Anonymkode: 3416f...a2e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har hatt etternavnet hele livet ditt, men har ikke noe forhold til det? Psykoanalyse 

Anonymkode: 3416f...a2e

Kan være mange grunner til det da. Jeg har et etternavn jeg ikke har noe særlig forhold til. Fikk etternavnet til stefaren jeg hadde fra jeg var 6 år til jeg var 16 år. Er glad i han altså, men jeg har jo ikke noe annet forhold til det etternavnet annet enn at det tilhører familien til han som var gift med mora mi i 10 år mens jeg var ung

Anonymkode: 30564...3ca

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Tissedal

Trump

Thrump

Thrumph

Thodesen

Treskallesen

Tedrikkersen

Tøftum

Tøffesen 

Tøffipysjamasen

Anonymkode: 17aba...db6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som eksempel fra morroklumpen over, så kan du ikke bytte til Thodesen, fordi 65 personer har det etternavnet, eller Tøftum som 149 personer heter.

Treskallesen og Tøffipysjamasen vil kunne bli avslått pga. §10.

Anonymkode: 80468...e7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du tilhørighet til et sted med stedsnavn som begynner på T, så ville jeg tatt utgangspunkt i det.

Hvis du vil gjøre det enkelt kan du gå for patronym eller matronym.

Anonymkode: 7d330...455

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymus Notarius

Synes det er rart å be fremmede finne på et etternavn til deg - vil du ikke ha et etternavn du har et forhold til, da?

Ville heller tatt utgangspunkt i forfedres etternavn eller gårdsnavn, eller valgt patronym/matronym, altså faren/moren din sitt fornavn med endelsen -sønn eller -datter (det siste avhengig av om du er kvinne eller mann). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.4.2022 den 23.34):

Kan være mange grunner til det da. Jeg har et etternavn jeg ikke har noe særlig forhold til. Fikk etternavnet til stefaren jeg hadde fra jeg var 6 år til jeg var 16 år. Er glad i han altså, men jeg har jo ikke noe annet forhold til det etternavnet annet enn at det tilhører familien til han som var gift med mora mi i 10 år mens jeg var ung

Anonymkode: 30564...3ca

Jeg var i en liknende situasjon. Hadde etternavnet til eksmannen til moren min (de ble skilt lenge før jeg ble født, men hun byttet aldri etternavn). Byttet til matronym da jeg var 17.

Ts, ingen av foreldrene dine med navn som begynner på T, da? Ev. besteforeldre med andre etternavn du kunne tenkt deg? Pikenavn er også verdt å sjekke.

Anonymkode: 5ea7b...cd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...