AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #1 Skrevet 10. april 2022 Jeg har hatt flyskrekk i mange år og har ikke tatt fly på mange år, og sist fløy jeg med foreldrene mine, så bare hang med på lasset... Nå har jeg bestemt meg for at jeg ikke gidder å IKKE fly lenger, og vil ta med min 6-åring til London eller en annen storby. Har bestemt meg for å fly fra Torp, da det er nærme der jeg bor og mindre forhold enn Gardermoen. Kan noen gi meg en liten innføring i hva man gjør og hvordan man finner ut av ting (innskjekk, levere bagasje, finne terminal osv.?). Høres sikkert utrolig teit ut for dere som reiser rundt hele tiden, men for meg er det nytt. Lurer også på hvordan vi skal komme oss fra flyplassen i London og inn i sentrum. Vurderer en sånn minibuss som kjører direkte til hotellet (gjorde det med mine foreldre i Amsterdam husker jeg, og tenker det kan være kjekt, selv om det vel tar litt lang tid), regner med at det er slike i London også? Jeg aner jo ikke hvordan man tar undergrunnen, hvor man kjøper billetter osv. og siden det er første gang vil jeg gjøre det så enkelt som mulig. På forhånd: Tusen takk for tips og råd! Anonymkode: ffe71...c06 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #2 Skrevet 10. april 2022 Jeg anbefaler at du kjøper en håndbok om London med et kart, og der står det hvordan man kommer seg fra flyplassen og inn til sentrum, og hvilke alternativer man har og hva det koster. Når du kommer til flyplassen Kan du spørre en av de ansatte om å hjelpe deg.g eller du kan spørre noen du kjenner som pleier å fly om å være med deg på flyplassen og vise deg hvordan ting foregår Anonymkode: 8f7ea...eb4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #3 Skrevet 10. april 2022 På flyplassen er det bare å si at du ikke har flydd på 20 år og at du gjerne skulle hatt litt hjelp. Det er null stress. Siden du flyr fra Torp regner jeg med at du lander på Stansted? Du kan forhåndsbestille togbilletter eller kjøpe på stasjonen. I London er det undergrunnsbane. Det kan være litt mye å sette seg inn i om man ikke er så kjent med systemet. Disse bilettene er også best å bestille på forhånd. Ellers er det jo taxi da. Så er det greit å sjekke opp hvor de ulike tingene dere ønsker å oppleve er i forhold til hvor dere skal bo osv. Skal dere på museum, London eye o.l. anbefaler jeg å kjøpe biletter til det også i forkant, da slipper dere altfor mye kø. Anonymkode: 2242a...954
Gjest Blondie65 Skrevet 10. april 2022 #4 Skrevet 10. april 2022 Hvilken flyplass i London skal du lande på? Du kan få konkret veiledning om du oppgir det. Når du bestiller billetter får du vite hvor lang tid på forhånd du må møte opp. I disse covid dager er det greit å skrive ut (JA SKRIVE UT) koronapasset før du reiser slik at du ikke blir stående med problemer grunnet flatt batteri. INNSJEKKING FØR FLYPLASSEN: Avhengig av hvilket flyselskap (igjen, sier du hvilket kan du få mer nøyaktig informasjon) får du en SMS dagen før eller 24 timer før avgang der du kan sjekke inn deg selv og bagasje (hvis dette tilbys av ditt flyselskap og din flyplass). INNSJEKKING VED ANKOMST FLYPLASSEN: Dersom du er innsjekket før flyplassen kan du gå til automaten og bare printe boardingkort (må ikke, kan bruke telefon) og bagasjelapp. Denne fester du selv på kofferten etter anvisning på bagasjelappen. De tre små lappene skal festes direkte på kofferten på kortside og langside. Den store skal festes på håndtaket. Den mellomstore er din kvittering og skal oppbevares til reisen er overstått og brukes dersom kofferten kommer bort. Kofferten din skal også være merket med navn, adresse og telefonnummer til den reisende. BAGASJEDROPP: Ferdig merket bagasje sjekkes inn enten i betjent skranke eller i bagdrop automat. Da veies den og sendes inn. INNSJEKKING I SKRANKE: Dersom du ikke reiser med Widerøe kan du heller ikke sjekke inn elektronisk på Torp, så da må du ta med kofferten til skranken for innsjekking av deg selv og bagasje. Da snakker du med en person og må ha ID (pass - England er utenfor Schengen og nå også utenfor EU så dere begge må ha gyldig pass) klart. Vis billetter og pass og lever bagasje. SIKKERHETSKONTROLLEN: Så er neste skritt sikkerhetskontroll - her er det også personer som håndterer dette og de kan man snakke med. TRANSPORT I LONDON: Jeg har vært på Stansted og Gatwick og disse ligger en time utenfor London, med tog. Det vil si at enhver bussforbindelse vil ta evigheter. Men det er svært enkelt å bestille hurtigtoget ala Flytoget på forhånd og bare vise billett til konduktør. Disse togene tar deg helt inntil Victoria Station og derfra har du uendelige muligheter med tog og t-bane. T-bane er også veldig enkelt: kjøp et Oystercard - dette er et påfyllingskort der du bare viser kortet i automaten så har du betalt. Påfylling gjøres på stasjonene. Jeg tror (hvis jeg husker rett) at Oystercardet også kjøpes i automatene.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2022 #5 Skrevet 11. april 2022 On 4/10/2022 at 4:26 PM, Blondie65 said: Når du bestiller billetter får du vite hvor lang tid på forhånd du må møte opp. I disse covid dager er det greit å skrive ut (JA SKRIVE UT) koronapasset før du reiser slik at du ikke blir stående med problemer grunnet flatt batteri. T-bane er også veldig enkelt: kjøp et Oystercard - dette er et påfyllingskort der du bare viser kortet i automaten så har du betalt. Påfylling gjøres på stasjonene. Jeg tror (hvis jeg husker rett) at Oystercardet også kjøpes i automatene. Covidpass er ikke nødvendig lenger, men jeg støtter likevel ideen om å printe det ut siden man tidligere har sett hvor fort ting endrer seg igjen. Selv om de dagene forhåpentligvis er over nå. Når det gjelder Oysterkortet så trenger man egentlig ikke det mer heller, man kan bruke visakortet på helt samme måte og få samme priser. De hotell-shuttles som TS spør etter har jeg aldri testet i London, men vet bare at det normalt tar mye lengre tid med buss eller taxi enn tog. Jeg sier normalt, for det har vært mange avvik i togtrafikken i det siste. Jeg reiser dit jevnlig, og anbefaler å alltid ha veldig god tid spesielt på returen. Et kjapt søk på shuttles tyder på at det er ganske så dyrt, da ville jeg nesten heller gått for taxi. Men koster gjerne mer enn flyturen da, og går vesentlig tregere enn toget (igjen normalt sett). Anonymkode: 6d9d0...b56
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #6 Skrevet 12. april 2022 Siden det virker som du har litt lite erfaring med reising, kanskje du burde invitere med en reisevant? Så slipper du å bruke mye tid og energi på å finne ut av ting. Hvis ikke er det når man reiser alene man lærer mest :) Lykke til! Anonymkode: fe2b0...d4a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #7 Skrevet 12. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Siden det virker som du har litt lite erfaring med reising, kanskje du burde invitere med en reisevant? Så slipper du å bruke mye tid og energi på å finne ut av ting. Hvis ikke er det når man reiser alene man lærer mest Lykke til! Anonymkode: fe2b0...d4a Så veldig mye tid og energi tar det dog ikke, så jeg støtter den siste setningen her. Anonymkode: 6d9d0...b56
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #8 Skrevet 12. april 2022 Jeg ville ikke reist til London med en seksåring bår du er såpass lite reisevant! Du kommer til å stresse, og det blir ingen hyggelig tur for noen av dere. Ta en chartertur isteden? Eller reis til et mindre forvirrende sted. Det blir ekstremt dyrt for deg i London om du skal bruke taxi for å komme deg rundt. Anonymkode: d3200...b14 6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #9 Skrevet 12. april 2022 Jeg ville kanskje reist til et «lettere» sted i første omgang, men det er meg. Hva med å enten ta en tur et sted helt alene først, eller reise til et litt mindre sted, med litt mindre å sette seg inn i, i første omgang? Anonymkode: 3faf2...877 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #10 Skrevet 12. april 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville kanskje reist til et «lettere» sted i første omgang, men det er meg. Hva med å enten ta en tur et sted helt alene først, eller reise til et litt mindre sted, med litt mindre å sette seg inn i, i første omgang? Anonymkode: 3faf2...877 Synes ikke London er blant de vanskeligere stedene å dra? Det er passkontroll, ellers lite forskjell fra EU-land. Språket er også en fordel. Og det begynner å bli bra med direkteavganger igjen etter pandemien. Heller ingen reiserestriksjoner nå, i motsetning til enkelte andre land. Anonymkode: 6d9d0...b56
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #11 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Synes ikke London er blant de vanskeligere stedene å dra? Det er passkontroll, ellers lite forskjell fra EU-land. Språket er også en fordel. Og det begynner å bli bra med direkteavganger igjen etter pandemien. Heller ingen reiserestriksjoner nå, i motsetning til enkelte andre land. Anonymkode: 6d9d0...b56 Men man skal jo være i London også, da. TS kan jo ikke engang ta tuben. Anonymkode: d3200...b14 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #12 Skrevet 12. april 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Men man skal jo være i London også, da. TS kan jo ikke engang ta tuben. Anonymkode: d3200...b14 Men det er jo ikke akkurat noen heksekunst å finne ut av det heller. Anonymkode: 6d9d0...b56 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #13 Skrevet 12. april 2022 Blondie65 skrev (På 10.4.2022 den 16.26): T-bane er også veldig enkelt: kjøp et Oystercard - dette er et påfyllingskort der du bare viser kortet i automaten så har du betalt. Påfylling gjøres på stasjonene. Jeg tror (hvis jeg husker rett) at Oystercardet også kjøpes i automatene. Nå bruker man bare kredittkortet og "tepper". Anonymkode: c6bfa...9db 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #14 Skrevet 12. april 2022 Jeg har bodd i London to år. Og må si meg enig i at jeg ikke hadde valgt London som første destinasjon med ditt utgangspunkt. Hva med København? Flyplassen er veldig oversiktlig, og systemet er likt som i Norge med bagdrop. Du tar tog eller bane direkte til sentrum. Og det at språk og kultur vil også være en trygghet for deg på en slik reise. I tillegg vil jeg si at en 6-åring har mer enn nok glede av hva København har å by på. Om du likevel er bestemt på London så gi gjerne en lyd, så kan jeg komme med tips som gjør det enklest mulig i forhold til transport og hotell. Anonymkode: c6bfa...9db 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #15 Skrevet 12. april 2022 Start heller med f.eks København! Mye enklere enn London! Anonymkode: a2170...00e 2
Vhgj Skrevet 12. april 2022 #16 Skrevet 12. april 2022 Alle flyplasser er akkurat det samme. Trenger virkelig ikke noe nybegynnertur til København. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 12. april 2022 #17 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nå bruker man bare kredittkortet og "tepper". Anonymkode: c6bfa...9db Ja jeg har jo ikke vært der på en stund
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #18 Skrevet 12. april 2022 Blondie65 skrev (9 minutter siden): Ja jeg har jo ikke vært der på en stund Da er det gjerne bare misvisende å gi råd, og bidrar utelukkende til forvirring for TS. Anonymkode: c6bfa...9db 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #19 Skrevet 12. april 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Da er det gjerne bare misvisende å gi råd, og bidrar utelukkende til forvirring for TS. Anonymkode: c6bfa...9db Synes hun ga flere gode råd, da. Og TS må jo uansett google litt hvis hun vil være best mulig forberedt. Oysterkort kan fortsatt fint brukes, det er bare strengt tatt ikke nødvendig. Men sikkert kjekt å ha hvis det blir betalingsproblemer med visa e.l. De aller fleste tingene TS bekymrer seg for finner hun relativt greit ut av uansett, det er ikke noe hokus pokus. Og kollektivtransport vil jo være aktuelt uansett hvor hun reiser, om hun ikke vil ta taxi alle steder. Anonymkode: 6d9d0...b56 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2022 #20 Skrevet 12. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes hun ga flere gode råd, da. Og TS må jo uansett google litt hvis hun vil være best mulig forberedt. Oysterkort kan fortsatt fint brukes, det er bare strengt tatt ikke nødvendig. Men sikkert kjekt å ha hvis det blir betalingsproblemer med visa e.l. De aller fleste tingene TS bekymrer seg for finner hun relativt greit ut av uansett, det er ikke noe hokus pokus. Og kollektivtransport vil jo være aktuelt uansett hvor hun reiser, om hun ikke vil ta taxi alle steder. Anonymkode: 6d9d0...b56 Jeg er ikke enig. Det var en del faktafeil. Mange flyselskap sender ikke sms med sjekk inn, særlig i disse dager krever mange sjekk-inn i skranke for å sikre at nødvendige skjema er på plass, så forhands-sjekk-inn er ofte stengt. Bag-drop har av samme årsak vært stengt. Men var åpent igjen her jeg bor da jeg fløy forrige uke. Gatwick og Stansted, eller City, har ikke bag-drop. Print av boardikort får man ikke om man sjekker inn i forkant. Da brukes QR koden på telefon for de fleste selskap. Valg om print er fjernet på automat. Koronapass er ikke i bruk mange steder lenger (men en print skader jo heller ikke..) Reiser man bør man virkelig ha 1-2 mastercard i tillegg til visa. For å ha flere muligheter. Det er fullstendig unødvendig å bruke tid, og putte penger som mulig ikke blir brukt opp, på et oystercard. Anonymkode: c6bfa...9db 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå