Gå til innhold

Hvilket boligfinansiering bør jeg gå for?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått kommunalt finansieringsbevis på 1740 000 og finansieringsbevis på 1350 000 i Sparebank 1.

Det er få leiligheter ute i min prisklasse så etter 18 måneder har jeg enda ikke fått kjøpt meg noe, men nå har jeg funnet en leilighet som ligger i et lite attraktivt område og dette er også en lite attraktiv leilighet som jeg aldri hadde fattet interesse for hvis det ikke var for at jeg har mulighet til å få kjøpe den.

Hvis jeg velger det kommunale lånet blir jeg stuck i leiligheten og har ikke mulighet til å selge og kjøpe meg noe nytt, siden man får startlån bare en gang, mens med banklånet som har høyere rente og avdrag kan jeg da ta med videre til en annen leilighet hvis jeg ønsker å selge fordi jeg ikke trives.

Jeg vet ikke hva renten er på hverken i kommunalt lån eller lån i Sparebank 1, men det er nok litt forskjell.

Hva skal jeg velge?

Anonymkode: 52903...e2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke.. Du kan ikke ta med deg banklånet heller. Hvis du skal selge vil banken gjøre en ny vurdering av deg og gi deg lån ut fra de tallene du kan vise til da. Kommunalt lån har vel mye bedre rente og du får høyere lån noe som kanskje kan sikre en mer langsiktig bolig? Husk at det koster rundt 100.000 å selge en leilighet, så jo mer langsiktig dess bedre. 

Anonymkode: 00ca6...f2a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis jeg velger det kommunale lånet blir jeg stuck i leiligheten og har ikke mulighet til å selge og kjøpe meg noe nytt, siden man får startlån bare en gang, mens med banklånet som har høyere rente og avdrag kan jeg da ta med videre til en annen leilighet hvis jeg ønsker å selge fordi jeg ikke trives.

Her ser det ut til at det har skjedd en feil. Du skal ikke kunne få kommunalt lån (startlån) om du får lån i en annen bank. 

Det er mulig å få startlån flere ganger. 

Du kan ikke ta med banklånet videre til en annen leilighet, du må selge og i så fall kjøpe nytt, ev med mellomfinansiering. 

Du kan selge en leilighet selv om den er kjøpt med startlån, men her må du lese betingelsene for lånet du har fått. 

Anonymkode: fa3dc...629

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her ser det ut til at det har skjedd en feil. Du skal ikke kunne få kommunalt lån (startlån) om du får lån i en annen bank. 

Du kan ikke ta med banklånet videre til en annen leilighet, du må selge og i så fall kjøpe nytt, ev med mellomfinansiering. 

Du kan selge en leilighet selv om den er kjøpt med startlån, men her må du lese betingelsene for lånet du har fått. 

Det har ikke skjedd en feil men jeg får så lavt lån i vanlig bank at jeg ikke har hatt muligheten for å kjøpe bolig, fordi alle leiligheter er priset for høyt for meg, er i dårlig forfatning som krever rehabilitering eller så blir det budrunde og salg høyt over prisantydning. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette er faktisk mitt andre startlån.

Jeg fikk innvilget en gang til fordi den første leiligheten jeg kjøpte var i så dårlig forfatning at jeg måtte selge.

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen grunn til IKKE å benytte seg av det kommunale finansieringsbeviset??

Anonymkode: bbd3a...901

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er vel ingen grunn til IKKE å benytte seg av det kommunale finansieringsbeviset??

Siden jeg ikke får flere finansieringsbevis fra kommunen så er jeg stuck hvis jeg ønsker å selge og kjøpe ny leilighet.

Kommunalt lån kan man ikke ta med seg til ny leilighet slik man kan med et vanlig banklån

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du har fått lån både fra bank og fra kommune i dag, så vil du vel gjerne få fra bank på et senere tidspunkt? Du kan jo ikke gå inn med innstillingen at du skal selge leiligheten igjen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kommunalt lån kan man ikke ta med seg til ny leilighet slik man kan med et vanlig banklån

Hva mener du med dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Siden jeg ikke får flere finansieringsbevis fra kommunen så er jeg stuck hvis jeg ønsker å selge og kjøpe ny leilighet.

Ts 

Du kan ikke ta med deg banklån til ny leilighet. Du innfrir lånet når boligen er solgt og må søke om nytt lån for my bolig.

Anonymkode: 58ce8...ec2

• Liker 3
Skrevet

Velg det lånet med best betingelser. Ingen av lånene kan tas med videre til ny bolig, det er alltid snakk om å innfri eksisterende lån og søke om nytt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis du har fått lån både fra bank og fra kommune i dag, så vil du vel gjerne få fra bank på et senere tidspunkt? Du kan jo ikke gå inn med innstillingen at du skal selge leiligheten igjen?

Denne leiligheten er den eneste jeg har råd til, så selv om jeg ikke liker leiligheten og området den ligger i, føler jeg at jeg må kjøpe den for jeg har ikke råd til å la være slik som boligmarkedet i byene er nå.

Ts 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts 

Man kan ikke "ta med seg" et boliglån fra bank automatisk. Man må søke om et helt nytt lån når man vil flytte, og så gjøres en ny vurdering av deg som kunde. Har inntekten gått ned eller du har fått en betalingsanmerkning i mellomtiden, får du avslag. Det kan også være at renten på markedet har steget siden sist du fikk lån, at de nå anser månedsbeløpet lånet vil koste er for høy for deg og din økonomi, så du får avslag. Sånt kan skje i vanlig bank.

Det er ingen automatikk i at man får "ta med seg lån til ny leilighet".

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (22 minutter siden):

Man kan ikke "ta med seg" et boliglån fra bank automatisk. Man må søke om et helt nytt lån når man vil flytte, og så gjøres en ny vurdering av deg som kunde. Har inntekten gått ned eller du har fått en betalingsanmerkning i mellomtiden, får du avslag. Det kan også være at renten på markedet har steget siden sist du fikk lån, at de nå anser månedsbeløpet lånet vil koste er for høy for deg og din økonomi, så du får avslag. Sånt kan skje i vanlig bank.

Det er ingen automatikk i at man får "ta med seg lån til ny leilighet".

Blir forvirret når meglere sier at man kan overføre lånet til den nye leiligheten.

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Blir forvirret når meglere sier at man kan overføre lånet til den nye leiligheten.

Ts 

Hva slags megler er det egentlig? Vel, uansett hva megler sa, han eller hun jobber ikke i bank og vet tydeligvis lite om det. Man kan som lånekunde aldri bestemme noe sånt. 

Ny bolig = nytt lån = ny lånevurdering fra banken = nytt svar på lånesøknaden.

Når det er sagt... hvis du allerede er lånekunde hos en bank og har vært det en stund, og har skjøttet lånet bra og betalt når du skal osv og ingenting har blitt verre med din økonomi, så vil de jo ofte godkjenne en ny lånesøknad på ny bolig, hvis lånesummen er innenfor hva som er ansvarlig for deg og din inntekt å låne. Banken kjenner deg jo da, og har lettere for å godkjenne deg på nytt.

• Nyttig 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Her har megler vært litt "uformell" i måten å formulere seg på.

Slik er prosessen:

Man kjøper bolig: Leil. nr 7 i Trøttegata 16. Man har lån i Sparebank1 på inntil 85 % av kjøpesummen og resten egenkapital. Lånenr. XXXX.XX.20201.

Etter noen år kjøper man ny bolig: Leil. nr 21 i Slitenåsen 1. Man har da NYTT LÅN i Sparebank1 på inntil 85 % av kjøpesummen og resten egenkapital. Lånenr.  YYYY.YY.20221.

Det man viderefører er kundeforholdet sitt - men det er to forskjellige lån.

I ditt tilfelle TS, hadde jeg brukt det kommunale lånebeviset fordi det er høyere kjøpesum - dette helt uten diskusjon og tvil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...