Gå til innhold

Forskjell på arbeidstakere ved ferier og helligdager pga. barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg ble litt inspirert av en annen tråd her på Kvinneguiden.. der noen skrev: 

«Da jeg var 23 år og singel var det helt logisk at jeg måtte jobbe kveldsvakt julaften også så mine kollegaer med små barn fikk feire jul med barna sine. Ja, det var kjipt, men det gikk da greit.»

Det jeg lurer på er.. Er det det? Er det helt logisk? 

Jeg har gjort det en del ganger selv, jeg har jobbet julaften x 4 og nyttårsaften for personer med barn -  men det er ikke noe de skal ta som en selvfølge, men det er det dessverre en del som gjør. 

I arbeidet jeg har blir jeg ofte utnyttet og jeg har det siste året blitt flinkere til å si nei. Men det er en uskreven praksis hos oss på jobben at vi uten barn skal ta de dårlige vaktene i løpet av året.. vi får da på våre skuldre at det er vår feil at de med barn ikke kan feire julen i lag med sine barn

Noen tanker om dette? 

hvordan tenker du som har barn, tenker du noe annerledes om dette? Håper på en konstruktiv debatt

Anonymkode: 9d077...4dc

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo sjefens feil hvis dette er ok. 

Hos oss er det ingen som gjør forskjell på folk. Om jeg ble spurt om noe sånt, ville jeg sagt "Are you kidding me!? Fuck off!" 😁

Anonymkode: d2b00...f5b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo på jobben, men i butikken jeg jobbet var jeg ansatt med deltid i ukene og for å jobbe mer i ferier. Da synes jeg det er helt innafor at ekstrahjelpene jobber på helligdager. Nå hadde vi ikke kveldsåpent på julaften og slike dager da, men hadde ofte åpent på dagtid. 

Nå som ansatt i staten betyr det mye for meg med barn i bhg at jeg får fri mest mulig av de tre ukene bhg er stengt. Men gir beskjed til sjefen om at kabalen også kan løses på andre måter, slik at det ikke blir «utpressing». Men mange har ikke reelle alternativer til pass i ferien, og for de skjønner jeg at det er ekstremt vanskelig å måtte jobbe når bhg er stengt i flere uker.

Jobber en turnus må en jo nødvendigvis ha et liv og støtteapparat rundt en som gjør at det går opp til vanlig, og da bør det jo også fungere i ferier/helligdager.

Anonymkode: 1e4b8...96b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På vår jobb er vi 3 stykker som deler på julaften og nyttårsaften. To av oss har barn, slik er det bare rett og slett. Vi er totalt 11 stykk på min jobb, men vi ledere har bestemt at vi tar disse dagene. Jobbet min første julaften noensinne i 2020, og det mystiske er at jeg overlevde faktisk 🤣

Anonymkode: ab635...c95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er diskriminering så det holder. Hva sier det om verdiene er alle barnløse? Jeg hadde ikke godtatt noe slikt, hvis noen hadde dratt frem det kortet for meg og arbeidsgiver. De kan bare prøve.

Jeg har valgt å ikke få barn. De som eventuelt har tatt et annet valg får styre sine liv deretter.

Anonymkode: cf59d...51e

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå jobber jeg i helsevesenet og hos oss er det annenhver jul og annenhver nyttårsaften, vi har årsturnus og kan ønske oss fri, men hovedregelen er annenhver uansett barnestatus eller ei. Dette er noe man vet, alle må ta sin deL av kaken. Nå ha jeg barn,men har ingen problemer å forstå at også de uten barn ønsker fri på røde dager eller ferie i juli. 

Anonymkode: 71e7d...958

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Greit er det vel egentlig ikke, alle må ta sin del. Da jeg jobbet turnus før jeg fikk barn, jobbet jeg gjerne jul og påske, og andre helligdager slik at de med barn fikk fri. Jeg elsker julaften, men jeg overlevde fint på jobb de kveldene også. 

Etter jeg fikk barn selv byttet jeg fra turnus til en jobb i skolen. Nå har jeg fri/avspasering hver jul, påske og andre helligdager. Så slipper det problemet😊

Anonymkode: 762fe...c9a

• Liker 3
Skrevet

Jeg har heldigvis en jobb der jeg kan ta fri når jeg vil, men jeg syns ikke det er greit at barnløse skal ta de dårlige vaktene hele tiden. Selvsagt må disse rulleres. 

Selv om jeg er barnløs har jeg familie og de bor på andre kanter av landet. Jeg har like mye lyst til å feire julen sammen med min familie som de med barn har.

AnonymBruker
Skrevet

Bør nok finne ny jobb hvis det er holdningen til ledelsen. Dessverre er det mye dårlig ledelse der ute. 

Anonymkode: e90b7...37f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man deler på del vaktene som ingen vil ha og de som alle vil ha. Sivil status og barn er irrelevant. 

Anonymkode: 5aa74...260

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker absolutt ikke at det er en selvfølge. Jeg har selv barn, og en mann som jobber turnus. De tar ikke hensyn til om folk har barn. Det hadde vært rimelig håpløst - både urettferdig og mye ekstraarbeid for arbeidsgiver. Mannen min jobber julaften kveld i år. Sånn er det. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: f38ff...909

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder for turnusarbeidere, og det gjøres ingen forskjell om folk har barn eller ikke. Men noen synes det er greit å jobbe på helligdager, siden de tjener såpass mye ekstra.

Men ekstravikarer som faktisk er ansatt for å arbeide i ferier, forventer jeg stiller litt ekstra på. De er som regel studenter og blir bare glad for en vakt på en rød dag. 

Anonymkode: 707c0...f56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var ung og barnløs ble jeg satt opp på jobb hver julaften som en selvfølge. «Da blir det du og jeg på julaften igjen, da», sa sjefen, siden vi var de eneste som ikke hadde barn. Og det var egentlig helt greit. 🤷‍♀️

Nå som jeg har barn har jeg skaffet meg en jobb som er litt mer fleksibel og som ikke krever tilstedeværelse annet enn for møter osv. (og de kan jo tas digitalt) Og det er jo en fordel når man har barn, for dersom det er jobb som MÅ gjøres når barna har fri fra barnehage/skole så går det an å gjøre jobben hjemmefra, og til andre tidspunkt på døgnet. Men det har selvsagt sine ulemper også, ift. at jeg i blant må jobbe kvelder og helger for å komme ajour. 

Da jeg var barnløs tok jeg også alltid ferie i august, etter skolene hadde startet opp igjen, for da fikk jeg langt billigere ferieturer enn hva jeg har mulighet til nå. 

Anonymkode: b62a9...a13

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber gjerne de dagene mannen er hjemme. Han reiser mye i jobben i 1-3 uker i strekk, om han er borte i jula eller barnehagens sommerferie har jeg ikke noe annet valg enn å være hjemme med ungene. Vi har 3 under 7.

Før jeg fikk barn jobbet jeg alltid jul + juli.

Anonymkode: 06ecb...6f3

AnonymBruker
Skrevet

En som har valgt barn og turnusjobb, vet jo hva dette innebærer, tenker jeg. Det er ingen grunn til at man skal få fortrinn bare fordi man har barn, unge voksne f.eks. ønsker jo også ofte å feire jul sammen med sine familier. Om man derimot ønsker å ta på seg disse vaktene fordi de er bedre betalt er det selvsagt greit, men utgangspunktet bør være at dette går på omgang.

Anonymkode: eea2d...4cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det de som har hytte som ofte får fri i ferier, leder sier vi ikke skal henge oss så mye opp i hvem som jobba sist jul/påske. Men når noen får fri i både jul og påske, mens noen må jobbe begge blir det urettferdig. 

Anonymkode: e0be6...479

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

En som har valgt barn og turnusjobb, vet jo hva dette innebærer, tenker jeg. Det er ingen grunn til at man skal få fortrinn bare fordi man har barn, unge voksne f.eks. ønsker jo også ofte å feire jul sammen med sine familier. Om man derimot ønsker å ta på seg disse vaktene fordi de er bedre betalt er det selvsagt greit, men utgangspunktet bør være at dette går på omgang.

Anonymkode: eea2d...4cb

Jeg jobber ikke turnus, men hva skal de som har barn gjøre når barnehagen stengt? Jeg har ingen som kan passe feks.

Anonymkode: 06ecb...6f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes i hvertfall ikke at samme person skal måtte avsette julaften HVERT ÅR bare fordi man er barnløs. Man kan ikke ALLTID sette seg selv bakerst i køen og aldri få samme goder som andre bare fordi man har valgt annerledes. Da ville jeg ha sagt i fra! Ja jeg kan ta hensyn, men jeg kan ikke bli utnytta for at andre skal ha særegne rettigheter som ikke du har krav på. 

Anonymkode: 05206...10f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet med en singel, barnløs fyr i 50-årene. Han hadde jobbet julaften de siste 17 årene.. 

Sjefen spurte aldri om det var greit, det var bare blitt sånn. Sjefen selv jobba ALDRI en eneste helligdag eller helg så lenge jeg jobba der (5 år).  Hun tok utelukkende dagvakter, uansett hvor vanskelig det var for resten av oss. Det var mye rart på den plassen der, sjefens barn (og sjefens sjefs barn) fikk sommerjobber der samtidig som jeg, og de fikk langt bedre vakter enn meg, fri på dagen hvis de trengte det, og førstevalg på alle vakter med ekstra betalt, og dele ut medisiner uten medisinkurs. En gang ringte sjefen meg og beordret meg på jobb fordi datteren hennes, som egentlig skulle på vakt, måtte få dra og møte vennene sine. 

Bra jeg ikke jobber der mer.. Men den stakkaren som nå er i 60-årene, han går nok vakt hver julaften fremdeles. 

Anonymkode: 4a413...7f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei, jeg ble litt inspirert av en annen tråd her på Kvinneguiden.. der noen skrev: 

«Da jeg var 23 år og singel var det helt logisk at jeg måtte jobbe kveldsvakt julaften også så mine kollegaer med små barn fikk feire jul med barna sine. Ja, det var kjipt, men det gikk da greit.»

Det jeg lurer på er.. Er det det? Er det helt logisk? 

Jeg har gjort det en del ganger selv, jeg har jobbet julaften x 4 og nyttårsaften for personer med barn -  men det er ikke noe de skal ta som en selvfølge, men det er det dessverre en del som gjør. 

I arbeidet jeg har blir jeg ofte utnyttet og jeg har det siste året blitt flinkere til å si nei. Men det er en uskreven praksis hos oss på jobben at vi uten barn skal ta de dårlige vaktene i løpet av året.. vi får da på våre skuldre at det er vår feil at de med barn ikke kan feire julen i lag med sine barn

Noen tanker om dette? 

hvordan tenker du som har barn, tenker du noe annerledes om dette? Håper på en konstruktiv debatt

Anonymkode: 9d077...4dc

Har jobbet julaften flere år med barn. Selvfølgelig! Jeg har da ingenting med hva kollegaen gjør på julaften; barn eller ei. Om kollegaen vil sitte hele dagen i pysj og spille TV spill, og spise grandis, så er det ikke min sak! Å jobbe jula skal gå på rundgang helt uavhengig av private forhold.

Er det noen som vil eller synes det er OK å jobbe en og annen jul oftere enn andre skal man bare prise seg lykkelig for en slik kollega.

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...