Gå til innhold

Er det noe du unngår på grunn av angst?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unngår så og si alt av sosiale sammenkomster. Går ikke ut av huset selv om jeg vil hvis naboene er ute, har ingen venner, er ikke i jobb, har ingen hobbyer utenfor huset, unngår å være med familie hvis de ha invitert folk som er venner av dem som jeg ikke kjenner. Lista er lang.

Anonymkode: 97b7a...d08

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg, ts, unngår å dra på svømmehall eller treningssenter fordi det er "skittent" der. Unngår å reise. 

Det var ikke sånn før 

Anonymkode: c1dfd...490

AnonymBruker
Skrevet

Unngår ting som kan føre til avvisning, med den konsekvens at jeg er evig singel og arbeidsledig.

Anonymkode: 4a971...fad

AnonymBruker
Skrevet

Emetofobi her - unngår situasjoner som involverer store mengder alkohol. Tidligere unngikk jeg også kollektivreiser, men klarte heldigvis å komme over den ved eksponeringsterapi!

Anonymkode: 3a8f5...3b2

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet nei. Jeg har hatt tilbakevendende angst i 20 år, og det er svært sjelden den får hindre meg i å gjøre det jeg vil. Med det sagt er terskelen i de verste periodene alltid overkommelig med en plan B og C i bakhånd. 

Anonymkode: 3ffb7...d23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Emetofobi her - unngår situasjoner som involverer store mengder alkohol. Tidligere unngikk jeg også kollektivreiser, men klarte heldigvis å komme over den ved eksponeringsterapi!

Fint at du fikk hjelp! Eksponering funker ikke alltid. Vi med angst og fobier ønsker jo å ha 100% garanti hele tiden...

AnonymBruker
Skrevet

Telefon samtaler, og en del sosial situasjonener. 

Anonymkode: 6cdce...840

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fint at du fikk hjelp! Eksponering funker ikke alltid. Vi med angst og fobier ønsker jo å ha 100% garanti hele tiden...

Absolutt! Det er fryktelig vanskelig å lykkes. Må jo innrømme at jeg ikke trives på kollektivreiser nå heller, men jeg er i hvertfall i stand til å gjøre det, så det hjelper jo i hverdagen 😊

AnonymBruker
Skrevet

Høyspentledninger og master.

Anonymkode: 0ee17...d39

AnonymBruker
Skrevet

Trygghetssøkende strategier ja. Så kjent så kjent.

Jeg har en form for sosial angst. Noen situasjoner takler jeg helt fint. Jeg har bla. en jobb hvor jeg må ha mye med folk å gjøre - men siden det er jobb, så er det ikke personlig, og jeg har spesifikke ting som jeg skal si. Sånn sett er mine sosiale interaksjoner relativt forutsigbare. Jeg har også null problem med store folkemengder, reise alene, gjøre andre ekstremt stressfulle oppgaver i livet.

Men nære relasjoner. Besøk, fester, bli-kjent arrangementer.... der det liksom skal være smalltalk og man skal by på seg selv og bare chille og ha det gøy - det gjør meg sykt nervøs. Jeg lukker meg, blir aptatisk, blir fullstendig tappet for krefter. Jeg vet enda ikke helt hvorfor. Klarer ikke sette fingeren på hva det er. Så mitt liv er full av bekjente - men omtrent ingen nære venner. For jeg klarer ikke skaffe meg venner.

Lurer på om det er andre i samme situasjon?

Anonymkode: f4a9e...e91

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Menn

Anonymkode: 29e47...d15

AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg unngikk en dame en gang. 

Anonymkode: 0bd5d...a71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har en form for sosial angst. Noen situasjoner takler jeg helt fint. Jeg har bla. en jobb hvor jeg må ha mye med folk å gjøre - men siden det er jobb, så er det ikke personlig, og jeg har spesifikke ting som jeg skal si. Sånn sett er mine sosiale interaksjoner relativt forutsigbare. Jeg har også null problem med store folkemengder, reise alene, gjøre andre ekstremt stressfulle oppgaver i livet.

Men nære relasjoner. Besøk, fester, bli-kjent arrangementer.... der det liksom skal være smalltalk og man skal by på seg selv og bare chille og ha det gøy - det gjør meg sykt nervøs. Jeg lukker meg, blir aptatisk, blir fullstendig tappet for krefter. Jeg vet enda ikke helt hvorfor. Klarer ikke sette fingeren på hva det er. Så mitt liv er full av bekjente - men omtrent ingen nære venner. For jeg klarer ikke skaffe meg venner.

Jeg unngår reise ikke pga reise. Jeg unngår å reise pga frykt for innbrudd, lekkasje og sånt. Så sitter og passer på leiligheten 24/7. Idioti, jeg vet, men angsten er enorm. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har det helt likt! Synes feks samtaler på jobb går helt fint. Kan snakke om faglige ting eller bare vær og vind uten problem. Jeg vet at når jeg er ferdig på jobb så er alle innforstått med at man skal hjem. Forelesninger synes jeg derimot er kjempeubehagelige og kan være vanskelige. Særlig i pausene og tiden mens man venter på å gå inn i auditoriene, men kan også få følelsen av at jeg blir stirret på og ser stygg ut under selve forelesning. Rekker aldri opp hånden for å si det sånn. I det siste har jeg droppet flere forelesninger fordi det er så ubehagelig å være i et rom med så mange mennesker 

Anonymkode: 477d8...79d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har også en form for sosial angst, men for meg utspiller det seg mer i at jeg kan miste antenner fordi jeg skal overkompensere. Ok med bare 1 person, men blir det flere så kan jeg bli "mye". Har dog selvtillit og er sosialt omgjengelig, men det skjer noen klikker i meg som gjør at jeg mister meg selv.

Jeg får venner, men jeg lukker meg med en gang de gjør noe feil. Dvs hvis de trigger deler av meg som sliter med avvisning og følelsen av å være mindreverdig pga barndomstraumer, så har jeg en automekanisme som gjør at jeg forsvinner umiddelbart hvis de rører den nerven. Jeg har mistet en del venner pga det, for jeg klarer ikke formidle, låser meg helt, og forsvinner fra livet deres. 

Anonymkode: 065e1...a0d

AnonymBruker
Skrevet

Unngår telefonsamtaler, postkassen, hunder, overnattinger, noen typer mat, noen typer vasking (rense sluk o.l.), si meningene mine til fremmede (og enkelte typer) mennesker, konflikter ++

Anonymkode: 4bad9...6a8

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å ikke unngå noe siden det mest sannsynlig forsterker angsten. Jeg prøver iallfall å gjøre alt mulig rart selv om jeg ikke alltid klarer å gjennomføre

Anonymkode: 69b02...23f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Unngår telefonsamtaler, postkassen, hunder, overnattinger, noen typer mat, noen typer vasking (rense sluk o.l.), si meningene mine til fremmede (og enkelte typer) mennesker, konflikter ++

Anonymkode: 4bad9...6a8

Rense sluk? 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Rense sluk? 

Det er ikke så rart mtp hvor mye gørr man kan finne i et sluk

Anonymkode: 065e1...a0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...