Gå til innhold

Syk Hoya?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en broket Hoya Carnosa.

Planta trives og vokser, får akkurat passe lite vann, men etter at jeg begynte å fyre har jeg passa på at den ikke har fått tørke helt ut. (Bare nesten)

I løpet av et par dager har nesten alle blad på den ene sida (Den som får mest lys) fått svarte flekker. Det starter ved midten av bladet. Det er ikke mulig å se skader på bladene, og når jeg brekker bladet er det friskt og spenstig helt igjennom. Overflaten ser frisk ut, men den er svart.

De fleste av de svarte flekkene er på oversida av bladene (mest i det hvite området), men noen har flekker på undersiden. Ingen av flekkene går helt gjennom bladet, og alle flekkene sitter på samme side. Fra motsatt side (planta har bøyle) ser den helt frisk ut.

Planta har ikke vært utsatt for hverken frost eller sterk varme.

Hva er galt?

(For sikkerhets skyld har jeg spraya den og satt den i karantene)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Høres mystisk ut... solskade eller sopp?

Litt vanskelig å si på sukkulente planter, fordi en solskade ikke går tvers igjennom bladet som det gjør på tynnere blader... Dessuten, har det vært så mye sol i det siste, da? Har det vært kaldt hos deg, forresten? Hvis den står i vinduet så kan den jo ha kommet borti glasset, og glasset er kaldt. Da kan den ha fått frostskader selv om det er lunt i vinduskarmen.

Helt ærlig, jeg hadde prøvd å plukke av bladene og sett om det hjalp, og gjør det ikke det så hadde jeg kasta planta. :klø:

Skrevet (endret)

Jeg klør meg i hodet jeg også.

Den svarte fargen minner meg om varme- eller kuldeskade, men der den står, på salongbordet 1 1/2 meter inn i rommet bør den ikke ha fått noen av delene.

Sopp er jeg også litt tvilende til, for planta er ellers blank og fin, og har ikke stått våt.

Nå har den i alle fall endt i karantene. Jeg gir den to døgn for å se om det sprer seg. Deretter blir det bladplukking.

Endret av Paige

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...