Gå til innhold

Ny leil og bhg. Hvordan gjøre ungen mest mulig trygg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Noen som har tips til overgang til ny leilighet + barnehage. Noe spesielt jeg kan gjøre for at ungen skal føle seg trygg? 

Skal besøke bhg mye i sommer, skal jeg la ungen få være med på flyttingen og pakking osv ( 3 år ) ? Føler det blir feil og pakke og flytte til et nytt sted mens ungen er hos faren. At det kan komme som et sjokk med plutselig nytt sted? 

Anonymkode: 5929c...571

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vis frem hvor dere skal bo, ta med barnet inn og vis frem 'her skal du sove', 'her skal jeg sove', 'her er doen' etc. La barnet bidra litt med pakking etc. Send barnet til far og si at 'når jeg henter deg neste gang, skal vi til det nye huset'. Dersom dere har et godt samarbeid og barnet ikke synes det er vanskelig å bytte mellom dere, kan evt far og barn komme innom mens du flytter inn.

Å flytte med en treåring i beina er på ingen måte å anbefale. 

Anonymkode: 3a383...ac9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vis frem hvor dere skal bo, ta med barnet inn og vis frem 'her skal du sove', 'her skal jeg sove', 'her er doen' etc. La barnet bidra litt med pakking etc. Send barnet til far og si at 'når jeg henter deg neste gang, skal vi til det nye huset'. Dersom dere har et godt samarbeid og barnet ikke synes det er vanskelig å bytte mellom dere, kan evt far og barn komme innom mens du flytter inn.

Å flytte med en treåring i beina er på ingen måte å anbefale. 

Takk for tips, det hørtes bra ut. 
Nei det hadde nok blitt litt vanskelig ja 😅

AnonymBruker
Skrevet

Har flyttet to ganger nå med snart-11-åringen, og dette har fungert godt her i alle fall. I fjor var hun med på å bære noen kasser dagene før, men den dagen vi tok hovedlasset var hun borte. Det er enklere å forholde seg til et klart skille enn kaoset når alt foregår. Og når hun kom hjem var rommet klart og jeg hadde tid til å hjelpe henne å orientere seg og organisere sakene sine.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei. Noen som har tips til overgang til ny leilighet + barnehage. Noe spesielt jeg kan gjøre for at ungen skal føle seg trygg? 

Min løsning har alltid vært ærlighet og avmystifisering. Det fungerer på alt. I tillegg må du selv være trygg på det som skjer da barna plukker opp hvordan foreldre føler om noe uten at de engang prøver.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skal besøke bhg mye i sommer, skal jeg la ungen få være med på flyttingen og pakking osv ( 3 år ) ? Føler det blir feil og pakke og flytte til et nytt sted mens ungen er hos faren. At det kan komme som et sjokk med plutselig nytt sted? 

Skal du ha trygge unger må du ta de med på absolutt alt som er. Er det flytting så la de være med å pakke, bære ting ut i flyttebilen, sette ting på plass i det nye stedet. Vaske det gamle stedet, male det nye stedet, og absolutt alt. Sjansen er stor for at du må gjøre om igjen det meste at det de gjør, men du tar dem jo ikke med for å få hjelp heller.
Et av de bedre bildene jeg har fra da vi selv flyttet er et bilde av mine barn i bare underbuksa (ville ikke ødelegge klærne dems) som maler veggen på det ene barnerommet. Jeg måtte male det om igjen, men hva gjør vel det? Det var jo bare å beskytte og maskere nøye før de begynte så var det jo ingen fare med noe annet der inne.

Poenget er at man avmystifiserer ved at de er med på prosessen, og det gjør det trygt.

Også syntes barna det er gøy. Frem til de blir tenåringer hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...