Gå til innhold

Når 3 åringen sier hun ikke vil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte det hadde vært gøy å dra i åpen hall, 3 åringen sier bare nei. 

Så da vil jeg ikke dra henne med, selv om jeg vet at hun hadde kost seg.

Lar dere barna bare være inne da? Eller bestemmer dere når de sier at de ikke vil noe? 

Åpen hall er jo ikke akkurat for meg liksom. 😜

Anonymkode: e35d2...1ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3-åringer aner jo ikke hva de svarer på. Ikke spør, bare bestem. Taper du kampen mot en 3-åring så vil du slite maks i årene fremover!

Anonymkode: 210be...e9a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Spørs hva det er. Hun vet vel ikke hva åpen hall er så da ville jeg lokket og lurt. Du vet jo best hvordan. Samtidig kan man ikke la ungene bestemme alt. Jeg er alenemor og 3åringen vil sjelden i butikken men om vi skal ha mat så må hun nesten være med så…

Og man skal ikke spørre små barn om ting de ikke har noe valg på. Om jeg skulle noe som jeg vet barnet mitt ville likt så hadde jeg ikke spurt henne om det. 

Må ikke bli sånn som ett par jeg vet om. De lar 5åringen bestemme ALT. Vil ikke barnet ha fiskekaker til middag selv om det er kjøpt inn? Nei da får vi gå ut å handle noe annet. 
LYKKE TIL i fremtiden med det barnet sier bare jeg 

Endret av BethD
Skrevet

Jeg tar med min 3 åring uansett. Han kan si nei til det meste, men er veldig fornøyd når vi er der.

Svømming f.eks, ville han absolutt ikke, da han ikke hadde vært der siden babytiden og syntes det var skummelt.  Elsker det nå, og spør hver helg om vi kan dra. Kommer vi er plass hvor han virkelig ikke vil være, så drar vi heller. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tenkte det hadde vært gøy å dra i åpen hall, 3 åringen sier bare nei. 

Så da vil jeg ikke dra henne med, selv om jeg vet at hun hadde kost seg.

Lar dere barna bare være inne da? Eller bestemmer dere når de sier at de ikke vil noe? 

Åpen hall er jo ikke akkurat for meg liksom. 😜

Du spør en 3-åring om den vil? Det er snakk om en 3-åring, hen har ikke begrep om hva som er hva og kan ikke ta stilling til dette. 

Foreldrene planlegger og utfører - så tar man med seg erfaringen om hvordan barnet reagerer på den enkelte aktivitet hver gang...

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig, barn skal få vite planen - de skal ikke være med å legge den.

Hadde mitt barn fått bestemme, ville alle ferier vært på Lollo og Bernie chartertur. 

Helgene hadde vært iPad og godteri. 

Anonymkode: f59b8...1f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min 3-åring får bare beskjed om hva som skal skje. Finner han ut at han ikke vil mer når vi er der, så kan vi dra.

Anonymkode: 861c6...892

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sluttet å spørre hva barnet vil, men ev gitt to valg, hvor begge valgene var det dere skulle, men kun noe enkelt om f.eks hvilken av disse klærne ville det ha på dit dere skal.

Anonymkode: 163ef...7da

AnonymBruker
Skrevet

Jada jeg vet alt dette.

Men om det bare vil være inne, hva er ille med det? Skal man liksom fra de med på aktiviteter om de ikke vil? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jada jeg vet alt dette.

Men om det bare vil være inne, hva er ille med det? Skal man liksom fra de med på aktiviteter om de ikke vil? 

Ja!!!!! Det heter oppdrsgelse, barn må lære seg at det er lagt planer.

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min sier nei når jeg spør om han må tisse😅 Men han tisser nå allikevel når jeg tar han med til toalettet. 

Han sier nei at han ikke vil gå ut på tur. Men han storkoser seg hver gang. 

Så om ungen sier nei så lar jeg ikke det stoppe oss. I verste fall vil han ikke den aktiviteten når vi først er der, men det har hittil ikke skjedd😎😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja!!!!! Det heter oppdrsgelse, barn må lære seg at det er lagt planer.

Men jeg gjør det jo bare for henne. For min del kan vi like greit være inne, enn å dra på en åpen hall 😅😬 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør ikke ungene, jeg bare sier at i dag skal vi. Ofte protesterer de, men 9 av 10 ganger så koser de seg bare vi kommer oss i gang. Vi må ut og bruke kroppen på et eller annet hver dag, hvis ikke blir det ikke trivelig hjemme. De maser, kjeder seg, krangler med hverandre. Vi trenger rett og slett litt luft og andre inntrykk. 

Anonymkode: 76af1...77d

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jada jeg vet alt dette.

Du som voksen kan jo vurdere behovet barnet har. Om du ser at barnet bare har behov for fysisk aktivitet og stimuli så er det jo bare å ta han eller hun med. Om barnet aktiviserer seg hjemme og virker å få det han/hun trenger der, så er det ingenting galt i å bli hjemme. Men barnet selv er vel ikke den beste til å selv vurdere det. 

Anonymkode: 29f96...b7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på om 3-åringen har vært der før og vet hva det er. Hvis hun ikke trives med åpen hall (vet ikke helt hva dette går ut på jeg), så synes jeg ikke dere skal tvinge henne. Hvis dere kun har vært der en gang og hun syntes det var litt overveldende, så prøv igjen. Vi har prøvd ut et tilbud om ball-lek for skolestarterne. Var ingen suksess første gang, for å si det mildt. Kun barn hun ikke kjenner, som herjet rundt så hun turte ikke. Men vi har tenkt å prøve igjen. 

Og så kommer det an på om dere har tenkt å gå i helga, eller om dette er an aktivitet som foregår etter  barnehagen. Synes absolutt ikke vi skal presse små barn med  på aktiviteter på ettermiddag/kveld når de er slitne etter en lang dag i barnehagen. 

Anonymkode: 410de...16e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men jeg gjør det jo bare for henne. For min del kan vi like greit være inne, enn å dra på en åpen hall 😅😬 

Hallo.. Du tror tanken er god nok så du slipper å reise. 🙄

Ta med barnet og se hvor gøy det er. Du blir vel glad når barnet er glad? 

Virker nesten som at du prøver å finne unnskyldninger til å ikke tvinge barnet med. Barnet er 3 (!) år og vet ikke hva det svarer på. Barna lever i nuet. Koser det seg der og da så er det godt nok for barnet. Blir det tatt med på friidrett er det mye gøyere, men det skjønner det ikke før det er der. 

Anonymkode: 51046...c3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jada jeg vet alt dette.

Eeeh, JA!

😳

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud så mye dere la barna deres styrer her!  "Vil du ta på vinterjakke, det er jo kaldt ute- NEEEEIIIIII!!!!" Så blir det kamp fordi egentlig må de faktisk ha på jakke og nå er de sta og vil stå på sitt.  

Slutt å dulle ungene deres!  "Hei Hermiose, ta på jakken, nå skal vi til lekeplassen! ".  Sann, hjelpe deg litt. 

Anonymkode: aeaa1...27e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna bestemmer aldri hva vi skal, har en på 2, en på 3 og ei på 9. Eller, eldste bestemmer selv om hun ønsker å være med på fotball osv, men det følger jo forpliktelser. Bursdager er det ikke lov å takke nei til, besøk og andre aktiviteter kan hun bestemme selv. 

De to minste bestemmer ingenting av slikt. Treåringen kan få bestemme om han vil ha rød eller blå t-skjorte, om han vil gå eller bruke balansesykkelen på tur feks. Han får selvsagt ikke bestemme OM vi skal på tur, eller om han skal ha hjelm eller ikke. 

Tannpussen er det ikke lov å bestemme selv, men de får bestemme hvilken tannkrem de vil ha (har to forskjellige, funker supert når ungene ikke er gira på tannpuss, og man kan overtale med at de får bestemme noe selv). 

Når man lar barna være med å bestemme må vi legge til rette og ha det etter deres nivå. At man skal ut er noe foreldrene bestemmer, om man vil leke med biler eller dukker er noe barna bestemmer. Skjønner? 

Anonymkode: b2069...d8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jada jeg vet alt dette.

Det er positivt å få frisk luft. Det er positivt å få nye erfaringer. Det er positivt å bruke kroppen. Det er positivt å møte andre mennesker. Det er positivt å være ute blant folk. Det er positivt å kjenne på en slitenhet etterpå. Det er positivt å nye å komme hjem igjen. Det er positivt å være høflig ute. Det er positivt å utfordre seg selv. Det er positivt å gjøre noe sammen. 

Trenger du mer? :) 

Anonymkode: b2069...d8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...