Gå til innhold

Hvor krangler dere som har barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Mannen og jeg sliter med diverse i forholdet og har gjort det lenge. En del av problemet er at vi ikke får snakket ferdig om vanskelige ting fordi vi stort sett har barn i huset, både småbarn og store tenåringer. Og vi har en veldig liten leilighet med tynne vegger. Og mannen har høy stemme..

Nå har vi begynt å gå i samtaler på familievernkontoret, men vi må jo kunne snakke sammen ellers også. Merker at det hoper seg opp innvendig til en vond klump i magen, og mannen går rundt som en trykkoker. 

Har dere gode tips og vaner å dele? 

Anonymkode: fc9b8...2db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har veldig ulik måte å krangle på, han er høylytt og eksplosiv fra første sekund, jeg derimot har en veldig lang lunte, jeg er stille og rasjonell men om han klarer å brenne ned på den lunta så braker det løs fra meg og jeg blir helt urasjonell og en skikkelig heks. Dette blir jo ikke veldig konstruktivt så jeg har begynt å gå i fra kranglene og går på et annet rom. Mannen blir kjempe sur hver eneste gang jeg går men det går greit, før jeg går sier da bare «det kommer ingenting konstruktivt eller bra ut av denne samtalen akkurat nå så jeg trekker meg unna situasjonen så kan vi prate når du ikke er så sur». 
deretter så lar jeg han roe seg ned noen minutter før jeg sender en melding og fortsetter krangelen der men på en mye mer konstruktiv måte. Ord kan såre men om man skriver de ned og leser meldingen før man sender den så ser man forhåpentligvis hvilke ord som kan såre sånn at man kan formulere om seg.

Etter en stund så går jeg tilbake til der mannen er, og da kan vi ha en samtale og ikke en krangel og vi blir alltid fort venner igjen for begge har fått ut det de vil si men på en mye mer konstruktiv måte enn å stå å skrike til hverandre.

Anonymkode: 8e26f...215

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han klarte ikke å ikke ta krangler foran barna, så jeg måtte til slutt forlate han (var ille krangling, altså). 

Nå krangler vi i telefonen og oppfører oss normalt foran barna.

Anonymkode: be1d2...e71

Skrevet

Gå en tur?da kan dere krangle i skogen eller på gateplan. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Han klarte ikke å ikke ta krangler foran barna, så jeg måtte til slutt forlate han (var ille krangling, altså). 

Nå krangler vi i telefonen og oppfører oss normalt foran barna.

Anonymkode: be1d2...e71

Ja, det er det jeg er redd for at kommer til å skje her også. Han klarer ikke, eller prøver ikke hardt nok i følge min mening, å ikke krangle med barna i hus. 

Forholdet blir heller ikke bedre av at jeg blir veldig passiv for å avverge krangel og sur stemning. 

Synes likevel det er trist å skilles, han er jo egentlig en veldig fin fyr.

AnonymBruker
Skrevet

Vi krangler sjeldent, men jeg blir fort irritert og sier i fra der og da. Det blir ikke noe krangel ut av det da. Vi har to små barn. Jeg klarer ikke vente med å si noe i flere timer.. 

Anonymkode: ae0b3...dd6

Skrevet
Mamajune11 skrev (35 minutter siden):

Gå en tur?da kan dere krangle i skogen eller på gateplan. 

Takk, det er et godt råd, skulle kanskje lagt inn en fast snakketur i uka eller noe.

AnonymBruker
Skrevet

Når de har lagt seg så har vi en etasje de ikke er i.

Anonymkode: c68a1...632

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi krangler sjeldent, men jeg blir fort irritert og sier i fra der og da. Det blir ikke noe krangel ut av det da. Vi har to små barn. Jeg klarer ikke vente med å si noe i flere timer.. 

Anonymkode: ae0b3...dd6

Ja, det skulle jeg ønske at jeg også kunne, men jeg det kan jo fort bli møtt med sinne, og da er det gjort. 

Jeg skjønner jo også at jeg har en rolle oppi dette, så jeg må jo også gjøre noe med måten jeg tar opp ting på. Nå er jeg bare passiv og sur, det er en dårlig løsning.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er like stor synder som resten her. Jeg har likevel lyst å komme med et tankekors: krangler dere høylytt, med usaklige personangrep med og foran kolleger og venner? Hvorfor ikke? Kan det ha noe med respekten for kollegaer og venner å gjøre? Hva sier det om respekten for partneren deres?

Det må finnes andre måter å drøfte uenigheter enn usaklig og høylytt krangling. Hvorfor går dere (og jeg) direkte i forsvars- og angrepsposisjon? Hvorfor ta betente krangler når man er opprørt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når de har lagt seg så har vi en etasje de ikke er i.

Anonymkode: c68a1...632

Det har ikke vi. Men vi hadde det da jeg vokste opp, og jeg lovte meg selv at når jeg ble voksen skulle mine barn aldri høre på krangling når de hadde lagt seg. Så det der med egen etasje funker ikke nødvendigvis så godt som man tror.

Skrevet
Blondie65 skrev (3 minutter siden):

Jeg er like stor synder som resten her. Jeg har likevel lyst å komme med et tankekors: krangler dere høylytt, med usaklige personangrep med og foran kolleger og venner? Hvorfor ikke? Kan det ha noe med respekten for kollegaer og venner å gjøre? Hva sier det om respekten for partneren deres?

Det må finnes andre måter å drøfte uenigheter enn usaklig og høylytt krangling. Hvorfor går dere (og jeg) direkte i forsvars- og angrepsposisjon? Hvorfor ta betente krangler når man er opprørt?

Veldig gode tankekors det der! Jeg har tenkt på det før, og tenkt at vi burde kanskje hatt "teammøter" med saksliste på en måte. Men så er jo problemene man har i et samliv gjerne mer betent enn de man har på jobb, så det blir mer triggende. Hva tenker dere rundt det?

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Hildamaria skrev (1 minutt siden):

Veldig gode tankekors det der! Jeg har tenkt på det før, og tenkt at vi burde kanskje hatt "teammøter" med saksliste på en måte. Men så er jo problemene man har i et samliv gjerne mer betent enn de man har på jobb, så det blir mer triggende. Hva tenker dere rundt det?

Jeg tror også at et fast tidspunkt for å drøfte ukens hendelser og legge planer for neste kunne løst mye av kranglebehovet. Kan også være at det bør være oftere enn en gang pr uke. Jeg tenker at både "trykkokeren" og "usakligberta" klarer å holde seg hvis de vet at teammøtet er nært forestående.

(Og jeg vet med meg selv at jeg har en lei tendens til å la ting vokse seg enorme inne i mitt eget hode, men hvis jeg får tid til å tenke over det så innser jeg at det er dramaturgen som har vært litt tung på effektene og at det egentlig er en fillesak, så for meg ville det fungert utmerket å vite at det finnes et tidspunkt der man kan drøfte saken).

Skrevet

Vi tekster på whatsapp mens barna er hjemme og tar det der..

Skrevet
Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Jeg tror også at et fast tidspunkt for å drøfte ukens hendelser og legge planer for neste kunne løst mye av kranglebehovet. Kan også være at det bør være oftere enn en gang pr uke. Jeg tenker at både "trykkokeren" og "usakligberta" klarer å holde seg hvis de vet at teammøtet er nært forestående.

(Og jeg vet med meg selv at jeg har en lei tendens til å la ting vokse seg enorme inne i mitt eget hode, men hvis jeg får tid til å tenke over det så innser jeg at det er dramaturgen som har vært litt tung på effektene og at det egentlig er en fillesak, så for meg ville det fungert utmerket å vite at det finnes et tidspunkt der man kan drøfte saken).

Fantastisk bra skrevet😅

AnonymBruker
Skrevet

De kan jo opprette passiv aggressive tråder på kg og sende linker til hverandre?

Anonymkode: 1af30...c69

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De kan jo opprette passiv aggressive tråder på kg og sende linker til hverandre?

Anonymkode: 1af30...c69

Konstruktivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...