Gå til innhold

Kan man bruke kontaktlinser dersom øyet er hoven pga muligens allergi effekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok vippe extension, 2 dager etter ble øyet hoven. 
jeg brukte ikke kontaktlinser igår. Bare briller

nå bruker jeg briller igjen. Men lurer på om jeg kan bruke kontaktlinser?0

Anonymkode: 4af0d...dcc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tidligst om 30 dager. 

Anonymkode: 5edc3...69c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tidligst om 30 dager. 

…seriøst 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pollenallergi .. og sliter med å bruke kontaktlinser i allergisesongen. Må ofte gå med briller. 

Anonymkode: 16d8f...e56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

…seriøst 

Seriøst ja. Ved infeksjon på øyet bør du minimum vente 30 d før du bruker kontaktlinser igjen. 

Gjest laPistola
Skrevet

Hvis øyer ditt ikke vil ha linsen der så faller den vel ut? 
Aldri hørt noe om 30 dagers regel? Er dette noe en øyelege har sagt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Seriøst ja. Ved infeksjon på øyet bør du minimum vente 30 d før du bruker kontaktlinser igjen. 

Kilde? Dette høres ikke ut som noe som gjelder alle typer infeksjoner.

Denne infeksjonen er dessuten ikke på selve øyet, men i øyelokket (jfr. tidligere tråd). Det er ikke helt det samme det heller. 

Anonymkode: f2133...ecc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hovner opp rundt øynene pga av pollen. Har fått beskjed av lege og optiker at jeg kan fortsette med linser. Linsene hjelper mot kløe, og jeg blir mindre rød på øynene. Men dette Jan kanskje ikke sammenlignes med det du spør om. 

Anonymkode: a75bd...48b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lurer jeg også på. For noen år siden fikk jeg øyebetennelse på begge øynene samtidig. Brukte selvsagt briller mens jeg dryppet øynene med kloramfenikol og for sikkerhets skyld noen dager etter jeg jeg var OK igjen men det tok på ingen måte 30 dager. 

AnonymBruker
Skrevet
Cata skrev (1 minutt siden):

Lurer jeg også på. For noen år siden fikk jeg øyebetennelse på begge øynene samtidig. Brukte selvsagt briller mens jeg dryppet øynene med kloramfenikol og for sikkerhets skyld noen dager etter jeg jeg var OK igjen men det tok på ingen måte 30 dager. 

Vel. Ved konjuktivitt, betennelse i slimhinnene, er det riktignok anbefalt av optikere å ta en pause på 14 dager i linsebruk. Men et par optikere jeg har gått til anbefalte 30 d for sikkerhetsskyld. 
Når det gjelder synet er det alltid best å være på den sikre siden. Du har uansett briller, så skjønner ikke det store offeret her..

AnonymBruker
Skrevet

Her står det litt mer om forskjellige øyebetennelser. 

https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/alle-brosjyrer/oyekatarr-konjunktivitt

Legg merke til at det står man bør droppe kontaktlinser i minst to uker dersom kontaktlinsene er årsaken til betennelsen

Dette er en side som har spesielt fokus på kontaktlinsebruk. Her står det at man normalt bør vente med å bruke kontaktlinser til dagen etter den første symptomfrie dagen: https://www.xn--linserpnett-38a.no/linser-etter-øyebetennelse/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Denne infeksjonen er dessuten ikke på selve øyet, men i øyelokket (jfr. tidligere tråd). Det er ikke helt det samme det heller. 

Konjunktivitt, øyekatarr, omfatter også slimhinnene bak øyelokkene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel. Ved konjuktivitt, betennelse i slimhinnene, er det riktignok anbefalt av optikere å ta en pause på 14 dager i linsebruk. Men et par optikere jeg har gått til anbefalte 30 d for sikkerhetsskyld. 
Når det gjelder synet er det alltid best å være på den sikre siden. Du har uansett briller, så skjønner ikke det store offeret her..

Dette er jo noe helt annet enn å alltid måtte vente minimum 30 dager, slik du påsto.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo noe helt annet enn å alltid måtte vente minimum 30 dager, slik du påsto.

Hvorfor gidde å ta en sjanse med synet?

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men jeg kan gi et eksempel på hvorfor det er et « offer». Jeg er veldig nærsynt og tykke brilleglass er tungt og gir hodepine over tid. ( i tillegg , hvis det er sol , skal du ha solbriller utenpå brillene for og beskytte øynene mot solen? Regn , dugg osv. briller er noe herk)  tror jeg stoler mer på øyeleger enn hva « et par optikere» anbefaler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor slenge ut påstander uten hold? Og hvorfor gå med briller flere uker mer enn nødvendig? De fleste som velger kontaktlinser fremfor briller gjør det av en grunn. 

AnonymBruker
Skrevet

Kontaktlinse e er jo ikke årsaken til problemene her. 

Jeg hadde keratitt tidligere iår, og gikk på dråper i 10 dager. Etter det fikk jeg beskjed om at linser var ok igjen. Ja, det var hos øyelege. 

Anonymkode: a75bd...48b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to rjnder med keratitt. Da var det 6 måneder uten linser og 4 uker uten linser. Det var anmodning fra overlegen på øyeavdelingen. 

Så lenge du er betent rundt øyet og ståe på behandling så hadde jeg ventet. Er lett å få baktere under linsen som kan føre til videre komplikasjoner. Jeg personlig hadde ventet 10-14 dager, i det minste til hevelsen/pusset var over + et par dager. 

Anonymkode: f0fbf...796

AnonymBruker
Skrevet

Kommer sikkert litt ann på. Jeg har veldig kraftig pollenallergi så øynene mine renner og hovner opp litt om sommeren, men det går helt fint med dagslinser likevel.

Anonymkode: 16ce0...0cf

Skrevet
laPistola skrev (19 minutter siden):

Jeg er veldig nærsynt og tykke brilleglass er tungt og gir hodepine over tid

Det var meg som ble sitert og jeg er i samme situasjon. "Colabunnbriller" er virkelig ikke noe man ønsker å gå med lenger enn man

Men som nevnt ovenfor så brukte jeg naturligvis brillene til jeg var frisk igjen, dvs. til hevelse og sårhet og puss var helt borte.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...