Gå til innhold

Noen her som også har en sånn stemor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå godt voksen og har et eget liv, men det er fortsatt sårt å ha mindre kontakt med sin egen far pga stemor. Hun er svært ustabil i humøret. Kan være hyggelig i et sekund, og så kan hun plutselig snu i humøret og gjøre det direkte ukoselig å være på besøk. Jeg har derfor ikke sett min far på flere år, fordi jeg rett og slett ikke orker å omgås henne. Han kan ikke besøke meg pga helse og alderdom. Hun er rett og slett slem, om jeg skal være helt ærlig. Det er derfor utfordrende å komme på besøk, fordi jeg vet hva som venter meg. Føler hun har tatt han ifra meg.

Ønsker derfor å lufte tankene litt med dere andre som også har en stemor som dere helst skulle ha sluppet å hatt i livet deres.

Anonymkode: 9b241...ce8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde besøkt min far uansett. Det er vel ikke farlig å være der? Hun banker deg gel ikke opp?

Anonymkode: 916fe...27b

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde besøkt min far uansett. Det er vel ikke farlig å være der? Hun banker deg gel ikke opp?

Enig i denne. 
si ifra da vel? Du er en voksen kvinne. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er voksen, så er det utrolig egoistisk å ikke besøke de far pga. henne. 
Du klarer vel å være i samme rom som henne noen  timer. 
Tatt han fra deg? Han er vel ikke tvunget til å være sammen med henne? Det er et valg han har tatt fordi han elsker henne. 
Du høres utrolig umoden og egoistisk ut. 

Anonymkode: b4c2c...1f6

• Liker 3
Skrevet

Så din far dør . Du har ikke hatt kontakt med han på lenge pga stemor . 
hvordan vil det føles ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Neida, men å være i samme hus med noen som hater meg og viser det til stadighet, gjør ikke besøket så hyggelig akkurat.
TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du er voksen, så er det utrolig egoistisk å ikke besøke de far pga. henne. 
Du klarer vel å være i samme rom som henne noen  timer. 
Tatt han fra deg? Han er vel ikke tvunget til å være sammen med henne? Det er et valg han har tatt fordi han elsker henne. 
Du høres utrolig umoden og egoistisk ut. 

Og du høres utrolig lite empatisk og korttenkt ut.
Du kan selv prøve å bo i samme hus i mange år sammen med noen som mishandler deg psykisk.
Skjerp deg.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og du høres utrolig lite empatisk og korttenkt ut.
Du kan selv prøve å bo i samme hus i mange år sammen med noen som mishandler deg psykisk.
Skjerp deg.

TS

Hvis hun mishandler han psykisk, hvorfor gjør du det verre for han ved å ikke besøke han? Du burde stilt opp for din gamle far, ikke trukket deg unna.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Neida, men å være i samme hus med noen som hater meg og viser det til stadighet, gjør ikke besøket så hyggelig akkurat.
TS

Du er jo ikke der for henne. Overse stemor og benytt tiden med din far. 

Anonymkode: 176e4...69e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis hun mishandler han psykisk, hvorfor gjør du det verre for han ved å ikke besøke han? Du burde stilt opp for din gamle far, ikke trukket deg unna.  

Hun er ikke slem mot han, men mot meg.
TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

TS

Må det være hyggelig for henne? Herregud har du ryggrad? Hadde dette vært meg hadde jeg fader meg marsjert inn der å sagt jeg skal besøke min far. Om du har noe imot det kan du dra,jeg skal være her i 1.5 time. Så du vet når du kan komme tilbake. 
Ditt jævla hespetre (deg til henne altså)

du må kreve din plass. Du lar henne vinne 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

TS

Det hadde jeg driti i, bare besøk og ignorerer henne totalt. 

Anonymkode: f2137...a4b

AnonymBruker
Skrevet
BethD skrev (4 minutter siden):

Må det være hyggelig for henne? Herregud har du ryggrad? Hadde dette vært meg hadde jeg fader meg marsjert inn der å sagt jeg skal besøke min far. Om du har noe imot det kan du dra,jeg skal være her i 1.5 time. Så du vet når du kan komme tilbake. 
Ditt jævla hespetre (deg til henne altså)

du må kreve din plass. Du lar henne vinne 

Jada, jeg har ryggrad. Takk som spør. Jeg har prøvd å kreve min plass halve livet mitt, men enkelte mennesker kan man ikke "vinne" over. Jeg vil gå så langt som å si at min far, som forelder, skulle tatt mer ansvar for å stå opp for meg i oppveksten. Noe han ikke gjorde. Men jeg vet at han er glad i meg. Derfor har jeg ikke brutt kontakten. Har mange dårlige minner, og det sitter fortsatt i, nå som jeg er voksen. Synes jeg har fått mange ufølsomme svar her.
TS

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jada, jeg har ryggrad. Takk som spør. Jeg har prøvd å kreve min plass halve livet mitt, men enkelte mennesker kan man ikke "vinne" over. Jeg vil gå så langt som å si at min far, som forelder, skulle tatt mer ansvar for å stå opp for meg i oppveksten. Noe han ikke gjorde. Men jeg vet at han er glad i meg. Derfor har jeg ikke brutt kontakten. Har mange dårlige minner, og det sitter fortsatt i, nå som jeg er voksen. Synes jeg har fått mange ufølsomme svar her.
TS

Jeg har vært igjennom dritt jeg og. Hadde en sånn stemor i 10 år av mitt voksne liv. I starten tok jeg avstand, så begynte jeg å bare besøke uavhengig av hva hun mener. La alle blikk og følelser skli forbi. Relasjon til aldrende foreldre er viktigere enn en sur stemor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er stemor den eneste her med egen fri vilje? 

Har din far egen telefon? Kontakt ham der, for en telefonsamtale eller å avtale et møte. 

Ofte på KG virker det det som folk mener stemor skal bruke livet sitt på å tilrettelegge relasjonen mellom barn og far. Da du var barn var det din fars ansvar å ivareta relasjonen mellom dere. Nå er du voksen, da har du også et ansvar. 

Du vil ha en god relasjon mellom deg og din far. Hvorfor tenker du at en tredjeperson (stemor) skal ha ansvar for dette? 

Anonymkode: 23de2...f74

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært igjennom dritt jeg og. Hadde en sånn stemor i 10 år av mitt voksne liv. I starten tok jeg avstand, så begynte jeg å bare besøke uavhengig av hva hun mener. La alle blikk og følelser skli forbi. Relasjon til aldrende foreldre er viktigere enn en sur stemor. 

Enig i det, takk. :) Synd at du også har måtte opplevd å ha en slik stemor! Det er veldig kjipt. Klem til deg!
TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er stemor den eneste her med egen fri vilje? 

Har din far egen telefon? Kontakt ham der, for en telefonsamtale eller å avtale et møte. 

Ofte på KG virker det det som folk mener stemor skal bruke livet sitt på å tilrettelegge relasjonen mellom barn og far. Da du var barn var det din fars ansvar å ivareta relasjonen mellom dere. Nå er du voksen, da har du også et ansvar. 

Du vil ha en god relasjon mellom deg og din far. Hvorfor tenker du at en tredjeperson (stemor) skal ha ansvar for dette? 

Jeg vet at jeg har et ansvar. Jeg sier bare at det er utfordrende og vanskelig. Ønsket derfor å komme i kontakt med flere og høre hvordan de opplever det, og hva de har gjort med situasjonen. Jeg trenger ingen moralpreken, jeg trenger støtte for noe som er sårt og vanskelig. Andre som ikke har opplevd det samme, kan ikke forstå eller skjønne hvordan det har vært. Pappa og jeg har mye kontakt på telefon, det er ikke sånn at vi aldri har kontakt lenger. Vi har bare ikke møttes.

Jeg har aldri forventet at stemor har hatt et ansvar for å ivareta relasjon mellom meg og min far. Men jeg har forventet at hun i det minste kan være grei med meg når jeg kommer på besøk. Det er jo derfor jeg ikke har orket å komme på besøk. Hadde du/ dere giddet å reise på besøk til noen som suger ut all energi av deg, og får deg til å føle deg både uvelkommen og mindreverdig? Og tro meg, det nytter ikke å si ifra til henne. Det har jeg prøvd, på flere måter.

TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enig i det, takk. :) Synd at du også har måtte opplevd å ha en slik stemor! Det er veldig kjipt. Klem til deg!
TS

Jeg tenkte litt at hun tåler ikke synet av meg så da skal jeg hvert fall være der. 

Også begynte hun å si ufine ting til meg når pappa ikke hørte på. Etter hvert fortalte jeg alt til pappa, han kunne ikke støtte noe av det hun sa. Flere av barna begynte også å reagere. Etter hvert så vi en utslitt pappa som helt klart ikke var lykkelig.

Om det er fordi jeg er eldst eller var ærlig med han vet jeg ikke, men han fortalte meg at han var ulykkelig med henne. I 1 år sa han dette jevnlig også ble det slutt mellom de.

Jeg holdt ut I 10 år med en slik stemor, som også holdt barnebarn borte fra bestefaren sin. Jeg sto i det og tok min plass hver i 7 år. Da klarer du noen besøk med en kranglete stemor og. 

Min stemor mente at jeg måtte booke tiden faren min, helst to uker i forveien. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet at jeg har et ansvar. Jeg sier bare at det er utfordrende og vanskelig. Ønsket derfor å komme i kontakt med flere og høre hvordan de opplever det, og hva de har gjort med situasjonen. Jeg trenger ingen moralpreken, jeg trenger støtte for noe som er sårt og vanskelig. Andre som ikke har opplevd det samme, kan ikke forstå eller skjønne hvordan det har vært. Pappa og jeg har mye kontakt på telefon, det er ikke sånn at vi aldri har kontakt lenger. Vi har bare ikke møttes.

Jeg har aldri forventet at stemor har hatt et ansvar for å ivareta relasjon mellom meg og min far. Men jeg har forventet at hun i det minste kan være grei med meg når jeg kommer på besøk. Det er jo derfor jeg ikke har orket å komme på besøk. Hadde du/ dere giddet å reise på besøk til noen som suger ut all energi av deg, og får deg til å føle deg både uvelkommen og mindreverdig? Og tro meg, det nytter ikke å si ifra til henne. Det har jeg prøvd, på flere måter.

TS

Men hvorfor sier du ifra til henne? Hvorfor snakker du ikke med din far? 

Han er vel tilstede når hun er slem? Hva sier han? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er nå godt voksen og har et eget liv, men det er fortsatt sårt å ha mindre kontakt med sin egen far pga stemor. Hun er svært ustabil i humøret. Kan være hyggelig i et sekund, og så kan hun plutselig snu i humøret og gjøre det direkte ukoselig å være på besøk. Jeg har derfor ikke sett min far på flere år, fordi jeg rett og slett ikke orker å omgås henne. Han kan ikke besøke meg pga helse og alderdom. Hun er rett og slett slem, om jeg skal være helt ærlig. Det er derfor utfordrende å komme på besøk, fordi jeg vet hva som venter meg. Føler hun har tatt han ifra meg.

Ønsker derfor å lufte tankene litt med dere andre som også har en stemor som dere helst skulle ha sluppet å hatt i livet deres.

Men hvis stemoren din begynner på S så har du en stor utfordring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...