Gå til innhold

Katter som ikke skjønner hvordan bruke kattedør.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk oss kattedør for noen måneder siden. Vi har tre katter som vil inn og ut til alle døgnets tider, og tenkte en kattedør ville hjelpe. MEN ingen av de forstår hvordan den skal brukes. De to eldste setter seg foran, men må ha vår hjelp til å dytte opp luken før de går ut. Kattungen er livredd og nærmer seg ikke en gang, nytter ikke å lokke med mat for han er ikke så interessert i mat i utgangspunktet. 

Er det våre katter som er mindre intelligente eller hva er det 😅 Både meg og mannen min slipper ikke de to eldste ut ved å åpne døren. De må gjennom kattedøren, men de skjønner jo ikke at du må dytte hodet borti. Vi har jo vist de at de må dytte med hodet, men allikevel sitter de der til vi hjelper. 

Anonymkode: 86984...a00

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du chip på katteluken? Blir dem da redd det klikket som kommer når de stikker hodet inni? 
Liker dem feks leverpostei eller lignende? I såfall kan du prøve med å smøre litt på luken. Har nesten glemt hvordan våre lærte seg å bruke luken, men en av oss sto på utsiden og lokket. Den andre hjalp litt til på innsiden. Våre katter ble litt redd det klikket som kom pga chip, men vi slo av denne funksjonen i en periode. Plutselig så knakk de koden og luken er flittig i bruk. 

Anonymkode: e2c2b...11c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du chip på katteluken? Blir dem da redd det klikket som kommer når de stikker hodet inni? 
Liker dem feks leverpostei eller lignende? I såfall kan du prøve med å smøre litt på luken. Har nesten glemt hvordan våre lærte seg å bruke luken, men en av oss sto på utsiden og lokket. Den andre hjalp litt til på innsiden. Våre katter ble litt redd det klikket som kom pga chip, men vi slo av denne funksjonen i en periode. Plutselig så knakk de koden og luken er flittig i bruk. 

Ja kattungen er livredd det klikket som kommer av chipen, og tør ikke nærme seg. Så redd at vi ikke får lokket med noe. Tror ikke det går an å skru av den funksjonen heller. Uff frustrerende. 

AnonymBruker
Skrevet

Her tok det en måneds tid før pus knekte koden. Han skvatt også av klikkelyden i luka. Jeg hold opp luka for å la ham gå ut gjennom den når jeg var hjemme og plutselig en dag skjønte han greia og begynte å åpne den selv. Jeg ble veldig glad og lettet, for jeg trodde aldri det skulle funke. Dine katter finner sikkert ut av det også. Lykke til 😊

Anonymkode: 6ce66...f34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her tok det en måneds tid før pus knekte koden. Han skvatt også av klikkelyden i luka. Jeg hold opp luka for å la ham gå ut gjennom den når jeg var hjemme og plutselig en dag skjønte han greia og begynte å åpne den selv. Jeg ble veldig glad og lettet, for jeg trodde aldri det skulle funke. Dine katter finner sikkert ut av det også. Lykke til 😊

Anonymkode: 6ce66...f34

Ok da er det ikke bare mine 😆😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja kattungen er livredd det klikket som kommer av chipen, og tør ikke nærme seg. Så redd at vi ikke får lokket med noe. Tror ikke det går an å skru av den funksjonen heller. Uff frustrerende. 

Hvilken katteluke har du? Vi har en som heter Ferplast swing. På den går det an å slå av chipleseren.

Skrevet

Men kan du prøve å sette den helt opp en periode slik at det bare er åpningen/hullet? Hvis de venner seg til å gå gjennom åpningen når den er helt åpen, blir det sikkert lettere for dem å få dem til å gå gjennom den på vanlig måte etter hvert.

Ikke nødvendigvis at den er helt åpen til alle døgnets tider, men bare slik i begynnelsen at du får kattene gjennom når de skal ut og inn.

AnonymBruker
Skrevet

Øver du med de da? Min lærte det etter et par runder, og samme dag gikk hun inn og ut uten at vi trengte å være i nærheten. Hun liker ikke å dytte på luken med fjeset, men hun lærte jo fort at det var eneste måte å komme seg ut og inn på.

Anonymkode: 1d0d0...1f5

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde leverpostei og luka på gulvet( altså ikke i døra)

Slik at hun ble lokket inn i luka og tilbake igjen...etter 1 time hadde hun skjønt det.

Da satte vi den inn i døra og foresatte med godteri biter og leverpostei.

Sett luka opp med teip så de kan gå igjennom

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også en katt som ble redd klikkelyden. Jeg kapitulerte og kjøpte en billig luke uten chipleser, og solgte den gamle. 

Skrevet

Satte inn to luker for ett par måneder siden jeg også - en med og en uten chip og det tok sin tid før de begynte å bruke de. De knekte koden selv ved at den mest skeptiske observerte den tøffeste også gikk det seg til. 

Har du prøvd å tape opp luken i noen dager slik at den står åpen? Kanskje de da går ut og inn selv noen dager før dere kan prøve å fjerne tapen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av fire katter så er det en som nekter å gå ut og inn, det er under hennes verdighet. Og en som helst ikke går ut, men gjerne inn. Vi sto på hver vår side, og dyttet kattene igjennom.

Anonymkode: 4efe5...d8e

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ikke med chipleser da,  men den ene katten vår skjønte ikke greia. Han prøvde å løpe etter når den andre katten gikk gjennom og gikk luka i fjeset 😄 Satte en fyrstikkeske i mellom den, slik at den stod litt åpen, og etter litt øving gikk det seg til.  Men det er ikke noe katter automatisk skjønner, vi hadde mange fremmede katter som tittet inn fra utsiden, de kom aldri inn.  

Anonymkode: 27658...e16

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Svisle skrev (56 minutter siden):

Satte inn to luker for ett par måneder siden jeg også - en med og en uten chip og det tok sin tid før de begynte å bruke de. De knekte koden selv ved at den mest skeptiske observerte den tøffeste også gikk det seg til. 

Har du prøvd å tape opp luken i noen dager slik at den står åpen? Kanskje de da går ut og inn selv noen dager før dere kan prøve å fjerne tapen?

To luker? Var ikke det unødvendig dyrt og unødvendig å skjære ut to hull i dør eller hvor den nå er plassert hos deg? Og er det ikke bare å slå av chipleseren da? Eller kjøpe en som det er mulig å slå av. Trodde egentlig at det gikk an på alle lukene jeg… Den vi har var ikke blant de dyreste og den gikk an å slå av chip. Bare å holde inne knappen oppå i noen sekunder….

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

To luker? Var ikke det unødvendig dyrt og unødvendig å skjære ut to hull i dør eller hvor den nå er plassert hos deg? Og er det ikke bare å slå av chipleseren da? Eller kjøpe en som det er mulig å slå av. Trodde egentlig at det gikk an på alle lukene jeg… Den vi har var ikke blant de dyreste og den gikk an å slå av chip. Bare å holde inne knappen oppå i noen sekunder….

Ja, to luker fordi jeg har ett iskaldt vindfang. Så for å slippe å fyre for kråkene (og risikerer at hundene åpner døra selv) ved å ha denne døren oppe + slippe trekk/varmetap fra selve katteluka ble det to luker - en i inngangsdøren og en i vindfangsdøren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Svisle skrev (45 minutter siden):

Ja, to luker fordi jeg har ett iskaldt vindfang. Så for å slippe å fyre for kråkene (og risikerer at hundene åpner døra selv) ved å ha denne døren oppe + slippe trekk/varmetap fra selve katteluka ble det to luker - en i inngangsdøren og en i vindfangsdøren. 

Åja. Sånn ja. Misforstod deg der. Da skjønner jeg to luker. 😄

• Liker 1
Skrevet

Dere med luke. Opplever dere at pus tar med mye dyr inn?har en som er en stor jeger. Tar med dyr hjem daglig av ulike slag

Skrevet
Nassenøff skrev (5 minutter siden):

Dere med luke. Opplever dere at pus tar med mye dyr inn?har en som er en stor jeger. Tar med dyr hjem daglig av ulike slag

Etter vi satte bjelle på jegeren så har det blitt mindre, men hender det ligger en dau fugel her. :( 

Våre katter forstod kjapt prinsippet med luke, først hadde vi en billig variant, den knekte de koden på direkte. Så fikk vi nye dører og flytta katteluka til annet rom/etasje med sånn extreme weather luke, den var de mer skeptisk til, men gikk bare noen timer så går de gjennom der også. Så katter KAN lære seg saker bare de vil! :ler: 

I den nya luka så bruker de tassen først til å åpne litt før de går gjennom, mens den forrige med bare 1 plastluke, sprang de gjennom i full fart!

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sureflap katteluke med chip, men får den ikke til å fungere :( Vi tok nylig med katten til veterinæren, for å sjekke chipen, men den fungerer fint og sitter der den skal. Da må det være luka det er noe i veien med. Selv om batteriene er nye. Så vi har stilt inn luka slik at den kan åpnes uten chip, så katten vår kommer seg ut og inn.

Problemet er bare at vi nå har besøk av alle nabolagets katter inne i huset vårt. Alle har egen katteluke og skjønner tydeligvis hvordan disse lukene fungerer. Når jeg kommer ned om morgenen, sitter det ofte et par fremmede katter og skuler på meg, på sofaen. Sammen med vår katt. Jeg jager dem ut og kjefter, men de virker ikke til å bry seg, de kommer igjen og igjen, skuler på meg som om de anklager meg for å være inne i DERES hus.

Det er så frustrerende :(

Anonymkode: bf1f7...b8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...