Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å forstår hvordan fungerer en masterstudie i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker om å ta en en master på BI, men er avhengig om å jobbe fulltid.

Har fleksibiliteten til å gå på eksamener .

Jeg er vant til å studere på egenhånd. Har tatt en bachelor uten å gå på klasser.

Denne masteren er veldig relevant for jobben min og har mange fag jeg er interessert i.

Er det stor forskjeller mellom en bachelor og en master? Vil det være mulig å se på opptakene? 

Altså, vil det være mulig å lese hjemmefra og tar eksamen på skolen? Er det noen som gjør dette ?

Anonymkode: 97386...fb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før du tar master hadde jeg tatt et lite lynkurs i norsk rettskriving..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Et masterstudium. 

Anonymkode: c4670...1a6

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken master du tar, du må høre med skolen du ønsker å gå på. 

Anonymkode: d9718...239

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, FunnyBoy123 said:

Så unødvendig kommentar. Hun kan da skrive på engelsk om hun vil.

Anonymkode: c30d1...797

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
FunnyBoy123 skrev (1 time siden):

Ja, for de som finner skrivefeil mestrer mye.

Anonymkode: 5bcf4...ad3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er vant til å studere på egenhånd. Har tatt en bachelor uten å gå på klasser.

Denne masteren er veldig relevant for jobben min og har mange fag jeg er interessert i.

Er det stor forskjeller mellom en bachelor og en master? Vil det være mulig å se på opptakene? 

Altså, vil det være mulig å lese hjemmefra og tar eksamen på skolen? Er det noen som gjør dette ?

Utdanning= tittel. Hva tittelen koster, variere.

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Så unødvendig kommentar. Hun kan da skrive på engelsk om hun vil.

Anonymkode: c30d1...797

Hun? Hvordan vet du at TS er en dame? :)  Unødvendig å påstå noe sånt.. 

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, for de som finner skrivefeil mestrer mye.

Helt sant det du sier! ;) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er stor forskjell på master og bachelor. Og det er forskjell på hva slags type master du tar også. Du kan ta erfaringsbasert master, den kan du ikke bygge opp til en Phd. 

Som flere sier bør du gå i dialog med skolen. 
Anbefaler deg uansett å satse. In worst case kan du gi deg etter ett eller flere fag om du føler det ble for mye. 
Og til sist: det aller viktigste er at du vet hva du vil og skal bruke masteren til, pg vet at det er realistisk. Jeg har sett enkelte med master søke på stillinger som knapt krever bachelor, og masteren er i noe som er så på sidelinjen at det er vanskelig å skjønne hva de egentlig skal bruke den til.. så det viktigste er å vite at du faktisk får bruk for masteren din :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FunnyBoy123 skrev (2 timer siden):

TS kan da være en utenlandsk student som lærer seg norsk. Shut up. 

Anonymkode: 3f38c...a17

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS kan da være en utenlandsk student som lærer seg norsk. Shut up. 

Anonymkode: 3f38c...a17

Ta av anonymknappen før du ber noen holde kjeft neste gang ;)  Men dersom TS er en utenlandsk student skriver han/hun meget bra norsk! Men alltid greit å være god i norsk før man tar master i Norge. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
FunnyBoy123 skrev (25 minutter siden):

Ta av anonymknappen før du ber noen holde kjeft neste gang ;)  Men dersom TS er en utenlandsk student skriver han/hun meget bra norsk! Men alltid greit å være god i norsk før man tar master i Norge. 

Morsom du. Hvorfor skriver mange av mine norske medstudenter "kjempe bra", "jule bord", "desverre" osv.? Har sett det mange ganger når vi har nettseminar. Eller anbefaler du dette "lynkurset" kun til utlendinger? 

Anonymkode: 3e0c3...66a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tar en MBA på BI nå, her er mine erfaringer basert på hva du spør om:

Undervisningen består av x antall (alt fra 18-20) hele undervisningsdager pr år delt inn i bolker.

Det er tredagers eksamen, vanligvis i en helg (fredag kl 12 til mandag kl 12) I tillegg til dette må du skrive en masteroppgave i hvert av de tre fagene du må ta. Den kan skrives alene eller sammen med inntil to andre. 

Det er ikke obligatorisk oppmøte annet enn i noen få fag, men det er ikke opptak av forelesningene så da er du helt på egenhånd. I tillegg er det mye mer krevende og større forventninger til prestasjon og refleksjon på master enn på bachelor. 

Personlig mener jeg at man går glipp av mye ved å ikke delta på forelesningene. Alle innspill, gode diskusjoner osv øker forståelsen for fagene og gir mer kunnskap enn kun pensum. Men det er meg, det er ikke sikkert du har behov for det samme. 

Anonymkode: 19817...a9e

AnonymBruker
Skrevet
FunnyBoy123 skrev (13 timer siden):

De er veldig enkelt for deg å si det, du som ble født i Norge, vokste opp  her og bor her  i mange år. Jeg lurer på hvor mange språk du snakker, kanskje bare engelsk og norsk. 

For din info, jeg har tatt mange norkkurs. Og kan ikke vente til at Norsken min blir perfekt for å tilegne meg mer kunnskap.

• Liker 1
Skrevet

Dere trenger ikke bekymre dere for norsken. For å komme inn på universiteter og høgskoler i Norge må man bestå en norsk-test som er så vanskelig at ganske mange nordmenn hadde strøket. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...