Gå til innhold

iPad til barn under 5 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 3. Vurderer å kjøpe ipad nå, men den skal være "min". Ser for meg bruk på reise + noe hjemme til begrenset tid, f.eks i stedet for barnetv. 

Anonymkode: ae821...35a

AnonymBruker
Skrevet

Min 5 åring får bruke min IPad, startet når han var 3 år. Har noen spill der + pleier å se på YouTube. Vanlig ser han på IPad på morgenen, da får jeg sove litt lengre ;) og noe på ettermiddag.

Anonymkode: 1119b...441

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min lillesøster fikk det av min far (jeg er mye eldre), ikke gjør det. Hun var helt avhenging av den. Ville ikke finne på noe med resten av familien bare satt å så på youtube hele dagen. Helt forferdelig

Anonymkode: 6283f...71d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min 5 åring får bruke min IPad, startet når han var 3 år. Har noen spill der + pleier å se på YouTube. Vanlig ser han på IPad på morgenen, da får jeg sove litt lengre ;) og noe på ettermiddag.

Anonymkode: 1119b...441

Det var bra det er normalt. Jeg tenker det blir en iPad fra Apple da det er viktig at hen får riktig iPad til læring. 

Anonymkode: 8d0e6...80d

Skrevet (endret)

jeg er bestemor. ga bort min ipad til barnebarnet på 2 år. det brukes til youtube. selvfølgelig med måte.

hadde bare kjøpt en brukt ipad til et så ungt barn. dessuten må foreldrene passe på hvor mye/ofte den brukes.

ser ikke problemet med ipad kontra tv skjerm så lenge det brukes med omhu.

Endret av KrXs
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår har en «egen» iPad. Egentlig vår men vi bruker den aldri. Men den brukes bare på flyreiser og ferier. 

Anonymkode: b8b9e...7fa

AnonymBruker
Skrevet

Eg synest ikkje det er innafor.

Søstera mi sin fekk det når han var 3 år, det var eit helvetes mas om nettbrett kvar einaste dag. Han slutta å leike med tinga sine. Til slutt tok ho den vekk og tok den aldri fram igjen, det tok nesten to veker før han slutta mase. Det hjalp ikkje å begrensa det. Eg trur enkelte barn blir lettare avhengig av skjerm enn andre for å være litt "fair".

Vi trenger det ikkje, når skulle vi liksom brukt det? Kva er hensikta med nettbrett? Å gi dei vaksne fri?

Anonymkode: 54fb9...d9c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utsetter iPad så lenge som overhodet mulig. Nå får de jo slikt på skolen, så det kan ikke unngås, men frem til da vil jeg unngå det. 

Peppa på TV holder ganske lenge, så jeg ser ingen grunn til at et så lite barn må ha en iPad. 

Anonymkode: f32f5...802

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår 3 åring fikk pad da vi skulle på en lengre flytur. Hun er nå 6 år- og det har gått helt fint i vårt tilfelle. Er veldig glad i å leke seg, være ute osv. 

Anonymkode: 0b74b...b17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Selv Steve Jobs lot ikke sine barn få teknologi før de var 14 år. 

Anonymkode: 1465a...5e4

Dét er egentlig veldig interessant. 
https://www.todaysparent.com/family/parenting/heres-why-screens-bring-out-the-worst-in-your-kid/

https://domain.me/children-using-ipads/

https://healthmatters.nyp.org/what-does-too-much-screen-time-do-to-childrens-brains/ 

Kanskje det ikke blir noen fremtid? Barna nå og fremover er mer interessert i å taste på en skjerm. 

Anonymkode: 05ac0...df0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
KrXs skrev (3 timer siden):

jeg er bestemor. ga bort min ipad til barnebarnet på 2 år. det brukes til youtube. selvfølgelig med måte.

At noen introduserer youtube til en to-åring, synes jeg er helt absurd og viser hvor vannvittig lite man selv forstår og kan om hvordan youtube fungerer. Det er laget for å gjøre deg avhengig, også det som finnes for små barn. 

Det er skremmende hvor lite dagens foreldre setter seg inn i dette. Hva er vitsen? All forskning på dette viser feks at skjermbruk er skadelig for språkutvikling og likevel fortsetter foreldre å påstå at barna har lært språk av det. Små barn trenger ikke skjerm for å lære, tvert om. Og youtube er direkte farlig. 

Anonymkode: c79f0...55a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

At noen introduserer youtube til en to-åring, synes jeg er helt absurd og viser hvor vannvittig lite man selv forstår og kan om hvordan youtube fungerer. Det er laget for å gjøre deg avhengig, også det som finnes for små barn. 

Det er skremmende hvor lite dagens foreldre setter seg inn i dette. Hva er vitsen? All forskning på dette viser feks at skjermbruk er skadelig for språkutvikling og likevel fortsetter foreldre å påstå at barna har lært språk av det. Små barn trenger ikke skjerm for å lære, tvert om. Og youtube er direkte farlig. 

Anonymkode: c79f0...55a

Riktig. Det de først og fremst lærer er å få hurtige tilbakemeldinger/belønning når de trykker på ting. Språk og mange andre egenskaper utvikles bedre av bøker, samtaler, brettspill, puslespill, leking med andre, osv. Språk, refleksjon, tallforståelse, osv har kommet tidlig her. Aldri eid en ipad, men har sett i bøker fra 6 mnd ca og snakket mye med barnet.

Og i stedet for å få servert en ipad i fanget når det kjeder seg, så utvikler barn kreativitet av å heller måtte finne på noe selv. Her er det selvfølgelig ulikt hvordan man bruker det, og det har jo også mye å si. Men til et barn under 4-5 år ville jeg aldri vurdert det uansett bruk. 

Anonymkode: 59786...838

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...