Gå til innhold

iPad til barn under 5 år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det korte svaret er: Nei! Det er mitt svar mens andre vil kanskje gi andre svar. Jeg mener barns utvikling skjer best, ved hjelp av fysisk kontakt og soasial samhandling.

Jeg skal ikke være så kategorisk som i starten, selvsagt kommer det alt ann på bruken. Bruker du det sammen med barnet en begrenset tid hver dag, kan det være heilt greit altså. En treåring kan ikke ha fri tilgang til alt mulig, så lenge barnet vil. Da skaper du skjermavhengighet, noe som går hardt utover den personlige utviklingen til barnet. Se gjerne dokumentaren som ble vist for noen år siden på NRK om skjermavhengige barn. 

Tenk nøye gjennom bruken. Alt for mange bruker skjermer som barnevakt. Da gjør man seg selv og barnet en stor bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 2a261...05f

• Liker 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei - aktiver ungen på en annen måte. Vær tilstede, kom dere ut og lek.

Anonymkode: c777b...c7a

Men det barnet ønsker seg dette pga storesøsken. Den hen vil ha koster 3000-,. Hen blir kjempe lei seg når hen ikke også får

Anonymkode: 8d0e6...80d

Annonse

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det barnet ønsker seg dette pga storesøsken. Den hen vil ha koster 3000-,. Hen blir kjempe lei seg når hen ikke også får

Anonymkode: 8d0e6...80d

Skjønner, nei, da er det best å bare gi seg, og la ungen få det den vil.

Anonymkode: 06ba4...754

AnonymBruker

Det går helt fint, hvis dere som voksne er ansvarlige. Her har barna delt på en iPad siden de var 2 og 3. De bruker den bare en sjelden gang, og bytter på den. Innholdet de bruker på den er tilpasset alderen og voksne er alltid tilstede. Dermed mister de ikke det sosiale mens de spiller/tegner og får veiledning underveis. 

Jeg understreker at det er begrenset med skjermtid, men at det også er mye å lære.

Anonymkode: 356d0...93c

• Liker 6
AnonymBruker

Helt innafor mener jeg. De lærer seg språk og kommer seg raskt inn i teknologien som må kunnes nå uten å havne utenfor. Men å kjøpe ny, er unødvendig.

Selv har jeg kjøpt iPad til begge mine. De er 2 og 4 år. Fant et par pent brukte iPad på finn.no til totalt 300,- 

Da er det ikke så krise om noe skulle skje med de 😊

Anonymkode: 4b1cf...b0d

• Liker 4
AnonymBruker

Nettbrett avgir store mengder stråling, barn er enda mer utsatt. Forstår ikke at foreldre ønsker å påføre barn dette når vi vet så lite om senskadene. Bruk i det minste antistråle deksel hvis dere absolutt må la små barn ha dette som underholdning. 

Anonymkode: 1465a...5e4

Just now, AnonymBruker said:

Nettbrett avgir store mengder stråling, barn er enda mer utsatt. Forstår ikke at foreldre ønsker å påføre barn dette når vi vet så lite om senskadene. Bruk i det minste antistråle deksel hvis dere absolutt må la små barn ha dette som underholdning. 

Ja å husk folie hatt 😆

• Liker 7

Ikke uvanlig i dag at 3 åringer har ipad. Her velger vi å vente med egne skjermenheter til nærmere skoletid, fordi jeg vil at barna mine skal lære mest mulig gjennom lek. Men hva som er viktig for den enkelte forelder vil jo såklart være forskjellig.

Annonse

AnonymBruker

Her så fikk mine iblant låne min ipad da de var små. Da var det mye lettere å styre tiden de fikk bruke på den, siden den var min. Ser for meg det blir verre hvis de eier sin egen. Barna her fikk sin egen da de var 10 år. Det var først da de maste om å få sin egen og. 

Anonymkode: c7823...40c

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du vise til relevant forsking? Aldri hørt om

• Liker 3
AnonymBruker

Jeg er skeptisk til skjerm, så her er det ingen ipad i hus (bhg-barn). Man skaper et behov og en avhengighet som er helt unødvendig spør du meg. Jeg mener at bruken i skolen også bør være meget begrenset de første årene. Små barn lærer best gjennom lek og konkret læremateriell! Tror jeg. Den digitale kompetansen de trenger lærer de raskt når de blir større uansett. Nei, jeg tror det raskt kan gå utover blant annet konsentrasjonsevnen og kreativiteten. 

Jeg er glad for at vi ikke har det i hus ihvertfall. Slipper mas om ipad hver gang de kjeder seg F.eks. Barna blir vant til å finne på noe selv og ikke vant til å skulle bli underholdt i hver bidige situasjon (barn med ipad/mobil på restaurant el på tur f.eks.er det verste jeg ser). 

Fornuftig bruk i små mengder går selvfølgelig helt fint, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal innføres for de under 3-4 år. Tror man gjør både seg selv og barnet en bjørnetjeneste. Vi har riktignok sett barne-tv fra ca 1,5-2 år. Men alltid sammen, og det føles lettere å kontrollere og mindre vanedannende. Og ikke noe man tar med seg overalt. 

Anonymkode: 59786...838

Annonse
AnonymBruker

I min terminsnapgruppe ser det ut til å være en helt vanlig gave til de ungene som nå fyller 2. Min 2-åring hadde ikke skjønt hva hun skulle gjøre med den, selv om hun har eldre søsken som har nettbrett. 

Hvis 3-åringen min hadde ønsket seg nettbrett pga. eldre søsken, hadde jeg nok tenkt at de eldre ungene brukte den for mye. 

Anonymkode: c79f0...55a

AnonymBruker

Det går da helt fint. Det er jo dere som foreldre som bestemmer hvor mye den skal brukes og til hva. Vår på 5 har, men det betyr jo ikke at han får bruke den helt fritt til hva han vil. Vi gir han den en tidsbegrenset periode, og den er super å ha i bilen på lange turer. 

Anonymkode: 986e6...303

• Liker 2
AnonymBruker

Jeg kjøpte nettbrett til meg og 3-åringen min. Bruker det ikke daglig, men har mange lærerike spill og han har lært mange engelske ord etter å ha sett youtube kids. 

Jeg er alene med han, så han får se i senga med meg i helgene mens jeg slumrer en time videre eller når vi skal kjøre bil i noen timer. Han koser seg med litt skjermtid og det ser jeg ikke problem med så lenge han legger fra seg når han får beskjed og det ikke går utover andre gode rutiner. 

Anonymkode: 63d14...27a

• Liker 5
AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du vise til relevant forsking? Aldri hørt om

Det er bare å sette seg ned på google iPad + radiation. Små barn er i tillegg mer sensitive, jeg fatter ikke at foreldre ønsker å gamble med noe vi ikke er i nærheten av å ha sett langtidseffekten av enda. Hva er galt med tv skjerm og lek? Selv Steve Jobs lot ikke sine barn få teknologi før de var 14 år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...