Gå til innhold

Små fasadeendringer og veranda, hva er søknadspliktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi holder på å pusse opp, og legger litt planer for sommerferien. Har prøvd å sette meg inn i reglene, men føler ikke jeg stoler 100% på min tolkning av det. Håper noen kan hjelpe meg litt :)

Huset er en enebolig fra 60-tallet, ikke vernet eller noe slikt. Ligger i et nabolag med eneboliger, 4 meter eller mer til tomtegrenser/vei på alle sider fra huset vårt.

Her er de jeg lurer på:

Sprosser på vindu/dører som kan fjernes med klipps: trenger ikke søke eller melde?

Bytte fra enkel til dobbel ytterdør - må ikke søke men må melde?

Bytte fra enkel til dobbel terassedør - må ikke søke men må melde?

Bytte om på plassering av verandadør og vindu som står inntil hverandre- må søke? 

Bytte plass på veranda. Samme vegg, verandaen dekker ca 2/3 av veggen på høyre side nå, men vi ønsker å ha den på ca 1/3 av veggens lengde men venstre side (punktet over med å bytte om på dør og vindu er pga. denne). Fjerne nåværende, og lage ny som er under 15kvm - trenger ikke søke?

Har et lite vindu i en gang som ble satt inn for 20 år siden, originaltegninger viser at det her var et vindu av "normal soveromsvindu størrelse" tidligere - trenger ikke søke om å tilbakeføre til noe slikt det var originalt? 

Bytte ut et stort vindu med 2-3 små. Har et vindu som går fra tak til gulv, ca 3 meter bredt. Ønsker her 3 smalere vinduer i normal høyde/størrelse, altså ikke gulv til tak lenger. 3 nye vil ha mindre vindusflate og det store vinduet som er nå vil ha dekt alle jeg ønsker meg. 

Her aner jeg ikke om jeg må søke, melde, eller ingen av delene?

Håper noen vet noen av disse, har prøvd slike quiz/skjema man fyller ut for å få svar men blir ikke helt klok på det.

Anonymkode: eca6f...c50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere av tiltakene dine griper inn i bærekonstruksjonene. Det alene utløser søknadsplikt. 

Om fasadeendringene er søknadspliktig eller ikke er det bare kommunen din som kan svare. Urovekkende stor forskjell på tolkning av dette mellom kommunene.

Terrassen er vel uansett unntatt søknadsplikt om den er lavere enn en meter over planert terreng og over en meter fra grensa. Har kommet noen forenklinger på dette.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, A-hunter said:

Flere av tiltakene dine griper inn i bærekonstruksjonene. Det alene utløser søknadsplikt. 

Om fasadeendringene er søknadspliktig eller ikke er det bare kommunen din som kan svare. Urovekkende stor forskjell på tolkning av dette mellom kommunene.

Terrassen er vel uansett unntatt søknadsplikt om den er lavere enn en meter over planert terreng og over en meter fra grensa. Har kommet noen forenklinger på dette.

Takk for svar :) om det er søknadspliktig blir det for dyrt, de gebyrene og kravene er helt hinsides. 

Det er veranda/balkong på støttepåler i 2. etasje - ikke markterasse.

Anonymkode: eca6f...c50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...