Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har løyet om hvem min far er, noe jeg fikk vite nå i en alder av 24 

Min far som jeg er oppvokst med har aldri vært snill med meg, jeg har vært hos han 2 ganger i mnd fra jeg var barn og har følt han har hatet meg. Han har vært voldelig, stygg med meg og i voksen alder hører jeg aldri fra han bortsett fra juletider. 

Han har i tillegg to barn med en annen kvinne, de er ofte på ferie sammen, på hyttetur o.l. Jeg kan ikke huske sist jeg snakket med han. Han har aldri stilt opp på noen måte, når jeg var der når jeg var mindre var han ute og drakk og jeg ble syk hver helg jeg skulle dit for jeg kviet meg sånn. 

Jeg ønsker derfor å få kontakt med min biologisk far, men tenker selvfølgelig på min mor oppi dette. Kan hun bli anmeldt for å ha løyet og måtte betale eksempel tilbake bidrag? Hun mener også at livet hennes blir ødelagt om dette kommer ut, noe jeg forstår men hva vil være riktig å gjøre? Hun har tidligere vært suicidal og er redd hun tar livet sitt eller prøver om dette kommer ut blant folk 

Anonymkode: 72794...103

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil legge til at min far har betalt mindre i barnebidrag enn normalt, da han og mamma lagde en avtale om dette. Han har heller aldri stilt opp økonomisk med klær, gjenstander eller ting jeg trenger i barndommen 

AnonymBruker
Skrevet

Det er selvfølgelig ingenting å anmelde, det er ikke ulovlig å lyve og dette er ingenting som har noe med straffeloven å gjøre.

Anonymkode: 3f456...5d5

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er selvfølgelig ingenting å anmelde, det er ikke ulovlig å lyve og dette er ingenting som har noe med straffeloven å gjøre.

Men han har jo betalt et barnebidrag for meg uten å ha vært faren min? Jeg skal ikke anmelde noe selvfølgelig, men tenker på om min «far» kan det 

AnonymBruker
Skrevet

Vondt å høre ❤️

Anonymkode: d4e29...b9d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvem som er din biologiske far? Tror uansett ikke slikt hat tilbakevirkende kraft, men det kan du spørre en advokat om isåfall.

Anonymkode: e24da...5d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du hvem som er din biologiske far? Tror uansett ikke slikt hat tilbakevirkende kraft, men det kan du spørre en advokat om isåfall.

Anonymkode: e24da...5d5

Ja det vet jeg. Håper ikke det for hennes del, han har betalt en 1000 lapp i mnd som vil si rundt 200 000kr på 18 år

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men han har jo betalt et barnebidrag for meg uten å ha vært faren min? Jeg skal ikke anmelde noe selvfølgelig, men tenker på om min «far» kan det 

Da er det i så fall snakk om et privat søksmål og det er ingenting som kan anmeldes til politiet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har din sosiale far visst at han ikke er din biologiske far? 

Anonymkode: 733b8...b4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har din sosiale far visst at han ikke er din biologiske far? 

Anonymkode: 733b8...b4b

Ifølge min mor vet han ikke men det var «rykter» som ble spredd da jeg var liten, så aner ikke. Tydeligvis mange som har vist om dette bortsett fra meg.

Men er det dårlig gjort ovenfor mine nåværende foreldre å gjøre dette? Er redd mamma tar det kjempe tungt at folk får vite. Min far har som sagt aldri stilt opp, og helt ærlig føler jeg han ikke er glad i meg eller bryr seg om meg ett snev så jeg har ikke så dårlig samvittighet. Men jeg har besteforeldre som eksempel vil bli svært lei seg 

AnonymBruker
Skrevet

Alt kan anmeldes, men det meste blir henlagt av politiet. 

Anonymkode: 8ae1e...5b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ifølge min mor vet han ikke men det var «rykter» som ble spredd da jeg var liten, så aner ikke. Tydeligvis mange som har vist om dette bortsett fra meg.

Men er det dårlig gjort ovenfor mine nåværende foreldre å gjøre dette? Er redd mamma tar det kjempe tungt at folk får vite. Min far har som sagt aldri stilt opp, og helt ærlig føler jeg han ikke er glad i meg eller bryr seg om meg ett snev så jeg har ikke så dårlig samvittighet. Men jeg har besteforeldre som eksempel vil bli svært lei seg 

Du bør selvfølgelig opptre redelig i denne situasjonen. Hvis du nå har fått kontakt med din biologiske far og du ikke ønsker den andre "faren" i livet ditt så gir du beskjed om det, samtidig som du nevner for han at du har funnet ut hvem som er din biologiske far. 

Det er ikke din sak å opprette noen sak, det får være opp til den din mor satte opp som "far". 

Din mor må selvfølgelig stå til ansvar for sine handlinger, selv i ettertid. Både økonomisk og moralsk. 

Anonymkode: 1051b...1ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bør selvfølgelig opptre redelig i denne situasjonen. Hvis du nå har fått kontakt med din biologiske far og du ikke ønsker den andre "faren" i livet ditt så gir du beskjed om det, samtidig som du nevner for han at du har funnet ut hvem som er din biologiske far. 

Det er ikke din sak å opprette noen sak, det får være opp til den din mor satte opp som "far". 

Din mor må selvfølgelig stå til ansvar for sine handlinger, selv i ettertid. Både økonomisk og moralsk. 

Anonymkode: 1051b...1ed

Selvfølgelig. Jeg mener jo ikke at jeg skal gjøre noe, men er redd for at min nåværende far kan eksempel kreve tilbake barnebidrag og lage et helvete. Slik jeg er fortalt vet ikke min «nåværende» far om dette, og jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle han det. Har aldri hatt en eneste seriøs eller lang samtale med han i hele mitt liv. Er også redd hvordan han reagerer, han har vært voldelig og har stort temperament 

Skrevet

Så trist… Men dette er ikke din skyld å ta, det er din mor. Du har ikke ansvar for hennes løgn. Du skal gjøre det som føles best ut for deg,det skulle da bare mangle, med den barndommen du har hatt. Ta kontakt med din biologiske far, hva han velger å gjøre, får være opp til han. Du er den eneste uskyldige oppi det hele, men du tar på deg ansvaret. Ikke gjør det.❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du kan anmelde mannen du har vokst opp med for vold, men jeg tror ikke du kan anmelde løgnen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det kommer veldig an på situasjonen som skjedde rundt unnfangelsen. Var det et rent sidesprang som ble sjult. Eller var det noe annet, for eksempel en fortrengt voldtekt. Hvordan har mor vært ellers med deg? Har hun tatt seg godt av deg.

Til han som har betalt, vil jeg si bare good riddance, og se på hannes små bidrag som erstatning for vold. 

Hva tenker du fremover nå. Skal du ha kontakt med far. Fortalte mor deg dette. Jeg syns det er vanskelig og complext denne saken. Føler detaljene har så mye å si. 

Anonymkode: 59ddf...3ab

AnonymBruker
Skrevet

Enig med over her. Se på det som en pengestraff for hvordan han har vært. Hadd du anmeldt måtte han kanskje ut med enda mer penger, tenk på det!

Ta kontakt med din biologiske far om det er det som føles rett ut for deg!

Anonymkode: 664d1...226

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...