Evig_student Skrevet 9. april 2022 #1 Skrevet 9. april 2022 Jeg er av typen som tenker at ting som regel er bra som de er, og ikke trenger å forbedres. Likevel skal vi alltid endre på rutiner på jobben, og alle skal komme med ideer til hvordan vi kan få det bedre. Jeg klarer da sjelden å komme på noe, siden alt allerede er fint😅Min erfaring er dessuten at forandringer, og nye rutiner, som regel er negative, og bare gjør jobben mer kronglete å utføre. Jeg forstår at forandring kan være nødvendig for å spare penger, øke trivselen/sikkerheten etc, men hvis hensikten bare er å lete med lupe etter småting, ser jeg ikke poenget. Hvorfor skal man bruke masse tid på å endre på noe som allerede fungerer? (Dette gjelder i grunnen ellers i samfunnet også, og jeg vil tro at mye penger sløses bort på dette.) Les: Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis arbeidsplassen åpenbart har store problemer, da burde de absolutt fikses, men jeg tenker på steder hvor alt fungerer som det skal. Noen andre som har samme oppfatning, eller er det bare jeg som er rar? 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #2 Skrevet 9. april 2022 Nei, ikke rarere enn meg i hvert fall. Tenker ofte det samme. Digitalisering. Nye ting som alle må læres opp på, nye påloggingsrutiner, mer utstyr som må serves og ringes supporttelefoner om. Mer som når som helst kan begynne å krangle og slutte å virke, mister nett, noen glemte å lade opp på natta osv. Mer det kan gjøres feil med som en annen stakkar må bruke tid på å ordne opp i i neste omgang. Sjefer som vil ominnrede kontoret helt uten god grunn fordi "nytt er bedre" og se hva vi har gjort. Etter uker med kaos er alt på nye plasser, hvis det ikke bare er forsvunnet for godt i en velment ryddeoperasjon som bare medførte at alt ble umulig å finne etterpå. Store og viktigere forbedringer som ledelsen ikke fant penger til blir trenert og så viser de handlekraft ved å flikke på småting som ingen har savnet at det ble gjort noe med, fordi det alltid var helt uviktig. Osv. Hos oss skulle personalsjefen gjennomføre et prosjekt for å kartlegge rutiner og bemanningsbehov, kom til at vi definitivt burde øke bemanningen slik vi på gølvet har tenkt og sagt og ment i alle år uten å bli hørt. Men det ville de selvfølgelig ikke bruke penger på selv når det var kartlagt av personalsjefen, så prosjektet ble skrinlagt og skulle plutselig ikke snakkes om lenger. Imens bruker ledelsen millioner på konsulentrapporter til prosjekter som sikkert ikke blir noe av denne gangen heller. Det er akkurat som med politikerne. Får ikke gjennomslag for å gjøre noe stort i klimapolitikken eller med helsevesenet eller noe annet viktig. Så vi får masse tull og tøys som ingen ba om i form av omstruktureringer og reorganiseringer som selges inn som forbedringer men fører til enda flere byråkrater og mer forvirrende og tungrodde systemer. Osv. Hilsen halvgammel sutrekopp som syns de fleste endringer bare er til det verre. Velkommen etter! Anonymkode: 4f0f4...7df 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #3 Skrevet 9. april 2022 Vi har tydeligvis noen slike iboende mekanismer. Det er lettere for oss å tilføre, enn å redusere. Byråkrati for eksempel, er alltid selvforsterkende. Organisasjonsendring, og nye navn på firkantene, hjelper sjelden, så lenge folkene er de samme. Teknologi og fremskritt skal få oss ut av klimakrisen. Hvem var det som fikk oss dit etc? Ikke glem alle som lever av å selge inn endring og "forbedring" enten det er på hardware, software, eller organisatorisk nivå. Bedriftene vi jobber i, kjøper dette rått. Anonymkode: 1ddd5...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #4 Skrevet 9. april 2022 Enig med deg. Tror du vil like denne boka: https://www.ark.no/boker/Svend-Brinkmann-Sta-imot-9788232800636?gclid=CjwKCAjw3cSSBhBGEiwAVII0Z-IcK09cDFp15cSwwutUCuGqq81nHk8WjQlwphBTiIDpVr2M6pwFXxoCbToQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#product-description Anonymkode: 5fdec...37c 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #5 Skrevet 9. april 2022 Ja man druknes i nye matriser, nye forbedringstavler, nytt innlogginssystem, hyppig bytte av rutiner og arbeidsmetoder, nye dokumentasjonskrav, skjemavelde, lite brukervennlige hjelpemidler. Hvem sitter og steller i stand alt dette? Det kastes på oss fortere enn vi kan snu oss, er det egentlig testet eller er det bare håp og tro på at noe nytt må være bedre? Kjenner ikke sjefer til faren ved å endre ti g hele tiden, det gir større risiko for utbrente ansatte. Anonymkode: 5fdec...37c 1
Evig_student Skrevet 9. april 2022 Forfatter #6 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Enig med deg. Tror du vil like denne boka: https://www.ark.no/boker/Svend-Brinkmann-Sta-imot-9788232800636?gclid=CjwKCAjw3cSSBhBGEiwAVII0Z-IcK09cDFp15cSwwutUCuGqq81nHk8WjQlwphBTiIDpVr2M6pwFXxoCbToQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#product-description Anonymkode: 5fdec...37c Artig at det finnes en bok om det, den må leses! Takk for tips
Evig_student Skrevet 9. april 2022 Forfatter #7 Skrevet 9. april 2022 Interessante eksempler dere kommer med, og fint å se at vi er flere!
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #8 Skrevet 9. april 2022 Kommer an på fagfelt. Jeg jobber med HMS og der er det jo lovpålagt med kontinuerlig forbedring av systemet. I tillegg kommer det stadig ny viten om hva som er skadelig slik at vi må gjøre om og tilpasse oss, f.eks kjemikalier som viser seg å være farlige(re). Men sånn ellers på en del områder kan det godt hende du har rett i at det gamle fungerte helt godt nok Anonymkode: 59bd9...f46
Evig_student Skrevet 9. april 2022 Forfatter #9 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kommer an på fagfelt. Jeg jobber med HMS og der er det jo lovpålagt med kontinuerlig forbedring av systemet. I tillegg kommer det stadig ny viten om hva som er skadelig slik at vi må gjøre om og tilpasse oss, f.eks kjemikalier som viser seg å være farlige(re). Men sånn ellers på en del områder kan det godt hende du har rett i at det gamle fungerte helt godt nok Anonymkode: 59bd9...f46 Det er jeg enig i, sikkerhet er viktig!
Lordfarquaad Skrevet 9. april 2022 #10 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kommer an på fagfelt. Jeg jobber med HMS og der er det jo lovpålagt med kontinuerlig forbedring av systemet. I tillegg kommer det stadig ny viten om hva som er skadelig slik at vi må gjøre om og tilpasse oss, f.eks kjemikalier som viser seg å være farlige(re). Men sånn ellers på en del områder kan det godt hende du har rett i at det gamle fungerte helt godt nok Anonymkode: 59bd9...f46 ~ «Jeg forstår at forandring kan være nødvendig for å spare penger, øke trivselen/sikkerheten etc, men hvis hensikten bare er å lete med lupe etter småting, ser jeg ikke poenget.» Kan være lurt å lese innlegget før man svarer på det. 😂
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #11 Skrevet 9. april 2022 Lordfarquaad skrev (8 minutter siden): Kan være lurt å lese innlegget før man svarer på det. 😂 Hva mener du jeg har bommet på? Anonymkode: 59bd9...f46
Lordfarquaad Skrevet 9. april 2022 #12 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du jeg har bommet på? Anonymkode: 59bd9...f46 Siterer opprinnelig post: «Jeg forstår at forandring kan være nødvendig for å spare penger, øke trivselen/sikkerheten etc, men hvis hensikten bare er å lete med lupe etter småting, ser jeg ikke poenget.»
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #13 Skrevet 9. april 2022 Lordfarquaad skrev (3 minutter siden): Siterer opprinnelig post: «Jeg forstår at forandring kan være nødvendig for å spare penger, øke trivselen/sikkerheten etc, men hvis hensikten bare er å lete med lupe etter småting, ser jeg ikke poenget.» Det kan fremstå som pirking for noen, det trenger ikke bety at det er det. Ikke alltid man ser at ting ikke fungerer optimalt før man begynner å grave i det heller. Men men, ser at svaret mitt ble litt på siden. Det er sant at det er lovpålagt med kontinuerlig forbedring av HMS-systemet i alle fall. Anonymkode: 59bd9...f46
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #14 Skrevet 10. april 2022 På min arbeidsplass er det for å spare inn mest mulig penger, i frykt for privatisering og konkurranseutsettelse. Anonymkode: 5a0c9...a0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå