Gå til innhold

Hvor står det om treenigheten i Bibelen?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Nå spør jeg alle kristne som tror på treenigheten. Jeg er litt forvirret av treenigheten både fordi jeg tenker hvordan kan Gud Jesus og den hellige ånd være samme person? Og selvsagt fordi jeg ikke finner noe om det i Bibelen. Så nå spør jeg dere hvor står det om treenigheten i Bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det står ikkje noko om treenigheten i Bibelen. Så langt eg veit iallfall.

Men læra om treenigheten vart slått fast ved kyrkjemøtet i Nikea i 325

Anonymkode: b1c0d...cf

Man skal i såfall ikke tro på treenigheten så lenge man ikke har hørt fra Gud at den er sann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sommer2464 skrev (32 minutter siden):

Man skal i såfall ikke tro på treenigheten så lenge det ikke er vitenskapelig bevist.

Fikset setningen for deg :)

Anonymkode: 9cdd4...ff0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sommer2464 skrev (33 minutter siden):

Man skal i såfall ikke tro på treenigheten så lenge man ikke har hørt fra Gud at den er sann.

Er forresten ikke en gud som har skrevet Bibelen. Selv de som tror på en gud sier at den er skrevet av mennesker.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fikset setningen for deg :)

Vitenskapen kan ikke bevise dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er forresten ikke en gud som har skrevet Bibelen. Selv de som tror på en gud sier at den er skrevet av mennesker.

Selvsagt men jeg tror ikke det er uten grunn at treenigheten ikke er nevnt i Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det bare den luthersk-protestantiske grenen som tror på treenigheten? Katolikkene, russisk-otodokse og jøder tror ikke på det? 

Anonymkode: 2037a...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det bare den luthersk-protestantiske grenen som tror på treenigheten? Katolikkene, russisk-otodokse og jøder tror ikke på det? 

Anonymkode: 2037a...766

Når ble jøder kristne? Katolikker ortodokse og den kalvinistisk-protestantiske gren tror på treenigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sommer2464 skrev (På 10.4.2022 den 9.20):

Vitenskapen kan ikke bevise dette.

Det gjør da heller ikke bibelen.

Anonymkode: d62d0...cae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det gjør da heller ikke bibelen.

Anonymkode: d62d0...cae

Nei men jeg sa ikke det heller jeg sa at man skal heller høre på hva Bibelen sier enn hva vitenskapen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 4/9/2022 den 20.34):

Nå spør jeg alle kristne som tror på treenigheten. Jeg er litt forvirret av treenigheten både fordi jeg tenker hvordan kan Gud Jesus og den hellige ånd være samme person? Og selvsagt fordi jeg ikke finner noe om det i Bibelen. Så nå spør jeg dere hvor står det om treenigheten i Bibelen?

Det står ikke. Du bør sette deg inn i det gamle testamentet. Du må også forstå hvordan Gud  manifestert seg i alle tider før Jesus. Paulus og de etter Jesus oppfant treenigheten.

Poenget er det alltid har vært en Gud. I det gamle testamentet kalte folk Gud for faderen. Men Gud er forstått gjennom alle profeter som Gud sendte at Han er en og alene i sin Guddom. 

Sett deg inn i hvordan Abraham forstod Gud, for han og Moses hadde direkte kontant med Gud og ingen av dem proklamerte treenigheten!

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

omarel skrev (1 time siden):

Det står ikke. Du bør sette deg inn i det gamle testamentet. Du må også forstå hvordan Gud  manifestert seg i alle tider før Jesus. Paulus og de etter Jesus oppfant treenigheten.

Poenget er det alltid har vært en Gud. I det gamle testamentet kalte folk Gud for faderen. Men Gud er forstått gjennom alle profeter som Gud sendte at Han er en og alene i sin Guddom. 

Sett deg inn i hvordan Abraham forstod Gud, for han og Moses hadde direkte kontant med Gud og ingen av dem proklamerte treenigheten!

Jeg spurte de kristne ikke muslimene som ikke engang mener at Jesus var Guds sønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (9 timer siden):

Jeg spurte de kristne ikke muslimene som ikke engang mener at Jesus var Guds sønn.

Det finnes mange som omtales som Guds sønner i gamle testamentet så det har derfor ingen betydning og jeg fikk ikke med meg at spørsmålet var stilt til kristne, sjekket det nå.

Endret av omarel
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gud sendte og ofret sin sønn for menneskeheten. Gjennom Jesus ble Gud representert på jorden gjennom et menneske som var uten synd, men som likevel opplevde svik, forakt og lidelse. Fordi denne verdens fyrste er Satan, han regjerer her ( derfor alt ender i død) og Guds kraft og fred kan kun fullendes først og fremst i vår død. Ved å tro på Jesu offer for menneskeheten kommer man til himmelen og blir gjenforent med Gud. En retur til Edens hage, som vi ble kastet ut av sammen med 1/3 av  englene ( nå demoner) og Lucifer ( Satan) selv, til å gå gjennom den ultimate test gjennom livet på jorden. Å stå fast i troen tross motgang og prøvelser. Den Hellige Ånd ble sendt som en ytterligere kraft som taler Guds ord og sannhet. Satan har jo spesifikke ånder/demoner som jobber aktivt for han for å villede mennesker, Mammon f.eks. Den Hellige Ånd er i virke for Herren og Jesus Kristus. I fristelser, vonde tider og motgang kan Den Hellige Ånd påkalles som en motkraft til demonisk påvirkning og aktivitet i livet. 

Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er knyttet sammen på dette viset. Jesus er Guds sønn og derfor en representasjon av Guds tilstedeværelse på jorden. Fordi Jesus var Guds sønn og samtidig menneske representerte han det ene mennesket som var uten synd. Og han ble ofret på vegne av alle oss andre, som ikke klarer å la være å synde. Den Hellige Ånd er i aktivt virke for å påminne oss om denne sannheten, så sant vi påkaller han.  Sannhetens Ånd kalles han og bør tilbes daglig. Da man konstant angripes av løgnerens demoner, Satan er bare løgn. Jorden er også et begradersk sted. Vi søker lykke og fred her, men sannheten er at alt ender i alderdom og død. Alt på jorden dør, slik er det i Satans rike. Han ville være lik Gud,men det kan han aldri bli. Syndens lønn er døden.

Anonymkode: db73d...3c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

lurven skrev (21 timer siden):

Kan det være en vitenskap bak det? Som at det som alle andre ting eksisterer i 3 forskjellige former.

❤️ Ja, kanskje. Eller ein annan måte å sjå ting på.

Eg trur feks at alle ting er oppdelt i 3 former: Sjel, energi (chi) og kropp (fysisk form). 

Anonymkode: b1c0d...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vi skille mellom treenigheten og en fullt utviklet treenighetslære. I NT finner vi godt  utviklede treenighetsforestillinger  mange steder, f.eks. i misjonsbefalingen og i Paulus-brevene. Det snakkes om Gud som både Faderen, Sønnen  og Den hellige ånd og hvordan disse virker i verden og hva de gjør. Som kirkelære stadfestes ikke treenighetslæren endelig før på Kirkemøtet i Nikea i 325. Det betyr ikke at de fant på denne da, men at stridssituasjoner i kirka var grunnen til at de fant det nødvendig å formulerer treenighetsdogmet som forutsetning for det de mente var sann kristendom. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes evangelium kapittel 1:

I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til. Det som ble til i ham, var liv, og livet var menneskenes lys. Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.

Et menneske sto fram, utsendt av Gud. Navnet hans var Johannes. Han kom for å vitne. Han skulle vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham. Selv var han ikke lyset, men han skulle vitne om lyset.

Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden. Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, men verden kjente ham ikke. Han kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham. Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn. De er ikke født av kjøtt og blod, ikke av menneskers vilje og ikke av manns vilje, men av Gud.

Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet. Johannes vitner om ham og roper ut: «Det var om ham jeg sa: Han som kommer etter meg, er kommet før meg, for han var til før meg.»

Av hans fylde har vi alle fått, nåde over nåde. For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.

Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er.

https://bibel.no/nettbibelen?book=JHN

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...