Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kamerat som har fått lappen for en stund tilbake, men nå skal han altså ha mørkekjøring. Han fortalte meg at de bare skulle sitte på å se på kjørelærer som kjørte. Må si jeg ble veldig overrasket. Er det andre som har opplevd dette? Er dette vanlig nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror man MÅ kjøre... Det måtte jeg i hvert fall - for 7 år siden riktignok... Men man må vel kjøre? Hva er vel egentlig poenget med mørkekjøring hvis man ikke skal kjøre? ;)

Skrevet

Trodde da virkelig at man måtte kjøre selv ja. Håper han har missforstått noe, for hvis de ikke må kjøre selv... Hjelpes! Da vil ikke jeg møte fersiknger på veien på sene vinterkvelder

Skrevet

Ja nettopp, hva er vitsen eller? Jeg ba han om å sjekke dette opp fordi det hørtes meget rart ut. Skulle bare høre om noen vet om noen nye rare regler?

Skrevet

Hadde mørkekjøring for ganske nøyaktig ett år siden, og da var det ihvertfall sånn at man måtte kjøre selv. Men som regel kjører man flere elever i en bil, og da må man jo sitte i baksete og se på de andre, og vente på tur. Kanskje det er noe sånt??

Skrevet

Det ER nye regler nå. Mørkekjøring inngår i det trafikale grunnkurset og man skal kun sitte på med en kjørelærer i mørket....

Jeg spurte kjøreskolen hvorfor det er lagt opp slikt (det ble sånn med de nye reglene i januar), han svarte "jo, det er fordi det er så mange som er så dårlige til å kjøre i mørket det".

Logisk? Neppe. Men sånn er det altså blitt..

Skrevet

Stemmer at man ikke får kjøre selv. Jeg er snart ferdig med kjøretimene og kan nå kjøre bil, likevel må jeg sitte på og se på kørelæreren kjøre på mørkekjøringa. Logisk? nope... Kjørelæreren har ringt og snakket med trafikkstasjonen, men det er altså ikke mulig å gjennomføre dette på noen annen måte.

Kjøreoppplæringa er helt ny nå. Hensikten er at man skal ta mørkekjøringa før man begynner med kjøreopplæringa (dvs etter trafikkalt grunnkurs). Men det er mange som havner i situasjonen jeg er nå: begynte kjøreopplæringa om sommeren, og må ta mørkekjøringa når man allerede kan kjøre bil. Sannsynligvis blir dette endret om en stund. Bare synd man må være prøvekaniner i det nye systemet :forvirret:

Skrevet

Hjelp. Jeg tror jeg holder meg hjemme etter mørkets frembrudd!

Skrevet

Unnskyld meg, men hva er poenget da?

Da kunne man likegodt ha sittet på med kjørelæreren på forbikjøring og rygging også..

Skrevet

Da kunne man likegodt ha sittet på med kjørelæreren på forbikjøring og rygging også..

Nettopp. Dette høres helt tullete ut.

Skrevet

Du har helt rett-det er jo nesten ikke noen vits! Jeg har som nevnt snart mørkekjøring, men kan altså kjøre bil-likevel får jeg ikke kjøre selv. Eneste vitsen jeg kan se i mitt tilfelle er at jeg kan svigermorkjøre kjørelæreren, og endelig får jeg tilgang på de pedalene som overstyrer de på sjåførsiden. Kan kommentere kjøringa til læreren, så kan han merke hvor irriterende det er å få slike kommentarer hele tida :ler:

Men tanken da de la opp det nye løpet er at mørkekjøringa skal taes rett etter trafikkalt grunnkurs. Men det er jo vanskelig å gjennomføre når man begynner kjøreopplæringa midt på sommeren.. :forvirret:

Skrevet

Bare en liten sidekommentar til siste gjest. En god sjåfør blir man først når man har kjørt i en del år, og sanket erfaringer, så jeg tror ikke jeg hadde tatt en så kjepphøy holdning ovenfor kjørelæreren min. Det er mer ved å kjøre bil, enn å kunne clutche og gire..

Skrevet (endret)

De som kjørte opp om sommeren da jeg tok lappen måtte ta mørkekjøring når det ble høst. Men de satt jo selv bak rattet likevel.

Merker at jeg ble skikkelig provosert av denne nye regelen.

Endret av vixen
Skrevet

Jeg hadde mørkekjøring for en måned siden, og vi elevene måtte da kjøre vi også. Vi var 3 stk, vi kjørte litt hver - i tillegg hadde kjørelæreren litt demonstrasjon sammen m to andre skolebiler.

Jeg kjører opp etter de gamle reglene (begynte i fjor), men tror de andre som var med var en del av det nye?

Uansett, det var hvertfall lærerikt - både det som kjørelærererne viste oss, og den biten vi måtte kjøre selv.

Skrevet

Hørtes veldig merkelig ut. Jeg kjørte (4 år siden) med andre i baksetet. Så byttet vi litt på det. Kanskje det er det han mener og at han har misforstått litt?

Skrevet
Bare en liten sidekommentar til siste gjest. En god sjåfør blir man først når man har kjørt i en del år, og sanket erfaringer, så jeg tror ikke jeg hadde tatt en så kjepphøy holdning ovenfor kjørelæreren min. Det er mer ved å kjøre bil, enn å kunne clutche og gire..

Dette er jeg fullt klar over. Synes selv det er vanskelig å kjøre bil, så jeg har en veldig ydmyk holdning til dette. Jeg skjønner selvsagt at det er en grunn til at læreren kommenterer så mye når jeg kjører, jeg er faktisk ingen god sjåfør enda...

Var ment som en spøk det jeg skrev. Er mye lettere å svigermorkjøre enn å kjøre selv. Førstnevne er jeg veldig flink til, å kjøre bilen selv er jeg ikke så flink til. Man sier vel gjerne at det tar en 5-6 år før man begynner å bli en dyktig sjåfør. Jeg trenger ingen pekefinger fra en forumbruker som ikke klarer å se humoristisk på situasjoner ;)

Skrevet

Det må jo være feil. Elevene må jo lære i praksis hvordan man veksler mellom nær- og fjernlys med møtende biler osv. Det er jo veldig viktig! Hrmf! :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...