Gå til innhold

Hvorfor ender man opp med mammauniform?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått i fellen selv, og snubler ut døren i treningstights eller leggings med en litt løsere og lengre genser over. Var på et arrangement med barna i dag, og la merke til at alle mødrene kledde seg litt. Hva kan jeg gjøre for å endre dette? Hvis man ser bort fra «kle deg med det du liker», hvordan bør man kle seg som 30+ småbarnsmor som ikke vil være helt utdatert?

F32F86C4-A834-46BC-824C-0C7A433CC753.thumb.jpeg.bff3c61bcaef59729b7ab04f68a532a3.jpeg

Anonymkode: a071a...0db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut tightsen med jeans eller skjørt

Anonymkode: a1870...a4c

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor man ender opp med det, er jo fordi det er praktisk og behagelig. 

Hvordan man endrer det? Ta på deg andre klær? 

Jeg har to barn på ett og fire, og jeg ble rett og slett så ufattlelig drittlei av å gå rundt i "dasseklær" hele tiden sist permisjon.. Så jeg sluttet med det. 

En myk og god jeggings, eller annen behagelig jeans med god stretch, gjør akkurat samme nytten i form av komfort og praktiskhet som en leggings, men ser mye bedre ut. 

Kjøp topper og klær som tåler en vask, og som du kan bevege deg i. 

Jeg bruker skjørt og kjoler, men det er jo ganske upraktisk om ungen vil ut og hoppe på trampolinen.. men til vanlig innelek eller ikke-trampoline/rusjebane/disse-begivenheter, er det helt ok. Spesielt om man har strømpebukse/sykkelshorts under, så man er sikker på å ikke flashe undikken om man må ned på huk/gulvet. 

Jeg kler meg alltid klar-for-å-gå-ut-uten-å-bli-flau-klær nå. Eneste gangen jeg er i leggings og oversize-top, er om kvelden etter jeg har dusjet og før jeg skal legge meg. 

Anonymkode: 48081...641

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aaah. Jeg gidder ikke ha gulp på ullgenseren min til 4.000 kr som ikke bør vaskes for ofte. 

Derfor. Jeg sparer finklærne mine. De kan brukes senere når babyen ikke lenger sprutgulper eller griser så mye. 

Det er en tid for alt. De fine klærne mine på henge litt til.

Anonymkode: 08468...f1a

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Med tre små gikk jeg i behagelige som tålte litt, men brukte aldri det du kaller mammauniform fordet. Faktisk hater jeg å gp med tights og vrenger de av meg idet jeg er ferdig med å trene.

Anonymkode: b8d94...9fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Aaah. Jeg gidder ikke ha gulp på ullgenseren min til 4.000 kr som ikke bør vaskes for ofte. 

Derfor. Jeg sparer finklærne mine. De kan brukes senere når babyen ikke lenger sprutgulper eller griser så mye. 

Det er en tid for alt. De fine klærne mine på henge litt til.

Det er vel ikke så fryktelig vanlg å bruke en ullgenser til 4 000... Jeg har ikke en eneste genser til over 500 kr.. 

Det finnes mellomting mellom gensre til 4 000 og pene vanlige topper som ikke er "mammauniform". På samme måte som at det er en mellomting mellom designerbukser til 4 000 og leggings... 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel ikke så fryktelig vanlg å bruke en ullgenser til 4 000... Jeg har ikke en eneste genser til over 500 kr.. 

Det finnes mellomting mellom gensre til 4 000 og pene vanlige topper som ikke er "mammauniform". På samme måte som at det er en mellomting mellom designerbukser til 4 000 og leggings... 

Handler vel ikke om hva som er vanlig, gjør det det? Ts lurte på hvorfor jeg ender opp i mammaunfiromen. Jeg svarer fordi de klærne i uniformen er ikke så farlig å få flekker osv på seg. Og de andre klærne min vil jeg unngå at får det på seg…

At du ikke bruker klær til over 500 er jo helt greit det, men skjønner ikke hvorfor det er relevant for hva jeg gjør med mine klær?

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 4/9/2022 at 8:18 PM, AnonymBruker said:

Jeg har gått i fellen selv, og snubler ut døren i treningstights eller leggings med en litt løsere og lengre genser over. Var på et arrangement med barna i dag, og la merke til at alle mødrene kledde seg litt. Hva kan jeg gjøre for å endre dette? Hvis man ser bort fra «kle deg med det du liker», hvordan bør man kle seg som 30+ småbarnsmor som ikke vil være helt utdatert?

F32F86C4-A834-46BC-824C-0C7A433CC753.thumb.jpeg.bff3c61bcaef59729b7ab04f68a532a3.jpeg

Er det mammauniform? Trodde "alle" gikk in det der jeg

Anonymkode: 3c9b0...849

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har "borteklær" og "hjemmeklær".

Hjemme går jeg med "borteklærne" som har blitt degradert til hjemmeklær fordi de har blitt slitt, falmet, har fått flekker osv, og så bytter jeg til litt penere klær når jeg skal ut blant folk.

(Dette er jeg vant med fra jeg var liten, da jeg hadde "skoleklær", "hjemmeklær", og søndagsklær/pentøy)

Anonymkode: a3c7d...d36

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå har jeg aldri skjønt med poenget med å bruke tights, spesielt treningstights med mindre man skal trene eller tilsvarende.

Men jeg går med jeans, t-skjorter, topper og gensere jeg liker. 
Mer eller mindre likt det jeg gjorde før.

I starten var det mye «koseklær» hjemme, men det skyldtes jo mye gulping og ønsket om å bevare de penere klærne i bedre stand.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg endte opp i mammauniform fordi jeg i starten var for tjukk for mine vanlige klær 😅 Etter at jeg sluttet å amme fant jeg motivasjonen til å gå ned i vekt. Nå er de vanlige klærne mine plutselig for store, og dermed har mammauniformen blitt værende. Men jeg har planlagt å kjøpe litt nye og fine klær når skattepengene kommer. Det jeg frykter nå er å kle meg for ungt for alderen. Synes det er vanskelig å kjøpe klær, aldri vært særlig  glad i shopping 😬 Så den mammauniformen blir kanskje værende enda litt til 🙈

Anonymkode: a2b11...45f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, jeg har nå bare på meg ordentlige klær? 😅 Om jeg skal ut og leke på lekeplassen, rutsje og være i sandkassa så går det fort i tights og collegegenser da, ettersom det er litt mer bevegelig enn jeans. Da skal jeg jo røre litt på meg, gjerne løpe litt rundt og fjase. Men skal vi noe annet så er det jeans og genser, eventuelt kjole/skjørt.

Men da jeg ammet og det var mye gulp så orka jeg ikke pynte meg. Da skulle det være noe viktig i hvert fall 😄

Anonymkode: ce5d9...b52

AnonymBruker
Skrevet

Treningstights går jeg stort sett kun med til trening, noen ganger en stund før trening slik at jeg er klar når jeg er ledig til å dra.. ellers har jeg en nydelig termotights som brukes mye når vi er ute og leker, rett og slett fordi den er bevegelig, varm og behagelig, den er også tykk så føler meg ikke naken selv om jeg ikke har en tunika på liksom.

Uten det så bruker jeg ikke tights. Bruker jeans og mye skjørt, har også et par lange skjørt som er nydelig som chilleklær. Og en del maxikjoler. Kler meg ikke akkurat oppsiktsvekkende, men det er viktig for meg at jeg føler meg bra men samtidig er behagelig å gå med.

Anonymkode: 85e2f...856

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mammauniform? Trodde "alle" gikk in det der jeg

Anonymkode: 3c9b0...849

Samme her. 80% av kvinner på Tinder på 30+ ser sånn ut, skulle tro de var rett av samlebåndet. 

Anonymkode: 4f3a0...22c

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil ikke ha gulp på de fine klærne mine så ender ofte opp med en baggy kosebukse og t-skjorte/collegegenser, men hvis jeg skal ut og trille og babyen skal sove, er det noe mer a la Ball-genser, lyse jeans, freshe pumasko og Gucci solbriller  😎

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2022 den 20.18):

syns hun på bildet så fint kledd ut jeg

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

syns hun på bildet så fint kledd ut jeg

Jeg også! Noen som kan tipse om en slik løs, tynn genser?😍

Anonymkode: 85eba...a2a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg også! Noen som kan tipse om en slik løs, tynn genser?😍

Anonymkode: 85eba...a2a

henger meg på denne

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2022 den 20.18):

Hæ? slik går du vel bare dersom du er alenemor og har siktet deg inn på en av fedrene?

Anonymkode: d3883...5c0

• Liker 1
  • 5 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ganske in også blant unge å gå rundt i treningstights nå? Er iallefall det jeg får opp når jeg søker etter moteinspirasjon på tiktok. Unge, freshe jenter i treningstights. Bianca Ingrosso er også veldig glad i tigths

Anonymkode: b4c96...1e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...