Gå til innhold

Hvor lenge er det vanlig å være på utkikk? 😅

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å flytte til ny enebolig, men det er så ekstremt sjelden det kommer hus jeg liker til salgs! Jeg har fulgt med nøye på boligmarkedet i alle fall det siste året, og i løpet av denne tiden har det kun vært ett eneste hus jeg har hatt skikkelig lyst på og som kunne vært verdt å flytte for - men det ble dessverre for dyrt pga. at huset er stort og måtte totalrenoveres, og det endte opp med en vill budrunde som gjorde at det rett og slett ikke ble verdt totalprisen etter renovering. Generelt har det kanskje dukket opp en 3-4-5 hus som kunne vært i nærheten av å være aktuelle i løpet av de siste fem årene... Bor i by med 20-30 tusen innbyggere.

Er det jeg som er for kresen, eller er det vanlig å måtte vente lenge? 😅  Eller er det er tegn på at jeg egentlig er ganske fornøyd med min nåværende bolig, selv om jeg har lyst til å flytte? 😬

Ikke bare er det skikkelig mye jobb å flytte, det er jo veldig dyrt også - omkostninger, megler, nye møbler fordi de gamle ikke passer inn, mellomfinansiering, lagerplass osv. Da blir terskelen ganske høy for min del. Men synes husene som legges ut stort sett har veldig kjip plassering, tomt, er for små, innestengt, osv. Er åpen for flere ulike nabolag/områder, og ser ikke mørkt på å måtte pusse opp/renovere. Beliggenhet og potensiale er det viktigste, men de aller, aller fleste husene som blir lagt ut for salgs mangler det ene eller oftest begge!

Anonymkode: ec148...863

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp kjøpt enebolig etter å ha lett i nesten 3 år. Bor i Oslo og det har vært helt sinnsyk prisøkning på enebolig/rekkehus/tomannsboliger de siste årene. Vi har sett på flere hus som vi har falt skikkelig for, men de har gått 2-3mill over en allerede høy prisantydning. Vi har flere venner som også har vært på utkikk i flere år, felles for oss alle er vel at det ikke har vært helt akutt behov for å flytte så man tar ikke til takke med hva som helst.

Anonymkode: 9dda2...ffc

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke det er noe fasit svar.

Tok meg 6-7 måneder.

Men noen ganger må man flire litt på kravene man har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal man kjøpe leilighet tror jeg det ofte går kjappere, men vi har sett på hus i Oslo i 3 år nå, og det kjenner jeg flere som har. Vi er nok litt for godt vant her vi bor vi også, vi ønsker å flytte, men «må» ikke.

Anonymkode: 6f13c...aca

AnonymBruker
Skrevet

En potensiell ulempe med å vente lenge med å kjøpe er om man skal kjøpe for første gang eller kjøpe i et annet (dyrere) marked enn man selger i. Prisene har gått opp nesten 25% i snitt de siste 3 årene i Oslo, og da er det kjipt å ikke ha kastet seg på den prisveksten fordi man er litt kresen. Selvfølgelig annerledes hvis man også skal selge en dyr bolig i Oslo. 

Anonymkode: 6f5ef...d45

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En potensiell ulempe med å vente lenge med å kjøpe er om man skal kjøpe for første gang eller kjøpe i et annet (dyrere) marked enn man selger i. Prisene har gått opp nesten 25% i snitt de siste 3 årene i Oslo, og da er det kjipt å ikke ha kastet seg på den prisveksten fordi man er litt kresen. Selvfølgelig annerledes hvis man også skal selge en dyr bolig i Oslo. 

Det spørs jo helt hva man kjøper og selger. Hvis man ikje har noe å selge, så ville jeg ikke ventet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lett i et år. Kjipt at prisene har steget med en million i området i mellomtiden. 

Anonymkode: f6fc1...39f

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer til AnonymBruker...ffc med huskjøpet! 

Det største kriteriet er vel hvor fornøyd man er med nåværende bolig/hvor stor hast med å skaffe ny bolig. Som dere skriver, må man kjøpe raskt, så må man i større grad ta til takke med det som er tilgjengelig, enn hvis man kan vente. 

Jeg kjøper og selger i samme marked, så jeg regner med at også boligen jeg har nå, vil ha og har hatt en god prisstigning likt resten av markedet. Om det går flere år til må jeg etterhvert begynne å tenke på litt dyrere oppussing enn maling, som for eksempel renovering av bad. Det sitter litt langt inne da jeg er usikker på i hvilken grad man får tilbake en investering på flere hundre tusen ved salg av boligen, i et boligmarked som har sine naturlige begrensninger pga. det generelle prisnivået i markedet i denne (små)byen... 

Ts

Anonymkode: ec148...863

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lette i 1,5 år før jeg fant noe jeg hadde lyst til å bruke så mange millioner på. Hadde veldig mange krav som gjorde det vanskelig, det eneste jeg firte på var krav om utebod. Jeg er VELDIG fornøyd med den jeg endte opp med. La inn bud på en annen som jeg mistet på forkjøp, og i dag er jeg glad for det

Anonymkode: 37792...32e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det spørs jo helt hva man kjøper og selger. Hvis man ikje har noe å selge, så ville jeg ikke ventet. 

Helt enig. Har flere venner som fremdeles venter på "lavere boligpriser" i Oslo nå 5 år senere. Dette må være de samme menneskene som venter med å ta førerkortet fordi det er dyrt akkurat nå... som om det noengang blir billigere.

AnonymBruker
Skrevet

Fem år er fryktelig lang tid å bruke på husjakt. Hvis det tar for lang tid tyder det på at man enten har urimelige krav (det du kaller kresen) og/eller ikke har et budsjett som svarer til den typen hus/område man ønsker å kjøpe. Og mens dere venter på en perfeksjon som ikke eksisterer øker boligprisene i langt større takt enn dere klarer å spare. De som lykkes på boligmarkedet er de som er realistiske og ser muligheter framfor å avvise alt som ikke er presis slik man har drømt om. 

Anonymkode: a5a2f...272

AnonymBruker
Skrevet

Vi skulle egentlig begynne å kikke seriøst til våren, men så fant vi drømmehuset i oktober😅 så da ble det kjøp og salg fort gitt. 

Det er noen år siden, og er utrolig fornøyd. Har fulgt med litt i etterkant, og ikke funnet noe jeg ville vurdert å flytte til.

Anonymkode: fc317...859

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fem år er fryktelig lang tid å bruke på husjakt. Hvis det tar for lang tid tyder det på at man enten har urimelige krav (det du kaller kresen) og/eller ikke har et budsjett som svarer til den typen hus/område man ønsker å kjøpe. Og mens dere venter på en perfeksjon som ikke eksisterer øker boligprisene i langt større takt enn dere klarer å spare. De som lykkes på boligmarkedet er de som er realistiske og ser muligheter framfor å avvise alt som ikke er presis slik man har drømt om. 

Anonymkode: a5a2f...272

Tja, vi har en begrenset skolekrets vi ser i. Vi ser etter hus på over 200kvm. Og har ikke veldig mye mer krav enn det. På 3 år har det kommet ut 4 hus. Det har kommet ut sikkert 40 leiligheter, men hus er utrolig sjeldent. 

Vi ser etter hus i samme prissjikt som vi har nå, så prisstigning er ett fett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vel vært på utkikk i 3-4 år uten å legge inn et eneste bud 🤷‍♀️
Årsaken er at budsjettet vårt ikke samsvarer med behovet (en enebolig her koster fra 12 mill og opp, og budsjettet er langt lavere 🙈)

Anonymkode: a0c21...7ff

Skrevet

Det er vel umulig å definere vanlig tid her…. Sånt varierer jo veldig.

Selv var jeg i starten av sonderingen, så på min andre leilighet i aktuelt område - dersom jeg skulle finne på å selge min ege, og endte med kjøpe… altså _ før _ letingen egentlig var i gang 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært obs på boligmarkedet i området i snart 4 år, men har ennå ikke funnet noe... Det er svært sjeldent at det kommer eneboliger til salgs i dette området, pluss at vi nok er litt for kravstore i fht budsjettet 😆 Så vi blir antakeligvis boende i huset vi har nå helt til datteren vår flytter ut om 4-5 år.. Vi har ønsket å flytte ut helt siden vi flyttet inn, men vi mistrives samtidig ikke nok til at vi gidder å kjøpe hva som helst. 

Anonymkode: 4ace9...35f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var på aktiv boligjakt i omtrent et år før vi fant det vi kjøpte. Måtte fire bittelitt på maks avstand til busstoppet, men er i dag flad for det. Har fulgt med på boligmarkedet etter det, og det er bare to boliger som kunne vært aktuelle. Generelt selges det få boliger i "vårt" område. Mange boliger arves videre i stedet for å selges. Bor i en av de største byene på Østlandet.

Anonymkode: 9b95c...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Vi holdt øynene åpne i 4 år. aktive letere med å gå på visninger i ca 2,5 år. Tapte en budrunde før vi kjøpte den boligen vi endte opp med.

nå i etterkant er jeg syyykt glad for at vi tapte første budrunden!!! Er mange penger å investere. 

Anonymkode: 001c5...b76

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på let i over to år, nå har jeg solgt eget hjem, så nå må jeg bare finne noe på det nye stedet. Får bare ta ett eller annet og lete videre, blir hvertfall nær jobb mens jeg leter videre.

Anonymkode: a625e...ed9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...