Gå til innhold

Familie på 4. bruker 18000kr på mat? Mye eller normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 4 stk mor,far, tenåring og småskole elev. Vi bruker ca 18000kr i mat pr mnd, dette er da inkl fastfood av og til og ander husholdningsartikler som såpe, sjampo, vaskemiddel osv. Er dette mye eller normalt? 

Anonymkode: 840cf...e4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye. MYE.

Anonymkode: 6aec5...a08

• Liker 38
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er mye, men vi bruker shitloads vi og med kun 1 barn 😅

Prøver stadig redusere - til meget lite hell foreløpig 👀

Anonymkode: 3e4c4...f29

AnonymBruker
Skrevet

Det er ekstremt mye. 

Anonymkode: 370d0...378

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lett brukt det samme alene om jeg hadde hatt råd, så nei, jeg syns ikke det er mye på en familie. Maten er ikke rette post å spare på. Ikke rart stadig flere pådrar seg sykdom med årene.

Anonymkode: ede58...baf

• Liker 7
Skrevet

Vi bruker 9000kr i mnd på mat og husholdningsartikler. Ungene er 7, 10 og 11. De spiser mye, spesielt mannen min og to av barna. Det går i snitt 2 hele brød på skolehverdager. Og til middag spiser alle ungene like mye som meg.

Take away er ikke inkludert i matbudsjettet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å få masse svar om at det er sykt og at det er sløsing, og masse annen drittslenging.

Anonymkode: 0f2b5...12f

• Liker 2
Skrevet

Dette er tredobbelt av normalt. 

• Liker 4
Skrevet

Vi er to voksne, og bruker 6000-7000, inkl en del brus, på matvarer fra dagligvarebutikken.

Take-away er ikke innregnet i det. Det kommer utenom.

Jeg tror det er enkelt å bruke 18 000 dersom man unner seg det man har lyst på, og i tillegg regner inn take-away mat i den summen. Det er ikke vanskelig å komme opp i det beløpet for fire personer da.

Handler dere ofte, f.eks daglig? Det kan spares en del på matbudsjettet om man går over til å skrive handleliste for en hel uke om gangen, og kun handle en gang pr uke. Dermed unngår man mye av den innfallsmetode-shoppingen, dvs at diverse små og store varer man får så lyst på der og da havner i handlevogna og fordyrer totalsummen.

Planlegg ukesmenyen og handle for en uke om gangen en måneds tid, og se hva som skjer med totalsummen da? Kunne vært interessant. Ta med barna på planleggingen av meny.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er 4 stk mor,far, tenåring og småskole elev. Vi bruker ca 18000kr i mat pr mnd, dette er da inkl fastfood av og til og ander husholdningsartikler som såpe, sjampo, vaskemiddel osv. Er dette mye eller normalt? 

Anonymkode: 840cf...e4f

For meg er det normalt. Vi er to voksne og bruker 12 000 bare på matbutikken. Baker og mat som bestilles hjem kommer utenom.

Anonymkode: a5e87...599

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er også en familie på 4 med to barn i barneskolealder. Vi bruker ca. 9000 i måneden på mat. Take away kommer utenom, men det er snakk om en sjelden gang. 

Anonymkode: 8ee27...e71

Skrevet

Det høres veldig mye ut, synes jeg. Vi er en familie på 5 og bruker mellom 8-10 000 kr pr mnd på mat og andre husholdningsartikler. Bestille mat hjem eller å gå ut og spise kommer utenom, men det skjer kun innimellom, så ikke hver måned. 

• Liker 2
Gjest tullerikke
Skrevet

Vi er to voksne og 2 barn. Bruker mellom 7 og 9000 kr i måneden. 18 tusen er hinsides mye.

Skrevet (endret)

Det er mer enn dobbelt av hva vi bruker. Vi ligger på 7500 kr: to voksne og en 15 åring inkludert allergimat.

Then again.... har dere råd så hvorfor ikke. 

Endret av MarianneE
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 2 voksne og 6 og 9 åring. Vi bruker 7000 ca. Det er inkludert alt av mat, godteri og husholdningsartikler. Dere sløser med penger.

Anonymkode: 707e7...d29

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk SIFO sitt referansebudsjett, det sier hva som er normalt for din familie. https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet
Dere bruker SINNSYKT mye. Vi bruker rundt 10.000kr familie med to barn. 
Dere må kjøpe mindre fastfood og lage mer mat selv. 

Anonymkode: 2f958...802

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt vanvittig. Vi er 2 voksne og ett barn, og ligger på 5000-6000 i mnd. Og vi sparer ikke nevneverdig på ting 😛 

Anonymkode: 1e5ec...4e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der høres helt vilt mye ut. 

Anonymkode: a852b...925

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dere må kjøpe mindre fastfood og lage mer mat selv. 

Anonymkode: 2f958...802

OM de ønsker å spare penger, så ja.

Ellers må de jo ingenting 🙂

Selv bruker vi mer enn dem, og jeg har ikke noe ønske om å bruke mindre. Jeg liker å betale for maten.

Anonymkode: a5e87...599

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...