Gå til innhold

Barnevognmafiaen og mennesker som krever at barnløse føyer seg: Skjerp dere!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Mener du at man ikke skal få sitte ved siden av barna sine på flyet? Hva om det er en toåring må han sitte alene bare for at du ikke gidder av prinsipp å flytte deg? 😂 

Skal samfunnet kun være enslige uten barnevogn? 

Hvorfor mener du at noen ikke har rett til å ta den plassen de tar? 

Så med en gsng man har barnevogn, så er man barnevognmafia? 

Anonymkode: 1cbe1...4a9

Det er ikke alle andres ansvar å sørge for at toåringen ikke skal sitte alene, det er foreldrenes ansvar. Og tråden det refererte til gjaldt en person som av ulike årsaker trenger et spesielt type sete og har betalt ekstra for det, og så blir gang på gang spurt om å ofre det fordi foreldrene ikke gadd å betale for å sitte sammen med barna sine, men insisterer på at andre skal så ofre seg for at de kan sitte med dem likevel. 

Jeg er ikke imot å gjøre folk en tjeneste for at barna har det hyggeligere, men jeg er enig i TS i den andre tråden om at det ikke er min jobb å betale ekstra for så å måtte ofre det fordi du ikke gadd å betale ekstra i utgangspunktet.

Når det er sagt så syns jeg mye av den andre sytinga her er bullshit. Barn er ikke bare "et personlig valg" men faktisk helt nødvendig for samfunnets funksjon og overlevelse på lang sikt, så vi burde ha et samfunn som legger til rette for at folk kan få mange barn. Men vet man at man trenger dobbel plass bør man kanskje betale for det og/eller legge til rette for det på forhånd istedet for å ture inn og be alle andre innrette seg etter dine ønsker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke giddet å lese alt, men da jeg var singel og bare hadde meg selv å tenke på, så jeg det som et privilegie å kunne ta ferie utenom skoleferien. Jobbet blant annet hver eneste påske og pådro meg en saftig lønn i mai på grunn av alt helligdagstillegget - helt supert! Tok ferie når alle andre måtte jobbe, hvilket tilsier lavere priser på reise, folketomt i marka eller 0 kø på diverse butikker. Mye bedre!

Skjønner ikke hvorfor enslige klager på at familier ønsker å ha fri sammen. Har du behov for fri i høst/vinterferien? Kan du ikke heller ta fri uka før/etter? Trenger du sommerferie i fellesferien, eller er det like greit å ta ferie i august når alle andre må tilbake på jobb?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk barn for 1,5 år siden og barnet har første sommerferie fra bhg I juli i år. I hele juli er barnehagen stengt, + i des var det stengt fra 23 des - 2 januar. 

Jeg eller vi kan ikke lenger velge når vi skal ha ferie. Vi må tilpasse oss når barnehagen er strengt. Så i år søker jeg ferie 4 - 24 juli, mens mannen søker ferie 11 juli - 31 juli. Hvis det blir innvilget får vi 2 uker ferie sammen med barnet, mens den siste uka splitter vi slik at en av oss alltid blir hjemme med barnet.

Det er ikke sikkert at vi får det innvilget da, men vi håper at noen av de blir  innvilget. Å skaffe barnevakt på enkelt dager, eller for et par dager er ikke noe problem, men at besteforeldre feks skal passe barnet en uke i strekk feks (På dagtid) hver dag fungerer ikke.

dessverre må man som foreldre tilpasse seg at skolen/bhg er stengt i perioder. Ja man velger selv å få barn, men de barna skal også ha tilsyn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anononyma skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke giddet å lese alt, men da jeg var singel og bare hadde meg selv å tenke på, så jeg det som et privilegie å kunne ta ferie utenom skoleferien. Jobbet blant annet hver eneste påske og pådro meg en saftig lønn i mai på grunn av alt helligdagstillegget - helt supert! Tok ferie når alle andre måtte jobbe, hvilket tilsier lavere priser på reise, folketomt i marka eller 0 kø på diverse butikker. Mye bedre!

Skjønner ikke hvorfor enslige klager på at familier ønsker å ha fri sammen. Har du behov for fri i høst/vinterferien? Kan du ikke heller ta fri uka før/etter? Trenger du sommerferie i fellesferien, eller er det like greit å ta ferie i august når alle andre må tilbake på jobb?

Foreslår at du leser hele tråden før du uttaler deg om hva som «klages» på og ikke, for her bommer du.

Anonymkode: 55740...3dd

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anononyma skrev (På 9.4.2022 den 21.20):

Fordi prinsipp. Hvordan være vanskelig ellers, liksom? Det er ikke gøy å gjøre hyggelige ting for andre. Let them buuuuurn. 

Osv. 

AnonymBruker skrev (På 9.4.2022 den 21.31):

Foreslår at du leser hele tråden før du uttaler deg om hva som «klages» på og ikke, for her bommer du.

Nei, hun gjør ikke det, hun treffer spor on. 

Anonymkode: 97d35...947

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I 10 år måtte jeg jobbe julaften samt hele påsken fordi mine to kollegaer hadde barn. Påsken var som regel veldig travel. Ett år skulle den ene jobbe men meldte seg fri to dager før påske. Det var meldt enorm arbeidsmengde. Den som måtte sitte overtid dagene før påske var meg. 

Et år skulle jeg ha operasjon og fikk tid til dette. Da sa jobben det passa dårlig fordi den ene i teamet mitt skulle ha fri akkurat da. De ble jo drittsure siden jeg måtte ta den operasjonen og kollegaen fikk faktisk ikke fri. 

Var egentlig veldig fleksibel men drittlei at barnefamilier alltid skulle ha rett til fri før meg. Verste var da begge i teamet mitt bestemte seg for og ta fri en sommer på samme tid da det var innmeldt en stor ordre. I 3 uker jobba jeg overtid da jeg måtte jobbe for 3 stk. Jeg kom i mål og fikk faktisk en takk fra sjefen og en plante. 

Anonymkode: 70108...ae4

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er man barnløs kan man ta fri når som helst, mens vi med barn nesten må ta fri når skole og barnehage er stengt. Utrolig at det skal være så vanskelig å forstå.

Anonymkode: 5dc6a...a9d

Jeg er vel en som i dine øyne er " barnløs" men det er jeg da ikke. Jeg har voksne barn og har gjort min del . Nå skal jeg leve mitt voksne liv uten barna på slep. Og så jobber jeg i barnehage og MÅ ta fri de ukene den har fri . Så ditt argument sliter. 

Anonymkode: 8c198...174

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anononyma skrev (14 minutter siden):

Du tror at enslige er helt alene her i verden og ikke har noe liv? Du skjønner ikke at enslige har familie de ønsker å tilbringe tid sammen med når de har ferie? Eller at de ønsker å reise på tur med venner når de har ferie?

Anonymkode: 21b94...2c9

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

og en annen ting ; enslige kan ha tøffe liv og trenge ferie på sine vilkår. Jeg har andre omsorgsoppgaver og ofrer mye tid på mange. Jeg ville mer enn gjerne heller hatt 3 småbarn under 10 år, det er på alle måter enkelt og greitt. Så slutt og klag og syt! 

Anonymkode: 8c198...174

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anononyma skrev (21 minutter siden):

🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Du tenker ikke at barnløse har familie og/eller venner, som de ønsker å dra på påskeferie med? Altså…. Jeg blir helt matt. 

Anonymkode: 0434b...b31

• Liker 25
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, hun gjør ikke det, hun treffer spor on. 

Anonymkode: 97d35...947

Bullshit. Den gjennomgående trenden i denne tråden er at det skal være en rettferdighet i forhold til fordeling av vakter i ferier og helligdager uavhengig av arbeidstakers private familieliv. Å ha barn gir en ikke automatisk fortrinnsrett til å ha fri når det passer en selv best.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Du tenker ikke at barnløse har familie og/eller venner, som de ønsker å dra på påskeferie med? Altså…. Jeg blir helt matt. 

Ja, helt tragisk. Tydelig at det kun er barn som er et "liv" for disse menneskene. Vi barnløse trenger vel ikke venner eller familie? Vi skal jo bare jobbe når de med barn trenger fri 😂 Det er vårt oppdrag i livet! ts

Anonymkode: 69ab5...3ae

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De forventer fordi folk aksepterer det, fordi folk føyer seg. Det gjør ikke jeg, så de vet at det ikke hjelper å spørre. 

Anonymkode: 4402d...12e

Så du sitter gjerne en 2 timers flytur med en ukjent unge på 3 år mens mor sitter 16 seter bak dere?

Av prinsipp?

Høres stress ut  

Anonymkode: b9366...e62

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du tror at enslige er helt alene her i verden og ikke har noe liv? Du skjønner ikke at enslige har familie de ønsker å tilbringe tid sammen med når de har ferie? Eller at de ønsker å reise på tur med venner når de har ferie?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Jo, absolutt, jeg har da vært barnløs og singel en gang i tiden jeg også. Å krangle om plassen på påskefjellet eller betale skyhøye priser for sydenturen midt i juli holdt jeg meg med glede unna. Hadde venner som også var single og barnløse som det fint gikk an å reise med utenom skoleferien. Familien treffer jeg støtt da vi bor i nærheten av hverandre. 

Situasjonen er selvfølgelig ikke lik for alle, men oppfatter ut ifra det lille jeg har lest på de siste sidene her nå at mange enslige skal krangle med barnefamiliene om fri i skoleferien bare på prinsipp og fordi enslige ikke er noe dårligere.. men det er da virkelig ikke slik at kollegaen din som er småbarnsmor ser ned på deg som enslig fordi hun insisterer på fri i skoleferien - hun gjør det for å kunne ta ansvar for barnet sitt som flere her repeterer at barnefamiliene må gjøre. Skal de leie inn folk til å passe barna sine da, fordi enslige kollegaer skal ha ferie i høstferien på prinsipp?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor er det slik at de som har barn, alltid skal kreve noe?

De krever juleferie, sommerferie og påskeferie, gjerne høstferie også. Det var visst ikke så farlig med oss barnløse.

På restauranter og kafeer tar de mye mer plass, uavhengig av hvor mange, eller få, som sitter ved bordene de okkuperer.

Se på flytråden: Dere er det flere som krever at de har rett til å sitte ved siden av barna sine, slik at de som har betalt for et sete må flytte seg !?

Hvor snever tankegang går det an å ha? Det er du som har valgt å få barn - Du får ta konsekvensene av det.

Har ei kollega som såvidt sier hei til meg nå, fordi hun ikke fikk fri de første dagene i påsken nå, fordi det nå var min tur. Hun spurte så pent om ikke jeg kunne jobbe de dagene siden jeg jo hverken skulle bort, eller hadde kjæreste og barn. Dette er over en måned siden og hun sier så vidt hei lenger. Jeg gliser alltid når jeg ser vedkommende nå.

Anonymkode: 69ab5...3ae

Jeg følte som deg før jeg fikk barn. Syntes folk med barn virka så innmari ego og selvsentrerte. Men ja, når du får barn så er det egentlig den minst egoistiske tilværelsen du kan befinne deg i. Du gir egentlig bort hele livet ditt til barnet en del år. Samlivet med partner får seg gjerne en knekk, du forfaller utseendemessig pga lite søvn og null egentid. Klærne dine er så og si alltid flekkete, av gulp, sikkel, matflekker og noen ganger baby bæsj. Du kan omtrent aldri noe, fordi få orker/ gidder passe små barn så veldig lenge fordi det er tungt. Ja altså egentlig er du det motsatte av egoist. Du er på back and call for barnet 24/7. Det er helt vanvittig intenst. Umulig å forstå før du står i det. Jeg har aldri vært så sliten i mitt liv 

Dette tror jeg bikker noen folk over i en slags "jeg gir faen i alle" mentalitet. De er så slitne, utmattet og desperate etter enkle løsninger og tror hele verden forstår at de nesten kollapser på daglig basis. En slags desperasjon. Jeg har forsøkt å unngå å bli sånn selv. Noen ganger etter at jeg endelig har kommet meg ut på trilletur etter å ha kjempet på longs, klær og yttertøy på gutten min som vrir seg som en makk kan jeg irritere meg grønn over å måtte kveile meg gjennom folkemengder med vognen. Får antydninger til å ville pushe vognen rett frem og få alle til å vike for meg, for jeg er så drittsliten. Men jeg gjør det ikke. Puster med magen, stopper og smiler. De skal få gå først. Men noen klarer det ikke. De er helt tappet. Det er nok ikke vondt ment. For mange er babytiden som å være i helvetesuken. De sover nesten ikke, de har kanskje en sutrete og klengete unge ( klistremerkebaby) og får egentlig aldri tid til seg selv mer. Hvis ingen gadd dette hadde vi dødd ut. Ingen hadde tatt vare på deg på gamlehjemmet. De burde ikke oppføre seg sånn, men hva med å ta det opp med dem neste gang. Si at du forstår at det kan være tøft å stå i babytiden og du prøver ikke være kjip. Men at du også har behov. Kanskje bare det at du viser at du forstår gjør at de også modererer seg litt. For mange handler det om at energien er brent opp, de har ikke mer å gå på. Og da blir enkelte veldig egoistiske. Bevisst/ubevisst. 

Anonymkode: aabec...e17

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det ble hevdet at det å få barn er et «valg» - og at man dermed bare må slite seg ut med stengt skole/bhg-kabalen.   Så da sier jeg til dere barnløse som har angst for å la kollegaer med foreldre få fri når skolen er stengt, at det er et «valg» dere også tar å jobbe.

Anonymkode: 5dc6a...a9d

Det å ha den jobben er jo også et valg den med barn tar. Og da må vedkommende Også forholde seg til jobben siN og det det innebærer med ferieavvikling osv

Anonymkode: faecb...638

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Anononyma skrev (6 minutter siden):

Jo, absolutt, jeg har da vært barnløs og singel en gang i tiden jeg også. Å krangle om plassen på påskefjellet eller betale skyhøye priser for sydenturen midt i juli holdt jeg meg med glede unna. Hadde venner som også var single og barnløse som det fint gikk an å reise med utenom skoleferien. Familien treffer jeg støtt da vi bor i nærheten av hverandre. 

Situasjonen er selvfølgelig ikke lik for alle, men oppfatter ut ifra det lille jeg har lest på de siste sidene her nå at mange enslige skal krangle med barnefamiliene om fri i skoleferien bare på prinsipp og fordi enslige ikke er noe dårligere.. men det er da virkelig ikke slik at kollegaen din som er småbarnsmor ser ned på deg som enslig fordi hun insisterer på fri i skoleferien - hun gjør det for å kunne ta ansvar for barnet sitt som flere her repeterer at barnefamiliene må gjøre. Skal de leie inn folk til å passe barna sine da, fordi enslige kollegaer skal ha ferie i høstferien på prinsipp?

Hvorfor tror du alle reiser på påskefjellet eller til Syden i feriene sine?

Jeg reiser til familien min og vil gjerne være der samtidig med mine søsken som jeg ser noen få ganger i året. Min bror er lærer og kan ikke ta fri når dim helst.

De vennene jeg reiser på tur med jobber som lærere og kan ikke ta fri når som helst.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er utrolig snålt å være så bitter og smålig over at småbarnsforeldre sitter oftere i knipa enn de uten barn. Jeg dekte opp det meste av høytider da jeg selv var barnløs, og nå som jenta mi bare er ett år krever jeg heller ikke fri verken i påske eller fellesferie, da hun ikke går i barnehage og vi ikke har behovet. Dette letter kabalen for dem som trenger ferie i fellesferien. Selvsagt har jeg ønsker og planer som krever fri på høytidsdager innimellom, men siden jeg alltid er grei å ha med å gjøre for andre, er det alltid noen som dekker mine vakter når jeg ønsker fri. Jeg trør gjerne til for andres behov, enten katten skal til veterinæren, en tante har blitt sjuk eller et barn har stengt barnehage. 

Synes det er veldig sært å dømme så fælt også - kanskje hadde hun som trenger fri hver ferie avtaler med bestemor om at hun skulle ta barna ved behov, men nå er hun alenemor etter far har gått fra henne og mor er syk? Hva med å være litt raus og litt mindre dømmende? Skjønner virkelig ikke formålet med å spre så vanvittig mye negativ energi. Vi prøver alle bare å overleve her, kan vi ikke forsøke å være litt snillere med hverandre i prosessen?

Anonymkode: b0b68...947

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi84 skrev (49 minutter siden):

fikk barn for 1,5 år siden og barnet har første sommerferie fra bhg I juli i år. I hele juli er barnehagen stengt, + i des var det stengt fra 23 des - 2 januar. 

Jeg eller vi kan ikke lenger velge når vi skal ha ferie. Vi må tilpasse oss når barnehagen er strengt. Så i år søker jeg ferie 4 - 24 juli, mens mannen søker ferie 11 juli - 31 juli. Hvis det blir innvilget får vi 2 uker ferie sammen med barnet, mens den siste uka splitter vi slik at en av oss alltid blir hjemme med barnet.

Det er ikke sikkert at vi får det innvilget da, men vi håper at noen av de blir  innvilget. Å skaffe barnevakt på enkelt dager, eller for et par dager er ikke noe problem, men at besteforeldre feks skal passe barnet en uke i strekk feks (På dagtid) hver dag fungerer ikke.

dessverre må man som foreldre tilpasse seg at skolen/bhg er stengt i perioder. Ja man velger selv å få barn, men de barna skal også ha tilsyn. 

Men det er ikke rettferdig at det skal gå på bekostning av de uten barn. Alle har sine behov, andre familiemedlemmer, omsorgsoppgaver osv som er like mye verdt.  Man må kunne løse slike problemstillinger når man velger å få barn. Det skal ikke være et trumfkort for å få ditt og datt på bekostning av andre. 

Anonymkode: faecb...638

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så du sitter gjerne en 2 timers flytur med en ukjent unge på 3 år mens mor sitter 16 seter bak dere?

Av prinsipp?

Høres stress ut  

Anonymkode: b9366...e62

På ingen måte. Jeg hadde tatt på meg et headset og sett ut vinduet. Ikke mitt problem.

Anonymkode: a9727...090

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...