AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #1 Skrevet 9. april 2022 Drømmeboligen ligger ute for salg, men den kommer med så enorm tomt, 18 mål. Vi er den typiske byfamilien som drømmer om å bo landlig, og har derfor ingen aning hva det medfører av ansvar å ha så stor tomt… det er ingen annen bygningsmasse enn boligen + garasje. I følge prospektet består tomten av noe skog og noe landbruksjord som leies bort. Kan noen si noe om hva man som grunneier (heter det det?) har ansvar for? Vil vi for eksempel være ansvarlige for å holde skogen nede, fjerne falleferdige trær osv? Anonymkode: b6cdb...bf6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #2 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Drømmeboligen ligger ute for salg, men den kommer med så enorm tomt, 18 mål. Vi er den typiske byfamilien som drømmer om å bo landlig, og har derfor ingen aning hva det medfører av ansvar å ha så stor tomt… det er ingen annen bygningsmasse enn boligen + garasje. I følge prospektet består tomten av noe skog og noe landbruksjord som leies bort. Kan noen si noe om hva man som grunneier (heter det det?) har ansvar for? Vil vi for eksempel være ansvarlige for å holde skogen nede, fjerne falleferdige trær osv? Anonymkode: b6cdb...bf6 Nei, skogen kan dere la være i fred, men landbruksjorda ville jeg fortsette med å leie bort hvis dere ikke skal bruke den selv, når avtalen utløper. Anonymkode: 816a0...82a
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #3 Skrevet 9. april 2022 Jeg eide 60 mål tomt, men det var mest bare skog. Og jeg måtte ikke gjør noe med det. Lot venner og familie få hente juletre. Anonymkode: d93b1...71e 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #4 Skrevet 9. april 2022 18 mål er ikke så mye, spesielt ikke hvis det meste er bortleid jord Det er ofte driveplikt på dyrkbar jord, men da er den plikten utført ved at den er leid bort, så da er jo ikke det noe mer å tenke på. Jeg har hest, så det hadde vært gull med litt stor tomt 🤩 det er jo også mange andre hobbyer og interesser som det er fint å ha ekstra plass til (kidden skal ha bursdag? Kjør paintball i skogen!). Og kanskje vokser det noe digg sopp eller bær der 😄 Anonymkode: 2721e...472 1
A-hunter Skrevet 9. april 2022 #5 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ofte driveplikt på dyrkbar jord Ordet "ofte" er feil her. Det er driveplikt på dyrkbar mark, jmf jordloven. Kommunen kan pålegge drift eller planting av skog for eiers regning.
Ixion Skrevet 9. april 2022 #6 Skrevet 9. april 2022 Snakk med kommunen. Dere kan vel kanske også skille ut og selge det dere ikke vil ha? Ville ikke sett på det der som et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå