Gjest Adobyen Skrevet 9. april 2022 #21 Del Skrevet 9. april 2022 Og da skal bransjer som jordbruk, skogbruk, fiske og transport, luft og skipsfart klare seg hvordan? Russisk olje? Eller vil du ødelegge resten av økonomien og naturen med tett i tett med vindmøller og bygge batterifabrikker og løse andre problemer med å ta penger fra velferd osv. gamle, syke og fattige.. Eller skal vi kutte ut de bransjene også, slik at alle kan leve av å selge tjenester? Norge er med på det «grønne skifte» ved gradvis nedtrapping. Fornuftige politikere forstår at en inntektskilde må byttes med alternative inntektskilder og det må gå gradvis og hvert land må bidra. Jeg har fått ødelagt helsa som plastindustriarbeider, men jeg legger ikke skylden på min nabo som er oljearbeider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #22 Del Skrevet 9. april 2022 Ixion skrev (34 minutter siden): Jeg ser poenget ditt, men a) slik det er nå, er det helt umulig å ikke bruke plastikk som et moderne menneske, fordi det finnes overalt, i pc-skjermen min f.eks, og b) i min verden er det forskjell på det å være en mer eller mindre motvillig bruker (ja, det hender jeg kjører bil f.eks) og å jobbe hardt for å få pumpet opp oljen. Men det er jo dette jeg åpner for at det kan være mange meninger om. Dessverre tror jeg det ikke er håp for din hjertesak. Når mennesket ikke engang kan la være å kaste søppel i naturen. Noe som kun går på ren vilje og latskap. Ja, da henger håpet i et tynt snøre. Anonymkode: 44aea...50b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #23 Del Skrevet 9. april 2022 Hovedproblemet når det gjelder klima er at det er alt for mange mennesker på kloden. Anonymkode: fcf8c...727 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 9. april 2022 #24 Del Skrevet 9. april 2022 Jeg synes det er for mye hysteri om klimaet. Jeg er selvfølgelig enig i at vi godt kan gjøre grep, og det gjøres både fra landets side og de private husholdninger. Men ikke noen brå og brutal endring før det er funnet erstatninger og bedre løsninger. Eller skal vi ha det slik: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 9. april 2022 #25 Del Skrevet 9. april 2022 Jeg klarer ikke fri meg fra tanken at de som er så for å kutte ut oljen er naive mennesker. Utallige gjenstander vi er 100% avhengige av i det moderne samfunnet trenger olje. Jada, vi kan f.eks kjøre el-bil. Men for å lage bilen må vi ha olje, til dekkene trengs olje, til setene, til batteriet osv. I totalen hjelper det null at lille Norge kutter ut. Vi blir dønn fattige, og vil måtte kjøpe tjenester (som gjerne kommer fra oljeproduksjon) fra utlandet. Tjenester vi da snart ikke har råd til, fordi vi ikke har inntekt fra oljen lenger. Vi er så avhengige av den oljen at dere aner ikke. Det var nok dumt å gjøre at vi ikke fungerer uten, men etterpåklokskap er det noe som heter. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #26 Del Skrevet 9. april 2022 Jeg har jobbet i oljen i ti år, men er vegetarianer av miljøhensyn. Jeg mener at det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Anonymkode: 7af3c...cfa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #27 Del Skrevet 9. april 2022 Djungelvrål skrev (3 timer siden): Forestill deg nå en verden uten plast. Plast er livsnødvendig og redder livet til mange, f.eks bruk i medisinske instrumenter. Men det er mye vi bruker plast til som ikke er nødvendig. Engangsplast er nå blitt forbudt(?), det er et bra tiltak. Ting som skjærefjøler, sleiver osv trenger ikke være plast, det kan fint lages av tre. Plast er nødvendig, men vi kan som samfunn redusere plastbruken massivt uten at det vil ha store negative konsekvenser. Anonymkode: 20285...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #28 Del Skrevet 9. april 2022 Hele verden burde innført "en-barns"-politikk. Alle problemene vi sliter med er på grunn av at vi er for mange folk. Anonymkode: eb355...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 9. april 2022 #29 Del Skrevet 9. april 2022 Adobyen skrev (23 minutter siden): Jeg synes det er for mye hysteri om klimaet. Jeg er selvfølgelig enig i at vi godt kan gjøre grep, og det gjøres både fra landets side og de private husholdninger. Men ikke noen brå og brutal endring før det er funnet erstatninger og bedre løsninger. Eller skal vi ha det slik: Så du mener at selv om alt som finnes av forskning på området viser at klimautslippene er en eksistensiell trussel mot menneskeheten skal vi drite i det? Skal vi drite i FN's klimapanel som gir oss 3 år på å begynne å avvikle fossil energi og da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ixion Skrevet 9. april 2022 Forfatter #30 Del Skrevet 9. april 2022 theTitanic skrev (3 timer siden): Du ER fordomsfull. Du er IKKE åpen for de som har andre meninger enn deg. Dømmer og ekskluderer du så kan du ikke rettferdiggjøre det med at du syntes din mening er den riktige. Alle syntes sin mening er den riktige. Ergo er du som nevnt fordomsfull og ekskluderende. Mot de som jobber i oljebransjen, ja, absolutt. Og de som heier på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 9. april 2022 #31 Del Skrevet 9. april 2022 3 hours ago, Ixion said: I mange år har jeg kjent et sterkt, stadig økende sinne og antipati mot de som jobber i oljebransjen. Type "hvordan har de samvittighet til det"! Og enda verre er det om jeg fanger opp at de er klimafornektere i tilegg. Da stokker det seg helt for meg. Jeg har ansett meg for å våre åpen og ikke fordomsfull, men på dette området er det full "skjærings". Er dette ok? Er det noen andre som har det slik? Jeg har personer i nær familie som jobber i bransjen, og jeg kjenner at jeg har pent lite lyst til å ha noe med dem å gjøre. Kan oppegående personer virkelig mene at det er greit å jobbe i den bransjen? Jeg er ikke enig i at det er et argument at "vi produsererer verdens grønneste olje/verden trenger olje" eller at "oljeselskape x vrir innsatsen mot grønn satsning (for det er en så forsvinnende liten del av deres business, at det er flaut). Kjør debatt 🙂 Du er ikke åpen og du er fordomsfull, og du har tydeligvis ikke tenkte spesielt godt gjennom dette utover dine egne følelser, for verden trenger faktisk olje, og vi produserer faktisk noe av den reneste energien som går ann. Uten energi så fryser vi ihjel. Hvis du vil leve tro mot prinsippene dine så får du hamstre ullgensere og så koble ut strømmen din, men hvis du sitter i et oppvarmet hus og sutrer om dette uten å ha noen realistiske forslag til løsninger så er du en hykler. Realiteten er at hadde vi ikke hatt oljearbeidere så hadde vi ikke hatt en oljebransje, og hadde vi ikke hatt en oljebransje så ville vi måttet brenne veldig mye mer kull for å ikke fryse ihjel, med den konsekvensen at forurensingen for den energien ville vært tidobblet. Fint å si "Jeg er ikke enig i at det er et argument", men det er dette som er virkeligheten, og virkeligheten bryr seg ikke om følelsene dine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 9. april 2022 #32 Del Skrevet 9. april 2022 ABM skrev (12 minutter siden): Så du mener at selv om alt som finnes av forskning på området viser at klimautslippene er en eksistensiell trussel mot menneskeheten skal vi drite i det? Skal vi drite i FN's klimapanel som gir oss 3 år på å begynne å avvikle fossil energi og da? Jeg støtter det @Kipling svarer deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #33 Del Skrevet 9. april 2022 Leser du tråden her i sin helhet så skjønner man bare hvor oljeavhengig vi er i Norge. Folk har blitt indoktrinert til å tro at det å være en gigantisk bensinstasjon for verden liksom ikke har noen alternativer. Akkurtt som Sverige er et fattige land uten en eneste oljekrone. Vi har blitt indoktrinert til å tro at dette er en velsignelse, men i realiteten er at det er en jævla forbannelse som har styrt nordmenn mot en døende industri. Vi er totalfucked. Vi har ingenting i fremtiden, annet en blodpenger. Vi kommer til å bli så jævlig forhatt av framtidige generasjoner at vi kan risikere at nordmenn blir skutt på ferie i utlandet. Dette skjer selvfølgelig etter at byer synker under havet og tsunamier og orkaner herjer hele året mens hele sør-europa blir ubebolig og folk flykter fra hele midtøsten for å bosette seg i det nye Syden. Skandinavia. Anonymkode: 0846d...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 9. april 2022 #34 Del Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leser du tråden her i sin helhet så skjønner man bare hvor oljeavhengig vi er i Norge. Folk har blitt indoktrinert til å tro at det å være en gigantisk bensinstasjon for verden liksom ikke har noen alternativer. Akkurtt som Sverige er et fattige land uten en eneste oljekrone. Vi har blitt indoktrinert til å tro at dette er en velsignelse, men i realiteten er at det er en jævla forbannelse som har styrt nordmenn mot en døende industri. Vi er totalfucked. Vi har ingenting i fremtiden, annet en blodpenger. Vi kommer til å bli så jævlig forhatt av framtidige generasjoner at vi kan risikere at nordmenn blir skutt på ferie i utlandet. Dette skjer selvfølgelig etter at byer synker under havet og tsunamier og orkaner herjer hele året mens hele sør-europa blir ubebolig og folk flykter fra hele midtøsten for å bosette seg i det nye Syden. Skandinavia. Anonymkode: 0846d...25c Du snakker om Sverige? De er selvfølgelig like avhengige av olje som resten av verden. Hadde de hatt olje, så hadde de boret etter den. Noen må bore etter oljen, og vi produserer kun en liten dråpe i verdensmålestokk. så da må fremtidige generasjoner hate alle og skyte alle da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 9. april 2022 #35 Del Skrevet 9. april 2022 Ixion skrev (9 minutter siden): Mot de som jobber i oljebransjen, ja, absolutt. Og de som heier på dem. Så du syntes det er greit å være fordomsfull og ekskluderende mot noen og at det er helt greit. Fordi de ikke mener det samme som deg. Hvordan tenker du det blir om alle skal ta seg friheten med å fordømme og ekskludere de som tenker anerledes enn seg selv? Er ikke det noe av problemet i samfunnet i dag? Og dette syntes du er helt greit. For du kan ikke ha særrettigheter ingen andre har, så det du med dette sier er at vi alle kan benytte oss av muligheten til å fordømme og ekskludere mennesker som har andre meninger enn oss. Da blir det jo fint her.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 9. april 2022 #36 Del Skrevet 9. april 2022 Ixion skrev (4 timer siden): I mange år har jeg kjent et sterkt, stadig økende sinne og antipati mot de som jobber i oljebransjen. Type "hvordan har de samvittighet til det"! Og enda verre er det om jeg fanger opp at de er klimafornektere i tilegg. Da stokker det seg helt for meg. Jeg har ansett meg for å våre åpen og ikke fordomsfull, men på dette området er det full "skjærings". Er dette ok? Er det noen andre som har det slik? Jeg har personer i nær familie som jobber i bransjen, og jeg kjenner at jeg har pent lite lyst til å ha noe med dem å gjøre. Kan oppegående personer virkelig mene at det er greit å jobbe i den bransjen? Jeg er ikke enig i at det er et argument at "vi produsererer verdens grønneste olje/verden trenger olje" eller at "oljeselskape x vrir innsatsen mot grønn satsning (for det er en så forsvinnende liten del av deres business, at det er flaut). Kjør debatt 🙂 Hvor mange produkter bruker du i hverdagen som er laget av olje?. Slutt å bruke alle de produktene da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 9. april 2022 #37 Del Skrevet 9. april 2022 Adobyen skrev (32 minutter siden): Jeg støtter det @Kipling svarer deg. Han svarer jo bare tull...jaja får svare han jeg da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 9. april 2022 #38 Del Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Leser du tråden her i sin helhet så skjønner man bare hvor oljeavhengig vi er i Norge. Folk har blitt indoktrinert til å tro at det å være en gigantisk bensinstasjon for verden liksom ikke har noen alternativer. Akkurtt som Sverige er et fattige land uten en eneste oljekrone. Vi har blitt indoktrinert til å tro at dette er en velsignelse, men i realiteten er at det er en jævla forbannelse som har styrt nordmenn mot en døende industri. Vi er totalfucked. Vi har ingenting i fremtiden, annet en blodpenger. Vi kommer til å bli så jævlig forhatt av framtidige generasjoner at vi kan risikere at nordmenn blir skutt på ferie i utlandet. Dette skjer selvfølgelig etter at byer synker under havet og tsunamier og orkaner herjer hele året mens hele sør-europa blir ubebolig og folk flykter fra hele midtøsten for å bosette seg i det nye Syden. Skandinavia. Anonymkode: 0846d...25c "Fremtidige generasjoner"..?...ja tenk om vi hadde så god tid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 9. april 2022 #39 Del Skrevet 9. april 2022 Kipling skrev (39 minutter siden): Du er ikke åpen og du er fordomsfull, og du har tydeligvis ikke tenkte spesielt godt gjennom dette utover dine egne følelser, for verden trenger faktisk olje, og vi produserer faktisk noe av den reneste energien som går ann. Uten energi så fryser vi ihjel. Hvis du vil leve tro mot prinsippene dine så får du hamstre ullgensere og så koble ut strømmen din, men hvis du sitter i et oppvarmet hus og sutrer om dette uten å ha noen realistiske forslag til løsninger så er du en hykler. Realiteten er at hadde vi ikke hatt oljearbeidere så hadde vi ikke hatt en oljebransje, og hadde vi ikke hatt en oljebransje så ville vi måttet brenne veldig mye mer kull for å ikke fryse ihjel, med den konsekvensen at forurensingen for den energien ville vært tidobblet. Fint å si "Jeg er ikke enig i at det er et argument", men det er dette som er virkeligheten, og virkeligheten bryr seg ikke om følelsene dine. Arumentene dine tåler jo ikke tilsvar fra et normalt utrustet barneskolebarn!...Hvor finner du at nordsjøolje er " noe av den reneste energien som går an" ? Hva har oljen med strømmen som varmer husene til folk i Norge å gjøre? Vi produserer 160-170 twh strøm fra vann og vind i norge...mye mer enn vi bruker selv! Og hvor i all verden kan vi bytte ut olje med kull?..Kullfyrte dieselbiler da?..Klarer meg fint med elbil jeg for min del... Du bør se litt nærmere på dine egne følelser fordi de såkalte "argumentene" dine er rent tåkespinn uten rot i virkeligheten!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 9. april 2022 #40 Del Skrevet 9. april 2022 11 minutter siden, ABM said: Arumentene dine tåler jo ikke tilsvar fra et normalt utrustet barneskolebarn!...Hvor finner du at nordsjøolje er " noe av den reneste energien som går an" ? Hva har oljen med strømmen som varmer husene til folk i Norge å gjøre? Vi produserer 160-170 twh strøm fra vann og vind i norge...mye mer enn vi bruker selv! Og hvor i all verden kan vi bytte ut olje med kull?..Kullfyrte dieselbiler da?..Klarer meg fint med elbil jeg for min del... Du bør se litt nærmere på dine egne følelser fordi de såkalte "argumentene" dine er rent tåkespinn uten rot i virkeligheten!!! Og elbilen din drives av kull 😄 Du kobler elbilen til støpselet, støpselet har en ledning til et ledningsnett og ledningsnettet er koblet til ulike kilder, inkludert kullkraftverk, og den marginale strømmen i europa idag er kull, så når du skal lade bilen din litt ekstra mye fordi du har vært ute og kjørt, så er det et kullkraftverk som må øke produksjonen litt for å dekke det, fordi de renere kildene allerede produserer på 100% kapasitet. Tror du vannkraft bare kjører på 50% kapasitet og at vi kan øke produksjonen fra det når du må lade elbilen? Tror du solkraft kjører på 50%? Atomkraft? Vindkraft? LNG? De er omtrendt alle på 100% allerede, så det eneste som ikke er 100% som vi skrur av og på avhengig av behov er kull. Ja vi i norge har vannkraft etc, men det har ikke resten av europa. Så enten kjøper de olje fra oss, ellers så kjøper de olje fra russland (gjett hvem du finansierer da 😄 ) eller midtøsten, eller så kjøper de kullkraft. Og skrur du av nordsjøen, så må den energien nordsjøen kunne ha produsert erstattes med tilsvarende mengder kullenergi. Kullindustrien takker deg for at du kjører elbil 🤣 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå