Ixion Skrevet 9. april 2022 #1 Del Skrevet 9. april 2022 I mange år har jeg kjent et sterkt, stadig økende sinne og antipati mot de som jobber i oljebransjen. Type "hvordan har de samvittighet til det"! Og enda verre er det om jeg fanger opp at de er klimafornektere i tilegg. Da stokker det seg helt for meg. Jeg har ansett meg for å våre åpen og ikke fordomsfull, men på dette området er det full "skjærings". Er dette ok? Er det noen andre som har det slik? Jeg har personer i nær familie som jobber i bransjen, og jeg kjenner at jeg har pent lite lyst til å ha noe med dem å gjøre. Kan oppegående personer virkelig mene at det er greit å jobbe i den bransjen? Jeg er ikke enig i at det er et argument at "vi produsererer verdens grønneste olje/verden trenger olje" eller at "oljeselskape x vrir innsatsen mot grønn satsning (for det er en så forsvinnende liten del av deres business, at det er flaut). Kjør debatt 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #2 Del Skrevet 9. april 2022 Det er takket være oljen og oljearbeidere at Norge er et rikt og velstående land. Hatten av for dem som jobber i oljen! Dem har jeg stor, stor respekt for. Anonymkode: deba0...81d 22 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #3 Del Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er takket være oljen og oljearbeidere at Norge er et rikt og velstående land. Hatten av for dem som jobber i oljen! Dem har jeg stor, stor respekt for. Anonymkode: deba0...81d Og nei, jeg jobber ikke i bransjen selv. Anonymkode: deba0...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #4 Del Skrevet 9. april 2022 Ixion skrev (1 minutt siden): I mange år har jeg kjent et sterkt, stadig økende sinne og antipati mot de som jobber i oljebransjen. Type "hvordan har de samvittighet til det"! Og enda verre er det om jeg fanger opp at de er klimafornektere i tilegg. Da stokker det seg helt for meg. Jeg har ansett meg for å våre åpen og ikke fordomsfull, men på dette området er det full "skjærings". Er dette ok? Er det noen andre som har det slik? Jeg har personer i nær familie som jobber i bransjen, og jeg kjenner at jeg har pent lite lyst til å ha noe med dem å gjøre. Kan oppegående personer virkelig mene at det er greit å jobbe i den bransjen? Jeg er ikke enig i at det er et argument at "vi produsererer verdens grønneste olje/verden trenger olje" eller at "oljeselskape x vrir innsatsen mot grønn satsning (for det er en så forsvinnende liten del av deres business, at det er flaut). Kjør debatt 🙂 Hvor skal du erstatte pengene Norge får inn på petroleumsinntekter som redder statsbudsjettet fra røde tall? Anonymkode: 44aea...50b 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #5 Del Skrevet 9. april 2022 Ixion skrev (4 minutter siden): I mange år har jeg kjent et sterkt, stadig økende sinne og antipati mot de som jobber i oljebransjen. Type "hvordan har de samvittighet til det"! Og enda verre er det om jeg fanger opp at de er klimafornektere i tilegg. Da stokker det seg helt for meg. Jeg har ansett meg for å våre åpen og ikke fordomsfull, men på dette området er det full "skjærings". Er dette ok? Er det noen andre som har det slik? Jeg har personer i nær familie som jobber i bransjen, og jeg kjenner at jeg har pent lite lyst til å ha noe med dem å gjøre. Kan oppegående personer virkelig mene at det er greit å jobbe i den bransjen? Jeg er ikke enig i at det er et argument at "vi produsererer verdens grønneste olje/verden trenger olje" eller at "oljeselskape x vrir innsatsen mot grønn satsning (for det er en så forsvinnende liten del av deres business, at det er flaut). Kjør debatt 🙂 Hva jobber du med, ts? Anonymkode: e30cd...579 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ixion Skrevet 9. april 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva jobber du med, ts? Anonymkode: e30cd...579 Jeg jobber med tjenesteytende næringsvirksomhet, sektoruavhengig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 9. april 2022 #7 Del Skrevet 9. april 2022 Vi kan ikke sage av den grenen vi sitter på. Uten oljen hadde Norge vært et fattig land. Takk for oljeindustrien og all heder til våre flotte oljeindustriarbeidere! https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/olje-og-gass/norsk-oljehistorie-pa-5-minutter/id440538/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 9. april 2022 #8 Del Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor skal du erstatte pengene Norge får inn på petroleumsinntekter som redder statsbudsjettet fra røde tall? Anonymkode: 44aea...50b Det er et interresant spm. som må besvares innen noen få år faktisk...Klimaendringene er så synlige at snarten blind kan se de og den siste rapporten fra FN's klimapanel gir oss 3 år på å starte nedbygging av oljen....og det raskt!... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #9 Del Skrevet 9. april 2022 Ixion skrev (10 minutter siden): I mange år har jeg kjent et sterkt, stadig økende sinne og antipati mot de som jobber i oljebransjen. Type "hvordan har de samvittighet til det"! Og enda verre er det om jeg fanger opp at de er klimafornektere i tilegg. Da stokker det seg helt for meg. Jeg har ansett meg for å våre åpen og ikke fordomsfull, men på dette området er det full "skjærings". Er dette ok? Er det noen andre som har det slik? Jeg har personer i nær familie som jobber i bransjen, og jeg kjenner at jeg har pent lite lyst til å ha noe med dem å gjøre. Kan oppegående personer virkelig mene at det er greit å jobbe i den bransjen? Jeg er ikke enig i at det er et argument at "vi produsererer verdens grønneste olje/verden trenger olje" eller at "oljeselskape x vrir innsatsen mot grønn satsning (for det er en så forsvinnende liten del av deres business, at det er flaut). Kjør debatt 🙂 Eier du noe som er laget av plastikk? Anonymkode: cc650...134 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ixion Skrevet 9. april 2022 Forfatter #10 Del Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor skal du erstatte pengene Norge får inn på petroleumsinntekter som redder statsbudsjettet fra røde tall? Anonymkode: 44aea...50b Jeg nekter å være med på argumentet om at vi skal bidra til global oppvarming for å holde statsbudsjettet i pluss. Mulig du ser anderledes på det. Svaret på spørsmålet ditt har jeg ikke, annet enn at det må være en kombinasjon av mange forskjellige næringer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #11 Del Skrevet 9. april 2022 Oljen er bra for Norge, det bør bores til det ikke er noe igjen. Jeg jobber som feriekonsulent og har ingen personlig forhold til oljearbeid. Anonymkode: 5b03b...e8c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ixion Skrevet 9. april 2022 Forfatter #12 Del Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eier du noe som er laget av plastikk? Anonymkode: cc650...134 Ja, i bøtter og spann, dessverre. Jeg er sikker på at det finnes mange alternativer til plastikk for mange bruksområder. Det pressser seg ikke frem før vi kvitter oss med oljen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #13 Del Skrevet 9. april 2022 Ixion skrev (1 minutt siden): Jeg nekter å være med på argumentet om at vi skal bidra til global oppvarming for å holde statsbudsjettet i pluss. Mulig du ser anderledes på det. Svaret på spørsmålet ditt har jeg ikke, annet enn at det må være en kombinasjon av mange forskjellige næringer. Mitt inntrykk er at mange av de som mener vi skal skru igjen oljekranene for at Norge skal være martyr i økonomi, en liten dråpe i havet, også er veldig glad i de velferdsgodene staten tilbyr. Anonymkode: 44aea...50b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #14 Del Skrevet 9. april 2022 Ixion skrev (1 minutt siden): Ja, i bøtter og spann, dessverre. Jeg er sikker på at det finnes mange alternativer til plastikk for mange bruksområder. Det pressser seg ikke frem før vi kvitter oss med oljen. Men da må du slutte å bruke plastikk. Hvorfor mener du da Norge som eneste oljenasjon skal skru igjen kranene når ikke engang du slutter å bruke oljeprodukter. Anonymkode: 44aea...50b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 9. april 2022 #15 Del Skrevet 9. april 2022 Jeg tror det er dem som er i bransjen eller som legger merke til og tar til seg kritikken. Folk flest tenker ikke noe negativt om oljearbeidere.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ixion Skrevet 9. april 2022 Forfatter #16 Del Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da må du slutte å bruke plastikk. Hvorfor mener du da Norge som eneste oljenasjon skal skru igjen kranene når ikke engang du slutter å bruke oljeprodukter. Anonymkode: 44aea...50b Jeg ser poenget ditt, men a) slik det er nå, er det helt umulig å ikke bruke plastikk som et moderne menneske, fordi det finnes overalt, i pc-skjermen min f.eks, og b) i min verden er det forskjell på det å være en mer eller mindre motvillig bruker (ja, det hender jeg kjører bil f.eks) og å jobbe hardt for å få pumpet opp oljen. Men det er jo dette jeg åpner for at det kan være mange meninger om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 9. april 2022 #17 Del Skrevet 9. april 2022 Ixion skrev (8 minutter siden): Ja, i bøtter og spann, dessverre. Jeg er sikker på at det finnes mange alternativer til plastikk for mange bruksområder. Det pressser seg ikke frem før vi kvitter oss med oljen. Forestill deg nå en verden uten plast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 9. april 2022 #18 Del Skrevet 9. april 2022 Adobyen skrev (7 minutter siden): Vi kan ikke sage av den grenen vi sitter på. Uten oljen hadde Norge vært et fattig land. Takk for oljeindustrien og all heder til våre flotte oljeindustriarbeidere! https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/olje-og-gass/norsk-oljehistorie-pa-5-minutter/id440538/ Den greina vi sitter på er moder jord og alt som lever og gror her.....en gren som bruken av fossil energi sager og sager på... Værsystemene over hele kloden er allerede endret til det uopprettelige...og ingen som jobber i en industri som beviselig er i ferd med å utrydde menneskeheten får noen respekt fra meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ixion Skrevet 9. april 2022 Forfatter #19 Del Skrevet 9. april 2022 ABM skrev (7 minutter siden): Den greina vi sitter på er moder jord og alt som lever og gror her.....en gren som bruken av fossil energi sager og sager på... Værsystemene over hele kloden er allerede endret til det uopprettelige...og ingen som jobber i en industri som beviselig er i ferd med å utrydde menneskeheten får noen respekt fra meg! Enedelig en fornuftig mann 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 9. april 2022 #20 Del Skrevet 9. april 2022 Ixion skrev (30 minutter siden): I mange år har jeg kjent et sterkt, stadig økende sinne og antipati mot de som jobber i oljebransjen. Type "hvordan har de samvittighet til det"! Og enda verre er det om jeg fanger opp at de er klimafornektere i tilegg. Da stokker det seg helt for meg. Jeg har ansett meg for å våre åpen og ikke fordomsfull, men på dette området er det full "skjærings". Er dette ok? Er det noen andre som har det slik? Jeg har personer i nær familie som jobber i bransjen, og jeg kjenner at jeg har pent lite lyst til å ha noe med dem å gjøre. Kan oppegående personer virkelig mene at det er greit å jobbe i den bransjen? Jeg er ikke enig i at det er et argument at "vi produsererer verdens grønneste olje/verden trenger olje" eller at "oljeselskape x vrir innsatsen mot grønn satsning (for det er en så forsvinnende liten del av deres business, at det er flaut). Kjør debatt 🙂 Du ER fordomsfull. Du er IKKE åpen for de som har andre meninger enn deg. Dømmer og ekskluderer du så kan du ikke rettferdiggjøre det med at du syntes din mening er den riktige. Alle syntes sin mening er den riktige. Ergo er du som nevnt fordomsfull og ekskluderende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå