Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er veldig usikker her. Dersom man har et menneske med to etternavn som man skal referere til, la oss si Karita Bekkemellem Orheim (som forøvrig ikke heter det lenger ;)). Dersom jeg bare skal bruke hennes etternavn for å gjøre det kortere, skal jeg da kalle henne Bekkemellem Orheim eller bare Orheim? Selv heller jeg til å bare omtale henne som Orheim, fordi hun sannsynligvis står slik i registre etc

Orheim, Karita Bekkemellem

Hadde hun derimot hett Bekkemellem-Orheim, kunne jeg selvfølgelig ikke ha delt det.

Men hva er egentlig riktig?

Skrevet

Det er helt rett sånn som du sier. Det første etternavnet kalles mellomnavn og teller ikke som et fullverdig etternavn.

Orheim er svaret :)

Skrevet

Da ville jeg tro Bekkemellem er mellomnavnet hennes, dermed bruker du kun Orheim. Du kan evt forkorte det og bruke Karita B. Orheim.

I register med etternavn først, brukes Orheim, slik du har skrevet.

Skrevet

Det var kjapt, tusen takk! :) Jeg ble usikker fordi jeg synes så mange omtaler mennesker med dobbelt etternavn med begge navnene... Men da er da altså bare det siste. Supert! Er kjedelig å gjøre en sånn teit bommert i semesteroppgave ;)

Gjest Gulltopp
Skrevet

Man kan ikke ha mer enn ett "fungerende" etternavn. Man kan bruke et etternavn som mellomnavn, men dette er altså ikke et fullverdig etternavn i den forstand, dvs det fungerer ikke som etternavn, men som mellomnavn, selv om det teoretisk sett kunne ha vært etternavn dersom det sto alene. Har man derimot to etternavn med bindestrek imellom, vil de to sammen fungere som ett etternavn og kan ikke skilles.

Skrevet

Jeg fant nylig ut at jeg er omtalt som

Mel Bakepulver Frysepulver Sukker

et sted

Frysepulver er det daglige fornavnet mitt, Sukker er også et fornavn (var mellomnavn da jeg kun hadde ett etternavn), Mel er et etternavn brukt som mellomnavn og Bakepulver er etternavnet mitt.

Til daglig kaller jeg meg Frysepulver Bakepulver, men rett skal være rett, de bør jo skrive at jeg heter

Bakepulver, Frysepulver Sukker Mel

Jeg fant jo ikke meg selv på listen pga dette

*sladre*

Skrevet

Nettopp, Frysepulver. Godt eksempel på hvor galt det kan gå når folk ikke tar navneregler alvorlig ;)

Gjest Gulltopp
Skrevet
Sukker er også et fornavn (var mellomnavn da jeg kun hadde ett etternavn),

Et fornavn kan ikke være mellomnavn, selv om det altså står mellom fornavn og etternavn. Bare etternavn kan være mellomnavn. Når man har mer enn ett fornavn, kalles det andre fornavnet nettopp "andre fornavn".

Skrevet

Men hun heter faktisk bare Karita Bekkemellom nå som hun ikke er gift lenger....

Skrevet
Men hun heter faktisk bare Karita Bekkemellom nå som hun ikke er gift lenger....

Jeg er klar over det, se parentesen i mitt første innlegg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...