Gå til innhold

Landets største strømleverandør øker nettleien og tar seg betalt for strøm kundene ikke får

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Melder Nettavisen.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/elvia-sender-kundene-milliardregning-fordi-deres-eget-stromnett-lekker/o/5-95-443882

Fra 1. mai må rundt to millioner nordmenn betale dyrt for strøm de ikke får.

Det har nettselskapet Elvia AS bestemt. Nå skrur de opp prisen på strømtransport med fem øre per kilowattime.

Begrunnelsen er original: - Elvia øker nettleien med om lag 5 øre (inkl avgifter) per kWh gjeldende fra 1. mai. Bakgrunnen er at vi må kjøpe inn kraft i spotmarkedet til en høyere pris enn forventet for å dekke opp tap i nettet. Dette dekkes ikke av strømstøtten.

Prisøkningen betyr rundt 1.000 kroner i økte strømkostnader per år for alle kundene deres, og kommer på toppen av at elektrisitet har nådd rekordnivåer fordi Elvias eiere og de andre norske strømprodusentene selger elektrisitet til høystbydende i Europa.

Eierne av Elvia er Oslo kommune, og fylker og kommuner i Innlandet og Viken.

Det oppsiktsvekkende er at monopolisten Elvia vil la kundene betale ekstra for strøm de ikke får - altså for strøm de kjøper inn (hovedsaklig fra sine egne eiere), men som de ikke klarer å levere ut til kundene.

Anonymkode: 6ad41...e9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er netteieren som krever inn nettleie - ikke strømleverandørene.

Greit å være misfornøyd, men hold tunga rett i munnen - ellers så ødelegger man debatten. Å si at strømleverandørene øker nettleien er som å si at bensinstasjonene øker veiavgiften.

Anonymkode: a30b9...fb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Strøm er livsnødvendig og burde vært dekket av staten opp til et visst nivå, f.eks. 10.000 kwh i året.

Det er utrolig tøysete at statlig/kommunale strømbedrifter skal være kommersielle aksjeselskap.

Anonymkode: 51464...291

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er netteieren som fysisk leverer strømmen til huset ditt.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Greit å være misfornøyd, men hold tunga rett i munnen - ellers så ødelegger man debatten. Å si at strømleverandørene øker nettleien er som å si at bensinstasjonene øker veiavgiften.

Er det Oslo kommune som har bestemt at Elvia skal ta seg mer betalt i dette tilfellet, eller er det Elvia selv ...?

Dersom en bensinstasjon tar kr.5 ekstra av kundene for å få lov til å bruke bensinstasjonen, er det bensinstasjonens ansvar.

Det eneste jeg ikke forstår når folk klager på strømmen, er hvorfor i all verden man i sin tid var så opptatt av å forsvare de nye stømmålerne. Argumentet om at man slapp å lese av måleren, var naturligvis tull - alt handler om å suge ut mest penger fra kundene.

Selv er jeg en av dem som fikk fritak, så jeg leser fortsatt av måleren selv, og slipper å måtte tenke på når jeg bruker strøm; betaler det samme hele døgnet, uten å måtte bli overvåket av et selskap som vil ha meg til å betale mest mulig.

Anonymkode: 30263...487

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er netteieren som fysisk leverer strømmen til huset ditt.

Det vet jeg - og det er nettopp derfor netteieren som krever inn nettleien, ikke strømleverandøren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...