AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #1 Skrevet 9. april 2022 Går siste året på VGS nå, og hadde en oppgave som jeg ikke rakk å levere inn tidligere pga psykiske problemer. Jeg er ellers svært oppegående, og mestrer de aller fleste fag med toppkarakterer. Har ei venninne som alltid spør meg om hjelp med innleveringer, og som den snille personen jeg er, hjelper jeg selvfølgelig. Noen ganger har hun ringt meg sent på kvelden for å be om hjelp, og jeg har ikke nølt med å svare på ting hun lurer på relatert til oppgavene. Problemet oppstå da jeg, for første gang ikke hadde levert en oppgave til tida, og spurte henne pent om hun ønsket å hjelpe meg. Til svar fikk jeg "Men det er jo ikke noe vits nå" i en nedlatende tone. Jeg følte meg litt lei meg, og valgte da å sitte på en pult alene i nærheten av venninna mi. Hun prøvde å tilby meg en sjokolade, som om det skulle hjelpe, og da jeg sa nei, ville hun "flytte seg fra plassen sin". Overreagerer jeg, eller er det bare hun som oppfører seg som en dust??? Føler meg litt brukt, og jeg skjønner bare ikke hvordan folk kan få andre til å føle seg dårlig når det er DE som har gjort noe rart eller galt. Setter pris på svar. Kan hende jeg mangler litt selv-innsikt akkurat nå. Anonymkode: 02714...7e8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #2 Skrevet 9. april 2022 Dette skjønte jeg ikke. Hva med å prate med henne? Anonymkode: e48f2...ab9 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #3 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette skjønte jeg ikke. Hva med å prate med henne? Anonymkode: e48f2...ab9 TS. Hva er det du ikke skjønner? Jeg spurte om hjelp med en oppgave jeg ikke hadde levert og hun mente det ikke var noe vits pga fristen hadde gått ut. Dette er ei venninne jeg stadig vekk hjelper, selv når det har gått langt utover fristdatoen på andre oppgaver. Har snakket med hun i etterkant, men jeg føler ikke hun forstår det. Føler jeg blir "gaslighta" da jeg hele tiden har godtatt hennes ugreie og direkte frekke kommentarer. Anonymkode: 02714...7e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #4 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS. Hva er det du ikke skjønner? Jeg spurte om hjelp med en oppgave jeg ikke hadde levert og hun mente det ikke var noe vits pga fristen hadde gått ut. Dette er ei venninne jeg stadig vekk hjelper, selv når det har gått langt utover fristdatoen på andre oppgaver. Har snakket med hun i etterkant, men jeg føler ikke hun forstår det. Føler jeg blir "gaslighta" da jeg hele tiden har godtatt hennes ugreie og direkte frekke kommentarer. Anonymkode: 02714...7e8 Var det noe vits i å få hjelp hvis fristen hadde gått ut, da? Anonymkode: d05dd...cdb 4 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #5 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Går siste året på VGS nå, og hadde en oppgave som jeg ikke rakk å levere inn tidligere pga psykiske problemer. Jeg er ellers svært oppegående, og mestrer de aller fleste fag med toppkarakterer. Har ei venninne som alltid spør meg om hjelp med innleveringer, og som den snille personen jeg er, hjelper jeg selvfølgelig. Noen ganger har hun ringt meg sent på kvelden for å be om hjelp, og jeg har ikke nølt med å svare på ting hun lurer på relatert til oppgavene. Problemet oppstå da jeg, for første gang ikke hadde levert en oppgave til tida, og spurte henne pent om hun ønsket å hjelpe meg. Til svar fikk jeg "Men det er jo ikke noe vits nå" i en nedlatende tone. Jeg følte meg litt lei meg, og valgte da å sitte på en pult alene i nærheten av venninna mi. Hun prøvde å tilby meg en sjokolade, som om det skulle hjelpe, og da jeg sa nei, ville hun "flytte seg fra plassen sin". Overreagerer jeg, eller er det bare hun som oppfører seg som en dust??? Føler meg litt brukt, og jeg skjønner bare ikke hvordan folk kan få andre til å føle seg dårlig når det er DE som har gjort noe rart eller galt. Setter pris på svar. Kan hende jeg mangler litt selv-innsikt akkurat nå. Anonymkode: 02714...7e8 Jeg synes det virker som du avviser henne der jeg? Hun er kanskje ikke faglig sterk nok til å tørre å hjelpe tilbake? Og da blir du furt og flytter deg på en pult alene? Og hun prøver å løse det eller skape kontakt, så da avviser du det også? Jeg tror jeg ville gått litt i meg selv her. Hun har kanskje andre forutsetninger enn deg. Kanskje det å tilby ting er hennes "kjærlighetsspråk", at det for henne faktisk lå en god tanke i det at det kunne hjelpe, fordi det hadde føltes sånn for henne? Anonymkode: 01f30...4bd 8 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #6 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var det noe vits i å få hjelp hvis fristen hadde gått ut, da? Anonymkode: d05dd...cdb Nei, men med tanke på at jeg ønsket å levere den inn, og at jeg har hjulpet hun flere ganger selv med innleveringer som har gått langt over fristdatoen så tenkte jeg det var greit å spørre. Anonymkode: 02714...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #7 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det virker som du avviser henne der jeg? Hun er kanskje ikke faglig sterk nok til å tørre å hjelpe tilbake? Og da blir du furt og flytter deg på en pult alene? Og hun prøver å løse det eller skape kontakt, så da avviser du det også? Jeg tror jeg ville gått litt i meg selv her. Hun har kanskje andre forutsetninger enn deg. Kanskje det å tilby ting er hennes "kjærlighetsspråk", at det for henne faktisk lå en god tanke i det at det kunne hjelpe, fordi det hadde føltes sånn for henne? Anonymkode: 01f30...4bd Skape kontakt ved å tilby en sjokolade istedet for å spørre om å gå ut på gangen for å snakke om det? Nei, ønsket egentlig ikke det. Dette er ikke første gangen hun har prøvd å deflektere fra noe hun har sagt som jeg synes direkte var slemt. Angående fag... dette var en innlevering som krevde matteferdigheter, noe jeg VET hun er bedre enn meg i, så nei. Det var akkurat passende. Jeg kunne så klart ikke ""avvist" henne, men føler meg brukt gang på gang. Jeg er ALLTID der for henne, selv når hun slenger dritkommentarer som at jeg ikke "respekterer meg selv" og at hun mener at det å være overvektig (som hun er) er verre enn å være mørk/oppleve rasisme (jeg er mørk) Anonymkode: 02714...7e8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #8 Skrevet 9. april 2022 Bare gjør oppgaven selv. Ingen vits i å sitte å dvele ved dette. Jeg synes du var overdramatisk da du ble lei deg og flyttet deg... Greit å bare erfare det først som sist, du kan ikke satse på at folk er der for deg. Til syvende og sist må du stille opp for deg selv. Ikke stol på at vennene dine skal være like oppofrende og hjelpsom som du, spesielt om du er en sånn type som slipper alt du har i hendene for å stille opp for andre. Det er veldig sjeldent du møter noen som faktisk gir det samme tilbake... Anonymkode: 3f5f5...8c2 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #9 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skape kontakt ved å tilby en sjokolade istedet for å spørre om å gå ut på gangen for å snakke om det? Nei, ønsket egentlig ikke det. Dette er ikke første gangen hun har prøvd å deflektere fra noe hun har sagt som jeg synes direkte var slemt. Angående fag... dette var en innlevering som krevde matteferdigheter, noe jeg VET hun er bedre enn meg i, så nei. Det var akkurat passende. Jeg kunne så klart ikke ""avvist" henne, men føler meg brukt gang på gang. Jeg er ALLTID der for henne, selv når hun slenger dritkommentarer som at jeg ikke "respekterer meg selv" og at hun mener at det å være overvektig (som hun er) er verre enn å være mørk/oppleve rasisme (jeg er mørk) Anonymkode: 02714...7e8 Men hvorfor er hennes tilbud om sjokolade en verre metode enn din? DU burde jo bedt henne ut på gangen da hun svarte og fortalt at du opplevde det frekt og ble lei deg. Anonymkode: 01f30...4bd 3 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #10 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skape kontakt ved å tilby en sjokolade istedet for å spørre om å gå ut på gangen for å snakke om det? Nei, ønsket egentlig ikke det. Dette er ikke første gangen hun har prøvd å deflektere fra noe hun har sagt som jeg synes direkte var slemt. Angående fag... dette var en innlevering som krevde matteferdigheter, noe jeg VET hun er bedre enn meg i, så nei. Det var akkurat passende. Jeg kunne så klart ikke ""avvist" henne, men føler meg brukt gang på gang. Jeg er ALLTID der for henne, selv når hun slenger dritkommentarer som at jeg ikke "respekterer meg selv" og at hun mener at det å være overvektig (som hun er) er verre enn å være mørk/oppleve rasisme (jeg er mørk) Anonymkode: 02714...7e8 Du må ta litt ansvar rett og slett og ikke kaste skylden over på andre. Du blir ikke brukt, du lar deg bli brukt. Det er ikke venninnen din sin skyld at du ikke rekker frister og forventer at andre tar ansvar og ordner opp- igjen det er ditt ansvar. Du har urealistiske forventninger til hva andre skal gjøre for deg og blir skuffet når det ikke blir slik du så for deg. Igjen: ditt ansvar. Forstår du er ung og den mentale tankeganger er deretter, men slik er det bare. Anonymkode: 5d7b2...719 4 1
underveisegentlig Skrevet 9. april 2022 #11 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvorfor er hennes tilbud om sjokolade en verre metode enn din? DU burde jo bedt henne ut på gangen da hun svarte og fortalt at du opplevde det frekt og ble lei deg. Anonymkode: 01f30...4bd TS. Har utallige ganger tatt henne ut på gangen, sendt melding, ringt etter at hun har sagt/gjort noe som var upassende. Hvor mange ganger er det JEG som må ta ansvar å gjøre det på den måten? Man blir rett og slett lei, og denne gangen forventet jeg at hun endelig skulle ta det opp først. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må ta litt ansvar rett og slett og ikke kaste skylden over på andre. Du blir ikke brukt, du lar deg bli brukt. Det er ikke venninnen din sin skyld at du ikke rekker frister og forventer at andre tar ansvar og ordner opp- igjen det er ditt ansvar. Du har urealistiske forventninger til hva andre skal gjøre for deg og blir skuffet når det ikke blir slik du så for deg. Igjen: ditt ansvar. Forstår du er ung og den mentale tankeganger er deretter, men slik er det bare. Anonymkode: 5d7b2...719 Skylder ikke på noen som helst når det kommer til selve oppgaven. Den tar jeg selv, så jeg tror du misforsto litt. Problemstillingen her at jeg føler meg brukt etter gjentatte ganger hvor jeg har stilt opp for henne, hjulpet henne med fag, hørt på dritten hennes om kjæresten sin etc etc. Så når jeg, den ENE gangen spurte om hjelp var det tydeligvis ikke noe vits. Kan hende jeg har urealistiske forventninger, men jeg har aldri opplevd det slik med noen av mine andre venner. De er mye mer støttende, men det er vel min feil til syvende og sist. Kutter av vennskapet uansett, men takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #12 Skrevet 9. april 2022 underveisegentlig skrev (5 minutter siden): TS. Har utallige ganger tatt henne ut på gangen, sendt melding, ringt etter at hun har sagt/gjort noe som var upassende. Hvor mange ganger er det JEG som må ta ansvar å gjøre det på den måten? Man blir rett og slett lei, og denne gangen forventet jeg at hun endelig skulle ta det opp først. Skylder ikke på noen som helst når det kommer til selve oppgaven. Den tar jeg selv, så jeg tror du misforsto litt. Problemstillingen her at jeg føler meg brukt etter gjentatte ganger hvor jeg har stilt opp for henne, hjulpet henne med fag, hørt på dritten hennes om kjæresten sin etc etc. Så når jeg, den ENE gangen spurte om hjelp var det tydeligvis ikke noe vits. Kan hende jeg har urealistiske forventninger, men jeg har aldri opplevd det slik med noen av mine andre venner. De er mye mer støttende, men det er vel min feil til syvende og sist. Kutter av vennskapet uansett, men takk for svar. Synes du overreagerer kraftig med å kutte av vennskapet etter en liten hendelse som dette. Det vitner om at vennskapet ikke var så sterkt og viktig uansett, og dermed er det spesielt rart at du forventet at hun skulle hjelpe deg om så du tilfeldigvis av fri vilje har hjulpet henne før. Anonymkode: 5d7b2...719 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #13 Skrevet 9. april 2022 Kanskje litt dårlig gjort å ikke hjelpe deg. Virker som om hun forstod at du ble såret og prøvde å fikse det med å tilby sjokolade. Hadde det vært meg hadde jeg takket ja og alt hadde vært over. Nå er jeg mann, og dette virker som klassisk overdrevet kvinne/jentedrama. Aldri i verden om jeg hadde kuttet ut en kamerat for en så liten bagatell.. hadde bare tenkt "ok, da er ikke han en kamerat jeg kan stole på når det gjelder leksehjelp, og vil heller ikke bruke mye av min tid på å hjelpe ham. Han er fremedeles en venn det er gøy å være med." Anonymkode: f684f...4de 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #14 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Synes du overreagerer kraftig med å kutte av vennskapet etter en liten hendelse som dette. Det vitner om at vennskapet ikke var så sterkt og viktig uansett, og dermed er det spesielt rart at du forventet at hun skulle hjelpe deg om så du tilfeldigvis av fri vilje har hjulpet henne før. Anonymkode: 5d7b2...719 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kanskje litt dårlig gjort å ikke hjelpe deg. Virker som om hun forstod at du ble såret og prøvde å fikse det med å tilby sjokolade. Hadde det vært meg hadde jeg takket ja og alt hadde vært over. Nå er jeg mann, og dette virker som klassisk overdrevet kvinne/jentedrama. Aldri i verden om jeg hadde kuttet ut en kamerat for en så liten bagatell.. hadde bare tenkt "ok, da er ikke han en kamerat jeg kan stole på når det gjelder leksehjelp, og vil heller ikke bruke mye av min tid på å hjelpe ham. Han er fremedeles en venn det er gøy å være med." Anonymkode: f684f...4de Jeg får mer inntrykk av at dette var siste dråpen i glasset. Anonymkode: 04e97...ee5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #15 Skrevet 9. april 2022 Snakkes faglæreren din, ts. Dersom du ellers er pliktoppfyllende og alltid leverer til tida med godt resultat, så kan nok læreren din gi deg forlenget frist. Vær ærlig på at du har hatt det litt tøft i det siste, og dermed ikke har klart å fullføre oppgaven til tidsfristen, og at du håper du kan få et par dager til. Også slutter du å hjelpe andre, når du har mer enn nok med å tenke på deg selv. Anonymkode: 40123...420 1 2
skognymfe Skrevet 9. april 2022 #16 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må ta litt ansvar rett og slett og ikke kaste skylden over på andre. Du blir ikke brukt, du lar deg bli brukt. Det er ikke venninnen din sin skyld at du ikke rekker frister og forventer at andre tar ansvar og ordner opp- igjen det er ditt ansvar. Du har urealistiske forventninger til hva andre skal gjøre for deg og blir skuffet når det ikke blir slik du så for deg. Igjen: ditt ansvar. Forstår du er ung og den mentale tankeganger er deretter, men slik er det bare. Anonymkode: 5d7b2...719 Victim blaming burde man holde seg for god til. Men for noen som argumenterer med "slik er det bare", kan man vel ikke forvente bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #17 Skrevet 9. april 2022 skognymfe skrev (1 time siden): Victim blaming burde man holde seg for god til. Men for noen som argumenterer med "slik er det bare", kan man vel ikke forvente bedre. Victim blaming? Tuller du? Når ble man et offer fordi man ikke får den hjelpen man krever til skolearbeidet? Ærlig talt. Anonymkode: 5d7b2...719 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #18 Skrevet 9. april 2022 Når du blir eldre og modnes, vil du lære at man ikke kan forvente å få hjelp av andre - selv om man har hjulpet dem. For deg er det kanskje en selvfølge, men folk er ulike. At du vurderer å kutte ut et vennskap pga en så liten filleting, må jeg si at da kommer livet til å bli veldig vanskelig for deg. Du må gjennom verre ting enn å ikke få hjelp av en venn. Anonymkode: c07eb...503 1
skognymfe Skrevet 9. april 2022 #19 Skrevet 9. april 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Victim blaming? Tuller du? Når ble man et offer fordi man ikke får den hjelpen man krever til skolearbeidet? Ærlig talt. Anonymkode: 5d7b2...719 Det er tydeligvis vanskelig for deg å se nyanser. Ting er ikke bare svart-hvitt. Jeg synes ikke oppførselen til denne "venninna" er OK. I mine øyne ser det veldig ut til at hun utnytter TS, og ikke gidder å gi det samme tilbake. Hun er garantert bevisst på at TS har brukt mye tid på å hjelpe henne, og den ene gangen han trenger hjelp tilbake, er det glatt sorry. Hun prøver å dytte det hele under teppet ved å tilby en godbit..? Order "offer" kan tolkes mange veier, og ja, her er det vel ikke feil å si at TS har vært offer for dårlig behandling av en venn. Synd det skal være så mye stigma rundt det å være offer for noe. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2022 #20 Skrevet 9. april 2022 skognymfe skrev (4 minutter siden): Det er tydeligvis vanskelig for deg å se nyanser. Ting er ikke bare svart-hvitt. Jeg synes ikke oppførselen til denne "venninna" er OK. I mine øyne ser det veldig ut til at hun utnytter TS, og ikke gidder å gi det samme tilbake. Hun er garantert bevisst på at TS har brukt mye tid på å hjelpe henne, og den ene gangen han trenger hjelp tilbake, er det glatt sorry. Hun prøver å dytte det hele under teppet ved å tilby en godbit..? Order "offer" kan tolkes mange veier, og ja, her er det vel ikke feil å si at TS har vært offer for dårlig behandling av en venn. Synd det skal være så mye stigma rundt det å være offer for noe. Så nøyaktig hva er ditt råd til TS? Tro blindt på at alle kommer til å behandle henne slik som hun behandler dem, akkurat i det øyeblikket når hun trenger det? Grave seg ned fordi ting ikke går etter forventningene? Kutte alle relasjoner hvor det oppstår problemer? Tenke positivt at hun i det minste er snill, selv om venninna er slem? Realiteten er at ikke alle vil gjengjelde de tjenestene man selv har gjort for dem, av ulike grunner. Kanskje det ikke passet så godt akkurat da? Venninna skjønner ikke hvorfor ts vil gjøre oppgaven når fristen har gått ut. Da kan TS i stedet for å tenke at hun er et offer kommunisere med venninnen og si med ord hvorfor hun ønsker å levere den inn til tross for at fristen har gått ut. Da kan venninnen kanskje forstå og ha muligheten til å si at hun kan hjelpe henne nå, senere eller fortsatt si at hun ikke kan/ønsker å hjelpe. Hvis ikke venninnen har lov til å ha fri vilje og si nei til å hjelpe, da er hun som du sier victim, eller misforstår jeg nå? Anonymkode: 5d7b2...719 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå