Gå til innhold

Hvordan kan en kausjonist hjelpe meg med lån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Status er at jeg kan ikke kjøpe bolig for ønsket sum alene. Jeg mangler 2-3 mill for å komme opp. Hvordan kan en kausjonist hjelpe meg? 

Anonymkode: f786c...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kausjon er en forpliktelse for at skyldneren betaler. Hvis skyldneren ikke betaler, så kan kreditor kreve at kausjonisten betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geitis

Kausjonist på 2-3 millioner… Det er vel ikke mange som villig kausjonerer for ett så høyt beløp? 

Spørs om ikke du burde revurdere boligkjøpet om du mangler så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du lurer på. Regner med du har googlet?

Du må finne noen som er villig til å betale 3 millioner til banken for deg dersom du ikke klarer å betjene lånet ditt selv. Lykke til.

Sitat

En kausjonist er en person (som regel foreldre) som gir en garanti til banken om å betale lånet ditt hvis du selv ikke klarer det. Den vanligste formen for kausjon er realkausjon, som vil si at banken får tilleggssikkerhet i kausjonistens bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Status er at jeg kan ikke kjøpe bolig for ønsket sum alene. Jeg mangler 2-3 mill for å komme opp. Hvordan kan en kausjonist hjelpe meg? 

En kausjonist som er villig til å "hjelpe deg" kan bli svært vanskelig å finne. For vedkommende som stiller som kausjonist, må med det ansvaret være beredt på å måtte betale hele det lånet alene, dersom du av en eller annen grunn skulle slutte å betale det selv. Det er det en kausjonist er. En betalende sikkerhet banken kan ha i reserve om det viser seg at du ikke betaler.

Det hender foreldre stiller som kausjonister for hele eller deler av sine barns boliglån, men da kun hvis barnet har en veldig god og sikker jobb og de vet med 100% sikkerhet at ingenting kan gå galt. Og vet man noensinne det? Nei. Foreldre som kausjonerer og stiller egen bolig som sikkerhet, har som regel veldig god inntekt selv, og kan klare å ta over et slikt lån de kausjonerer for. "Vanlige" folk med litt stram økonomi og belånte boliger selv, kan ikke kausjonere.

Jeg ville aldri stilt som kausjonist for noen, rett og slett fordi jeg ikke har råd til det. Jeg kan ikke påta meg andres lån og betale dem. Og aldri i livet om jeg hadde stilt som kausjonist for en så svimlende sum som 2-3 MILLIONER! Det er jo hårreisende mye å være kausjonist for!

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Million said:

En kausjonist som er villig til å "hjelpe deg" kan bli svært vanskelig å finne. For vedkommende som stiller som kausjonist, må med det ansvaret være beredt på å måtte betale hele det lånet alene, dersom du av en eller annen grunn skulle slutte å betale det selv. Det er det en kausjonist er. En betalende sikkerhet banken kan ha i reserve om det viser seg at du ikke betaler.

Det hender foreldre stiller som kausjonister for hele eller deler av sine barns boliglån, men da kun hvis barnet har en veldig god og sikker jobb og de vet med 100% sikkerhet at ingenting kan gå galt. Og vet man noensinne det? Nei. Foreldre som kausjonerer og stiller egen bolig som sikkerhet, har som regel veldig god inntekt selv, og kan klare å ta over et slikt lån de kausjonerer for. "Vanlige" folk med litt stram økonomi og belånte boliger selv, kan ikke kausjonere.

Jeg ville aldri stilt som kausjonist for noen, rett og slett fordi jeg ikke har råd til det. Jeg kan ikke påta meg andres lån og betale dem. Og aldri i livet om jeg hadde stilt som kausjonist for en så svimlende sum som 2-3 MILLIONER! Det er jo hårreisende mye å være kausjonist for!

2-3 millioner er ikke mye for folk som sitter veldig godt i det. De kan fint stille som kausjonist hvis de har million lønn og millioner i formue. 

Anonymkode: 82fa0...4dc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

2-3 millioner er ikke mye for folk som sitter veldig godt i det. De kan fint stille som kausjonist hvis de har million lønn og millioner i formue. 

Ja, jeg skriver jo det....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen som kan stille som kausjonist for deg? Hvis ikke så ville jeg sett på startlån hvis du ikke får lån til å kjøpe noe. Man stiller ikke som kausjonist for hvem som helst 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Selvsagt. Men da må de jo vurdere det slik at ts ikke er et rotehode. Siden det er forholdsvis enkelt å spare opp egenkapital i Norge med våre skyhøye lønninger og ekstremt lave levekostnader så tyder alt på at ts er et rotehode. Og da blir jo spørsmålet: hvorfor skulle noen som har vært lur med penger utsette seg for risiko ved å hjelpe noen som har vært (og trolig er) dum med penger? 

Anonymkode: 63186...b3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt. Men da må de jo vurdere det slik at ts ikke er et rotehode. Siden det er forholdsvis enkelt å spare opp egenkapital i Norge med våre skyhøye lønninger og ekstremt lave levekostnader så tyder alt på at ts er et rotehode. Og da blir jo spørsmålet: hvorfor skulle noen som har vært lur med penger utsette seg for risiko ved å hjelpe noen som har vært (og trolig er) dum med penger? 

Anonymkode: 63186...b3c

Er ikke lett å spare opp egenkapital nå om dagen. Ikke akkurat billig levekostander 😬

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er ikke lett å spare opp egenkapital nå om dagen. Ikke akkurat billig levekostander 😬

Da har man ikke råd til å låne 2-3 millioner ekstra heller, som ts, hvis det allerede er for trangt til de tusenlappene i sparing.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til info har TS 700k i lønn, rundt 500k i EK, men 600k i studielån. Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Denne informasjonen må du nesten sende videre til den eller de i familien som evt er villig til å hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med mindre du har foreldre som kan kausjonere 2-3 mill for deg så kan du glemme det. Det er nesten umulig å finne folk som er villig til å kausjonere for andre enn egne barn, og i hvert fall ikke for 2-3 mill...

Anonymkode: 7fe14...d2c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kausjonist stiller jo bare for egenkapitalen du eventuelt mangler.

Anonymkode: 2fbd7...53c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kausjonist stiller jo bare for egenkapitalen du eventuelt mangler.

Anonymkode: 2fbd7...53c

En kausjonist kan stille for mer enn det, om han eller hun vil og har sikkerhet og inntekt for det.

Anonymkode: c87ca...22b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg lurer litt på hvorfor du må ha 2-3 mill ekstra for å få en bolig du vil ha? Kan du ikke starte litt billigere? 

Anonymkode: 16dc4...001

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Med disse forutsetningene så burde du klare å kjøpe bolig for 3,35 mill. Det burde være nok for en førstegangsbolig. Det er jo virkelig helt unødvendig å kjøpe en første bolig for 6 mill. 

Anonymkode: 7fe14...d2c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Med de opplysningene (700k i lønn, rundt 500k i EK, men 600k i studielån) får TS kjøpe seg en bolig til 3,4 millioner uten kausjonist. Da vil TS ha 2,9 mill. i lån og ca 500 i egenkapital. Det er muligens ikke en enebolig midt i Oslo S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blondie65 skrev (51 minutter siden):

Med de opplysningene (700k i lønn, rundt 500k i EK, men 600k i studielån) får TS kjøpe seg en bolig til 3,4 millioner uten kausjonist. Da vil TS ha 2,9 mill. i lån og ca 500 i egenkapital. Det er muligens ikke en enebolig midt i Oslo S.

Muligens ikke. Men det burde jo ikke være nødvendig heller. 

Anonymkode: 16dc4...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...