Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

I morgen er jeg i uke 20, og i går var vi på ordinær ultralyd og fant ut at det ble en gutt. Veldig stas. En ting jeg lurer på…

Jeg har enda ikke fått noe særlig mage, så man kan ikke se det på meg. Alt står jo bra til, det fikk vi bekreftet senest i går. Men det eneste folk vil snakke om er hvor liten jeg er og «men hvor er babyen da?» og «er du sikker på du er gravid?» osv, osv, osv. I går kveld dro vi opp til svigers. Jeg gikk med en ny litt stor genser jeg akkurat har kjøpt. Ikke for å gjemme noe, men fordi jeg syns den er fin. Da vi kom hit tar svigermor og drar opp genseren min. Altså? Det er jo ikke greit? Er ikke noe jeg gidder og si så mye på, men jeg svarte med å dra opp t-skjorten hennes også lo de andre litt. Ikke noe verre enn det. Problemet er bare at jeg syns det rett og slett er utrolig ukomfortabelt. Jeg er ikke helt sikker på jeg kommer til å trives med stor mage enda heller, det vil tiden vise. Men nå blir bare alt fokus på magen konstant. Det er da virkelig ikke sånn at jeg/magen har blitt allemannseie. 

Jeg spurte mannen min om han hadde fått med seg dette, han spurte om jeg tok meg nær av det. Altså- jeg tar meg jo ikke nær av det, men jeg syns det er direkte ukomfortabelt. Tror alle at alle intimsonene mine er borte fordi jeg er gravid? Jeg forstår det virkelig ikke…

Anonymkode: 04b60...bc1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uke 20 her og! Jeg har fått en fin liten babybump og elsker å vise den frem, har derfor oftest på stramme klær og har hittil kun blitt fysisk berørt av min egen mor, hvilket jeg synes er greit. Alle andre har kun kommentert at magen er fin.

Kanskje det vil hjelpe når magen blir mer fremtredende og folk faktisk ser den? Da vil de ikke ha samme behov for å etterlyse den? 😊

Anonymkode: 4f8a0...3f2

Skrevet (endret)

Veldig rart…

Endret av sofie1993
AnonymBruker
Skrevet

Er dessverre slik mange oppfører seg rundt gravide. En måte å vise at de er engasjert og spent på muligens, men sosialt sett er det kanskje noen ganger et overtramp. Bare vent til ungen er født og gud og hvermann skal mene noe om barnet ditt. Kan være det ligger i instinktene det å «bry» seg så fælt, da vi er et flokkdyr sånn opprinnelig? Vet det er utrolig irriterende, gravidmagen kan fort få fort til å miste sosiale antenner. Bare fortsett å si klart ifra hva du syns er greit og ikke, så forstår nok svigermor dette etterhvert håper vi :) 

Anonymkode: b57dd...6fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dessverre slik mange oppfører seg rundt gravide. En måte å vise at de er engasjert og spent på muligens, men sosialt sett er det kanskje noen ganger et overtramp. Bare vent til ungen er født og gud og hvermann skal mene noe om barnet ditt. Kan være det ligger i instinktene det å «bry» seg så fælt, da vi er et flokkdyr sånn opprinnelig? Vet det er utrolig irriterende, gravidmagen kan fort få fort til å miste sosiale antenner. Bare fortsett å si klart ifra hva du syns er greit og ikke, så forstår nok svigermor dette etterhvert håper vi :) 

*folk

AnonymBruker
Skrevet

Er dessverre sånn at folk tror de kan kommentere og ta på gravide kropper i tide og utide, ja 😕 jeg var også ganske liten, fikk ikke babybump før rundt 7-8 måneder, men folk la det liksom frem som et kompliment og at jeg så bra ut, så tror da de mente det godt 😅 men ja, opplevde selv at en kvinnelig kollega dro opp genseren min midt i kontorlandskapet så man slutter jo aldri å bli sjokkert over menneskeheten 😛 

Anonymkode: fc55d...e41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg er i uke 25, og ser ut som jeg skal føde hvert øyeblikk.. Tro meg jeg får høre det. Er ikke noe gøy det der, noen er store, noen er små.. La oss være i fred, og legg kommentarene vekk! Jeg orker ikke treffe svigerfamilien fordi de er så opptatt av hvor stor magen er. 

Anonymkode: 87794...23c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen folk eier ikke antenner. Jeg fikk lignende kommentarer med motsatt fortegn, sååå stor mage allerede, sikker på det ikke er tvillinger, hvordan skal dette bli når du skal bli enda større, herlighet hvor mye har du egentlig lagt på deg, osv. Ironisk nok la jeg veldig lite på meg, selv om magen ble giga. Jeg er veldig kort og hadde nok å ta av fra før, og magen kom jo veldig utenpå kroppen liksom. Men det var stort sett kvinner fra 50-60 år og oppover, så jeg tror de bare henger igjen i gamle dager da sånt tydeligvis var akseptert å si. Noen folk er bare frekke. 

Anonymkode: 98d03...dfb

• Liker 1
Skrevet

Er så enig med deg! 
Er i uke 28 selv, og har tatt tid før det vises, og det gjorde det også med mine to første. Virker som folk synes det er helt naturlig på jobb eller i andre sammenhenger å derfor «sjekke status» på magen min. «ja, nå har du jammen meg begynt å få mage!», «ja, nå begynner det jo å vises!». Tror de ikke jeg har speil hjemme og trenger å informeres? Jeez. Skjønner det er godt ment, men synes egentlig ikke noe om kommentarer på kropp, gravid eller ei!

AnonymBruker
Skrevet

Reagerer mest på at EU var så barnslig at du dro opp genseren hennes i protest. 

Har aldri skjønt meg på de som er så "fin" på det. Greit nok at man bør spørre om å få se, men helt naturlig vordene besteforeldre ønsker å se magen. Det er liksom det eneste som tyder på baby enn så lenge. Uansett hvor stor eller liten magen er. 

Anonymkode: 0f3aa...847

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Reagerer mest på at EU var så barnslig at du dro opp genseren hennes i protest. 

Har aldri skjønt meg på de som er så "fin" på det. Greit nok at man bør spørre om å få se, men helt naturlig vordene besteforeldre ønsker å se magen. Det er liksom det eneste som tyder på baby enn så lenge. Uansett hvor stor eller liten magen er. 

Ts var jo ikke barnslig med å gjøre det samme på svigermor! Det var en genial reaksjon og gjøre det samme på svigermor! Den barnslige var svigermor, ikke ts!

Anonymkode: f9459...3b9

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er rare. 

Jeg har hatt liten mage i graviditetene, og fått (for) små barn. Derfor har det vært kjipt og stressende når folk kommenterer på den lille magen. 

Heldigvis har ingen dratt opp genseren min da 🙈

Anonymkode: 23b53...036

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts var jo ikke barnslig med å gjøre det samme på svigermor! Det var en genial reaksjon og gjøre det samme på svigermor! Den barnslige var svigermor, ikke ts!

Folk er så hårsår! Blir fornærmet av alt mulig...

Dersom man har problemer med at andre kommenterer fordi de syns det er kjekt å se gravidmagen vokse, så får man være voksen nok til å gi beskjed. Da kan man heller si rett ut "jeg er ikke komfortabel med at alle skal kommentere og ta på magen min".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns også mange gravide er veldig hårsåre🙈 jeg er gravid og har selv fått kommenterer på liten mage etc. ja den er liten men jeg blir ikke fornærmet av at folk kommenterer det. Men vi er alle forskjellige😊

Anonymkode: f1e53...328

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bedre å være nett og slank med liten gravid mage, enn å være overvektig med stor mage

Anonymkode: 29676...4ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dersom man har problemer med at andre kommenterer fordi de syns det er kjekt å se gravidmagen vokse, så får man være voksen nok til å gi beskjed. Da kan man heller si rett ut "jeg er ikke komfortabel med at alle skal kommentere og ta på magen min".

TS er IKKE HÅRSÅR om hun ikke ønsker at noen drar opp klærne hennes for å se på hennes kropp - gravid eller ei! 
Og ingen liker kommentarer om egen kropp - gravid eller ei. 

Sånne ting skjer ofte så fort og blant mange folk, man rekker faktisk ikke å gardere seg mot det verken verbalt eller fysisk. Og det skal heller ikke være nødvendig. 

Mulig du stryker andre på gravidmagen for å være grei og er nysgjerrig? Slutt med det. 

Anonymkode: 3c102...3be

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

På grunn av en tidligere kollega har vi policy på vår jobb å ikke kommentere gravidmager før vannet har gått. Føler det er en god policy.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så mens man er gravid har man ikke lenger bestemmelsesrett over egen kropp? Er man bare en rugemaskin, hvor vordende besteforeldrene har mer rett over kroppen din enn deg selv? 

Selv om det ligger en baby INNI magen, er det jo fortsatt kvinnen sin mage utenpå. Og dessuten har jo ikke besteforeldre noe som helst «rett» på barnebarn, verken før eller etter de er født. 

Anonymkode: 48d9a...c2c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke snakk om å være hårsår her! Det er snakk om frekke folk som begynner å dra opp andres klær som vedkommende har på seg fordi de har et så stort behov for å se en mage! Det er rett og slett jævlig frekt å gjøre! Det er ikke normalt å begynne å berøre mager til folk man ikke har et kjærlighetsliv med! Vil man kjenne på en gravidmage så spør man den gravide før man i det hele tatt nærmer seg magen! Og får man et nei, ja, da respekterer man det uten å furte!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (19 timer siden):

På grunn av en tidligere kollega har vi policy på vår jobb å ikke kommentere gravidmager før vannet har gått. Føler det er en god policy.

Ganske ufint å kommentere restene av gravidmagen postpartum da..

Anonymkode: f0d9c...96c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...