Gå til innhold

Hvor lett er det å bli ufør pga angst? Har holdt ut lenge og nå klarer jeg ikke mer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med angst og er nå sykemeldt, har prøvd i flere år å gått til fast behandling, men det hjelper ikke. Jeg er sliten nå. Legen har sagt klart ifra at hen ikke tror jeg kommer til å klare å jobbe 100% igjen

Men jeg orker ikke å jobbe på grunn av angsten. Jeg er sliten hele tiden, spesielt når får angstanfall. Fikk mye av det i jobben på slutten. Var også vanskelig å hente seg inn etter helgen.

Heldigvis fikk jeg en ny jobb for 2 år siden, fra pedagog til styrer i barnehage, med vesentlig høyere lønn, men også mer krav. Har prøvd å holde ut lenge i styrerjobben, fordi jeg så hvilken vei det gikk mot, slik at jeg får høyere ufør når jeg først får det. Så lurer på følgende:

Hvor lett er det med de med angst å få 100% ufør?

Hvilke år regner med de med lønnen? Er det de siste, som gjør at jeg får høyere lønn?

Anonymkode: 8acf5...0e8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og hva krever egentlig NAV av meg? ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er generelt vanskeligere med psykiske lidelser som går under kategorien mild (slik som angst og depresjon alene). Er du ung (under 35) er det enda vanskeligere. Beregn mange år, nedsatt lønn og en god del arbeidsutprøving. 

Anonymkode: 2e6bc...35c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du må nok gjennom 3 + år med arbeidsutprøving før NAV så mye som vurderer å sende en uføresøknad på deg. Uansett hva legen din sier. Skal ikke være «lett» å bli ufør i dette landet. 

Anonymkode: fe57d...221

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sliter med angst og er nå sykemeldt, har prøvd i flere år å gått til fast behandling, men det hjelper ikke. Jeg er sliten nå. Legen har sagt klart ifra at hen ikke tror jeg kommer til å klare å jobbe 100% igjen

Men jeg orker ikke å jobbe på grunn av angsten. Jeg er sliten hele tiden, spesielt når får angstanfall. Fikk mye av det i jobben på slutten. Var også vanskelig å hente seg inn etter helgen.

Heldigvis fikk jeg en ny jobb for 2 år siden, fra pedagog til styrer i barnehage, med vesentlig høyere lønn, men også mer krav. Har prøvd å holde ut lenge i styrerjobben, fordi jeg så hvilken vei det gikk mot, slik at jeg får høyere ufør når jeg først får det. Så lurer på følgende:

Hvilke år regner med de med lønnen? Er det de siste, som gjør at jeg får høyere lønn?

Det er ikke lett du. Det tok meg 13 år totalt å bli uføretrygdet med en angstlidelse. Av de 13 årene car 7 av de under psykolog. Du har en lang vei fremfor deg. Og det er bare en knøttliten sjangs for at du faktisk får uføretrygd. Ikke noe å belage seg på.

Anonymkode: ef25c...0bb

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Å bli uføretrygdet på grunn av det man betegner som lettere psykiske problemer er utrolig vanskelig, det krever nok flere år "innsats" for å få det til. En jeg kjenner har holdt på fra hun ble 18 til hun var 32 og da gikk da var det fordi hun fikk MS så da hadde de noe mer konkret å gå på. 

Anonymkode: 6ba2a...509

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Umulig slik du beskriver det. Behandling hjelper, så lenge du går inn for det selv. Du beskriver ikke en gang en angstlidelse. PTSD, panikkangst, sosial fobi, OCD m.m er angstlidelser og mange har høyt lidelsestrykk. Det du beskriver er som sagt ikke en gang en angstlidelse, så du vil aldri få uføretrygd på det grunnlaget. Det at du sitter å tenker på penger lenge før du i det hele tatt har kontakt NAV sier mye om hvor hode ditt er. 

Anonymkode: aeff2...139

• Liker 29
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og hva krever egentlig NAV av meg? ts

En hel masse du virkelig kan få angst av

Anonymkode: 7ab3a...477

• Liker 19
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Å bli ufør er typisk en prosess på minst fem år, og gjerne det dobbelte. Det er på ingen måte lett.

Anonymkode: ad8e3...207

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du ikke heller ha en jobb med mindre krav så du får mindre angst...? 

Anonymkode: 7ab3a...477

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Å bli uføretrygdet på grunn av det man betegner som lettere psykiske problemer er utrolig vanskelig, det krever nok flere år "innsats" for å få det til. En jeg kjenner har holdt på fra hun ble 18 til hun var 32 og da gikk da var det fordi hun fikk MS så da hadde de noe mer konkret å gå på. 

holdt på i 14 år for å bli ufør?  Skjønner det mann kan - kanskje bruke kreftene til å omskolere og finne en jobb en takler.  Må være noe der ute for folk med psykiske problemer og.  Ærlig talt. 

Anonymkode: d66f5...f38

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du vil nok måtte gå gjennom en lang prøving med type jobber med mindre ansvar. Har man hatt jobber med for mye ansvar mener NAV en resept for deg vil være å senke kravene til en jobb. Gjøre en enklere jobb med mindre ansvar. Siden for mye ansvar trigger angsten din for mye. 

Anonymkode: 93139...842

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

holdt på i 14 år for å bli ufør?  Skjønner det mann kan - kanskje bruke kreftene til å omskolere og finne en jobb en takler.  Må være noe der ute for folk med psykiske problemer og.  Ærlig talt. 

Det er noe der ute for stort sett alle, uansett sykdom eller hemning. Men som folk er forskjellige, er også sykdommer forskjellige, og arbeidsplassene som kan være så fleksible/tilretteleggende og imøtekommende, er få.

Men TS, basert på det lille du beskriver, høres det ikke bare vanskelig ut, men umulig. Og det er langt fra at legen sier hun ikke ser deg jobbe 100% fremover, til å være 100% uføretrygdet.

Anonymkode: 503b4...83c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke uføretrygdet grunnet diagnose, men funksjons nivå og rest arbeidsevne. Men med det sagt så må du gjennom full sykemelding, arbeidsavklaringspenger tiltak, ymse avklaringer og så videre og så videre før uføre det hele tatt blir et tema

Anonymkode: 25f04...c16

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet med angst er vel at de ikke klarer å bruke "kreftene" som du kaller det på noe mer fornuftig enn angsten. De har jo ikke kontroll på det, hadde de hatt det så hadde det jo ikke vært et problem, ikke sant? OG det er jo ikke slik at vi sier til noen som har kreft at de bare skal bruke kreftene på noe annet, eller de med Parkinsons at hvis de bare bruker kreftene på å ikke skjelve så er alt bra... Tror du ikke hun prøvde alt som var mulig for å bli frisk?? Tror du hun bare satt der og ventet? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gir deg angst? En lederjobb er mye ansvar og konstant stress, hva med å skifte til noe med mindre press?

Anonymkode: 9bfb1...0ea

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Umulig slik du beskriver det. Behandling hjelper, så lenge du går inn for det selv. Du beskriver ikke en gang en angstlidelse. PTSD, panikkangst, sosial fobi, OCD m.m er angstlidelser og mange har høyt lidelsestrykk. Det du beskriver er som sagt ikke en gang en angstlidelse, så du vil aldri få uføretrygd på det grunnlaget. Det at du sitter å tenker på penger lenge før du i det hele tatt har kontakt NAV sier mye om hvor hode ditt er. 

Anonymkode: aeff2...139

Det er arbeidsevne, funksjonsnivå og inntektsevne som vurderes opp mot uføretrygd, ikke diagnose.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det samme som deg ts. Hadde jobber med for mye ansvar som trigget angst så mye at jeg ble syk av det. Da fant jeg selv ut at jeg måtte legge fra meg alle tanker om "fin jobb" og heller velge å gjøre noe jeg kunne takle. Ikke noe nederlag det.
Fra folk jeg kjenner med tilsvarende problem som prøvde den andre veien. Som ga opp og satset på uføretrygd. De drev å kastet bort mange mange år med kjemping med NAV, for å få trygda si. Et ganske så miserabelt liv. 

Anonymkode: 93139...842

• Liker 5
Skrevet

Å ha et mål om å bli ufør høres feil ut.

Hva med ett annet yrke med mindre samhandling med andre mennesker (om det er ett issue) og litt lavere stilling prosent? Gartner,  baker, lager/logistikk etc

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må gjennom AAP-løp. Kan kanskje være verdt det for deg. Kanskje du kan bli delvis ufør. Virker som du klarer en del, men 100% stilling er for mye. Håper du får hjelp ❤️ angst er utrolig slitsomt 

Anonymkode: 9247a...830

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...