Gå til innhold

Når mormor kommer med uoppfordrede råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40, har to barn under 10 og en mor som jeg har et anstrengt forhold til. 

Både jeg og mannen er i full jobb, ting er på stell og barna har det fint. 

Et skår i gleden er min mor, som aldri gidder å komme på besøk. Selv om hun bor en halvtime unna og er pensjonist. Omgang med barnabarna skjer utelukkende hvis vi kommer til henne, og inntil nylig måtte da en av oss være der, for hun ville absolutt ikke ha ansvar for dem. 

Nå vil hun ha dem alene på besøk hvis vi kjører/henter, men nå nekter barna fordi de føler de ikke kjenner henne. Og de har fritidsaktiviteter/venner som de heller ønsker å gjøre. 

Hennes tap, i og for seg. 

Men så til hovedproblemet: Min mor gir hele tiden råd. På en veldig dikterende måte. Uten at vi har bedt om det. 

Det går på at barna absolutt måtte bruke munnbind i korona (på skolen!) til hvordan vi skal snakke med dem om krigen i Ukraina til hvilke bøker de bør lese, at de MÅ bruke UV-drakter i sommer osv. Hun argumenterer for sitt syn i det uendelige!!

Det er kanskje hennes måte å vise omsorg på, men det er så utrolig irriterende at jeg snart ikke orker mer kontakt. 

At en person som ikke gidder å ta vare på barnebarna, samtidig mener hun kan blande seg i vår oppdragelse. 

Og ja, jeg har sagt fra. Da blir hun fornærmet, bryter kontakt i to-tre måneder inntil ett eller annet skjer og hun trenger hjelp. Og så fortsetter ting som før. 

Noen råd?

Anonymkode: 73d32...239

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Har du lest ukeblad igjen nå" kan du svare henne. Hun prøver vel å bidra, på sitt klønete vis. Kan du prøve å ikke ta det som kritikk, men smalltalk? Da blir det kanskje mindre fornærmende.

Anonymkode: d53e3...266

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun er vel rundt 65-70 år ca...og ikke lett å forandre, (du vet gamle bikkjer og leopardflekker)

Fortsett å si ifra, så får hun bare bli fornærmet.

Din relasjon til henne høres jo litt vaklete ut, og nå reagerer ungene dine sikkert på mye av det samme som du har gjort tidligere og nå.

Anonymkode: cb589...5d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som om hun kommer til å forandre seg, så her ville jeg tenkt nøye over om dette er en person jeg ønsket å ha i livet mitt eller ikke. Hvis dette er det verste hun har å komme med så hadde jeg nok holdt ut, hun er sikkert gammel også, så det er ikke sikkert du blir plaget av det så veldig lenge.

Anonymkode: 68370...3e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Har du lest ukeblad igjen nå" kan du svare henne. Hun prøver vel å bidra, på sitt klønete vis. Kan du prøve å ikke ta det som kritikk, men smalltalk? Da blir det kanskje mindre fornærmende.

Jeg klarer ikke ta det som smalltalk, for hun vinkler det veldig som at vi faktisk er håpløse foreldre om vi ikke tar hennes råd. 

Og det er ikke ukeblader hun refererer til, det er ymse «forskningsartikler» hun gjerne har printet og og sender i posten!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg klarer ikke ta det som smalltalk, for hun vinkler det veldig som at vi faktisk er håpløse foreldre om vi ikke tar hennes råd. 

Og det er ikke ukeblader hun refererer til, det er ymse «forskningsartikler» hun gjerne har printet og og sender i posten!

Hva om du sier Nei takk, ber henne slutte, så får hun bare bli sur?

Du kunne også prøvd å speile henne, se hvordan det slår an. Send forskningsartikler om eldres liv og helse til henne. Kanskje noe i retning av at eldre skal være tilbakeholdne med å gi råd uoppfordret, eller råd og tips til hvordan få et godt forhold til barnebarn.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at siden dere ikke ser henne så ofte så får du nesten bare holde ut med maset. Tjatt med og la det gå inn det ene øret og ut det andre. Jeg hadde ikke giddet å gjøre noe med det, iallefall når hun aldri kommer på besøk uansett.

Anonymkode: 09c55...ec0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer aldri til å få henne til å endre seg eller å holde kjeft. Og siden du allerede synes hun er for lite på besøk hos dere så ser jeg for meg at en konfrontasjon vil gjøre henne dypt fornærmet og dere vil nok se enda mindre til henne. Om det ikke er det du egentlig vil da...men da bør du nesten ikke klage på at hun ikke kommer på besøk heller 😝

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

"Nei, jeg har ikke lest hva du har sendt, for jeg er ikke interessert."

"Det gidder jeg ikke diskutere." 

"Ingen kommentarer." 

Anonymkode: 1abc8...da9

• Liker 1
Skrevet

Fortsett å fortelle henne at du ikke er interessert i infoen og la henne være sur. For hun høres ikke ut til å komme til å slutte å gi de rådene uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synd innlegget over var vittig 😅 

Men seriøst, min mor var også sånn før hun døde. Bare at hun ikke gadd å lese flere forskningsartikler på barnebarns vegne.

Store deler av tida bare jattet jeg med. Nå skal det sies at vi også hadde et anstrengt forhold, men jeg holdt på et vis ut, for hvis jeg skulle kuttet kontakten ville det på sikt gått ut over mine barn. Jeg tok pauser da, for å ikke bli helt frynsete. 

Når mamma døde, så følte jeg på en slags lettelse, selv om jeg selvsagt var uendelig trist. Når jeg tenker tilbake på det, så skjønner jeg at kritikken av meg alltid har vært. Og mamma gjorde lite for å hjelpe meg å forbedre det hun mente ikke var bra nok. Disse mødrene våre, de endrer seg aldri. 

Anonymkode: ad314...4e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at siden dere ikke ser henne så ofte så får du nesten bare holde ut med maset. Tjatt med og la det gå inn det ene øret og ut det andre. Jeg hadde ikke giddet å gjøre noe med det, iallefall når hun aldri kommer på besøk uansett.

Hun har dessverre telefon. 😅

Skrevet

«Åja, jaha. Det har du kanskje rett i»

også lar du det gå inn det ene øret og ut det andre. Jatt med og drit i hva hun sier

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pølsevann skrev (3 timer siden):

«Åja, jaha. Det har du kanskje rett i»

også lar du det gå inn det ene øret og ut det andre. Jatt med og drit i hva hun sier

Hun følger jo opp. Daglig. En sms om dagen, typisk: 

Hvilken UV-drakt har dere kjøpt?

Jeg tror de er best på den og den butikken.

Nå må dere bestille, det er forsinkelser i hele verden på varer - tenk om de blir utsolgt? 

Strl 8 er nok passe for den minste. Har du bestilt i dag?

Du må for guds skyld beskytte barna mot hudkreft, nå må du få bestilt UV-draktene. 

Har du vurdert UV-drakter med flyteelement innebygget? Drukning er noe som må unngås for enhver pris. 

Har du bestilt i dag? Om du ikke får til dette, kan kan kanskje mannen din ordne opp. Jeg ringer han. 

Og slik går det. Jeg blir gal. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hun følger jo opp. Daglig. En sms om dagen, typisk: 

Hvilken UV-drakt har dere kjøpt?

Jeg tror de er best på den og den butikken.

Nå må dere bestille, det er forsinkelser i hele verden på varer - tenk om de blir utsolgt? 

Strl 8 er nok passe for den minste. Har du bestilt i dag?

Du må for guds skyld beskytte barna mot hudkreft, nå må du få bestilt UV-draktene. 

Har du vurdert UV-drakter med flyteelement innebygget? Drukning er noe som må unngås for enhver pris. 

Har du bestilt i dag? Om du ikke får til dette, kan kan kanskje mannen din ordne opp. Jeg ringer han. 

Og slik går det. Jeg blir gal. 

"Vi har full kontroll!" 

"Som sagt, vi har full kontroll."

"Nå blir du slitsom. Slutt, eller jeg blokkerer deg." 

[Blokker henne]. 

Anonymkode: 1abc8...da9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg aldri klart eller orket å forholde meg til. For en slitsomt person! Gi klar beskjed at enten så slutter hun eller så er det over!

Anonymkode: f9281...ca3

Skrevet

Enig, dette hadde ikke jeg orket å forholde meg til heller. Jeg hadde blokkert henne, si fra at du gjør det og grunnen. La det bare fare, ikke noe stort tap å slippe det maset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...