Gå til innhold

Sapioseksuell - hvordan finne en ny partner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette minner meg om en scene i filmen "Tilsammans" der det er en fyr som insisterer på å diskutere noe om marxist-leninisme etter å ha hatt sex med en av damene i kollektivet. Og så blir han  forbanna når han ikke får det som han vil😆

Fra spøk til alvor; du må som andre her sier prøve å komme inn på arenaer der intellektuelle folk ferdes. 

Lykke til!

Anonymkode: 5cef9...a5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, artigmedsex said:

Jeg foreslår at du begynner å brevskrive med forfattere du liker. Ta 10 av de fremste single non-fiction forfatterne rundt din alder i Norge og skriv et brev til de.  Det leder kanskje ikke til noe direkte, men vil gi trening i kommunisere med intellektuell elite, og komme inn i deres omgangskrets. Over en periode på et par år vil du få anledning til å møte disse på teaterkafeen og lignenden steder og havne i mange dype og interessante situasjoner. Det ene vil ta det andre og om ca 3-5 år kan du rapportere tilbake her om hvordan reisen inn i de intellektuelles jaktmarkeder gikk.

Teaterkaféen? Kan hende at TS ser etter menn under 70 år.

Jeg ville tatt noen fag på et prestisjefylt studie, melt meg inn i mensa eller gått på noen forlagsfester (opplever nok ikke forfattere som spesielt intelligente, men kanskje god formuleringsevne er attraktivt også).

Anonymkode: 73e8c...cdb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om dette "sapio", men tolker det ut fra TS sin beskrivelse at det betyr å like noen for det indre, altså helt normalt? Fant nylig ut at man visstnok er "cis" også, man lærer så lenge man lever.

Anonymkode: fc071...adc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mensa har egen datingside på fb

Anonymkode: 7d9ad...f28

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri hørt om dette "sapio", men tolker det ut fra TS sin beskrivelse at det betyr å like noen for det indre...

Betyr å like noens intelligens.

Anonymkode: 32dbb...e06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Betyr å like noens intelligens.

Anonymkode: 32dbb...e06

Men det er jo helt vanlig, hvorfor sette et navn på det som om det var noe rart?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo helt vanlig, hvorfor sette et navn på det som om det var noe rart?

De er interessert i veldig intelligente mennesker.

Anonymkode: 53d7e...8de

AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20220410_002416.jpg

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

De er interessert i veldig intelligente mennesker.

Ordet i seg selv har ingen kvalitative begrensninger, men det er rimelig å forstå det som at graden av intelligens = graden av tiltrekning. Menn som Magnus Carlsen, Steven Hawking og Noam Chomsky er blant verdens mest sexy, med andre ord.

Det er ikke så lett å skjønne behovet for en slik «bås», ettersom så mange tenker slik i vesentlig grad. Ordets historie går dessuten visstnok helt tilbake til det herrens år 2004, så det er ikke helt liten fare for at dette er et moteord mer enn noe annet.

Anonymkode: 72b16...ba7

AnonymBruker
Skrevet

Mann 45 her. Jeg søker også noen med litt intellektuell tilnærming til livet. Og da er det for meg slik at jeg føler 98% av datingprofiler fra damer går ut på: fjelltur, kjæledyr og trening.

Og jeg tør nesten ikke skrive selv at jeg er glad i kunst og kultur, i frykt for å støte fra meg noen. Men jeg tror jeg må tørre å begynne å skrive ærlig. Håper også alle andre tør å skrive ærlig. Her jeg bor i Trondheim by så virker det som de som er interessert i kultur...de treffer jeg IRL på kulturarrangementer. Svært få av de har datingprofiler. Så jeg har vel egentlig gitt opp nettdating, og velger nå å besøke teatre, utstillinger o.l

Anonymkode: a28b9...64e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mann 45 her. Jeg søker også noen med litt intellektuell tilnærming til livet. Og da er det for meg slik at jeg føler 98% av datingprofiler fra damer går ut på: fjelltur, kjæledyr og trening.

Og jeg tør nesten ikke skrive selv at jeg er glad i kunst og kultur, i frykt for å støte fra meg noen. Men jeg tror jeg må tørre å begynne å skrive ærlig. Håper også alle andre tør å skrive ærlig. Her jeg bor i Trondheim by så virker det som de som er interessert i kultur...de treffer jeg IRL på kulturarrangementer. Svært få av de har datingprofiler. Så jeg har vel egentlig gitt opp nettdating, og velger nå å besøke teatre, utstillinger o.l

Anonymkode: a28b9...64e

Tror du er inne på noe, det er ikke så lett å finne de som er aktuelle på nett. Utdanning, yrker og interesser er utfordrende kriterier som kan sile ut personer som er aktuelle. 

Fysiske arenaer er nok best, hadde det bare vært flere slike i små byer. Får vel satse på litteratur festivalen.

Synes forøvrig at du burde være ærlig i profilen(e) dine, jeg hopper i alle fall glatt over de som har helt ordinære profiler.  

Anonymkode: c9218...1fa

• Liker 1
Skrevet
K.B. skrev (19 timer siden):

Det er neppe det, det handler om.  Det handler vel om om løfte nivået godt over øl, fotball og bil... Når jeg treffer andre menn i sosiale settinger og gang på gang hører samtaler som dreier seg om stereotype manneting, så får jeg også krupp og undrer meg ofte over at disse mennene har kjæreste/samboer eller er gift. 

Jeg liker alle tema fra politikk, religion, fag, samfunnsorienterte tema, men også fotball, idrett og friluftsliv. Problemet er å finne noen som har samme interesser som meg intellektuelt. Men trenger jeg dette da ? Til en viss grad, men det trenger bare klaffe på et par punkter. For skal man bare sitte og ha dype intellektuelle samtaler med hverandre hele tiden hadde jeg blitt sliten av det :) Livet består faktisk av mer en bare dette. Prate prate prate i det uendelige er det noe stakkarslig over. Det fører aldri til noen endringer og gjør man dette konstant med en partner sitter man i et ekkokammer hele tiden.

Snevre seg inn til dette i søk etter en partner? Jeg tror man aldri vil lykkes. Livet blir knusktørt og kjedelig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2022 den 7.54):

For meg er innsiden av hodet noe av det mest tiltrekkende på menn. Elsker reflekterte samtaler hvor vi begge utfordrer hverandre og får utvidet horisonten. Rett og slett en å spille intellektuell ball med.

Det finnes jo sikkert mange slike menn der ute, men hvor finner jeg de?
Kjenner til en 3-4 slike menn, hvor av en også er fysisk tiltrekkende. 

Utfordringer for meg er at slik tiltrekning går gjennom vennskap først. Har forsøkt noen Tinder dater men ingen av disse har vekket videre interesse.

Så hvor skal jeg finne aktuelle kandidater? Eget nettverk er åpenbart, men alle av slikt kaliber der er opptatt. Jobb er et annet alternativ, dette kan imidlertid fort bli komplisert og siden jeg er toppleder så er dette ikke en mulighet. 

Så er det da bare å sitte og vente mens en håper på tilfeldighet? Eller?

Anonymkode: c9218...1fa

De er jo ikke tilgjengelige… det er hele poenget. De gidder ikke bullshit. 

Anonymkode: 620da...57a

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det er noe en del millennials gjør. De er veldig opptatt av å sortere å sette merkelapper på alt mulig.

Anonymkode: 7bdc5...bb6

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Hvorfor kan ikke folk svare på spørsmålet? Og hvorfor svarer folk utfra hvordan de selv er og hva de trenger i et forhold? Det er jo lite relevant at en selv ikke trenger intellektuelle samtaler med en partner når ts spesifikt ønsker seg akkurat det.

Jeg kaller meg ingenting og er lite fan av alle slags merkelapper, men akkurat det der er det som gjør at det er vanskelig å finne noen på Tinder for eksempel. Jeg ser ikke noe av personligheten til mange der inne og om jeg gjør det så er det en sånn kjedelig og overfladisk en. Fungerer sikkert flott for de fleste siden mange markedsfører seg sånn, men for meg blir det kjedelig.

Dessverre tror jeg mange menn ikke har behov for samtaler med en partner og er fornøyd med overfladiske samtaler om hva man skal ha til middag eller hva man trenger på butikken.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AprilRyan said:

Hvorfor kan ikke folk svare på spørsmålet? Og hvorfor svarer folk utfra hvordan de selv er og hva de trenger i et forhold? Det er jo lite relevant at en selv ikke trenger intellektuelle samtaler med en partner når ts spesifikt ønsker seg akkurat det.

Jeg kaller meg ingenting og er lite fan av alle slags merkelapper, men akkurat det der er det som gjør at det er vanskelig å finne noen på Tinder for eksempel. Jeg ser ikke noe av personligheten til mange der inne og om jeg gjør det så er det en sånn kjedelig og overfladisk en. Fungerer sikkert flott for de fleste siden mange markedsfører seg sånn, men for meg blir det kjedelig.

Dessverre tror jeg mange menn ikke har behov for samtaler med en partner og er fornøyd med overfladiske samtaler om hva man skal ha til middag eller hva man trenger på butikken.

Det gjelder så definitivt også kvinner, bare så det er sagt.

Men hvorfor «dessverre»? Alle kan jo ikke være like intellektuelt orientert. Eller snakker du kun ut i fra egen situasjon, slik du mener alle andre i denne tråden gjør?

Mange av oss har jo dessuten svart på spørsmålet selv om vi samtidig har gitt uttrykk for kritikk mot merkelappen som ts bruker. 

Til det du nevner har f.eks. andre allerede poengtert at det finnes flere alternativer til Tinder som er mer tekstbaserte, hvor man dermed kan gi bedre uttrykk for personlighet. Virkelighetens verden er jo, også som nevnt, et godt alternativ til nettdating for de av oss som ikke er «fornøyd med overfladiske samtaler» om ditt og datt.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AprilRyan said:

Det er vel litt fordi spørsmålet ikke er spesielt godt. Å ønske (eller kreve) en intelligent partner er jo litt som alle andre preferanser, og det er jo ikke som om smarte menn har sin egen app. Man må lete etter dem på samme steder som man leter basert på andre preferanser, og Tinder er jo et ganske åpenbart valg akkurat nå.

Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjelder så definitivt også kvinner, bare så det er sagt.

Men hvorfor «dessverre»? Alle kan jo ikke være like intellektuelt orientert. Eller snakker du kun ut i fra egen situasjon, slik du mener alle andre i denne tråden gjør?

Mange av oss har jo dessuten svart på spørsmålet selv om vi samtidig har gitt uttrykk for kritikk mot merkelappen som ts bruker. 

Til det du nevner har f.eks. andre allerede poengtert at det finnes flere alternativer til Tinder som er mer tekstbaserte, hvor man dermed kan gi bedre uttrykk for personlighet. Virkelighetens verden er jo, også som nevnt, et godt alternativ til nettdating for de av oss som ikke er «fornøyd med overfladiske samtaler» om ditt og datt.

Jeg skriver dessverre utfra det ts spør om og ikke nødvendigvis på grunn av meg selv. Altså noe som er relevant i forhold til problemstillingen og som kan vise til hvorfor det kan være vanskelig å finne noen. Selv intelligente menn er slik så det har ikke nødvendigvis noe med om man er intellektuelt orientert eller ikke, men hva man ønsker seg i en partner og jeg tror at intelligens ikke alltid er det intelligente menn ser etter i en partner.

Ja, det finnes andre alternativer, men det er mye det samme der også. Der menn ikke skriver noe mer enn det de ville gjort på Tinder. Det å skrive at de har alt på stell og er snill og grei gir en ikke noe innblikk i personligheten deres. Så jeg tror at virkeligheten er bedre, men selvfølgelig ting som gjør at det der kan være utfordrende.

AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, K.B. said:

Det er neppe det, det handler om.  Det handler vel om om løfte nivået godt over øl, fotball og bil... Når jeg treffer andre menn i sosiale settinger og gang på gang hører samtaler som dreier seg om stereotype manneting, så får jeg også krupp og undrer meg ofte over at disse mennene har kjæreste/samboer eller er gift. 

Det er vel ikke noe å undre seg over, det er da (nesten) like mange kvinner med tilsvarende interesser og/eller lav intelligens. Krake søker make, og alt det der.

Hvis man vil møte intelligente mennesker med visse interesser må man oppsøke de arenaene hvor disse personene befinner seg.

Anonymkode: fc8db...0f4

• Liker 1
Gjest AprilRyan
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel litt fordi spørsmålet ikke er spesielt godt. Å ønske (eller kreve) en intelligent partner er jo litt som alle andre preferanser, og det er jo ikke som om smarte menn har sin egen app. Man må lete etter dem på samme steder som man leter basert på andre preferanser, og Tinder er jo et ganske åpenbart valg akkurat nå.

Ok, greit nok. Jeg er ikke fan av slike merkelapper selv, men er egentlig uenig i at Tinder er et godt alternativ. Jeg har selvfølgelig funnet menn der som har virket interessante, men de fleste setter sammen profilen for å nå ut til flest mulig og ikke for å nå ut til en spesifikk gruppe. Jeg skjønner selvfølgelig hvorfor, men det gjør det ganske vanskelig å finne noen når man ikke er av typen som er opptatt av toppturer og hvor fin jobb en har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...