Gå til innhold

Behandling for ptsd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om noen kan fortelle om behandlingen de har fått for ptsd, helt konkret. Altså ikke bare si «traumebehandling». Jeg føler at selv om jeg går til psykolog en gang i uken må jeg være min egen behandler og selv finne ut hva vi skal snakke om.

Det er ingen behandlingsplan. Jeg får ikke «lekser» eller verktøy eller ting å jobbe med. Det jeg kan om ptsd har jeg lært meg selv ved å lese bøker, forskningsartikler og se dokumentarer/videoer. 

For eksempel skulle jeg ønske at noen hadde hjulpet meg å identifisere triggere, hvordan de påvirket toleransevinduet mitt, hvordan kroppen reagerer somatisk, hva jeg kan gjøre når jeg skal inn i en triggende situasjon, øvelser det kan være lurt å gjøre daglig osv. Alt dette har jeg lest meg opp til selv. 

Til og med når jeg reagerer voldsomt på bagateller stiller ikke psykologen spørsmål om det kan være at dette er en trigger, hun sitter bare og jatter med om hvor ille dette høres ut. Hun stiller også ledende spørsmål og misforstår ofte det jeg mener, for eksempel hvis jeg sier at en situasjon var stressende, så sier hun «ja, fordi du følte at du kunne ikke stole på noen og alt kom til å bli helt ødelagt» - sånn voldsom svart/hvit paranoid tankegang jeg ikke kjenner meg igjen i.

Det er ikke rart kapasiteten er dårlig innenfor psykisk helse når behandlerne ikke har framdrift, planer eller systematikk. Å bare sitte og prate i årevis synes i alle fall jeg har veldig begrenset effekt. Da forsterkes jo bare suget etter mer, og traumefølelsen av å være hjelpeløs og at noen må fikse meg, vokser. Med kunnskap og verktøy, derimot, føler jeg mestring og får sterkere selvfølelse og tro på at jeg kan bli bedre. 

Takknemlig for alle svar og innspill. 

Mina

Anonymkode: 8033f...bec

AnonymBruker
Skrevet

Veldig typisk DPS. Det er min erfaring også at ikke de gir noen konkret behandling. Du må selv si hvilket symptom du skal jobbe med og hvordan. Og hvis du sier du vil jobbe med traumene, ja da sier de hvordan med det?….

mye av probemet på dps er at de har sprengt kapasitet, pakkeforløp som gir stress og dårlig tid, og standardisering. Det er ikke rart at psykologene rømmer til det private.

Ville anbefalt å komme deg til Modum bad hvis du kan. I hvert fall prøve å søke deg inn. Der har de mange konkrete øvelser og terapi, de finner ut hva som passer for deg.

Selv har jeg god erfaring med EMDR, og hos den psykologen jeg går til nå som er spesialist på traumer driver vi med EMDR, hjelp til regulering av følelser, hjelp til å regulere nervesystemet, jobber med å være tilstede her og nå.

Fikk dessverre ikke hjelp før jeg gikk privat…. Skjønner at ikke alle har mullighet til det. 
mulig privatpsykolog med driftsavtale er bedre, det har jeg ikke erfaring med.

Anonymkode: e7947...b70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ville anbefalt å komme deg til Modum bad hvis du kan. I hvert fall prøve å søke deg inn. Der har de mange konkrete øvelser og terapi, de finner ut hva som passer for deg.

Selv har jeg god erfaring med EMDR, og hos den psykologen jeg går til nå som er spesialist på traumer driver vi med EMDR, hjelp til regulering av følelser, hjelp til å regulere nervesystemet, jobber med å være tilstede her og nå.

Så bra at det du gjør nå hjelper. Det med å regulere nervesystemet tror jeg er kjempeviktig, hvordan gjør dere det? 

Jeg har tenkt mye på Modum Bad, men er alene med barn og kan ikke dra fra dem/bli innlagt. 

Mina

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så bra at det du gjør nå hjelper. Det med å regulere nervesystemet tror jeg er kjempeviktig, hvordan gjør dere det? 

Jeg har tenkt mye på Modum Bad, men er alene med barn og kan ikke dra fra dem/bli innlagt. 

Mina

Du vet at du kan ta med deg barna? Det er skole og bhg på Modum.

Anonymkode: 31bba...0a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet at du kan ta med deg barna? Det er skole og bhg på Modum.

Anonymkode: 31bba...0a4

De er såpass store at det ikke går. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg lurer på om noen kan fortelle om behandlingen de har fått for ptsd, helt konkret. Altså ikke bare si «traumebehandling». Jeg føler at selv om jeg går til psykolog en gang i uken må jeg være min egen behandler og selv finne ut hva vi skal snakke om.

Det er ingen behandlingsplan. Jeg får ikke «lekser» eller verktøy eller ting å jobbe med. Det jeg kan om ptsd har jeg lært meg selv ved å lese bøker, forskningsartikler og se dokumentarer/videoer. 

For eksempel skulle jeg ønske at noen hadde hjulpet meg å identifisere triggere, hvordan de påvirket toleransevinduet mitt, hvordan kroppen reagerer somatisk, hva jeg kan gjøre når jeg skal inn i en triggende situasjon, øvelser det kan være lurt å gjøre daglig osv. Alt dette har jeg lest meg opp til selv. 

Til og med når jeg reagerer voldsomt på bagateller stiller ikke psykologen spørsmål om det kan være at dette er en trigger, hun sitter bare og jatter med om hvor ille dette høres ut. Hun stiller også ledende spørsmål og misforstår ofte det jeg mener, for eksempel hvis jeg sier at en situasjon var stressende, så sier hun «ja, fordi du følte at du kunne ikke stole på noen og alt kom til å bli helt ødelagt» - sånn voldsom svart/hvit paranoid tankegang jeg ikke kjenner meg igjen i.

Det er ikke rart kapasiteten er dårlig innenfor psykisk helse når behandlerne ikke har framdrift, planer eller systematikk. Å bare sitte og prate i årevis synes i alle fall jeg har veldig begrenset effekt. Da forsterkes jo bare suget etter mer, og traumefølelsen av å være hjelpeløs og at noen må fikse meg, vokser. Med kunnskap og verktøy, derimot, føler jeg mestring og får sterkere selvfølelse og tro på at jeg kan bli bedre. 

Takknemlig for alle svar og innspill. 

Mina

Spør psykologen hva hun jobber etter. Bruker hun psykoterapi så skal ikke hun gi ledende spørsmål men se hva du kommer med. Hva du velger å ta opp. Hvilke tanker du har. Og jobbe ut fra det. Psykoterapi har heller ikke lekser. Man kommer til mål med denne metoden også. Ved å fritt ta opp hva som faller meg inn har jeg selv kommet på å si ting jeg aldri hadde sagt ved å få et ledende spørsmål, og funnet løsninger/triggere med det. 

Kognitiv terapi er konkret. Direkte spørsmål. Lekser,  metoder. Det kan være bra. Og det kan være litt kortsiktig quickfix. 

Direkte spørsmål fører til stress/panikkfølelse for meg, og jeg velger det første svaret som faller meg inn for å bli ferdig med det/ komme ut av situasjonen. Det blir ikke nødvendigvis riktig. Derfor kan nok jeg være vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 2fbd4...892

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spør psykologen hva hun jobber etter. Bruker hun psykoterapi så skal ikke hun gi ledende spørsmål men se hva du kommer med. Hva du velger å ta opp. Hvilke tanker du har. Og jobbe ut fra det. Psykoterapi har heller ikke lekser. Man kommer til mål med denne metoden også. Ved å fritt ta opp hva som faller meg inn har jeg selv kommet på å si ting jeg aldri hadde sagt ved å få et ledende spørsmål, og funnet løsninger/triggere med det. 

Kognitiv terapi er konkret. Direkte spørsmål. Lekser,  metoder. Det kan være bra. Og det kan være litt kortsiktig quickfix. 

Direkte spørsmål fører til stress/panikkfølelse for meg, og jeg velger det første svaret som faller meg inn for å bli ferdig med det/ komme ut av situasjonen. Det blir ikke nødvendigvis riktig. Derfor kan nok jeg være vanskelig å forstå. 

Kognitiv terapi fungerer ikke så bra på meg, metakognitiv terapi er derimot bra. Psykoterapi vet jeg ikke hva betyr - men om det er kun prating uten definert mål, så fungerer det også dårlig. 

Jeg har spurt hvilken metode hun bruker, og da svarer hun «litt av hvert ut i fra hva som passer best». 

Jeg er litt enig i det med direkte spørsmål, selv føler jeg da på en voldsom følelse av å skulle være «flink» og svare «riktig» slik at hun skal like meg og hjelpe meg. Men når jeg sier noe hadde det vært bra om hun for eksempel spurte meg om hvorfor jeg tror de tankene dukket opp eller hvordan det føltes å gjøre noe/være i en situasjon og løsninger osv. 

Mina

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde i over ti år med behandling for depresjoner, angst  og spiseforstyrrelser gjennom dps (også innleggelser, legevaktsbesøker pga selvskading og var på vei inn i alkoholmisbruk), før jeg etter etter noen år i en jobb fikk hjelp i et opplegg som het «Raskere tilbake»  gjennom NAV da jeg for endte gang ble sykmeldt. Jeg kom til hos en privat psykolog som etter en time(!) sa «jeg tror du har PTSD og det kan vi gjøre noe med!» 

Jeg fikk «lekser» laget lister med triggere. Alt jeg kunne komme på- noterte på mobilen. 

Så øvde jeg og psykologen på eksponeringsterpi sammen på kontoret.  Øvde på å bli trigget og så roe meg selv ned. Før vi tok turer til der hendelsen for hovedtraumet mitt fant sted. Og jobbet meg gjennom hendelsen, følelsene og roet meg ned. Tok mye tid, var forferdelig å stå i men sakte men sikkert fikk jeg kontroll og ro. 

Sammen med psykolog laget jeg også planer framover for hvordan jeg skulle legge opp behandling(jeg kaller løpeturer, yoga og meditasjon behandling for å gjøre det til en av de viktigste tingene jeg gjør for meg selv og psyken min), familieliv og jobb. 

Har fått meg en 50% jobb innen et helt nytt felt- da den jeg hadde var for mye lyd, stress og lite mulighet for å styre dagen om jeg skulle trenge å roe ned. 

Jeg syns du bør bytte behandler- når jeg var ferdig med den private psykologen kom jeg til by behandler (hadde ikke råd til å gå til han private lenger) men han og min nye psykolog laget en plan videre som blandt annet inneholdt å lese og jobbe med boken «Tilbake til nåtid» som er gitt ut av Modum bad(anbefaler deg å lese den om du ikke alt har gjort det). 

Nå går jeg ikke lenger til psykolog men jobber fortsatt med triggere og eksponering og  jeg har det mye bedre og har gjort store framskritt og kan leve ganske normal hverdag med med familie,50% jobb(50% ufør) og fritid og forpliktelser. 

Bare at du  skriver inn dette innlegget vitner om at du har ønske om å bli bedre, ta tak og gjøre en jobb for å bli bedre og det kan du bli! Jeg håper du får ordentlig hjelp- for det du beskriver hjalp aldri meg. 

Masse lykke til 🌸♥️

Anonymkode: 38e14...0b3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns du bør bytte behandler- når jeg var ferdig med den private psykologen kom jeg til by behandler (hadde ikke råd til å gå til han private lenger) men han og min nye psykolog laget en plan videre som blandt annet inneholdt å lese og jobbe med boken «Tilbake til nåtid» som er gitt ut av Modum bad(anbefaler deg å lese den om du ikke alt har gjort det). 

Nå går jeg ikke lenger til psykolog men jobber fortsatt med triggere og eksponering og  jeg har det mye bedre og har gjort store framskritt og kan leve ganske normal hverdag med med familie,50% jobb(50% ufør) og fritid og forpliktelser. 

Vet du, jeg har allerede byttet behandler en gang, hun forrige var enda «verre» (må sette det i hermetegn, for jeg mener at det fungerte dårlig for meg, hun sa nesten ingenting og stilte ingen spørsmål, bare satt og så medfølende på meg hele tiden), og da jeg byttet måtte jeg gå fire måneder uten behandler (selv om jeg hadde det så vondt at jeg var suicidal og de visste om det) og hver gang jeg ringte for å spørre om jeg kanskje kunne få time snart måtte jeg snakke med en veldig sint sekretær som kalte meg «svingdørpasient», at man kunne ikke «shoppe behandler» og at det var mange som ikke fikk komme dit i det hele tatt og at jeg burde være takknemlig med det jeg hadde fått. 

Orker ikke det en gang til. 

Jeg har lest den boka og jobber med den, det er et bra tips. 

Jeg har ikke råd til privat behandler, betaler også for at barna mine skal få hjelp. ABUP er nemlig akkurat like dårlig, dvs hjelper ikke. 

Mina

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har fått meg en 50% jobb innen et helt nytt felt- da den jeg hadde var for mye lyd, stress og lite mulighet for å styre dagen om jeg skulle trenge å roe ned. 

Sånn er det her også. Tror det hadde vært lurt å bytte yrke. Hvordan gjorde du det? Søkte du bare andre jobber eller omskolerte du deg? Hvordan visste du hva som var en bra jobb for deg? 

Mina

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble frisk etter ti timer med eksponeringsterapi. Du kan også prøve metakognitiv terapi. Det går man ikke direkte inn i traumene, men det kan være like effektivt. 

Anonymkode: d376a...58e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Sånn er det her også. Tror det hadde vært lurt å bytte yrke. Hvordan gjorde du det? Søkte du bare andre jobber eller omskolerte du deg? Hvordan visste du hva som var en bra jobb for deg? 

Mina

Da jeg ble sykmeldt og måtte over på AAP fikk jeg etterhvert omskolering gjennom nav. Testet to ulike jobber. En i butikk og en kontor. 

Fikk også erklæring fra psykolog på at jeg ikke burde jobbe i omsorgsyrker - da det ville være for krevende. Tok noen kurs i forhold til handel og kontor med støtte fra nav. Og så søkte jeg jobber. Fikk napp på en butikkjobb og trives veldig godt! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Mina

Da jeg ble sykmeldt og måtte over på AAP fikk jeg etterhvert omskolering gjennom nav. Testet to ulike jobber. En i butikk og en kontor. 

Fikk også erklæring fra psykolog på at jeg ikke burde jobbe i omsorgsyrker - da det ville være for krevende. Tok noen kurs i forhold til handel og kontor med støtte fra nav. Og så søkte jeg jobber. Fikk napp på en butikkjobb og trives veldig godt! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du, jeg har allerede byttet behandler en gang, hun forrige var enda «verre» (må sette det i hermetegn, for jeg mener at det fungerte dårlig for meg, hun sa nesten ingenting og stilte ingen spørsmål, bare satt og så medfølende på meg hele tiden), og da jeg byttet måtte jeg gå fire måneder uten behandler (selv om jeg hadde det så vondt at jeg var suicidal og de visste om det) og hver gang jeg ringte for å spørre om jeg kanskje kunne få time snart måtte jeg snakke med en veldig sint sekretær som kalte meg «svingdørpasient», at man kunne ikke «shoppe behandler» og at det var mange som ikke fikk komme dit i det hele tatt og at jeg burde være takknemlig med det jeg hadde fått. 

Orker ikke det en gang til. 

Jeg har lest den boka og jobber med den, det er et bra tips. 

Jeg har ikke råd til privat behandler, betaler også for at barna mine skal få hjelp. ABUP er nemlig akkurat like dårlig, dvs hjelper ikke. 

Mina

Dette var trist å lese. For en kjipt menneske du traff på på det kontoret! Jeg hadde som sagt mange år med terapi som ikke hadde noe for seg- før han private psykologen traff blink fra første stund med behandling. Trist at det skal være sånn.. Kanskje det er mulig å skrive mail til alle behandlere med avtale i næreheten- forklarte situasjonen din og høre om de har hørt om «tilbake til nåtid» boka  og om de bruker eksponeringsterapi? 

veldig synd du ikke har mulighet til å søke Modum bad- har hørt så mye bra om de. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da jeg ble sykmeldt og måtte over på AAP fikk jeg etterhvert omskolering gjennom nav.

Jeg prøvde å ha møte med nav og tenkte jeg kunne spørre om mulighet for omskolering, men etter det møtet må jeg faktisk kaste opp bare jeg tenker på nav. Klarer ikke logge meg på sidene deres, har problemer med å levere sykemelding. Får sånn utrolig sterk flykt-respons at jeg nesten ikke får puste. Den saksbehandleren kommer ikke til å hjelpe meg. 

Mina

Skrevet

Jeg fikk veiledning innen teknikker som kunne jorde meg, om jeg fikk angst, panikk eller ble trigga. Alt fra å kjenne føttene nedi bakken til å kjenne lufta på huden, lytte etter lyder etc. Dra meg fra fortid til nåtid.

Vi gikk også gjennom episoder hvor jeg ble trigga for å finne de spesifikke triggerne og prøve å finne måter å gjøre disse ufarlige på.

Det beste jeg fikk gjennom behandlinga der på DPS jeg gikk på var EMDR. Den rydda opp noe hinsides og ekstremt mye fortere enn det snakke-terapi noen gang kan gjøre.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri opplevd effekt av psykolog/psykiater, men jeg fikk veldig god lindring med refleksologi. Det hadde jeg faktisk aldri trodd, men traumer setter seg fysisk i kroppen, og med soneterapi på visse punkter/nervesystemet, så roet det seg veldig etter noen få behandlinger. 

Anonymkode: 8bac8...33d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde å ha møte med nav og tenkte jeg kunne spørre om mulighet for omskolering, men etter det møtet må jeg faktisk kaste opp bare jeg tenker på nav. Klarer ikke logge meg på sidene deres, har problemer med å levere sykemelding. Får sånn utrolig sterk flykt-respons at jeg nesten ikke får puste. Den saksbehandleren kommer ikke til å hjelpe meg. 

Mina

Det skjedde meg også. Hadde forfølgelsestanker i årevis etterpå. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dps er lavkvalitetspsykologer. De som er gode er private

Anonymkode: b0167...503

AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (1 time siden):

Det beste jeg fikk gjennom behandlinga der på DPS jeg gikk på var EMDR. Den rydda opp noe hinsides og ekstremt mye fortere enn det snakke-terapi noen gang kan gjøre.

Min dps tilbyr ikke EMDR. Men kunne tenke meg å prøve det. 

Jeg har aldri opplevd effekt av psykolog/psykiater, men jeg fikk veldig god lindring med refleksologi. Det hadde jeg faktisk aldri trodd, men traumer setter seg fysisk i kroppen, og med soneterapi på visse punkter/nervesystemet, så roet det seg veldig etter noen få behandlinger. 

Anonymkode: 8bac8...33d

Det med traumer i kroppen er helt sant, så det vil jeg sjekke ut. Tror ikke jeg vet hva det er, egentlig, men skal Google litt. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det skjedde meg også. Hadde forfølgelsestanker i årevis etterpå. 

Huff :( 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dps er lavkvalitetspsykologer. De som er gode er private

Anonymkode: b0167...503

Hvis det er sant så er det jo veldig leit, men det er jo fryktelig mange ansatte der, så kan ikke tro at det gjelder alle. 

Takk til alle som svarer. 

Mina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...