Gå til innhold

Kunne du tenkt deg å bo i et lite, voksent kvinnekollektiv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i voksenkollektiv. Med menn og kvinner. I vårt kollektiv var det kvinnene som lagde mest drama (jeg var ikke direkte involvert) og skittet ned mest. Er sikkert avhengig av hvilke mennesker det er men jeg følte det var fint å være blandet kjønn. Når det er sagt kunne jeg godt tenkt meg å bo i kollektiv igjen men kanskje ikke kun med kvinner, jeg hadde definitivt vegret meg når menn helst ikke skal komme på besøk heller..

Anonymkode: a6bee...260

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Erfaringsmessig er det damer som lager drama som sier dette. Har opplevd menn som sier det samme når de helst vil henge med kvinner. Det er selvsagt helt greit å ikke ville henge med eget kjønn, men blir litt rart når man bruker kollektive negative beskrivelser på den måten. 

Anonymkode: 24454...1e1

Noen kvinner og litt mindre av mennene lager drama av det meste. Men det er mest narsisstiske personligheter som vil dominere, sjefe,styre, bestemme og ha kontroll over andre.

Anonymkode: e31d4...823

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hundejente skrev (10 minutter siden):

ja, det kunne jeg absolutt gjort, men bare husk å avklare noen ting på forhånd, så man vet at man er "on the same page". 

For eksempel kunne jeg ikke bodd i et sånt kollektiv der de andre liker å lage middag sammen, sitte i stua sammen på kveldene etc, for jeg liker å holde på med egne ting når jeg er hjemme og er ikke interessert i å være sosial, så jeg hadde nok blitt oppfattet som veldig usosial, og det kunne skapt dårlig stemning. Og det ville jeg vært ærlig på før jeg flyttet inn et sted.

Også greit å snakke om hvor renslige og ryddige folk er, noen har kanskje en fast vaskeliste pluss regler om å ikke la oppvask bli stående til dagen etter etc, mens andre har et mer avslappet forhold til det (det har ikke jeg), det er også greit å avklare på forhånd.

Men situasjonen din, hvor du kan bruke hytta di i tillegg, høres genial ut i forhold til å bo i kollektiv

Takk. Det skal være ryddig på kjøkken og bad, og det er ikke noe problem for meg. Jeg har vært der, og alt så rent og ryddig ut. Tror ikke det er et kollektiv der de forventer at vi skal ha felles middag, siden vi har forskjellige arbeidstider og jeg har en hobby jeg bruker mye tid på, og et kosthold som er plantebasert. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ABSOLUTT!

Ikke høre på alle NEierne her. Det er sååå mange på dette forumet som lever A4 og det virker som om det er den eneste "måten å leve på"

Jeg syns det hørtes helt fantastisk ut! Nå vet jeg ikke alder på deg, men jeg hadde definitivt gjort det. Hadde jeg vært singel, hadde jeg gjort noe tilsvarende selv. Etter mange år i forskjellige leiligheter og boliglån høres det der ut som en befrielse. Hytte/fritidsleilighet kan jo også være så mangt!

Anonymkode: fd22b...652

Takk. Ja, ser at mange er negative, men også mange som er positive. Jeg er 54 år. Hytta er en helårshytte med oppvaskmaskin, vaskemaskin, nærhet til butikk og cafe og selv om den ligger for seg selv er beliggenheten sentral. 

Ja, mange er redde for forandringer, og det som ikke er A4 er skummelt. Jeg er ikke rik, men heller ikke fattig, har som sagt penger i fond og i banken og hytta har også sin verdi også økonomisk. 

TS

Anonymkode: 9d5d2...6ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kunne jeg nok fint gjort, så lenge det er som du forklarer.

Har bodd i kollektiv som ung, og trivdes veldig godt med det, og ikke noe drama selv om vi var flere unge kvinner.

Jeg er evig singel, og kunne fint bodd med noen venninner. 

Anonymkode: d4bd0...23c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hvorfor bry seg om andres drama? Det er jo bare å si at du ikke vil blande deg inn, og at de får ordne dette seg selv i mellom? Deres apekatter, deres drama. 

TS

Men noen bare lager drama. En gang jeg hadde salami i felles stort kjøleskap påstod ei hysterisk at lukten smittet over i fisken hennes. Jeg tenkte vel at fiskelukten var verre og mer smittsom men ville ikke eskalere hennes konstruerte drama.

Anonymkode: 58122...98c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er ikke en mishandlet kvinne, men leser stadig tråder på KG om damer som lever i voldelige forhold. Jeg er heller ikke type til å grine, selv om du antar det? Hvem skal jeg baksnakke? Har ingen fiender. Leser du hele tråden ser du hvorfor jeg har valgt kvinnekollektiv for godt voksne. 

Forstår du at det du skriver forteller mye om deg selv? 

TS

Mhm ig kvinnfolka du ska bo med er like uproblematisk som du forsøker å fremstille deg? Du er ikke alene der vetu.. hvorfor ikke bo på hytta.. og nei personlig jeg kunne aldri tenke meg å bo i kvinnkollektiv, jeg bor kun med familie eller alene

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har bodd i kollektiv som ung, og trivdes veldig godt med det, og ikke noe drama selv om vi var flere unge kvinner.

ja men man må velge hvem man vil bo med, med omhu, fordi ikke alle personligheter trives sammen. Jeg kan ikke bo med dominerende og manipulative eller aggressive mennesker som vil dominere,styre og bestemme alt, da blir det lite frihet der du bor.

Anonymkode: e31d4...823

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk. Har også bodd i kollektiv når jeg var ung, uten drama. Men i motsetning til deg ville jeg ikke bodd sammen med venninner. Tror det ville blitt for tett fordi vi er fortrolige, og det kunne kanskje skapt drama? Jeg vet ikke, men vil helst ikke bo med venninner. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk. Det skal være ryddig på kjøkken og bad, og det er ikke noe problem for meg. Jeg har vært der, og alt så rent og ryddig ut. Tror ikke det er et kollektiv der de forventer at vi skal ha felles middag, siden vi har forskjellige arbeidstider og jeg har en hobby jeg bruker mye tid på, og et kosthold som er plantebasert. 

Takk. Ja, ser at mange er negative, men også mange som er positive. Jeg er 54 år. Hytta er en helårshytte med oppvaskmaskin, vaskemaskin, nærhet til butikk og cafe og selv om den ligger for seg selv er beliggenheten sentral. 

Ja, mange er redde for forandringer, og det som ikke er A4 er skummelt. Jeg er ikke rik, men heller ikke fattig, har som sagt penger i fond og i banken og hytta har også sin verdi også økonomisk. 

TS

Hvorfor bor du ikke på hytta da..

AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (1 minutt siden):

Hvorfor bor du ikke på hytta da..

På grunn av nærhet til jobb og familie, og fordi jeg også er urban. 

TS

• Liker 2
Skrevet

Ja, det kunne jeg tenkt meg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kunne jeg. 

Mange er redde for drama og er nok typen selv som lager, eller bidra til det. Jeg har aldri hatt drama med venninner, så akkurat det er det siste jeg hadde bekymret meg for. Med en hytte som jeg kunne også brukt så er det enda mer ja. 

Anonymkode: b8283...195

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Olive_North skrev (1 minutt siden):

Ja, det kunne jeg tenkt meg

Så bra vi er flere, og jeg tror det vil bli mer vanlig også for godt voksne. Uten hytta ville jeg være mer skeptisk. Til hun over, med urban mener jeg at jeg liker å gå på utstillinger, teater, kino m.fl. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør det? Virkelig... Helvete er å bo sammen med en mann som enten driver psykisk eller fysisk vold eller begge deler. 

Hvorfor mener du det? 

Ts 

Hvorfor skal du definere hva helvete er for andre?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men noen bare lager drama. En gang jeg hadde salami i felles stort kjøleskap påstod ei hysterisk at lukten smittet over i fisken hennes. Jeg tenkte vel at fiskelukten var verre og mer smittsom men ville ikke eskalere hennes konstruerte drama.

Anonymkode: 58122...98c

Jeg kommer til å de fleste matvarene i boks i kjøleskapet. Men klart det finnes alltid noen som vil klage, får håpe det beste. 

Ts

Skrevet

Jeg foretrekker å bo alene nå, men et slikt kollektiv hørtes ikke dumt ut. Med mulighet for å bo på hytta i perioder ser jeg overhode ikke problemet. At det er DØMT til å bli drama når man bor flere kvinner sammen er da bare tull! Har i sent tenårene og tidlig tyveårene bodd med en venninne, to venninner og kollektiv med tre andre kvinnelige studenter. Ingen drama eller trøbbel selv om vi var i en alder hvor man gjerne er dårligere på konfliktløsning...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det kunne jeg. 

Mange er redde for drama og er nok typen selv som lager, eller bidra til det. Jeg har aldri hatt drama med venninner, så akkurat det er det siste jeg hadde bekymret meg for. Med en hytte som jeg kunne også brukt så er det enda mer ja. 

Anonymkode: b8283...195

Ja, og det er litt annerledes med voksne kvinner som tar et valg om å leve sånn. Det ligger jo en forståelse og enighet i situasjonen.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så bra vi er flere, og jeg tror det vil bli mer vanlig også for godt voksne. Uten hytta ville jeg være mer skeptisk. Til hun over, med urban mener jeg at jeg liker å gå på utstillinger, teater, kino m.fl. 

Ts

Mhm, jeg hadde nok også behøvd en hytte for min egen tid. Men generelt syns jeg tanken er veldig fin

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maskopi skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal du definere hva helvete er for andre?

Er du ny her på kg? 

ts

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, kunne aldri bodd i kollektiv, Det er en boform som ikke passer meg på noen som helst måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Aldri i livet !! 
Den som har vært den yngst på en typisk kvinnearbeidsplass vet sikkert hva det betyr 

Anonymkode: a7f1f...6e8

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...