Gå til innhold

Kunne du tenkt deg å bo i et lite, voksent kvinnekollektiv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er ikke at jeg er involvert i drama, men at de andre har drama seg i mellom...

Anonymkode: 3ba87...e41

Men hvorfor bry seg om andres drama? Det er jo bare å si at du ikke vil blande deg inn, og at de får ordne dette seg selv i mellom? Deres apekatter, deres drama. 

TS

Anonymkode: 9d5d2...6ed

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg kunne ikke tenkt meg noe verre enn å bo med en gjeng damer. Jeg er dame selv 😅

Anonymkode: 27b7c...980

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Og er det ikke slik at mennesker som velger å bo i kollektiv ofte er veldig sosiale? Er du sikker på at disse to andre vil synes det er ok at du trekker deg unna og ikke ønsker å dele så mye tid med de?

De jeg kjenner som har bodd i kollektiv, er hypersosiale mennesker, som ihvertfall for meg, blir altfor mye veldig fort.

Anonymkode: df9fd...054

Voksne som bor i kollektiv gjør det nok mer for å bo rimelig en periode eller ved samlivsbrudd/ny jobb og lignende som gjør at det ikke er hensiktsmessig å kjøpe eller leie dyrt alene.

For min del er det jobb utenbys. Ser TS skriver at de andre er mye vekke så det er nok noe slik her og. Voksne er også mer rause ovenfor de som er ulike seg selv og forstår konseptet egentid, så jeg tipper det vil fungere bedre enn et studentkollektiv. Ville vært uaktuelt for meg i hvertfall😅

kvinne, 36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke

Jeg er 25 og er endelig ferdig med å bo i kollektiv. Alle, absolutt alle, jeg har bodd med gjennom disse 5 årene har på et eller annet vis ødelagt hverdagen (og nattesøvnen). Setter man føring og regler for hvordan man vil ha det så blir disse uansett ikke fulgt. Jeg har ikke bodd i det samme kollektivet i disse 5 årene, men er lei 

-Badet ble brukt til alt inkludert Netflix mens man sminket seg eller krøllet håret. Badet var altså opptatt i 3-timers omganger flere timer daglig. Må du ut døra klokken 08? Da får du stå opp 06 i håp om å få gått på do, pusset tennene, og kanskje tatt en kjapp dusj

-Folk fikk besøk til alle døgnets tider hele tiden. Jeg våknet opp omtrent hver natt av at noen i kollektivet fikk besøk i 02 tiden, gjerne etterfulgt av at tv'en ble skrudd på, dusjen brukt, osv. Generelt når folk kom hjem fra ting midt på natten så ble høytaleranlegget skrudd på mens de drev og vasket seg eller laget nattmat 

-Om folk dro på weekendturer eller f.eks. hjem til jul så ble det ikke ryddet opp. Jeg opplevde (flere ganger) at det lå rå kyllingfileter og stekt kjøttdeig på benken i godt over en uke. Eltet tørr gjærdeig har jeg også opplevd å finne på kjøkkenbenken (altså over hele kjøkkenbenken med mel og alt) mens hun som laget deigen var på tur i London

-Under covidpandemien når studenter ble permittert begynte folk med mer "kreative" idéer til hvordan tjene penger. Kollektivet ble brukt til både regelmessig prostitusjon(!) og hundepass av opp til 4 (ulende) hunder om gangen (dette holdt på omtrent frem til gjenåpningen) 

-Folk brukte høytalere med bass dagen lang (10+ timer i døgnet om man ser bort ifra når de ble brukt midt på natten). Selv med noisecanselling headset så ble det krevende å klare å jobbe ordentlig med konstant bass i veggene

-Om ting ble ødelagt så var det vanskelig å få det fikset for utleier ville ikke involvere seg angående småting og dem som ødela var heller ikke interessert i å fikse opp. Dermed var jo dusjsluket omtrent alltid så tett at hele baderomsgulvet ble vått og møbler var knekt her og der 

-Enda et gullkorn fra pandemien var at en av dem som ikke var permittert og hadde hjemmekontor beslagla kjøkkenet for å ha hjemmekontor der. Det var altså ikke greit at vi laget oss mat i løpet av hennes arbeidsdag for hun satt jo i møter må skjønne. Dette passet veldig dårlig med at hun andre i kollektivet regelmessig overtok kjøkkenet for semi-daglig brunsj med venninner (samme opplegg, vi andre skulle helst ikke lage mat eller vise at vi eksisterte mens hun hadde timeslange besøk)

-Kjøkkenbenken var aldri ren. Alltid grønnsaksrester, fettrester, smuler, osv, over hele benken. Søppelet ble aldri kastet ofte nok, var "alltid" fullt, begynte å stinke, osv.

-Å bo i kollektiv betyr ikke at det er sosialt. Ingen fant på noe sosialt sammen, planla fredagsmiddager, vorset sammen, dro ut på byen sammen, så på tv sammen, osv. Vi pratet så vidt sammen og det var alltid en slags passiv aggresjon 

Jeg har drøssevis av dårlige kollektivhistorier, deriblant en om en hel storfamilie med to babyer som sov på oppblåsbare madrasser på gulvet i hele vinterferien for å ha "storbyferie" her i Oslo (selvsagt fikk ikke vi andre i kollektivet noe beskjed på forhånd). På 5 år har jeg bodd med 12 forskjellige jenter, alle har vært studenter, ser veldig ordentlige ut på papiret, imøtekommende og helt normale, men ja... Mine søvnløse dager i kollektiv er forbi og jeg kan ikke fraråde det nok

Anonymkode: bcf93...df1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
anonymLala skrev (13 minutter siden):

Voksne som bor i kollektiv gjør det nok mer for å bo rimelig en periode eller ved samlivsbrudd/ny jobb og lignende som gjør at det ikke er hensiktsmessig å kjøpe eller leie dyrt alene.

For min del er det jobb utenbys. Ser TS skriver at de andre er mye vekke så det er nok noe slik her og. Voksne er også mer rause ovenfor de som er ulike seg selv og forstår konseptet egentid, så jeg tipper det vil fungere bedre enn et studentkollektiv. Ville vært uaktuelt for meg i hvertfall😅

kvinne, 36

Takk, du beskriver det fint, og det stemmer. Jeg har blant annet behov for noen små oppgraderinger på hytta, og den lave leia gjør det mulig selv om jeg har penger i fond og i banken. Hytta vil jeg aldri selge, er for glad i naturen og folkene der. Kjenner ikke alle, men de jeg kjenner har jeg kjent i mange år. 

Som sagt er jeg stille og rolig, en kaffekopp på morgenen kan jeg fint innta på kjøkkenet med de andre av og til hvis ikke de velger å ta den på rommet, eller jeg selv velger gjøre det. Det er store rom, og jeg har egen veranda, og et ekstra pluss er at det er en stor hage der og sentralt til jobb, til sentrum ikke minst. Jeg kan ha hjemmekontor i perioder, men noen ganger må jeg møte opp fysisk. 

Jeg tror kollektiv for voksne vil bli mer og mer vanlig, og godt voksne vil ikke ha et rom på 7-8 kvm og dele med 5-6-7 andre. Innrømmer at jeg også liker å bo alene, men ikke alltid. Er både introvert og ekstrovert, mest introvert, men ikke spesielt sjenert. Small talk går fint. Vi er alle forskjellige og dette har jeg tenkt over i par år nå, og slo til når jeg fant akkurat dette kollektivet. 

TS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Absolutt ikke

Jeg er 25 og er endelig ferdig med å bo i kollektiv. Alle, absolutt alle, jeg har bodd med gjennom disse 5 årene har på et eller annet vis ødelagt hverdagen (og nattesøvnen). Setter man føring og regler for hvordan man vil ha det så blir disse uansett ikke fulgt. Jeg har ikke bodd i det samme kollektivet i disse 5 årene, men er lei 

-Badet ble brukt til alt inkludert Netflix mens man sminket seg eller krøllet håret. Badet var altså opptatt i 3-timers omganger flere timer daglig. Må du ut døra klokken 08? Da får du stå opp 06 i håp om å få gått på do, pusset tennene, og kanskje tatt en kjapp dusj

-Folk fikk besøk til alle døgnets tider hele tiden. Jeg våknet opp omtrent hver natt av at noen i kollektivet fikk besøk i 02 tiden, gjerne etterfulgt av at tv'en ble skrudd på, dusjen brukt, osv. Generelt når folk kom hjem fra ting midt på natten så ble høytaleranlegget skrudd på mens de drev og vasket seg eller laget nattmat 

-Om folk dro på weekendturer eller f.eks. hjem til jul så ble det ikke ryddet opp. Jeg opplevde (flere ganger) at det lå rå kyllingfileter og stekt kjøttdeig på benken i godt over en uke. Eltet tørr gjærdeig har jeg også opplevd å finne på kjøkkenbenken (altså over hele kjøkkenbenken med mel og alt) mens hun som laget deigen var på tur i London

-Under covidpandemien når studenter ble permittert begynte folk med mer "kreative" idéer til hvordan tjene penger. Kollektivet ble brukt til både regelmessig prostitusjon(!) og hundepass av opp til 4 (ulende) hunder om gangen (dette holdt på omtrent frem til gjenåpningen) 

-Folk brukte høytalere med bass dagen lang (10+ timer i døgnet om man ser bort ifra når de ble brukt midt på natten). Selv med noisecanselling headset så ble det krevende å klare å jobbe ordentlig med konstant bass i veggene

-Om ting ble ødelagt så var det vanskelig å få det fikset for utleier ville ikke involvere seg angående småting og dem som ødela var heller ikke interessert i å fikse opp. Dermed var jo dusjsluket omtrent alltid så tett at hele baderomsgulvet ble vått og møbler var knekt her og der 

-Enda et gullkorn fra pandemien var at en av dem som ikke var permittert og hadde hjemmekontor beslagla kjøkkenet for å ha hjemmekontor der. Det var altså ikke greit at vi laget oss mat i løpet av hennes arbeidsdag for hun satt jo i møter må skjønne. Dette passet veldig dårlig med at hun andre i kollektivet regelmessig overtok kjøkkenet for semi-daglig brunsj med venninner (samme opplegg, vi andre skulle helst ikke lage mat eller vise at vi eksisterte mens hun hadde timeslange besøk)

-Kjøkkenbenken var aldri ren. Alltid grønnsaksrester, fettrester, smuler, osv, over hele benken. Søppelet ble aldri kastet ofte nok, var "alltid" fullt, begynte å stinke, osv.

-Å bo i kollektiv betyr ikke at det er sosialt. Ingen fant på noe sosialt sammen, planla fredagsmiddager, vorset sammen, dro ut på byen sammen, så på tv sammen, osv. Vi pratet så vidt sammen og det var alltid en slags passiv aggresjon 

Jeg har drøssevis av dårlige kollektivhistorier, deriblant en om en hel storfamilie med to babyer som sov på oppblåsbare madrasser på gulvet i hele vinterferien for å ha "storbyferie" her i Oslo (selvsagt fikk ikke vi andre i kollektivet noe beskjed på forhånd). På 5 år har jeg bodd med 12 forskjellige jenter, alle har vært studenter, ser veldig ordentlige ut på papiret, imøtekommende og helt normale, men ja... Mine søvnløse dager i kollektiv er forbi og jeg kan ikke fraråde det nok

Anonymkode: bcf93...df1

Det er av den grunn jeg har valgt å bo i et lite kollektiv med godt voksne (+ - 50 år). Fikk også tilbud om kollektiv med unge damer, og avslo nettopp av de grunnene du beskriver. 

TS 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, der kunne jeg ikke tenke meg. Jeg vil at de rommene jeg bruker skal være private og hvis jeg ikke rekker å rydde etter meg på kjøkkenet eller badet før jeg må gå for å rekke noe, er det ingen andre som vil plages av det. Jeg går naken rundt om morgenen med radioen på. Jeg ønsker ikke å måtte pålegge meg restriksjoner i voksen alder. Da gaddw jeg heller bodd i en liten leilighet og hatt dårligere råd.

Anonymkode: 7bfd0...ed5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og ha en hytte du ellers er mye i, som er helårs med nærhet til butikk, cafe og alle bekvemmeligheter som oppvaskmaskin m.m.? 

Jeg vurderer det. Får egen veranda i kollektivet, og vi er kun tre damer som alle for det meste er lite der. Jeg har mulighet til å jobbe fra hytta i perioder. 

Ville du vurdert det? Hvorfor /hvorfor ikke? 

Får jeg en kjæreste er et krav til han at han har et sted å bo, og at vi møtes mest hos han. 

Høres ut som helvete på jord! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (5 minutter siden):

Høres ut som helvete på jord! 

Gjør det? Virkelig... Helvete er å bo sammen med en mann som enten driver psykisk eller fysisk vold eller begge deler. 

Hvorfor mener du det? 

Ts 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke.

Jeg tror voksne damer fint kan bo sammen uten drama (med mindre noen har psykisk sykdom,  e.l.), men jeg er for gammel og sær til å bo med andre utenfor familien. Ikke fordi jeg ville oppført meg dårlig.  Jeg setter bare veldig stor pris på å ha mitt eget.

Anonymkode: 23ce4...93c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, absolutt ikke.

Jeg tror voksne damer fint kan bo sammen uten drama (med mindre noen har psykisk sykdom,  e.l.), men jeg er for gammel og sær til å bo med andre utenfor familien. Ikke fordi jeg ville oppført meg dårlig.  Jeg setter bare veldig stor pris på å ha mitt eget.

Anonymkode: 23ce4...93c

Jeg har jo hytta der jeg vil tilbringe mesteparten av tiden. Hvis ikke kunne jeg ikke tenkt meg å bo i et kollektiv. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres fint ut for meg. Om kjemi/livsstil likevel viser seg å ikke stemme, er det jo bare å flytte senere.

Tre personer høres overkommelig ut, og er alle voksne regner jeg med det ikke er så vanskelig å prate rolig sammen om hvordan man fungerer («jeg sier ikke så mye om morgenen, men jeg er ikke sur - må bare sitte litt på rommet med kaffe før jeg virker» osv.). 

Jeg kjøpte min første leilighet sammen med en venninne da vi begge begynte i full jobb. Bodde på 75 kvadrat med store rom fremfor hver sin lille hybel, og hadde det helt fint samtidig som vi sparte masse begge to. Og det er virkelig ikke så vanskelig å venne seg til å holde kjøkkenet ryddig, eller ta med klærne fra badegulvet til med en gang. 

Anonymkode: a0e17...78c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gjør det? Virkelig... Helvete er å bo sammen med en mann som enten driver psykisk eller fysisk vold eller begge deler. 

Hvorfor mener du det? 

Ts 

Om du i tillegg er en mishandlet kvinne omg jeg tørr ikke tenke på hverdagen i kvinnekollektiv da.. hvorfor ikke bo for deg selv?? Det her lukter drama, grining, baksnakking lang vei 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (6 minutter siden):

Om du i tillegg er en mishandlet kvinne omg jeg tørr ikke tenke på hverdagen i kvinnekollektiv da.. hvorfor ikke bo for deg selv?? Det her lukter drama, grining, baksnakking lang vei 

Jeg er ikke en mishandlet kvinne, men leser stadig tråder på KG om damer som lever i voldelige forhold. Jeg er heller ikke type til å grine, selv om du antar det? Hvem skal jeg baksnakke? Har ingen fiender. Leser du hele tråden ser du hvorfor jeg har valgt kvinnekollektiv for godt voksne. 

Forstår du at det du skriver forteller mye om deg selv? 

TS

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvem du bor i kollektiv med. Bør være noen med ordnet økonomi, stille, lite besøk, ryddige, disiplinertr på delte rom som bad, kjøkken, ingen "narvestad" (hvis feks en eier og resten leier) og samme syn som deg på hvor mye eller lite sosiale dere skal være.

Anonymkode: 58122...98c

• Liker 1
Skrevet

ja, det kunne jeg absolutt gjort, men bare husk å avklare noen ting på forhånd, så man vet at man er "on the same page". 

For eksempel kunne jeg ikke bodd i et sånt kollektiv der de andre liker å lage middag sammen, sitte i stua sammen på kveldene etc, for jeg liker å holde på med egne ting når jeg er hjemme og er ikke interessert i å være sosial, så jeg hadde nok blitt oppfattet som veldig usosial, og det kunne skapt dårlig stemning. Og det ville jeg vært ærlig på før jeg flyttet inn et sted.

Også greit å snakke om hvor renslige og ryddige folk er, noen har kanskje en fast vaskeliste pluss regler om å ikke la oppvask bli stående til dagen etter etc, mens andre har et mer avslappet forhold til det (det har ikke jeg), det er også greit å avklare på forhånd.

Men situasjonen din, hvor du kan bruke hytta di i tillegg, høres genial ut i forhold til å bo i kollektiv

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var jeg alene og uten barn kunne jeg godt vurdert det, ja. Kommer an på prisen, rommets størrelse og hvor sentralt den boligen ligger, alternativt fasciliteter rundt.

Hadde jeg hatt ei hytte jeg kunne trukket meg tilbake til så ville det vært enda mer aktuelt å prøve ut. 

Anonymkode: cae0a...e8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ABSOLUTT!

Ikke høre på alle NEierne her. Det er sååå mange på dette forumet som lever A4 og det virker som om det er den eneste "måten å leve på"

Jeg syns det hørtes helt fantastisk ut! Nå vet jeg ikke alder på deg, men jeg hadde definitivt gjort det. Hadde jeg vært singel, hadde jeg gjort noe tilsvarende selv. Etter mange år i forskjellige leiligheter og boliglån høres det der ut som en befrielse. Hytte/fritidsleilighet kan jo også være så mangt!

Anonymkode: fd22b...652

• Liker 3
Skrevet

Om jeg var langtids singel uten barn: absolutt.

Har bodd med venninner før i studietiden og likte det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt uaktuelt for min del. Hva når du får venner på middag, må dere sitte på rommet, eller okkuperer dere fellesrom? 
Du har ingen venner sier du?

Men det har garantert de andre. Damer på 50+ har som regel både voksne barn, ofte barnebarn, kjæreste, familie og mange venner. Det er ikke sikkert de andre har hytter som de er mye på, så du må regne med at du får hele livet deres i fanget.

Anonymkode: 9979b...80e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...